• EmPe

    Gravid (v6) efter MA, orolig. Följas åt?

    Hej!
    Jag fick mf i augusti i år. Var då i v 5. Blev gravid igen i slutet av augusti, hann inte ens få någon mens emellan:) Trodde aldrig att det skulle gå så snabbt! Jag är dessutom 38 år så har ju lite åldern emot mig;) Hur som helst, är nu i v 7 och det verkar som att allt går bra än så länge. Är väldigt orolig för nytt mf och det är verkligen påfrestande. Håller andan varje gång man går på toa och tittar ner..blir rädd om jag känner för mycket molvärk och blir rädd om jag känner för lite molvärk..haha:) Har fått tid för vul den 29:e och jag hoppas verkligen att det kan lugna lite. Tycker absolut du ska boka tid för vul.

    Jag har berättat för min syster och en vän. Vill avvakta tills efter vul innan jag eventuellt berättar för de andra i min familj.

  • EmPe

    Varför vågade du inte ringa? Gör det i morgon. De ska erbjuda vul om man är orolig och har mf-historik eller andra medicinska skäl. Hos min bm erbjuds det till och med kostnadsfritt. Vet att vissa kan vara tjuriga och snåla med vul men stå på dig. I annat fall hade jag gått privat även om det kostar mer. Det får det vara värt.. Blir ju fruktansvärd lång och plågsam väntan annars! Kram

  • EmPe
    Gladorolig skrev 2015-09-15 10:56:55 följande:
    Jag vågade inte ringa dels för jag tänkte att det var för tidigt att ringa men mest för att jag var rädd att dom skulle vara "otrevliga" eller något sånt... Kändes tidigt att fråga om UL också då jag gärna vill göra det i typ vecka 10-12. Alltså inte ett tidigt för att se att jag är gravid utan mer ett för att se att det fortsatt utvecklas. Och inte slutat i vecka 8 som sist... Därför vill jag vänta till efter vecka 8 med UL, är väl lite mentalt för egentligen kan ju missfall eller MA ska även vecka 9,10,11 eller 12 och även senare. Men efter 12 är det ju mkt mer "säkert". Om ni förstår hur jag menar?

    Ringde idag och fick en tid för samtal om 2 veckor. Känns bra, berättade om mitt MA men sa inget om UL för det tänkte jag ta när vi ses sen.

    Ja precis, får vi inte UL så kommer vi göra privat någonstans ändå för att lugna oss. Blir långt att vänta till vecka 18 annars ja! Kram
    Vad bra att du fått en tid och att samtalet kändes bra. Förhoppningvis kan de erbjuda dig ett vul sen. Nu håller vi tummarna att allt går vägen för oss båda!! Kram kram
  • EmPe
    Elyssa81 skrev 2015-09-15 11:24:05 följande:

    Jag åkte in akut igår pga rygg och magsmärtor. Det visade sig tack och lov att allt såg bra ut. Är i v 9+0 som jag trodde. Vi trodde verkligen att det var helt kört. Vilken lättnad!


    Skönt att höra:) Sa det något om vad smärtan kan bero på, typ, växtvärk, molvärk? Jag har nämligen också ont i ryggslutet till och från. Har även det när jag har mens så jag har tolkat det som molvärk..men visst blir man orolig ibland:/
  • EmPe
    Gladorolig skrev 2015-09-18 10:14:43 följande:

    Hej alla!

    Ursäkta att jag varit lite inaktiv så att säga.

    Haft mkt hosta och hostade till mig ett ryggskott i onsdags tyvärr. Så nu har jag varit hemma hela veckan och tyckt lite synd om mig själv hehe...

    Att vila är bra för hostan men inte bra för ryggen. Röra på sig är bra för ryggen men då får jag hosta. Om jag hostar så får jag ont i ryggen

    ryggen. Så det är lite "lose/lose-situation" känns det som. Ska till jobbet på måndag igen, känns sådär

    .. Är sååå trött också! Hur är det med er?


    Åh fy., ryggskott är ingen höjdare!

    Jag är också sjukt trött. Har en 18 månaders som inte sover så bra på nätterna så jag är redan trött..trodde inte man kunde bli tröttare men det kunde man visst!! Skulle kunna sova hela dagen.. Är också extremt hungrig blandat med illamående:/

    Men i detta sammanhanget är jag är glad för alla mina symptom:)
  • EmPe

    Jag mår väldigt illa, är trött och hungrig! Har precis fått utskrivet tabletter mot illamående så hoppas jag ska bli en ny människa nu. Det är verkligen förlamande att må konstant illa! I torsdag var jag på inskrivning hos bm och fick även gjort ett ul. Vilken känsla att få se och höra det lilla hjärtat:) Blev bakdaterad med fem dagar så nu är jag i v 7+0.

  • EmPe
    Gladorolig skrev 2015-10-06 12:36:32 följande:

    Hej!

    Var ju på första besöket för en vecka sedan...

    Pratade lite och dom tog prover. MEN, vi får inget ultraljud före vecka 18!!! :(

    Bm sa att jag kan ringa själv och fråga i Borlänge och Falun för om hon gör det säger dom nej direkt sa hon för dom är så snåla med ultraljud här i Dalarna... Ringde och dom sa nej till mig också! :(

    Så nu har jag ringt runt till olika privata men inte hittat något än som funkat... Om vi inte får bra svar ny ikväll från dom privata i Örebro tänker jag ringa MamaMia i Stockholm! Vill verkligen se ultraljud innan vecka 18-20... Är så orolig speciellt då jag haft lite ont i magen typ 2 ggr då det "högg" lite på sidan samt att jag ibland får för mig att symptomen minskat...

    Håll tummarna för att vi får en tid för UL snart!!!


    Men vad tråkigt att de inte kan erbjuda ett ul! Antar att de bara tar akuta fall då.. Hoppas du får till det på någon privat mottagning så du slipper åka ända till Stockholm. Förstår verkligen att du inte vill vänta till v 18-20!! Ska du inte göra kub? Jag ska göra det så då får man ju ett ul till:)

    Det där med hugg behöver du nog inte oroa dig för. Jag har fått det en gång, jäkligt obehagligt men det ska inte vara någon fara.
  • EmPe
    Gladorolig skrev 2015-10-07 10:31:24 följande:

    Hjälp! Hehe.. Fick tid IMORGON i Sthlm. Så skönt att få "veta" lite imorn.. Tycker mina symptom minskat och är orolig för MA som d blev sist...

    Håller alla tummar jag har för att vi får se ett litet liv imorn på ultraljudet! *hoppas hoppas*

    Skriver här sen imorn kväll hur det gick.


    Ååå spännande! Det kommer gå bra:)

    Lycka till!
  • EmPe
    Gladorolig skrev 2015-10-08 20:00:04 följande:

    Åhhh <3 Vi fick se ett litet liv! Med ett hjärta som slog så vi alla kunde se det. Blev så glad att jag grät! Känns underbart att den här gången gå ifrån ultraljudet med glädje och en bild med sig.

    Visserligen är det några veckor kvar till vecka 12 men barnmorskan sa att när risken för missfall minskar mkt när man sett hjärtat slå. Är i vecka 8+3 så vecka 9 alltså som jag trodde. Nu kan vi andas ut lite iaf <3


    Grattis! Så underbart att se det lilla tickande hjärtat<3 Längtar så tills jag får se det igen. Blir på kub den 5/11:)
  • EmPe
    Jag är bara jag skrev 2015-10-22 13:33:39 följande:

    Verkar gå vägen här med. Hcg var bra v.8+5. Nu v.11 och har alla symptom som innan.


    Härligt;)
    Här går det också bra. Är i v 10+5 nu. Sen lite mer än en vecka tillbaka så kan jag nu själv lyssna på hjärtljuden med en doppler. Världens bästa ljud det där lilla hjärtat<3 Det lugnar också när man känner att man blir lite orolig. Nu är det bara kub-testet kvar sen är det värsta över:)
  • EmPe
    Jag är bara jag skrev 2015-10-22 14:33:22 följande:
    Jag gjorde inget VUL p.g.a ångest och ska inte göra nåt annat heller trots att man får UL v.13 här. Jag väntar och ser om jag tycker mig fortsätta vara gravid-i så fall blir det RUL nån gång framåt jul kanske.
    Ja, alla hanterar sin ångest olika:) Jag tycker det är skönare att få se och höra. Du ska så klart göra precis det som känns bäst för dig.
  • EmPe
    Jag är bara jag skrev 2015-10-22 16:08:42 följande:
    Jo,om man verkligen tror att barnet lever så, vilket jag fortfarande betvivlar, men enligt läkaren är jag till 95% gravid. Glad De allra flesta gör ju endast RUL och inget alls före den veckan så frånsett att jag gjort ED är jag ju inte så konstigt eller ovanlig.
    Jag tycker inte du är konstig:) Du har ju en lång historia bakom dig så jag lägger inte någon värdering i hur du väljer att göra. Känns bara som att det måste vara otroligt jobbigt att gå omkring och betvivla om fostret lever. Kan du trycka bort de tankarna och bara vara? Jag hade tänkt på det 24/7 och blivit knäpp på köpet:) Jag förstår ändå tanken med att släppa på kontrollen och det är ju skönt om du kan göra det. Jag hoppas det, för din skull.
  • EmPe
    Jag är bara jag skrev 2015-10-22 18:05:15 följande:
    Ja,jag kan släppa det i.o.m att jag inte gjorde VUL. Där låg största ångesten-bara tanken på det. Jag lever som gravid och fortsätter det visar det sig. Eftersom jag bara tänker att jag kan vara gravid så blir jag liksom mindre förvånad om det är så att jag inte är det. Gör annat på dagarna och tar varje dag som den kommer. har nog aldrig levt i framtiden direkt även om maken redan pratar om att åka hem med bebis nästa sommar! han är den eviga optimisten. Tungan ute
    Vad skönt att du kan tänka så! Jag är nog inne i det de kallar spöveckorna nu..från en dag till en annan så mår inte illa längre och är inte lika trött. Brösten ömmar men inte lika mycket. Skulle säkert blivit nojig om det inte var för att jag har lyssnat hjärtat så jag vet ju att den lever där inne. Jag får väl vara glad för att man mår bättre nu då:)
    Härligt med en positiv partner:) Bor ni utomlands?
  • EmPe
    Jag är bara jag skrev 2015-11-05 13:48:05 följande:

    Tiden går, men oron kvarstår...  Läser varje dag här om de som fått MA efter v.13!  Tyst  Järnbrist har jag dratt på mig,hoppas det är ett bevis på att nåt lever där inne som tar kraft av mig! 


    Usch.. Du borde inte läsa sånt..säger jag som också hamnar på de sidorna ibland:/

    Vilken v är du i nu? Har du fått en tid till rul än? Jag var på kub idag. Var rätt så orolig och förväntade mig lite halvkassa resultat men blev glatt överraskad när vi fick riktigt fina resultat:) Fick dessutom se den lille/a ligga där inne och sparka och pilla sig i ansiktet. Helt otroligt vad man kan se fast man bara är i v14!

    Får man fråga vart i söder du kommer i från. Själv är jag från Malmö nämligen:)
  • EmPe
    Jag är bara jag skrev 2015-11-11 14:59:45 följande:

    MA nr. 3 i v.14. Finns ALDRIG några garantier!


    Åå nej, jag beklagar:( så jäkla orättvist. Kram
  • EmPe
    Jag är bara jag skrev 2015-11-11 15:05:35 följande:
    Tack. Nu är det konstaterat att nåt är fel på mig.
    Men har du inte en lång historia av mf/ma bakom dig? Har du inte fått genomgå utredning redan? Menar inte att vara okänslig så ta inte illa upp. Men man blir förvånad över hur mycket en människa ska behöva gå igenom innan det konstateras att något är fel så att man kanske kan få hjälp..
  • EmPe
    Jag är bara jag skrev 2015-11-11 17:47:32 följande:
    Man får bara utredning om man är ung och går inom landstinget. Första MA var mina ägg=åldern trodde alla. Andra MA= slumpen trodde alla. Nu inser nog alla att en 22-åring inte får 2 MA så felet är mitt. Finns några fler mediciner att ta och ska fråga min läkare här om prover. Jag har ingen aning längre.
    Då förstår jag. Fy vad drygt..jag beundrar dig för att du orkar. Jag hoppas verkligen att det finns några bra medicinska alternativ för dig så att du snart blir gravid igen. Önskar dig all lycka<3 kram
  • EmPe

    Grattis Hoppas7910, Emelie0408 och Lindathe. Hoppas verkligen det är eran tur nu. Låt dessa veckorna gå fort och att allt visar sig ok på UL. Det är så jobbigt att vara så maktlös och inte kunna påverka situationen. 

    Hoppas7910- Hann ni påbörja utredning? Jag hade exakt samma symptom som du har..yrsel, illamående och drömmar. Hoppas det fortsätter så :) 

    Emelie0408- Lycka till på onsdag. Går säkert bra!

    Lindathe- Du verkar i alla fall ha lätt för att bli gravid! Inte för att det på något vis gör smärtan lättare. Hoppas på tredje gången gillt :)

    Gladochorolig- Hur går det för dig? Det var längesedan du skrev..

  • EmPe
    Gladorolig skrev 2015-12-20 21:08:15 följande:

    Hej alla!

    Det var länge sen...

    Imorn ska vi på rutinUL i Falun. Känns bra men läskigt. Har längtat länge efter den dagen! Hoppas så innerligt att allt är bra med bebis därinne. Har inte direkt "känt" något än, alltså inga sparkar eller så. Men något konstigt känns ibland som skulle kunna vara bebis som rör sig... Får se imorn hur det står till och om man kan se om det är pojke eller flicka. Fast det spelar ingen som helst roll! Bara kul att veta för att kunna liksom "relatera" mer till bebisen och kanske börja fundera namn.... Men som sagt, huvudsaken är att bebis finns där och mår bra!

    Wish me luck! :) Imorn vid lunch gäller det. KRAM


    Så spännande, det kommer gå jättebra i morgon ska du se! Jag var på rul förra veckan och allt såg bra ut:) Väntar en liten pojke till:))) Precis vad jag själv trodde! Känner små buffar ibland och mannen har lyckats känna dem en gång. Hoppas det sätter igång lite mer snart!

    Lycka till i morgon! Berätta gärna hur det går:)
Svar på tråden Gravid (v6) efter MA, orolig. Följas åt?