• Anonym (kusin)

    Möhippa .. ska man skämmas ?

    Vi ska ha möhippa i sommar för min kusin som ska gifta sig. Jag är inte med och håller i trådarna utan det gör brudens två bästa kompisar. Vi hade första planeringsmötet i fredags då alla fick komma. Efter detta möte är det bara dom två som ska styra. Här fick vi lämna förslag. Jag lämnade förslag så som picknick, äventyrsbana, femkamp på en anläggning här i närheten mm. Alla rynkade på näsan åt mina förslag. De andra kom överens om att det skulle bli champagnefrukost först och sen en hel jävla dag av förnedring för bruden. De ska klä henne i skitfula omatchande kläder och sen ska hon få göra olika saker för att samla pengar. Typ sälja rumpmassage, låtsas vara en häst på stan, sjunga falskt på en stor galleria, strippa mm. Allvarligt? Tycker folk att det är kul? Vad tycker ni? Hur har era möhippor sett ut? Jag skulle seriöst bli arg om mina kompisar tvingade mig att exempelvis hångla med okända killar på stan (som var ett av uppdragen).

  • Svar på tråden Möhippa .. ska man skämmas ?
  • sextiotalist
    Anonym (Bridezilla) skrev 2015-06-01 18:04:36 följande:

    En möhippa ska inte vara som vilken spa-träff som helst! En riktig möhippa är nåt annat och man SKA busa med blivande bruden. Hon ska kläs ut i tokiga munderingar och göra knasiga saker på stan! Jag blev ganska hårt åtgången på min möhippa men jag vet att mina kompisar inte vill mig ont utan det var en galen traditionell möhippa. Folk verkar inte tåla nånting nu för tiden, de blir kränkta för allting! Jag tycker inte att påhitten ska gå till överdrift men lite får man tåla och man får ta och bjuda på sig för nästa gång är det någon annans tur. Spänn av och släpp sargen!


    Snarare tvärtom. På min tid när mina kompisar gifte sig så var det självklart att inte göra bruden till åtlöje. På sin höjd att gå med morötter i en luciakrona.

    På samma sätt som det gått inflation i flotta bröllop verkar det gått inflation i förnedring av den blivande bruden
  • Bebbansdotter
    Anonym (Förnedrad) skrev 2015-06-01 13:02:43 följande:

    Jag blev förnedrad på min möhippa för många år sedan och vill ni fortsätta ha bra kontakt med bruden rekommenderar jag er att hitta på nåt kul och sjysst istället. Jag fick bland annat kraftigt urindrivande medel i mina drinkar. Ni kan gissa själva hur det gick. Den som hittade på detta åt mig har jag ingen kontakt med idag och hon var inte välkommen på bröllopet.


    Det lät väldigt jobbigt det där. Kissade du ner dig menar du.
  • mammalovis

    Jag har bara varit på två möhippor. På den ena blev tjejen kidnappad och utklädd till cowboy, då vi skulle till High Chaparall. Hon fick spela in en cowboyfilm, samla klädlappar, lära ut en dans och samla in äktenskapliga råd. Då är denna tjej en partyglad tjej som älskar att dansa och showa, så jag tror det passade henne bra. Sedan träffades de på kvällen och gick ut och dansade.

    På den andra hade bruden en liten bebis, så vi var på Bodaborg och gjorde olika uppdrag. Sedan träffades vi hemma hos dem på kvällen och åt pizza båda gängen.

    Det senaste bröllopet jag var på bjöds bara en tjej av oss svägerskor, vars män är kusiner till brudgummen. Då flera uteslöts deltog ingen av oss, annars hade det varit ett kul sätt att lära känna lite fler inför bröllopet, som blev en väldigt uppdelad historia, då vår gren mestadels satt ihop och alla vännerna vid ett annat bord, så det kunde lika gärna varit en vanlig familjemiddag. Det enda jag vet om möhippan där är att de hade använt kompisskidor och att  både brud och brudgum hade fått måla av varandra.

  • Anonym (lena)
    Anonym (kusin) skrev 2015-05-31 09:44:01 följande:

    Vi ska ha möhippa i sommar för min kusin som ska gifta sig. Jag är inte med och håller i trådarna utan det gör brudens två bästa kompisar. Vi hade första planeringsmötet i fredags då alla fick komma. Efter detta möte är det bara dom två som ska styra. Här fick vi lämna förslag. Jag lämnade förslag så som picknick, äventyrsbana, femkamp på en anläggning här i närheten mm. Alla rynkade på näsan åt mina förslag. De andra kom överens om att det skulle bli champagnefrukost först och sen en hel jävla dag av förnedring för bruden. De ska klä henne i skitfula omatchande kläder och sen ska hon få göra olika saker för att samla pengar. Typ sälja rumpmassage, låtsas vara en häst på stan, sjunga falskt på en stor galleria, strippa mm. Allvarligt? Tycker folk att det är kul? Vad tycker ni? Hur har era möhippor sett ut? Jag skulle seriöst bli arg om mina kompisar tvingade mig att exempelvis hångla med okända killar på stan (som var ett av uppdragen).


    Jag tycker att du ska stå på dig och hoppa av möhippan. Bjud in dem som vill till en utbrytargrupp som ordnar en trevlig möhippa för bruden istället. Aldrig i livet att jag skulle tvinga en kompis att massera rumpor på stan för pengar. Jag kan tänka mig värre saker visserligen, men en möhippa ska väl vara roligt och trevligt för alla, inte bara väninnorna utan bruden också?
  • Steven01

    När man ser möhippor på stan som ska "toka till det" och ALLA som är med på möhippan står och skäms? Ingen tycker att det är kul verkar det som. Man undrar verkligen vad meningen är? Ska det inte vara den sista kvällen med gänget, en chans att ösa på och ha kul för sista gången som ogift?

  • ÄngDal
    Steven01 skrev 2015-06-01 19:28:54 följande:

    När man ser möhippor på stan som ska "toka till det" och ALLA som är med på möhippan står och skäms? Ingen tycker att det är kul verkar det som. Man undrar verkligen vad meningen är? Ska det inte vara den sista kvällen med gänget, en chans att ösa på och ha kul för sista gången som ogift?


    Få saker är mer pinsamt att beskåda, inget är mer fritt från all stil och finess än utklädningshippor på stan. Beklämmande att "vännerna" vill göra sådana elakheter mot den blivande bruden. Jag hoppas att hon står upp för sig själv och ber organisatörerna att dra åt helvete och sedan drar in deras bröllopsinbjudningar.
  • DVQ
    Zadre skrev 2015-06-01 18:21:40 följande:
    Nej, det SKA man inte. Man KAN göra det FÖRUTSATT att bruden är med på det.
    Exakt. 

    Jag skulle vara ok med att typ sjunga en sång för en främling på stan eller ha någon småtöntig utstyrsel på mig. Men aldrig i helvete att jag skulle planera det för min väninna som uttryckligen sagt att hon avskyr allt sådant på hippor. 

    Sedan, som någon skrev, är det skillnad på småbus och förnedring. De allra flesta skulle nog se det som förnedrande att "tvingas" strippa eller hångla med okända killar på stan.

    Och nej, jag tror inte alls det är landsortsraggare som planerar sådana hippor. Jag tror snarare att det är nollningstraditioner och svenska motsvarigheter till frat clubs bland "det fina folket" fått fäste här.
  • Anonym (Förnedrad)
    Bebbansdotter skrev 2015-06-01 19:13:28 följande:

    Det lät väldigt jobbigt det där. Kissade du ner dig menar du.


    Ja det gjorde jag, och då slutade "möhippan".
  • Bebbansdotter
    Anonym (Förnedrad) skrev 2015-06-01 20:57:59 följande:

    Ja det gjorde jag, och då slutade "möhippan".


    Fy vad elakt. Kan man göra så verkligen!
  • Tom Araya

    Såklart en möhippa ska ha lite av pinsamt bus, det hör ju möhippa till och skiljer den från en vanlig utekväll med tjejerna.

    Men att dra det så långt att det är rent förnedrande och mest är för att roa vännerna, nej det kan jag inte förstå.

    Jag är helt för att det ska vara en rolig och minnesvärd kväll för den som möhippan hålls för med äventyrliga aktiviteter, gott att äta och dricka och andra festligheter.

  • Manligt Initiativ

    När det kommer till möhippor o svensexor så är det extremt olika vad folk gillar och vill ha ut av dem, emot hur det kan sluta.

    Men jag tar ett exempel för hur en av mina vänners svensexor var.

    Först drog dom med honom i en van, sen blev det en massa drickande så han blev riktigt kalas. Sen fick han fick gå runt o dela ut kramar/pussar för att tjäna ihop pengar till öl o dricka. Han fick göra olika stunts, som att skjuta raketer (miniraketer) från olika sätt och vis...
    Han blev uppdragen på scen där han fick sjunga kareoke för en stor publik osv.

    Han tyckte det var skitkul, även om vissa stunts o grenar var ganska skämsamma så visade han videos på allt senare och tyckte det var skitkul.

    Om man absolut inte vill göra något sådant på sin möhippa så får la kvinnan säga till innan i så fall att sådant ej är acceptabelt. Man vet ju trots allt att man ska gifta sig och att det "kan" kommas bli en möhippa av något slag. Så jag tycker att bruden/brudgummen får avgöra det själv i så fall. O helst innan det sker. Så det gäller för båda könen enlig mig.

  • Nenne666
    Anonym (kusin) skrev 2015-05-31 09:44:01 följande:

    Vi ska ha möhippa i sommar för min kusin som ska gifta sig. Jag är inte med och håller i trådarna utan det gör brudens två bästa kompisar. Vi hade första planeringsmötet i fredags då alla fick komma. Efter detta möte är det bara dom två som ska styra. Här fick vi lämna förslag. Jag lämnade förslag så som picknick, äventyrsbana, femkamp på en anläggning här i närheten mm. Alla rynkade på näsan åt mina förslag. De andra kom överens om att det skulle bli champagnefrukost först och sen en hel jävla dag av förnedring för bruden. De ska klä henne i skitfula omatchande kläder och sen ska hon få göra olika saker för att samla pengar. Typ sälja rumpmassage, låtsas vara en häst på stan, sjunga falskt på en stor galleria, strippa mm. Allvarligt? Tycker folk att det är kul? Vad tycker ni? Hur har era möhippor sett ut? Jag skulle seriöst bli arg om mina kompisar tvingade mig att exempelvis hångla med okända killar på stan (som var ett av uppdragen).


    Jag håller med dig. Vad är det för kompisar som hellre föredrar förnedring framför att skämma bort sin vän för?
  • Diabetikern Jojo

    Jag tycker inte att det är okej att möhippan ska gå ut på att bruden ska skämmas! Visst kan man sätta på sig en krona/tiara/slöja men jag tycker möhippan ska gå ut på att ha en rolig dag tillsammans! Något fint och kul som bruden kan minnas med glädje!

    När vi förlovade oss sa jag till mina närmaste vänner att det var detta jag ville direkt och det respekterar dem!

    Det är verkligen en tråkig sits - hoppas det löser sig!

Svar på tråden Möhippa .. ska man skämmas ?