• emliz

    Dagis kräver oss på pengar

    Hej. Vår dotter har gått mindre än ett år på ett föräldrakooperativ och nu till sommaren slutar hon för att börja skolan. Förskolan ska dock lägga ner i samma veva och vill nu att vi ska jobba två fulla dagar gratis under semestern. Om man inte kan komma då debiteras man 1000 kr!

    Är detta okej?!

    Jag är höggravid under den tiden och vi har faktiskt semesterplaner. Lappen fick vi idag och semestern är bokad sedan länge. O jag känner inte för att både betala för platsen plus 1000 kr för att jag inte kan/vill jobba 2 dagar gratis.

    Någon som kan hjälpa mej eller varit med om liknande?

  • Svar på tråden Dagis kräver oss på pengar
  • älskarlivet81
    emliz skrev 2015-06-02 09:45:47 följande:

    Alla säger att det är jag som är medlem och ägare för dagiset, hur kommer det sej då att vi inte kunnat bestämma/föreslå något? När vi pratade om inskolning frågade vi om dom kunde öppna 30 min tidigare o dom sa att det var ok, det skulle gå att lösa. Men när hon väl började kunde dom inte alls öppna tidigare, dom hade inte ens tagit upp det med styrelsen. Då känner man sej inte alls delaktig. Sen har vi förlorat 6 arbetstimmar pga att dom har försovit sej, o detta på ett halv år. Det är inget vi får kompensation för men nu ska dom kräva oss på ytterligare 1000 kr?

    Jag har inte valt någon styrelse då mitt barn inte ens gått där ett år ännu.

    DONUM: alla möten dom har hållt har alltid varit lagda under arbetstid så vi har inte kunnat medverka. Vi har bett dom skjuta möten till ex. Helger så vi kunnat vara med men utan framgång. Vi har heller inte fått någon skriftlig info om vad som beslutats på mötena. Då har ju inte informationen kommit fram ordentligt. Men jag ska vara ärlig jag är inte intresserad av att jobba gratis vid sidan av mitt jobb utan lön för nåt som andra får betalt för. Jag är redan hemifrån 12h per dag.


    Styrelsen brukar väljas runt april månad
  • sextiotalist

    Är det bara jag som reagerar på den korta tidsvarslet, att man lägger sådana aktiviteter under semestertiden.
    Det självklara för mig hade varit att man informerade om detta i god tid (inte i början av juni), gav flera alternativ.
    Såvida det inte är en konkurs, så bör styrelsen vetat om detta betydligt tidigare och informerat  god tid.

    Jag var tvungen att fråga en kollega som har sitt barn på ett föräldrakooperativ, de lägger alla möten på kvällstid, information om beslut som påverkar föräldrar skickas ut direkt.

  • älskarlivet81
    sextiotalist skrev 2015-06-02 11:15:23 följande:

    Är det bara jag som reagerar på den korta tidsvarslet, att man lägger sådana aktiviteter under semestertiden.

    Det självklara för mig hade varit att man informerade om detta i god tid (inte i början av juni), gav flera alternativ.

    Såvida det inte är en konkurs, så bör styrelsen vetat om detta betydligt tidigare och informerat  god tid.

    Jag var tvungen att fråga en kollega som har sitt barn på ett föräldrakooperativ, de lägger alla möten på kvällstid, information om beslut som påverkar föräldrar skickas ut direkt.


    Vi har också barnen på ett föräldrakooperativ där jag är ordförande. Vi har möten på kvällar/helger. Har fixardagar men inget som är obligatoriskt.
  • Donum
    emliz skrev 2015-06-02 09:45:47 följande:

    DONUM: alla möten dom har hållt har alltid varit lagda under arbetstid så vi har inte kunnat medverka. Vi har bett dom skjuta möten till ex. Helger så vi kunnat vara med men utan framgång. Vi har heller inte fått någon skriftlig info om vad som beslutats på mötena. Då har ju inte informationen kommit fram ordentligt. Men jag ska vara ärlig jag är inte intresserad av att jobba gratis vid sidan av mitt jobb utan lön för nåt som andra får betalt för. Jag är redan hemifrån 12h per dag.


    Vilka dom? Styrelsen?

    Föräldrakooperativ bygger på föräldrars engagemang. Vi har aldrig möten, vare sig styrelsemöte eller årsmöte/stormöte, på helger. Nu verkar ert föräldrakooperativ inte fungera eftersom det ska läggas ner men grundregeln tycker jag är att man tar ansvar själv utifrån sitt engagemang. Det låter som att dina förväntningar var mer förväntningar som man har på ett kommunalt dagis?

    Alla har olika bevekelsegrunder. Jag är inte intresserad av att sätta mina barn i ett kommunalt dagis. Jag vill ha den insynen och det medbestämmandet som jag får i vårt kooperativ. Jag vill vara med och bestämma vilka vi ska anställa, hur stora barngrupper det ska vara, vilken mat barnen ska få, vilka aktiviteter personalen ska ägna sig åt osv. Det kräver samtidigt engagemang och har du inte det så ska du inte välja föräldrakooperativ igen. Vi har fått avveckla några sådana familjer som både vill ha kakan och äta upp den. Vi har behövt intervjua föräldrar för att försäkra oss om att de vill vara med av rätt anledning och inte t ex för att det är billigare än det kommunala. Det låter som att ert kooperativ skulle ha gjort något liknande för att undvika att stänga ner.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • emliz
    sextiotalist skrev 2015-06-02 11:15:23 följande:

    Är det bara jag som reagerar på den korta tidsvarslet, att man lägger sådana aktiviteter under semestertiden.

    Det självklara för mig hade varit att man informerade om detta i god tid (inte i början av juni), gav flera alternativ.

    Såvida det inte är en konkurs, så bör styrelsen vetat om detta betydligt tidigare och informerat  god tid.

    Jag var tvungen att fråga en kollega som har sitt barn på ett föräldrakooperativ, de lägger alla möten på kvällstid, information om beslut som påverkar föräldrar skickas ut direkt.


    En som reagerar som jag :)

    Japp två veckor har vi på oss att ändra/omboka semestern annars får vi "böta" 1000 kr för att vi inte kan. O dagarna man skulle jobba isf skulle vara under de två första veckorna i juli så det kunde ju bli när som helst. Vi får heller inte jobba samtidigt ist för två dagar för barn är inte tillåtna där.

    Dom har vetat om länge att verksamheten ska läggas ner. Först röstade dom för att föräldrarna skulle köpa fastigheten tsm för ca 900 000 kr. Tur att det inte blev av. Denna lapp fick vi ju som sagt igår och det finns inget alternativ.

    Vi har tagit upp tiderna själva med styrelsen men dom lovade att ha ett möte som aldrig blev av då dåvarande chef plötsligt slutade. Frågade dom på nytt då en ny chef tillsatts men hon sa upp sej med och engagerar sej inte i det. Vi fick bara ett nej.

    Jag kan tänka mej att kompensera på något sätt men tycker inte att 1000 kr/familj är en skälig summa och på tok för kort varsel för att lägga obetalt arbete under semestern.
  • Donum

    Att det står gräsklippning i avtalet utesluter inte annat. Vi har städning en gång i månaden och arbetsdagar i avtalet men utgångspunkten är ju att föräldrarna vill vara delaktiga i barnens tillvaro på dagis, så dyker det upp sådant som måste lösas så löser föräldrarna det. Om sedan kooperativet läggs ner så tar man väl ansvar också i det?

    Vem ska annars göra det?


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Belzon
    emliz skrev 2015-06-02 10:32:53 följande:
    Tog ni inte o debiterade de som inte hjälpte till med 1000 kr/familj? 
     

     
    Hej jag vet inte, det var jätte många som sket i det som skulle göras så styrelsen fick fixa det mesta dom hyrde även in städare.

    Jag förstår inte hur man tänker när man bara skiter i allt ,vi kunde ha gjort vår 1/3 av jobbet men hade inte samvete att lämna resten till styrelsen som redan slet som djur med allt annat.

    Så har du nåt samvete så gör det du ska göra eller betala.
    Varför ska du slippa? Och vem tycker du ska göra din del? 
  • sextiotalist
    emliz skrev 2015-06-02 11:46:55 följande:
    En som reagerar som jag :)

    Japp två veckor har vi på oss att ändra/omboka semestern annars får vi "böta" 1000 kr för att vi inte kan. O dagarna man skulle jobba isf skulle vara under de två första veckorna i juli så det kunde ju bli när som helst. Vi får heller inte jobba samtidigt ist för två dagar för barn är inte tillåtna där.

    Dom har vetat om länge att verksamheten ska läggas ner. Först röstade dom för att föräldrarna skulle köpa fastigheten tsm för ca 900 000 kr. Tur att det inte blev av. Denna lapp fick vi ju som sagt igår och det finns inget alternativ.

    Vi har tagit upp tiderna själva med styrelsen men dom lovade att ha ett möte som aldrig blev av då dåvarande chef plötsligt slutade. Frågade dom på nytt då en ny chef tillsatts men hon sa upp sej med och engagerar sej inte i det. Vi fick bara ett nej.

    Jag kan tänka mej att kompensera på något sätt men tycker inte att 1000 kr/familj är en skälig summa och på tok för kort varsel för att lägga obetalt arbete under semestern.
    Åh, jag hade tvärvägrat av den enkla anledningen att man gör inte så bara.
    Nej, man kan inte kräva att folk bokar om sina semestrar, de kanske inte ens få göra det, det är ofta en logistik som ska fungera.
    Nej, man kan inte boka om resor på detta sätt heller, en resa kan ju kosta upp till 50 000 om inte mer och omboka med sådant kort varsel fungerar ytterst sällan.

    Hade det varit jag, så hade jag bett dom förhandla med min uppdragsgivare och även frågat om de stod för skadeståndet för de förseningen som blivit (några miljoner eller så).

    Hur gör de med de som är ensamstående, ställer de upp med barnvakt?
  • sextiotalist
    Belzon skrev 2015-06-02 11:56:51 följande:
    Hej jag vet inte, det var jätte många som sket i det som skulle göras så styrelsen fick fixa det mesta dom hyrde även in städare.

    Jag förstår inte hur man tänker när man bara skiter i allt ,vi kunde ha gjort vår 1/3 av jobbet men hade inte samvete att lämna resten till styrelsen som redan slet som djur med allt annat.

    Så har du nåt samvete så gör det du ska göra eller betala.
    Varför ska du slippa? Och vem tycker du ska göra din del? 
    Så du tycker det är OK med det agerande? Att med kort varsel bestämma datum och även kräva att föräldrar ska ställa in semestrar/ta semester, boka av resor etc. Ts har ju försökt få information, men inget har hänt.

    Rent krasst, har man så kort varsel, då får man räkna med att folk blir arga
  • Donum
    sextiotalist skrev 2015-06-02 11:57:49 följande:

    Åh, jag hade tvärvägrat av den enkla anledningen att man gör inte så bara.

    Nej, man kan inte kräva att folk bokar om sina semestrar, de kanske inte ens få göra det, det är ofta en logistik som ska fungera.

    Nej, man kan inte boka om resor på detta sätt heller, en resa kan ju kosta upp till 50 000 om inte mer och omboka med sådant kort varsel fungerar ytterst sällan.

    Hade det varit jag, så hade jag bett dom förhandla med min uppdragsgivare och även frågat om de stod för skadeståndet för de förseningen som blivit (några miljoner eller så).

    Hur gör de med de som är ensamstående, ställer de upp med barnvakt?


    Här tänker jag tvärtom. Föräldrarna har vetat länge att verksamheten ska läggas ner, men inte engagerat sig i hur avvecklingen ska ske rent praktiskt. Jag förstår om engagemanget sviktar när verksamheten "ändå" ska läggas ner, men gissningsvis är det också därför alternativet att betala finns. Hjälp till eller betala - det tycker jag är helt i sin ordning.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
Svar på tråden Dagis kräver oss på pengar