• Anonym (raia)

    köttätning känns som ett psykopatiskt drag

    Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. HHönorna övergöds såpass tt de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hoskultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

    Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

    Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)

  • Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag
  • Anonym (Kan inte leva veg)
    Anonym (poisson) skrev 2015-11-25 20:35:52 följande:
    Du har alltså svårare att du upp protein från just vegetabilier än från kött? Är det därför du skulle behöva äta extremt mycket baljväxter för att få i dig tillräckligt med proteiner?

    Just Kakexi verkar ju alltså främst handla om kalorier snarare än varifrån kalorierna kommer, från det lilla jag hunnit läsa nu. Har jag missförstått något?
    Anonym (Kan inte leva veg) skrev 2015-11-25 20:18:49 följande:
    Jag får inte ens försöka, första mina läkare sa till mig, jag har sån ämnesomsättningssjukdom så jag blir totalt jätte sjuk, domningar i hela kroppen, svimmar, levern blir påverkad... Så äter redan miljoner piller för att tillsätta vissa saker, får järninfusioner och poppar B12 utan ände... bara för att nämna två... Har även Hypotyreos på hela skiten.... Så kämpar som ett djur redan för att få kroppen att funka och mina läkare har varit väldigt klara med att utan kött så kommer jag inte klara det. Så jävla jobbigt... och det värsta är nog alla veganer som tror de är såååå mycket bättre och som inte fattar att vi faktiskt inte är skapta som växtätare utan allätare och då funkar det långt ifrån för alla att utesluta köttet... Men nej de vet bäst och vägrar ens lyssna för de är så braaaaaa och fantastiska och vet minnsan aaaaaaallt......
    Jag försöker förstå dessa ämnesomsättningssjukdomar och lära mig om dem. Om ni har namn på dem (förutom Kakexi) så får ni gärna dela med er av det. 



    Min kropp tar helt enkelt inte upp näringsämnen från grönsaker, det är för svårsmält för mig! Jag har inte rätt enzymer i min kropp för att fixa det. Så jag har kronisk järnbrist, kronisk b12 brist, kronisk d-vitamin brist, kronisk folsyre brist and so on... och hypotyreos. Det är vad man kan sätta namn på men kort sagt så behöver min kropp det som finns i kött, för jag kan inte ta till mig det som finns i grönsaker, 


    Finns mig vetterligen inget exakt namn, iallafall så har mina läkare (och de har varit många genom åren) inte sagt något förutom då de jag nämnde. Det de däremot säger om och om igen som en mantra är att jag inte får utesluta kött ur min diet. Jag kan skära ner men inte för mycket. 3 dagar i veckan helst 4 eller 5 bör jag äta äta något med kött. idealiska är det om jag äter vitt kött som fågel 1 dagar, nöt 1-2, fisk 1-2 dagar och då resten veggo... 


    Jag kan inte ge dig ett mer precist namn för att googla. Men vet du vad? Du kan helt enkelt googla runt så kan du finna många som kan berätta samma historia. Plus att du kan läsa om många olika anledningar varför man inte kan utesluta kött ur sin diet. Lite google och voilá!!

  • Anonym (poisson)
    Anonym (Kan inte leva veg) skrev 2015-11-25 22:01:01 följande:

    Min kropp tar helt enkelt inte upp näringsämnen från grönsaker, det är för svårsmält för mig! Jag har inte rätt enzymer i min kropp för att fixa det. Så jag har kronisk järnbrist, kronisk b12 brist, kronisk d-vitamin brist, kronisk folsyre brist and so on... och hypotyreos. Det är vad man kan sätta namn på men kort sagt så behöver min kropp det som finns i kött, för jag kan inte ta till mig det som finns i grönsaker, 


    Finns mig vetterligen inget exakt namn, iallafall så har mina läkare (och de har varit många genom åren) inte sagt något förutom då de jag nämnde. Det de däremot säger om och om igen som en mantra är att jag inte får utesluta kött ur min diet. Jag kan skära ner men inte för mycket. 3 dagar i veckan helst 4 eller 5 bör jag äta äta något med kött. idealiska är det om jag äter vitt kött som fågel 1 dagar, nöt 1-2, fisk 1-2 dagar och då resten veggo... 


    Jag kan inte ge dig ett mer precist namn för att googla. Men vet du vad? Du kan helt enkelt googla runt så kan du finna många som kan berätta samma historia. Plus att du kan läsa om många olika anledningar varför man inte kan utesluta kött ur sin diet. Lite google och voilá!!


    Mm, när jag googlar hittar jag främst anekdoter, vilket jag aldrig haft mycket till övers för, samt uttalanden från diverse motsvarigheter till livsmedelsverket (Usa och Kanada, t.ex.) som säger att en helvegetarisk kost passar människor i alla stadier av livet och i alla åldrar. Jag finner det lite konstigt att så många i den här tråden har så många olika anledningar till att de inte kan äta kött, sjukdomar som saknar namn m.m. Å andra sidan vet jag att många i läkarkåren är konservativa och inte alltid är uppdaterade kring vegetarisk kost och det finns ju hur som inget sätt för mig att veta hur det egentligen står till med er som har dessa sjukdomar. Jag hoppas i alla fall att ni lyckas leva hälsosamma och bra liv och önskar er allt gott. Och till resten hoppas jag att de byter till en vegetarisk kost av moraliska skäl (bara för att vissa inte kan är det ingen ursäkt för alla andra att proppa i sig kött). 

    Och med det tackar jag för mig, nu börjar Familjeliv ta för mycket tid som jag borde lägga på studier. :)
  • Anonym (Flexi)
    Flash Gordon skrev 2015-11-25 14:52:12 följande:
    Så länge man använder rätt siffra till rätt argumentation.

    Alla siffrorna är ju rätt - på sitt sätt. De bara visar olika saker.

    Är det prat om WHO:s kostråd och cancer så är det vikten efter tillagning som är det intressanta. Hur mycket vi faktiskt stoppar i magen. Till exempel.
    ur miljö-och klimataspekter är det som är mer intressant, kan vi verkligen leva på denna planet om alla människor ska äta ca 50 kilo kött per år.

    Cancer är en annan sak, tex om en rökare röker 5 cigg om dagen eller 4 paket så drabbar det i största grad bara den personen. vs kött som är en global fråga.
     
    Flash Gordon skrev 2015-11-25 15:57:32 följande:
    Högst tveksamt om det finns ett behov av skyddsjakt på dessa djur, annat än möjligen något enstaka exemplar.

    Elefant går bra att äta men det är ju ingen som bedriver jag på dem i det syftet nu.

    Val är inget problem att äta. Går att köpa i Norge som skjuter av några hundra exemplar varje år av ett bestånd på miljoner vikval. Sverige beskattar sin älgstam mycket, mycket hårdare än så.

    Haj ska man vara försiktig med. De flesta hajarter behöver skyddas medan vissa tål beskattning. Men det är svårt att veta vilken sorts haj du äter.
    Då har alla i värden rätt att käka val, elefant, haj bara för att det är gott, skit i konsekvenserna om- och när det dör ut, det va ju gott så det argumentet ses ju som en bärande pelare i debatten.
    Det är ju just det som händer när man skövlar Amazonas för våra köttdjur. Flera system rubbas när de skövlar regnskogen till odlingsmarker för bla soja. fast kanske inte haj och val bor just där. Flört

    Vi i västvärlden har inte en exklusiv rätt att leva över våra resurser, speciellt inte när flera länder får en starkare ekonomi och vill och kan leva som vi i väst. Vad har vi då för argument till att inte bidra till att Amazonas ska skövlas ner? när vi själva lever på det.
  • HenryIronstead
    Aniiee skrev 2015-11-25 19:59:40 följande:

    Så du anser att mord och självdöd är de enda alternativen här? Och du anser att mord alltid, alltid, alltid är mord och fel?


    Håller inte du med om att döda en annan människa för mat är jävligt fucked up och mord? Hur kan det vara något annat? Förklara dig! Trött på att se ditt cirkelresonemang.
    "ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • sextiotalist
    Anonym (Flexi) skrev 2015-11-26 13:49:46 följande:
    ur miljö-och klimataspekter är det som är mer intressant, kan vi verkligen leva på denna planet om alla människor ska äta ca 50 kilo kött per år.

    Cancer är en annan sak, tex om en rökare röker 5 cigg om dagen eller 4 paket så drabbar det i största grad bara den personen. vs kött som är en global fråga.
     
    Flash Gordon skrev 2015-11-25 15:57:32 följande:
    Högst tveksamt om det finns ett behov av skyddsjakt på dessa djur, annat än möjligen något enstaka exemplar.

    Elefant går bra att äta men det är ju ingen som bedriver jag på dem i det syftet nu.

    Val är inget problem att äta. Går att köpa i Norge som skjuter av några hundra exemplar varje år av ett bestånd på miljoner vikval. Sverige beskattar sin älgstam mycket, mycket hårdare än så.

    Haj ska man vara försiktig med. De flesta hajarter behöver skyddas medan vissa tål beskattning. Men det är svårt att veta vilken sorts haj du äter.
    Då har alla i värden rätt att käka val, elefant, haj bara för att det är gott, skit i konsekvenserna om- och när det dör ut, det va ju gott så det argumentet ses ju som en bärande pelare i debatten.
    Det är ju just det som händer när man skövlar Amazonas för våra köttdjur. Flera system rubbas när de skövlar regnskogen till odlingsmarker för bla soja. fast kanske inte haj och val bor just där. Flört

    Vi i västvärlden har inte en exklusiv rätt att leva över våra resurser, speciellt inte när flera länder får en starkare ekonomi och vill och kan leva som vi i väst. Vad har vi då för argument till att inte bidra till att Amazonas ska skövlas ner? när vi själva lever på det.

    Kan vi inte försöka skilja mellan äpplen och päron nu.
    Det är nog ingen härinne som anser att man ska skövla skogar i amazonas för att vi ska få vår biff på tallriken och vi är nog alla eniga om att man vill att djuren ska ha det bra.
    Vi är nog medvetna om att man kanske äter för mycket rent kött rent generellt.
    Så där är det nog ingen som protestera.

    Men fortfarande. Om vi håller oss till vårt eget land, vårt landskap, vår flora, vår biotop, vårt klimat, så finns det inget som säger att nötkreaturen inte borde få finnas.
    De äter på mark som inte är lämpliga att odla på, att försöka odla på mager skogsmark eller ängsmark skulle troligen ge en större miljöpåverkan (i form av tillsatt gödsel etc).
    Dessutom så kan nog ni veganer och vegetarianer tacka köttätarna för att ni kan få era ekologiska växter. För tack vare kossorna som finns det tillgång till gödsel (inga växter mår så bra som när de får en dos av brunnen kodynga eller hönsgödsel).
    Det optimala för en odlare är nog att man släpper ut ett gäng grisar på marken man ska odla på. De betar och bökar bort allt ogräs, de gödslar friskt och dessutom bearbetar jorden nog bäggre än vilken grep eller harvare som helst. Sedan odlar de vad de behöver, jorden får vila ett år, då kan kossorna beta och bidra med lite gödsel och så kan man odla igen.
    Ett perfekt jordbruk mår bäst att man både brukar jorden och även låter den vara betesmark.
    Bonden kan även ha ett bra skogsbruk, där de kan låta de betande djuren hålla undan sly.

    Nu fungerar det tyvärr inte så optimalt som det skulle kunna göra. Men det jag försöker få fram är att man behöver både de djur som till slut hamnar på vår tallrik för att få fram bra odlingar.
    Det går inte att säga att "ta bort korna så odlar vi istället" för då tar man bort det som gör att vi får bra grönsaker och annat.
    Så köttbiten vi har på tallriken har säkert i sitt liv bidragit till moroten som du har på din tallrik, med lite gödsel.
    Och när det gäller vatten, så har vi ingen vattenbrist, så våra kor kan dricka hur mycket vatten som helst, utan att det sinar i din kran
  • EnAnonumius
    Anonym (poisson) skrev 2015-11-25 21:37:47 följande:
    Ja, det såg jag, men det handlar väl mer generellt om ämnesomsättningen och inte om att kroppen inte kan ta upp näring från just vegetabilier. 
    Tja med tanke på att du satt och frågade..

    Jag citerar:
    Anonym (poisson) skrev 2015-11-25 20:35:52 följande:
    Jag försöker förstå dessa ämnesomsättningssjukdomar och lära mig om dem. Om ni har namn på dem (förutom Kakexi) så får ni gärna dela med er av det. 


    (slut citat)
    Så fick du ju namne på EN av dessa ämnesomsättningssjukdomar av just "(Kan inte leva på veg)

    Du specificerade ju inte att det skulle vara just ämnesomsättningssjukdomar som försvårar för att ta upp näring från vegetariskt. Du skrev ju otroligt generellt.

    Så nu kan du ju namnet på TVÅ av dessa ämnesomsättningssjukdomar

    Kakexi och Hypeterios.

    Kommer säkert fler i tråden om du har lite tålamod.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Flexi)
    sextiotalist skrev 2015-11-26 15:21:41 följande:

    Kan vi inte försöka skilja mellan äpplen och päron nu.
    Det är nog ingen härinne som anser att man ska skövla skogar i amazonas för att vi ska få vår biff på tallriken och vi är nog alla eniga om att man vill att djuren ska ha det bra.
    Vi är nog medvetna om att man kanske äter för mycket rent kött rent generellt.
    Så där är det nog ingen som protestera.

    Men fortfarande. Om vi håller oss till vårt eget land, vårt landskap, vår flora, vår biotop, vårt klimat, så finns det inget som säger att nötkreaturen inte borde få finnas.
    De äter på mark som inte är lämpliga att odla på, att försöka odla på mager skogsmark eller ängsmark skulle troligen ge en större miljöpåverkan (i form av tillsatt gödsel etc).
    Dessutom så kan nog ni veganer och vegetarianer tacka köttätarna för att ni kan få era ekologiska växter. För tack vare kossorna som finns det tillgång till gödsel (inga växter mår så bra som när de får en dos av brunnen kodynga eller hönsgödsel).
    Det optimala för en odlare är nog att man släpper ut ett gäng grisar på marken man ska odla på. De betar och bökar bort allt ogräs, de gödslar friskt och dessutom bearbetar jorden nog bäggre än vilken grep eller harvare som helst. Sedan odlar de vad de behöver, jorden får vila ett år, då kan kossorna beta och bidra med lite gödsel och så kan man odla igen.
    Ett perfekt jordbruk mår bäst att man både brukar jorden och även låter den vara betesmark.
    Bonden kan även ha ett bra skogsbruk, där de kan låta de betande djuren hålla undan sly.

    Nu fungerar det tyvärr inte så optimalt som det skulle kunna göra. Men det jag försöker få fram är att man behöver både de djur som till slut hamnar på vår tallrik för att få fram bra odlingar.
    Det går inte att säga att "ta bort korna så odlar vi istället" för då tar man bort det som gör att vi får bra grönsaker och annat.
    Så köttbiten vi har på tallriken har säkert i sitt liv bidragit till moroten som du har på din tallrik, med lite gödsel.
    Och när det gäller vatten, så har vi ingen vattenbrist, så våra kor kan dricka hur mycket vatten som helst, utan att det sinar i din kran
    Ändå köps soja till våra köttdjur, då de behöver det, vi kan inte odla tillräckligt med proteinrik mat till våran mat i norden.
    Jag tror inte att alla är medvetna om att vi äter för mycket kött generellt. vilket motstånd och ramaskri det blev med förslag och test på vegetariska måndagar i skolan. vet inte om det fortfarande har veg måndagar eller ej.

    De borde få finnas nötkreatur men inte i dessa mängder som vi har idag. Mycket av näringen går till spill, tas inte till vara på bästa sätt, många gånger. Jordbruket är den främsta orsaken till övergödning av Östersjön.

    "Kött- och mjölkproduktion ger större näringsförluster i relation till mängden näringsämnen i det färdiga livsmedlet, än vad växtproduktion gör, eftersom det blir ett extra förädlingsled. Bland annat kommer en stor del av jordbrukets ammoniakutsläpp, som bidrar till kvävenedfallet, från djurproduktionen. Vad vi väljer att konsumera har därför stor betydelse för mängden näring som förloras på vägen från jord till bord. Vi äter idag 40 procent mer proteiner än vi behöver och köttkonsumtionen ökar."

    Och ang vatten så är ca 2,5% av värdens vatten färskvatten och ca 97% är saltvatten och inte drickbart, det är torka i Australien och delar av USA, bland annat, översvämningar på andra ställen dock.
    Ja, jag kan bokstavligt talat dricka ihjäl mig på vårat vatten, så bra kvalité att man skulle kunna skratta sig lycklig när man inser värdet av det. Det är en skör tillgång vi har lyckan att ha, än så länge.

    Sojan bland annat, som korna äter har brukat vatten till att bli färdiga, det va någon som sa ca 4 liter = 1 kilo soja, och ca 7 liter = 1 kilo kött men den hade glömt att det går åt ca 10 kilo soja för 1 kilo kött och då blev köttet redan 10 gånger mer vatten än bara 7 liter vatten.
  • HenryIronstead
    HenryIronstead skrev 2015-11-26 14:36:21 följande:

    Håller inte du med om att döda en annan människa för mat är jävligt fucked up och mord? Hur kan det vara något annat? Förklara dig! Trött på att se ditt cirkelresonemang.


    Citerar mig själv för jag vill ha svar från Annie!
    "ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • Flash Gordon
    Anonym (Flexi) skrev 2015-11-26 13:49:46 följande:
    ur miljö-och klimataspekter är det som är mer intressant, kan vi verkligen leva på denna planet om alla människor ska äta ca 50 kilo kött per år.
    Svar: ja. Vi kan äta 50 kilo om året och planeten överlever fint. Om vi äter rätt sorts kött.
    Anonym (Flexi) skrev 2015-11-26 13:49:46 följande:
    Då har alla i värden rätt att käka val, elefant, haj bara för att det är gott, skit i konsekvenserna om- och när det dör ut, det va ju gott ...

    Vem har argumenterat för att vi ska utrota arter?

    Men det har inga negativa miljökonsekvenser att skjuta av ett par tusen valar om året ur en population på kanske en miljon. Lika lite som det har negativa konsekvenser att skjuta av 80000 älgar om året från Sveriges älgstam på runt en 350000 älgar.
  • Anonym (Flexi)
    Flash Gordon skrev 2015-11-28 20:25:56 följande:
    Svar: ja. Vi kan äta 50 kilo om året och planeten överlever fint. Om vi äter rätt sorts kött.
    Vem har argumenterat för att vi ska utrota arter?

    Men det har inga negativa miljökonsekvenser att skjuta av ett par tusen valar om året ur en population på kanske en miljon. Lika lite som det har negativa konsekvenser att skjuta av 80000 älgar om året från Sveriges älgstam på runt en 350000 älgar.
    Jag tvivlar starkt på att alla, cirkus 7,300 000 000 000 kan äta 50 kilo om året på ett hållbart sätt.

    Om alla ska ha rätten att skjuta ett par tusen valar om året så lär inte populationen hålla sig på ca en miljon. nu är det bara ett fåtal länder som tar sig friheten.

    För om vi får leva så, då har de andra också rätten att leva så.
  • Flash Gordon
    Anonym (Flexi) skrev 2015-11-28 21:48:18 följande:
    Jag tvivlar starkt på att alla, cirkus 7,300 000 000 000 kan äta 50 kilo om året på ett hållbart sätt.

    Om alla ska ha rätten att skjuta ett par tusen valar om året så lär inte populationen hålla sig på ca en miljon. nu är det bara ett fåtal länder som tar sig friheten.

    För om vi får leva så, då har de andra också rätten att leva så.
    Får du väl tvivla på om du vill, men så är det. Vi behöver bara välja rätt animalier att äta.

    Nä ingen har förespråkat utrotning av någonting men du envisas med de att blanda in den saken hela tiden. Oklart varför.
  • Anonym (Flexi)
    Flash Gordon skrev 2015-11-29 21:58:30 följande:
    Får du väl tvivla på om du vill, men så är det. Vi behöver bara välja rätt animalier att äta.

    Nä ingen har förespråkat utrotning av någonting men du envisas med de att blanda in den saken hela tiden. Oklart varför.
    Kyckling kanske i så fall. men det skulle absolut inte hålla om det handlar om nötkött.

    Okej, tänk i Amazonas, det är relevant då för att det är ett område som skövlas ner för soja = kött. Det bor massor med olika djurarter där, det är ett stort och mångfaldigt ekosystem. om de skövlar ner det för att mänskligheten ska ha kött då blir det utrotade- och hotade arter som konsekvens. Hänger du med i logiken och sambandet nu? jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna formulera det tydligare än såhär.

    Och samma sak med andra djur vi jagar för mat, valar som exempel, om vi i väst har rätten att äta det, då har alla andra också rätten. vi har inte ensamrätt på jorden.
  • Flash Gordon
    Anonym (Flexi) skrev 2015-11-29 22:08:28 följande:
    Kyckling kanske i så fall.
    Typ så, ja. Du har svaret där. Animalier med låg miljöpåverkan. Exempelvis kyckling. Vi kan äta kött och ändå rädda planeten.

    Så med det svaret givet förstår jag inte varför du pratar om att förstöra Amazonas?

    Vi pratar, per definition, om kött som inte skadar miljön. Alltså har skövling av Amazonas och utrotning av arter inget med saken att göra.
  • HenryIronstead
    Aniiee skrev 2015-11-25 19:59:40 följande:

    Så du anser att mord och självdöd är de enda alternativen här? Och du anser att mord alltid, alltid, alltid är mord och fel?


    Mord är alltid, alltid, alltid mord och fel, jättefel. Det värsta man kan göra mot en människa.

    Dödsfall är inte alltid mord, dock. Det finns dråp, när det sker via olyckshändelse.

    Och ett dödsfall som är nära besläktat med mord - självmord - är väldigt tragiskt. Eller skulle du kunna tänka dig att käka upp en människa som dött med flit för din hungers skull?

    Sen finns det ett till alternativ som är mord men inte riktigt mordnändå, fast det klassas som mord, och om du frågar en polis så är det mord.

    Dödshjälp. Vilket i somliga specialfall borde tolereras, tycker jag.

    Var det något sånt du tänkte på? Offer ?mord, Dråp ?mord, dödshjälp till någon som önskar dö av acceptabla skäl ?mord.
    "ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • HenryIronstead

    ? skulle vara icke-lika-med-tecknet =/=


    "ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • Tuss 1

    Fattar ärligt inte varför man fokuserar så mycket på nötkreaturs fisar osv. Kanske bättre att sluta åka bil, buss, flyg mm. Samt göra onödiga feelgood inköp på saker och ting. Fabriker är ju i allra högsta grad en stor bov till utsläpp. Vi får helt enkelt börja gå och cykla mer. Samt köpa secondhand och fundera på vilka saker som verkligen är nödvändiga att äga.

  • Aniiee
    HenryIronstead skrev 2015-12-11 00:08:33 följande:
    Mord är alltid, alltid, alltid mord och fel, jättefel. Det värsta man kan göra mot en människa.

    Dödsfall är inte alltid mord, dock. Det finns dråp, när det sker via olyckshändelse.

    Och ett dödsfall som är nära besläktat med mord - självmord - är väldigt tragiskt. Eller skulle du kunna tänka dig att käka upp en människa som dött med flit för din hungers skull?

    Sen finns det ett till alternativ som är mord men inte riktigt mordnändå, fast det klassas som mord, och om du frågar en polis så är det mord.

    Dödshjälp. Vilket i somliga specialfall borde tolereras, tycker jag.

    Var det något sånt du tänkte på? Offer ?mord, Dråp ?mord, dödshjälp till någon som önskar dö av acceptabla skäl ?mord.
    Congratulations. Tog ett tag, men din hjärna kickade gång i alla fall =P
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • ica
    Tuss 1 skrev 2015-12-16 09:54:41 följande:

    Fattar ärligt inte varför man fokuserar så mycket på nötkreaturs fisar osv. Kanske bättre att sluta åka bil, buss, flyg mm. Samt göra onödiga feelgood inköp på saker och ting. Fabriker är ju i allra högsta grad en stor bov till utsläpp. Vi får helt enkelt börja gå och cykla mer. Samt köpa secondhand och fundera på vilka saker som verkligen är nödvändiga att äga.


    Kan bara hålla med. Tycker att bilar i städer är ett ointelligent sätt att transportera sig. De förorenar luften, stinker, väsnas och tar för mycket plats. Städer är väl ändå till för människor?
  • Anonym (omnivoren)

    Det är inte psykopatiskt. Jag äter kött av vana och för att det är gott och lättillgängligt i butiker och på restauranger. Detta trots att jag är väl informerad om fördelarna för planeten och hälsan med att äta vegetariskt. Fortsätt med en positiv approach till dina medmänniskor, tips på goda veganrecept och sånt som väcker nyfikenhet. Tipsa om Cowspiracy på Netflix. När en person som aldrig smakat kött tjatar om att den inte kan förstå hur man kan äta kött blir man bara trött och motsträvig.

  • Blue Cross
    Anonym (raia) skrev 2015-11-18 10:59:36 följande:

    "Djur äter kött, bla schimpanser". Djur springer ifatt sitt byte och har ihjäl det själva utan vapen, de stänger inte in dem i små burar och plågar dem. De äter dessutom ofta pälsen och skelettet. De äter sitt byte rått och ofta när det fortfarande är vid liv. Människosläktet har ett dna mer likt grisens än aporna.


    Snabb fråga:
    Om individen som mördade den 21-åriga kvinnan på joggingspåret i norra Stockholm ätit upp henne efter att han bragt henne om livet,hade du då försvarat hans handling och köttätande (med tanke på att han sprang ikapp och ströp henne)?
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag