Inlägg från: Logiskt |Visa alla inlägg
  • Logiskt

    15kg på två månader!

    v i r r a skrev 2016-01-13 19:51:22 följande:
    Tackar för svar.

    Nä sunt är det väl inte kanske. Jag har provat mjukt några gånger de senaste åren. Det har runnit ut i sanden tyvärr. Jag blev peppad av din lite galna trådstart och tänkte "vafan - det kan jag också fast på kanske drygt 3 månader".

    Nu har jag legat under 1200 tre dagar i rad. I morse mådde jag pyton men efter frukost har jag mått toppen. Inte ens hungrig (än). Konstigt. Fast jag har ett galet stillasittande arbete och har inte rört mig många meter :-/

    och så har jag inte skippat kolhydrater helt.

    Imorgon räknar jag med att jag känner av det mer.

    Väger maten och använder lifesum.

    Tackar för inspiration
    Min vän, det tar alltid ett par försök innan man lyckas med det mesta i livet! Det viktigaste är att du nu försöker!

    Din reaktion skulle jag vilja säga är fullständigt normal. Jag säger att systemet är busenkelt, MEN man mår som ett urskitet äpple de första dagarna eller till och med första veckan. Man får ha en förstående omgivning och ett pannben av stål!

    Att du inte rör på dig på dagarna spelar ingen roll, du kommer gå ner i vikt ändå! Ska skriva på min blogg om motion enligt Logiskt strax också, så jag kommer till det.

    Du behöver inte snöa in så starkt på kolhydraterna, klart det hjälper, men i slutändan går du ner lika mycket ändå! Försök att ha det i bakhuvudet dock så kommer du per automatik hålla koll på att välja mat mer aktivt efter innehåll.

    Bara det att du väger maten kommer ta dig långt, då kommer du ha stenkoll om du läser innehållsförteckningen och inte litar på Lifesum appen.

    Riktigt bra jobbat dessa tre dagar!
  • Logiskt
    Mooomin skrev 2016-01-13 20:01:24 följande:
    Men menar du max 1200kcal? Jag ligger på 1800kcal och går ner 1kg/v...
    Snälla, läs min blogg för svar. 

    BRA jobbat av dig!!! Ett kilo per vecka är fantastiskt, men mitt system kräver såklart mer av en, fast med resultatet att viktnedgången blir snabbare
  • Logiskt
    Mooomin skrev 2016-01-13 20:29:16 följande:

    Ok. Skippar nog bloggen då jag inte vill gå ner snabbare. Har provat förr och lägger lättare på mig igen och mår inte alls lika bra. Tränar hårt, behöver äta! :D .


    En fråga, hur hårt kan man egentligen träna med endast 1800kcal per dag?

    För egen del, när det är träningsperiod med styrketräning, crossfit och löpning så behöver (BEHÖVER) jag cirka 3500 kalorier per dag
  • Logiskt
    v i r r a skrev 2016-01-13 20:47:46 följande:
    wow! du är verkligen peppande! Tack!

    Nä, litar inte helt på lifesum men hittills tycker jag att det innehåll o kalorier jag får upp stämmer. Har det i mig sedan tidigare och kollar upp om det verkar knas. Hade bara råkat bli lite bortkollrad av viktväktare och annat (grr )

    Kolhydraterna har jag i bakhuvudet. Fort går det tex att komma på att det går att byta potatis mot ägg med majonnäs typ.

    Önskning till bloggen: mat-tips! Vad åt du till middag idag tex?

    Här blev det tjälknöl, broccoli (mums ), ärter, ägg, majonnäs, äpple och lite annat. Proppmätt.
    Kredd skall ges till dem som kredd förtjänar!!!

    Bara baserat av vad du åt till middag så kan jag se att du kommer komma precis hur långt som helst! Det krävs vilja, och smaklökar, av stål för att kunna trycka i sig det!

    Jag ska skriva om kosten i nästa inlägg mer ingående, men grundregeln är som alltid: Ät exakt (EXAKT!) vad du vill! Men vissa maträtter mättar mer än andra och håller mer koll på mina makros, Men som sagt, jag återkommer!
  • Logiskt
    v i r r a skrev 2016-01-13 21:05:40 följande:
    Och ändå lät jag bli att nämna brysselkålen.
    Brusselkål? Det är väl det som kallas för djävulens påfund?
  • Logiskt
    imnotstupidhehe skrev 2016-01-13 21:03:43 följande:

    Logistik, några frågor bara. Jag ligger på 1400 kcal varje dag. Började någon dag innan du skrev tråden men vägde mig i måndags så jag räknar det som min första dag nu. Är det för mycket? Tänkte att jag kör såhär första månaden sen sänker jag intaget ytterligare. Men jag ligger inte på exakt 1400, det kan bli + - några kalorier. Eller ska jag ändra till 1200 redan nu? Är det viktigt att det ska vara "exakt" ? Idag åt jag kanel till frukost med min havregrynsgröt, men problemet är att jag vet inte hur mycket kalorier kanelen innehöll för det stod absolut ingenting på burken, testade väga men blev ju såklart inte förvånad att det visade 0 g då det bara är pulver liksom, men så min fråga är ska jag räkna det som 0 kcal då? Och så åt jag lammött idag, även där stod det still, då vi har köpt det från en privat person. Så hur mycket kalorier innehåller det tro? Är nog dummaste frågorna men vafan. ;$


    Först måste klargöra en sak min vän, det finns absolut inga dumma frågor! Dum är den som inte frågar däremot! Så, nu när vi har det klargjort så kanske du kan underlätta för mig att ge dig ett så bra svar som möjligt genom att skicka din ålder, längd, vikt och målvikt till mig i ett meddelande? Man behöver ju trots allt inte posta precis allt i det öppna forumet! Men med det du gör är du på helt rätt väg, du är så grym som går in så för det och väger och har dig! Hör av dig så hjälper jag dig!
  • Logiskt
    v i r r a skrev 2016-01-13 21:52:22 följande:

    nu var ju inte det här till mig men alltså - Vem betalar dig? Grym service!


    Kan jag peppa en enda, bara EN, att nå sin drömvikt så är allt vunnit! Glädje är betalning nog (nåja, det betalar ju inte räkningarna, men ändå )
  • Logiskt
    Aniiee skrev 2016-01-13 23:55:20 följande:
    Ja, tack! Två steg fram, ett tillbaka..... Avokadosallad med bacon och pocherat ägg?
    Låter som bra grejer, men var det ett ägg? ett femtdels paket bacon? eller ditt enda mål för dagen?
  • Logiskt
    v i r r a skrev 2016-01-14 09:46:53 följande:

    Två frågor:

    1) Vaknade törstig men MÄTT? Kan någon förklara varför? Känner mig konfunderad. Magen funkar klockrent. Dag 4 idag. Igår gick jag och la mig också proppmätt och kom upp i 900 kcal totalt (högt räknat). Kanske är djävulen på min sida nu pga Brysselkålen

    2) 1200-taket. Skulle du säga att det är viktigt att hålla sig precis på det el är det ok att hamna lite lägre ibland?

    Efter detta ska jag sluta spamma tråden.


    1) Inget fel i att vakna mätt, då har du hittat kost som mättar bra trots att du inte överstiger 1200 kalorier! törstig är också fullt naturlig, kroppen behöver vätska och speciellt under viktnedgång. snåla inte på vattnet, ett par liter om dagen är nödvändigt! De där brysselkålen kanske spelade in i sammahanget trots allt, riktigt bra livsmedel o man pallar att äta det

    2) Om jag säger såhär, det är viktigare att ligga närmare taket om1200kcal än att ligga närmare boten på 500kcal. att hamna för lågt, och absolut inte under 500kcal, är absolut inte bra och heller ingen fördel. man ska trots allt fungera som människa med.

    Du spammar absolut inte, kör på bara!
  • Logiskt
    v i r r a skrev 2016-01-14 22:06:17 följande:
    Tack igen. Nej fel att vakna mätt är det ju inte. Jag förstår bara inte hur det är möjligt.

    Börjar känna att jag fryser lite lättare om fingrar och tår men annars känner jag inget.

    fasen alltså... snart tror jag ju att det här äntligen kan gå vägen
    Klart det kommer gå hela vägen, nu har du ju tagit de första och värsta stegen!

    Att frysa i hela kroppen, och framförallt om fingrarna är "normalt" under omständigheterna. du ligger på minus gällande ditt dagliga behov av kalorier och gjort så ett tag, kroppen reagerar givetvis!

    Imorgon är det fredag, då unnar vi oss något riktigt smaskigt såklart! men givtevis under 1200kcal totalt. för egen del blir det att hoppa över frukost, ett mål på 165 kalorier till lucnh och resten av kalorierna till kvällsmat! måste få smaka på gräddsås, så lite fredagsmys är det!
  • Logiskt

    Ok, dags för uppdatering då 14 dagar har gått!

    Startvikt: 95,7kg
    Nuvarande vikt: 90,5kg
    Viktnedgång: 5,2kg

    Så allt går enligt plan, till och med lite snabbare än vad jag hade räknat med den här gången. Men så är också mitt system ofelbart.

    Vad jag ätit? Kyckling, färs, fisk i oändliga variationer. Pannkakor flera gånger i veckan är givetvis standard. Bubblad saft, kanske en liter om dagen.

    Grunden är som alltid att äta precis, PRECIS, vad som helst men aldrig över 1200kalorier. Ibland tar jag bara en kvarg eller två till lunch om jag vet att jag vill äta mer på kvällen eller ett extra lass med pannkakor.

    Om jag är hungrig? Tro fan det. Det är ju det som är grejen, ingen går ner i vikt om man inte ligger på kaloriunderskott, i och med det blir man också hungrig.

    Så nu är det alltså 13 veckor kvar och 9,8kg, vilket ger en god tidsmarginal på målet om 15 veckor. Därmed blir det antingen att börja synda en gång i veckan eller sätta tidsmålet tidigare.

  • Logiskt
    Mooomin skrev 2016-01-17 21:23:18 följande:
    Men kaloriunderskott behöver inte alls betyda att man är hungrig. Jag ligger på mellan 1000-1300kcal/dag underskott under deff och går aldrig hungrig. Man kan ju fylla en halv tallrik med kokta grönsaker eller sallad, som mättar men knappt innehåller en massa kcal..
    Jag kan bara gratulera, men samtidigt tror jag inte att du tränat året runt i flera år och ätit som ett djur för muskeltillväxt. Om jag har fel och du är en muskelbyggare på 100kg så ber jag om ursäkt och vil veta vilka grönskaer du äter, typ nu!
  • Logiskt
    jagärjagvemärdu skrev 2016-01-18 11:51:19 följande:
    Här pratar du om 15 kg på 15 veckor, men i din TS står det 15 kg på 2 månader, hur ska du ha det?
    Hur går din viktnedgång?
  • Logiskt
    jagärjagvemärdu skrev 2016-01-19 07:51:46 följande:
    -4.6 kg på lite mer än 2 veckor.

    Ska du besvara min fråga nu? Är det 15 kg på 2 månader (alltså 7.5 kg i månaden) eller 15 kg på 15 veckor (ca 4 kg i månaden)? Det är stor skillnad på det.
    Nu ska vi inte gå och göra på oss i brallan lille vän Som jag minns det så har inte någon av mina föräldrar skaffat ett konto på Familjeliv och dom är dom enda som skulle kunna tala till mig på det sättet som du väljer att skriva. Så ta en Coca-cola zero, sätt dig ett hörn och slappna av lite

    Givetvis handlar det om två månader. Det måste varit det grova kaloriunderskottet som gjorde att jag tänkte mer än lite konstigt!
  • Logiskt
    jagärjagvemärdu skrev 2016-01-19 20:59:05 följande:
    Va, vadå på det sättet? Jag bara frågade hur din plan såg ut. Sluta överreagera.

    Så det är två månader alltså? Från 1 januari till 1 mars eller hur hade du tänkt dig?
    Läs det ursprungliga inlägget.

    Och tack för ditt oerhörda engagemang gällande min viktnedgång, det värmer!
  • Logiskt

    Någon som stött i "platån" ännu? Alltså där ni inte går ner i vikt hur lite man än äter och hur mycket man än rör på sig?

    Det finns ett trick för att lösa det med, och det är rena festen!

  • Logiskt

    Ok, en uppdatering är på sin plats.

    Startvikt: 95,7
    Målvikt: 80
    Tidsperiod: 160104-160303
    Nuvarande vikt: 88,7
    Viktnedgång: 7,0kg på 19 dagar

    Därmed har det gått snabbare än planerat, vilket var trevligt. Så, vad har jag ätit det senaste? Igår kväll blev det 10 amerikanska plättar med jordgubbsås och bubbeldricka, ikväll råstekt potatis i rikligt med smör och blodpudding.

    Har fått en hel del förfrågningar om personliga upplägg, därav har bloggen stannat av. Men det är kul att man kan inspirera!

Svar på tråden 15kg på två månader!