• Anonym (???)

    Varför går jag upp när jag skippar kolhydrater?!!

    I varenda bantningstips så ska man ju skippa kolhydrater numera. Men varenda gång jag försöker gå ner genom att undvika pasta, potatis, ris osv så har jag bara gått upp särskilt runt midjan! Sen när jag tröttnar eftersom kläderna bara krymper ännu mer och börjar äta kolhydrater igen så går jag ner!

  • Svar på tråden Varför går jag upp när jag skippar kolhydrater?!!
  • Anonym (???)
    Inte jag skrev 2015-05-04 11:40:27 följande:

    Du veta att ta kan ta ca 6-10 månader innan du mår bättre eller hur? Det kallas övergångsbesvärDu vet att ju mer fett det är desto bättre. För då håller man sig mättare längre. Magrare varianter gör bara att man blir hungrig fortare. Så du gör helt fel enligt min mening.


    Som jag skrev har jag redan testat lchf och gick upp av det. Jag höll mig mätt på Dukan oxå men vad spelar det för roll när man går upp..
  • Inte jag
    Anonym (???) skrev 2015-05-04 13:09:55 följande:

    Som jag skrev har jag redan testat lchf och gick upp av det. Jag höll mig mätt på Dukan oxå men vad spelar det för roll när man går upp..


    Då ska du kolla över vad du äter. Du kanske äter för mycket kalorier eller för mycket kolhydrater eller äter helt fel. Om du äte lättprodukter så äter du mer än vad du äter eftersom de gör så att man blir hungrigare fortare. Nu har du fått en massa tips från mig så kolla upp det
  • radwanska

    Jag tycker det är vansinne att utesluta vare sig kolhydrater, fett eller proteiner från kosten då dessa är så otroligt basic för kroppen så det kan ju omöjligt vara bra att utesluta något av detta. Att minska ner är en annan sak. Regelbunden motion och vanlig, nyttig kost tror jag är nyckeln till varande viktnedgång. Genvägar som dieter bör undvikas.

    Kolhydrater och socker omvandlas av kroppen till glukos som är hjärnans enda bränsle för att kunna tänka ordentligt. Det gäller att göra skillnad på långsamma och snabba kolhydrater. Jag tror att det "dolda sockret" i många livsmedel är anledningen till viktökning trots att man försöker skära ner på kolhydraterna. Samt att man inte motionerar tillräckligt.

    Fett är kroppens smörjmedel och fullständigt fel att utesluta. Det gäller att göra skillnad på bra och dåligt fett. Oljor, nötter och vanligt hederligt smör är bra fett. Margariner och friterat är inte bra fett. Även nyttiga fetter förstörs i för hög temperatur.

    Proteiner behövs för återhämtning och uppbyggnad av celler och muskler.

  • Anonym (???)
    Inte jag skrev 2015-05-04 13:15:32 följande:

    Då ska du kolla över vad du äter. Du kanske äter för mycket kalorier eller för mycket kolhydrater eller äter helt fel. Om du äte lättprodukter så äter du mer än vad du äter eftersom de gör så att man blir hungrigare fortare. Nu har du fått en massa tips från mig så kolla upp det


    Alltså. Jag har redan testat alla varianter. Mer fett, mindre fett. Mindre kalorier, mer kalorier. Det spelar ingen roll. När jag skippar kolhydrater går jag upp!
  • sotoo
    radwanska skrev 2015-05-04 13:19:56 följande:
    Jag tycker det är vansinne att utesluta vare sig kolhydrater, fett eller proteiner från kosten då dessa är så otroligt basic för kroppen så det kan ju omöjligt vara bra att utesluta något av detta. Att minska ner är en annan sak. Regelbunden motion och vanlig, nyttig kost tror jag är nyckeln till varande viktnedgång. Genvägar som dieter bör undvikas.

    Kolhydrater och socker omvandlas av kroppen till glukos som är hjärnans enda bränsle för att kunna tänka ordentligt. Det gäller att göra skillnad på långsamma och snabba kolhydrater. Jag tror att det "dolda sockret" i många livsmedel är anledningen till viktökning trots att man försöker skära ner på kolhydraterna. Samt att man inte motionerar tillräckligt.

    Fett är kroppens smörjmedel och fullständigt fel att utesluta. Det gäller att göra skillnad på bra och dåligt fett. Oljor, nötter och vanligt hederligt smör är bra fett. Margariner och friterat är inte bra fett. Även nyttiga fetter förstörs i för hög temperatur.

    Proteiner behövs för återhämtning och uppbyggnad av celler och muskler.
    Sen är det ju inte ovanligt att man blir hungrig när man gått ner lite i vikt, kroppen vill ju gärna ha tillbaka dessa kilon, så tänker jag i alla fall. Man kan ju vara hungrig på olika sätt, det är ju inte bra att äta så lite så att man blir yr och får huvudvärk.
  • Inte jag
    Anonym (???) skrev 2015-05-04 13:28:06 följande:

    Alltså. Jag har redan testat alla varianter. Mer fett, mindre fett. Mindre kalorier, mer kalorier. Det spelar ingen roll. När jag skippar kolhydrater går jag upp!


    Ja men då ska du inte skippa kolhydrater helt och hållet. Inte ens jag skippar kolhydrater helt och hållet. Jag skippar bara de snabba och äter mer grönsaker. Pröva dig fram och när du hittar något som passar dig så kör du på det. :)
  • Anonym (Usch för fett!)

    Jag mår jättedåligt av mättat fett och går upp i vikt. Har opererat bort gallan och tål inte grädde, smör och feta mejeriprodukter.

    Äter mest fleromättade fetter och normalt med kolhydrater.

    Jag försöker att undvika socker men äter normalt med pasta, ris och potatis. Försöker att äta mycket grönsaker till maten. Jag är idag normalviktig och mår bra.

    Feta dieter är inte för alla och kan i vissa fall vara farliga. Levern mår inte bra av för mycket fett.

  • fluu

    Jag har också testat LCHF(typish iaf). Inte för att gå ner, men för att vi var ett gäng som testade för att se hur det funkade. Vissa gick ner, vissa mådde bara skit och jag gick upp som fan. När jag slutade gick jag ner direkt igen.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Äter jag fettrikt mår jag dessutom skit.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Batmamba
    radwanska skrev 2015-05-04 13:19:56 följande:

    Jag tycker det är vansinne att utesluta vare sig kolhydrater, fett eller proteiner från kosten då dessa är så otroligt basic för kroppen så det kan ju omöjligt vara bra att utesluta något av detta. Att minska ner är en annan sak. Regelbunden motion och vanlig, nyttig kost tror jag är nyckeln till varande viktnedgång. Genvägar som dieter bör undvikas.

    Kolhydrater och socker omvandlas av kroppen till glukos som är hjärnans enda bränsle för att kunna tänka ordentligt. Det gäller att göra skillnad på långsamma och snabba kolhydrater. Jag tror att det "dolda sockret" i många livsmedel är anledningen till viktökning trots att man försöker skära ner på kolhydraterna. Samt att man inte motionerar tillräckligt.

    Fett är kroppens smörjmedel och fullständigt fel att utesluta. Det gäller att göra skillnad på bra och dåligt fett. Oljor, nötter och vanligt hederligt smör är bra fett. Margariner och friterat är inte bra fett. Även nyttiga fetter förstörs i för hög temperatur.

    Proteiner behövs för återhämtning och uppbyggnad av celler och muskler.


    Ja!

    Snabb viktnedgång bör man undvika om det inte behövs av medicinska skäl. Gå ner i vikt gör man på sikt om man gör av med mer energi man stoppar i sig. Så fram med cykeln, stå upp vid skrivbordet om du har ett sånt, ta aldrig hissen, gör något som du blir andfådd och svettig av flera gånger i veckan.

    Ät så mycket att du orkar träna, jobba och ha skoj. Men inte mer. Dieter som man bara kan hålla på med en kort tid är meningslöst. Man måste ändra sin vardagsmat. Och de allra flesta människor håller en hälsosam vikt med helt vanligt käk. Om det inte funkar bör man nog träffa en läkare eller dietist och få hjälp.

    Den här sidan med tips gillar jag:

    www.styrkelabbet.se/ga-ner-i-vikt/
Svar på tråden Varför går jag upp när jag skippar kolhydrater?!!