• Anonym (?)

    Hur vågar ni julshoppa (terrorhot)

    Hur vågar ni befinna er på shoppingcenter, julshoppa och allt sånt där nu när det råder ett så stort terrorhot mot Sverige? Det är fullknökat överallt och jag kan inte förstå hur folk vågar sig ut?

  • Svar på tråden Hur vågar ni julshoppa (terrorhot)
  • CarinaL26
    Anonym (två fingrar i öronen) skrev 2015-11-30 13:27:23 följande:

    Och säger lalalala det händer inte mig lalalala.

    Folk tror tyvärr fortfarande att Sverige är tryggt land där våld och skit ser man på tv om kvällarna.

     


    Tryggt eller ej, det är som sextiotalist säger, risken är större att du dör i en trafikolycka än i ett terrordåd. Även med hänsyn taget till det höjda hotet. Vill man inte inse det och väljer att låsa in sig är det ens eget val som man inte kan skylla på andra.
  • Anonym (två fingrar i öronen)
    Stårschan skrev 2015-11-30 13:29:53 följande:
    Varför "tyvärr"? Vårt förtroende för andra människor och vår trygghet är en viktig del av det kitt som håller vårt samhälle samman. Den dagen alla börjar gå omkring och misstro allt och alla har vi förlorat det samhälle vi vill leva i.

    Vi har redan förlorat samhället vi växte upp i.


    Leva i förnekelse och tron att våra gator är trygga och säkra är som att gå i led som får till slakten.


    Tyvärr så är det fortfarande allt för många som tror att det är busines as usual.


    Det straffar sig dagligen, att vi kommer ha spektakulärt terrordåd tvivlar jag lite på även om risken finns, det lågmälda kriget på gatan däremot har pågått länge nu.


     

  • Anonym (Försiktig)

    Även om folk tycker man inte ska låta terroristerna vinna genom att vara rädd så tänker iaf inte jag chansa på att något inte händer i år iaf. Och jag är inte beredd på att utsätta mina barn för nån jävla stolle som bränner av en bomb. I år kommer julklappar via internet

  • sextiotalist
    The sea refuses no river skrev 2015-11-30 13:31:23 följande:

    Som påpekats innan, risken är oerhört liten att råka ut för ett terrordåd.


    LFF skrev 2015-11-30 10:54:15 följande:

    Ska vi sluta leva för att det finns idioter där ute? Det är ju det de vill, att vi ska vara så rädda att vi inte vågar leva våra liv så som vi vill.


    Lite OT men undrar vad folk menar med detta? Tycker man stöter på den här uppfattningen titt som tätt.

    Hur skulle det gynna IS att några svenskar är rädda för att lämna sina hem?

    Det dom ägnar sig åt sker på en helt annan nivå och är snarare strategisk krigsföring. Bl.a. vill dom öka segregationen i väst och öka trycket/hatet mot muslimer, öka polariseringen osv.
    Det som gynnar dessa personer är att de skapar en rädsla, de får makt över folk genom att de är rädda.
    Osäkerheten och vetskapen att de inte tar hänsyn till folk är det som gynnar dom.

  • Anonym (anobym)
    Anonym (två fingrar i öronen) skrev 2015-11-30 13:41:15 följande:

    Vi har redan förlorat samhället vi växte upp i.


    Leva i förnekelse och tron att våra gator är trygga och säkra är som att gå i led som får till slakten.


    Tyvärr så är det fortfarande allt för många som tror att det är busines as usual.


    Det straffar sig dagligen, att vi kommer ha spektakulärt terrordåd tvivlar jag lite på även om risken finns, det lågmälda kriget på gatan däremot har pågått länge nu.


     


    Det är väl klart att det inte är samma samhälle nu som på 60, 70, 80 eller 90-talet, skulle ju vara alldeles förskräckligt om vi fortfarande levde på samma sätt som då med 2 tv-kanaler och där höjdpunkterna i tablåerna var Hela kyrkan sjunger och Hem till byn.
    Jag känner ingen som råkat ut för någonting på gator och torg förutom de som nu blir utsatta för tiggare istället för alla pundare som aggressivt tiggde pengar för 20 år sedan.
  • Jesper f

    Rent statistiskt, ju fler människor det är på en given plats vid given tidpunkt, desto LÄGRE är den personliga risken att bli drabbad :) Så vi kanske borde vara ÄNNU fler ute??!!

  • Maria 434

    Jösses, fega hysteriska svenskar. Antar ni aldrig kört bil, flygit eller nåt annat.

    Den här absurba skräcken är patetisk

  • Anonym (två fingrar i öronen)
    Anonym (anobym) skrev 2015-11-30 13:49:27 följande:
    Det är väl klart att det inte är samma samhälle nu som på 60, 70, 80 eller 90-talet, skulle ju vara alldeles förskräckligt om vi fortfarande levde på samma sätt som då med 2 tv-kanaler och där höjdpunkterna i tablåerna var Hela kyrkan sjunger och Hem till byn.
    Jag känner ingen som råkat ut för någonting på gator och torg förutom de som nu blir utsatta för tiggare istället för alla pundare som aggressivt tiggde pengar för 20 år sedan.

    Du har totalt missat explosion av dödlig våld, skjutningar, tusentals bilbränder, gruppvåldtäkter med mera som har "drabbat" Sverige senast åren?


    Det skulle vara fantastiskt om våra barn skulle få växa upp i samma trygghet vi hade på den tiden, tyvärr kommer våra barn ärva kollapsat välfärdsland som kommer dras med mer extrem våld än vi redan har.


    När muslimer anfaller kristna öppet eller försöker straffvåldta ensamstående mor för att hon saknar man vilket tydligen inte går bra i mellanöstern så är det nått som har gått åt helvete fel i landet.


    Kan posta länk till detta då den vanliga median råkade lämpligt nog att rapportera nyheten.


    http://www.allehanda.se/angermanland/kramfors/mobb-skulle-valdta-kvinna-och-doda-sonen-anmalda-for-olaga-hot


    Det är folk som kommer bara öka i mängd på våra gator.


    Det är det lågmälda kriget som bekymrar mig mer än att hamna bredvid en terrorist med en bomb, däremot ska man inte hymla att vi har massor med terrorister i landet, Sverige har i princip blivit eus terrorbas där dom får härja fritt.


     


     

  • CarinaL26
    Maria 434 skrev 2015-11-30 13:55:06 följande:

    Jösses, fega hysteriska svenskar. Antar ni aldrig kört bil, flygit eller nåt annat.

    Den här absurba skräcken är patetisk


    Kan bara instämma. Skulle inte förvåna mig om det var SDare som vill skapa hysteri för att gynna egna syften. För så här hysteriska tror jag ytterst få svenskar är.
  • sextiotalist
    Anonym (anobym) skrev 2015-11-30 13:49:27 följande:
    Det är väl klart att det inte är samma samhälle nu som på 60, 70, 80 eller 90-talet, skulle ju vara alldeles förskräckligt om vi fortfarande levde på samma sätt som då med 2 tv-kanaler och där höjdpunkterna i tablåerna var Hela kyrkan sjunger och Hem till byn.
    Jag känner ingen som råkat ut för någonting på gator och torg förutom de som nu blir utsatta för tiggare istället för alla pundare som aggressivt tiggde pengar för 20 år sedan.

    Visst och det kallas ju för utveckling har jag för mig. Och det med pundare som tiggde pengar minns jag också, skillnaden var att de var ofta mer aggressiva.
    De enda jag vet som råkat ut för något var en kollega som blev påhoppad i t-banan för att han pratade norska och rejält slagen (av svenskar bör väl tilläggas) någon gång i början 90-talet.

    Sedan minns jag fortfarande när Västtyska ambassaden sprängdes, Norrmalmstorgdramat, hur det fanns affischer överallt på de efterlysta Bader-Meinhoffligan i Tyskland när jag var där under 70-talet.

    Och så hade vi mordet på den Jugoslaviska ambassadören i Sverige.
    Allt detta under 70-talet (det var en flygkapning också, en attack i München under OS)

    Det var ju bättre förr?
Svar på tråden Hur vågar ni julshoppa (terrorhot)