Inlägg från: Linnojsan |Visa alla inlägg
  • Linnojsan

    Gravid med första barnet

    Hej!! Kul tråd! Jag testade positivt i söndags. Däremot testade jag negativt två veckor innan det. Så jag tror jag är i max vecka 4-5. Har också så oregelbunden mens så jag kan inte räkna ut riktigt. Ska träffa bm nästa onsdag och få hälsosamtal och kostråd och ska skrivas in i mars. Ska ta upp då med henne att jag vill kolla närmre vilken vecka jag befinner mig i..

    Jag har bara berättat för en kompis då hon nyligen fått en son så jag kände att henne kan jag luta mig mot och få alla råd jag behöver. Vi har inte vågat berätta för föräldrar än och absolut inte på jobben.. men hur länge ska man vänta? Är ni också rädda för reaktionerna? Jag känner att det känns jobbigt att tala om till mina föräldrar.. vet ej varför. Jag är 23 år liksom och har en stabil vardag :)

  • Linnojsan

    Undrar om de kan se på mig då vilken vecka jag är i när jag kommer dit? Vet inte riktigt vad vi ska göra på första besöket..

    När tycker ni att man ska berätta på jobbet? Inte innan vecka 12 iallafall? Jag måste iväg till bm i vecka 4-6 om jag nu tror mig ha rätt vilken vecka jag är i och sedan två veckor därpå för inskrivning. Har sagt att jag ska till doktorn för ett ryggbesvär och ett tandläkarbesök.. man vill ju inte berätta för tidigt.

  • Linnojsan
    Pillan84 skrev 2016-02-10 16:11:04 följande:

    Första besöket pratar ni allmänt och du får frågor om alkoholvanor o tobak o sen hur du mår. Är det en stor mottagning med ultrlkudsmaskiner så kanske dom kan kolla upp hur långt gången du är

    När ska du dit?

    Jag har inte berättat för mitt jobb än men funderar på att göra det snart då jag jobbar inom lokalvård, så är en del starka medel osv


    Jag ska på första besöket nästa onsdag så det är väldigt snart vilket är tur! Ser fram emot första besöket och prata av mig lite med en trygg barnmorska då jag är både rädd och kluven för detta.

    Men vad kul jag jobbar också med lokalvård! Springer i trappor och kontor 8 timmar om dagen och hoppas kunna jobba så långt in i grav som möjligt
  • Linnojsan
    Fröken W skrev 2016-02-10 20:17:01 följande:

    Kul, grattis!

    Har du några särskilda symtom än? Var graviditeten planerad?

    Jag längtar efter att berätta för mina föräldrar, första barnbarnet för dem. Jag är 28 så jag tror att de bara "väntar" på att få bli morföräldrar snart :) Men jag vill inte berätta för dem än, vill gärna passera vecka 12 först. Ska till bm för inskrivning nästa vecka, hoppas att jag kanske kan få tid för tidigare ul för att ta reda på mer exakt hur långt gången jag är. Jobbet tänker jag vänta med till efter rul. Men känner samtidigt att jag skulle vilja berätta så snart som möjligt även där. Jobbar som lärare och det är svårt att få tag på ersättare så vill att de ska få gott om tid att rekrytera.

    Vad jobbigt att du känner dig nervös över att berätta för föräldrarna. Hur gammal är din partner? Hur länge har ni varit tillsammans?


    Ja symptomen jag har haft i en vecka hittills är: extrem trötthet, illamående mitt på dagen samt galet ömma bröst. Kan inte ens krama min fina sambo ordentligt utan att skrika av smärta i brösten. Haha jösses. Annars inga övriga symptom och magen är platt som en pannkaka än så länge så det är nästan som att man inte kan tro på gravtesterna hehe.

    Vad roligt för dig! Grattis till graviditeten! Bra tänkt där med jobbet men känn efter själv när du vill berätta för jobbet. Det är deras problem att hitta ersättare så tänk på dig själv bara i den frågan

    Ja jag är nervös för mina föräldrar för vi har liksom aldrig pratat om barn eller något. Jag är bara 23 år. Sambon är också 23. Vi har varit ett par i 6 år och förlovade i 2. Vi har köpt bostad och har fasta tjänster så egentligen tror jag inte att våra föräldrar kommer att se negativt på det. Det hoppas jag inte iaf. Känner liksom inte att jag kan försvara en abort på något vis då vi ju faktiskt har förutsättningar för att få en liten. Sen har man ju "övat" inför bebislivet eftersom man har en liten hund man lämnar o hämtar på dagis varje dag hehe
  • Linnojsan
    Fröken W skrev 2016-02-10 22:26:21 följande:

    Haha, känner igen det där att man inte riktigt tror att man är gravid på riktigt. Har tagit flera tester för att kolla om det verkligen är sant, men nu var det ett tag sen.

    Låter ju verkligen inte som att det skulle ses som konstigt eller negativt med barn i er situation. Men förstår ändå tanken eftersom ni "bara" är 23.

    Absolut är det jobbets problem att hitta en ersättare men det är ju kollegor och framförallt elever som blir lidande om de inte hittar någon. Men jag är som sagt ganska säker på att jag tänker vänta med att berätta där till efter rul.


    Haha ja gud ja jag ska ta ett test till i helgen. Allt känns så spännande och nytt. Samtidigt så vill jag ju vara "ung" förälder och jag har ju jämngamla kompisar som har söner på 2 respektive 0,5 år så hälften av min närmsta vänkrets har redan barn. Vilket gör att det känns mer naturligt än att jag skulle vara den "första" av oss.

    Ja jag förstår det med jobbet. Lycka till iallafall när är beräknat bf för dig? ska du ta ut någon sommarsemester innan bf eller hur tänker ni andra kring semester om man ska föda i säg augusti - oktober.
  • Linnojsan

    Fröken w; förstår dig när du säger att men hellre väljer att må illa. Jag är i vecka 6 tror jag iaf nånting sånt. . Mår illa som tusan men är så orolig för typ missfall :/ ska t bm nästa vecka äntligen för första hälsosamtalet

  • Linnojsan
    Fröken W skrev 2016-02-14 10:17:52 följande:

    Jag var också galet orolig för missfall första veckorna. Men sen blev jag helt lugn och bara tänkte "inget blir bättre av att du oroar dig, blir det ett missfall så blir det och det finns inget du kan göra för att förhindra det". Sen har jag ju fortfarande haft det i tankarna att det kan vara så att det inte går vägen men inte på samma nojiga sätt som tidigare, det är skönt.

    Hoppas att hälsosamtalet kommer att kännas bra. Jag kommer ihåg att jag fortfarande tyckte att graviditeten kändes så overklig även efter hälsosamtalet. Dels hade jag i princip inga symtom och dels så hade jag nog väntat mig att någon skulle undersöka alt. göra ett grav.test och på så vis bekräfta "ja, du är gravid". Så lite besviken var jag efteråt, men det beror väl också på vilka förväntningar man har innan.

    Jag ska på inskrivning nästa vecka, det känns spännande. Skulle gärna vilja göra ett tidigt ul för att få ett tydligare och säkrare besked om hur långt gången jag är.

    Har ni berättat för någon om graviditeten än?


    Vad härligt att du släppt nervositeten jag ska också börja tänka så som du.

    Känns som att vi är i samma fas. Jag har ju mitt hälsosamtal på onsdag. Men sambon kommer inte loss från jobbet då så får gå ensam kanske kan va skönt det med iförsig... :/

    Vill såklart också göra tidigt ul eftersom jag absolut inte vet hur långt gången jag är heller.. :)
  • Linnojsan
    Fröken W skrev 2016-02-14 11:23:01 följande:

    Ja försök, det är så jobbigt att gå och oroa sig hela tiden.

    Jag gick också själv på hälsosamtalet. Sambon frågade om han skulle följa med men jag sa att det inte behövdes...var fortfarande i fasen "äsch jag är nog inte gravid, det är nog något som jag bara hittat på" :P

    På inskrivningen på tisdag vill jag dock ha med honom, det känns skönt. Vi har ju inte berättat för någon om graviditeten än så vi har bara varandra att dela den med än så länge. Både mysigt och jobbigt, vill väldigt gärna berätta för mina föräldrar snart. Enligt bm:s uträkning från senaste mens så kommer jag vara i vecka 11+6 på tisdag när det är dags för inskrivning. Men eftersom min mens varit så oregelbunden senaste åren litar jag inte på det, och tyvärr tror jag ju att jag är tidigare i graviditeten. Så hoppas att jag kan få tid för ett tidigt ul och då få bekräftat hur långt gången jag är...innan dess "vågar" jag nog inte berätta för någon.

    Hur berättade du för sambon att du var gravid?


    Vad gör man på hälsosamtalet?? Berätta gärna

    Okej jag har inskrivning i mars.. typ om tre veckor. Då måste jag dessvärre också gå ensam då han ska iväg på resa. Kunde ju bokat om men äsch.. ville ha snabbast möjliga tid! då får vi hoppas att de räknat rätt på dig då iallafall? Vecka 11 då är ju den mest "hemliga" perioden förbi såatt säga! Och hoppas du får ul tidig så de ser vad för vecka. Man vill ju veta exakt!

    jag vill också få reda på vilken vecka :-/

    Haha jag berättade genom att gömma det positiva testet under gaffeln på morgonen när vi skulle äta pannkaksfrukost han blev jätte glad DU då?
  • Linnojsan
    Fröken W skrev 2016-02-14 14:32:26 följande:

    På hälsosamtalet mätte man blodtrycket och vägde sig. Sedan var det typ mest prat om hur jag mår och hur tobak- och alkoholvanorna ser ut. Bm informerade också väldigt kort om fosterdiagnostik och gav mig böcker och broschyrer att läsa.

    Vi hade kört oskyddat men inte riktigt försökt bli gravida sedan november, så jag blev väldigt förvånad när jag plussade på morgonen 16/1. Jag gick ut med hunden för att samla mig lite. När jag kom in satt sambon i soffan, jag hämtade testet, gav det till honom och sa något i stil med "freaka inte ut nu men det här är positivt". Han var väldigt tyst men kramade mig länge :P


    Okej vad bra det låter som en trevlig och bra grej. Längtar ihjäl mig dit faktiskt haha sa till jobbet att jag skulle till tandläkaren!

    Vad kul! Grattis kul att det gick fort. Hade du svårt att tro på plusset som mig? Jag testade en gång till precis efter första stickan för jag trodde inte mina ögon
  • Linnojsan
    Fröken W skrev 2016-02-14 19:56:50 följande:

    Ja men det blir ju lite mer verkligt när man träffat den barnmorska som förhoppningsvis kommer att följa en genom hela graviditeten. Även om jag som sagt hade hoppats på någon form av undersökning/test som bekräftade graviditet.

    På "min" mvc har de kvällsöppet (till 19) en dag/vecka, det är toppen! Det blir så struligt om jag måste vara borta/sluta några timmar tidigare. Jobbar som lärare så det måste ju finnas någon som kan ta eleverna istället för mig.

    Ja alltså jag trodde verkligen inte på plusset, tog flera RFSU-test men de är så svåra att få starka plus på. Tog ett till clearblue två dagar efter första plusset som var ännu starkare än det första jag tog. Dagen efter att jag hade varit på hälsosamtalet köpte jag ett test med veckoindikator och förberedde mig på att behöva ringa bm "eh hej, jag har gjort ett nytt test och jag är visst inte gravid" :P Men tack och lov så var även detta positivt. Även efter detta har jag gjort tester, RFSU:s som nu visar starkt positivt. Känner mig som en galning men jag kan verkligen inte tro att det är sant, hehe. Har också planerat att göra ett test måndagkväll eller tisdagmorgon innan inskrivningen.

    Känner du dig fortfarande nervös inför att berätta om graviditeten för dina föräldrar?


    Åh vad bra tider de hade!! Önskar vi hade så i min lilla stad.. nu är det lätt för mig att få ledigt för "läkarbesök" då jag jobbar med städ och dammråttorna väntar ju snällt på mig om jag går tidigare

    Visst känner man sig lite tokigt som testar och testar men jag tror det hör till vanligheterna

    Ja lite nervös för det. Har bara berättat för en nära vän än så länge eftersom hon nyss fött barn själv då kände jag att jag kunde hämta info och känna ett lugn av att dela detta med henne såhär tidigt. Känns så bra!

    Att berätta för föräldrarna börjar kännas mer och mer kul! Lite nervöst fortfarande men jag börjar tänka på hur man ska lägga fram det och jag ser mig framför mig hur glada de kommer bli. Förhoppningsvis
  • Linnojsan
    Fröken W skrev 2016-02-15 16:54:36 följande:

    Har du bestämt dig för hur och när du ska berätta för föräldrarna?

    Det känns så pirrigt och kul att äntligen "få" berätta snart :)


    Ja alltså vi vill ju berätta snart! Men vi tänker att så länge fel magen är platt så är vi tysta. Hoppas på att kunna berätta genom att visa ul-bild. Och det beror ju på ifall det börjar synas innan det på mig. annars funderar vi på att säga det mellan vecka 12-15 iaf. När det är mer säkert. Och det känns skönt för så fort familjerna fått veta, så kan man avslöja det för chefen. Går ju runt nu och mår illa ständigt och presterar rätt dåligt så de börjar väl undra vad som tagit åt en.. men man Vill ju helst inte säga till jobbet innan familjen. Snacket kan ju gå och man vill ju berätta själv.

    Ja så spännande! Man skulle kunna säga typ "vi ska resa bort i slutet på september"

    "Jaså vart då?" Frågar de då säkert.

    "Inte så långt, till BB" den är bra!

    Spännande att du har inskrivning imorgon!! Berätta gärna imorn hur det gått och vad du fick göra där!
  • Linnojsan
    Fröken W skrev 2016-02-15 21:15:18 följande:

    Jag vill också berätta typ nu :) Det finns så många roliga sätt att berätta på, svårt att välja vad som är bäst. Funderar också mycket över hur mina föräldrar kommer att reagera. Jag känner mig säker på att de kommer bli glada men hur glada, och hur kommer de visa det. Åh så jag längtar! Men vill inte berätta innan det känns mer säkert.

    Idag kom det faktiskt lite blod på pappret efter jag varit på toaletten...hoppas verkligen inte att det kommer mer. Hann ju tänka missfall direkt även om jag vet att det inte behöver vara ett tecken på missfall såhär tidigt i graviditeten. Så nu känns det extra skönt att få träffa bm igen imorrn.


    Ja det kommer bli så kul hur man än säger det :D

    Nej vad oroligt! Men det är nog ingen fara. Bra att du ska till bm idag. Måste kännas så kul att få komma dit
  • Linnojsan
    Fröken W skrev 2016-02-16 20:01:10 följande:

    Nu har jag varit på inskrivningen. Jag fick lämna blodprov och urinprov, det som hon kunde se direkt (blodvärde och blodsocker) såg bra ut så det var ju skönt. Bm lugnade också ang. blodet jag såg igår.

    Men återigen blev jag lite besviken efteråt...det är fortfarande ingen som har bekräftat graviditeten. Jag tänker ju fortfarande att jag nog inte är gravid, tog ett nytt test i morse som jag tyckte var svagare än tidigare. Mardrömmen skulle ju vara att komma till rul och få höra "men är du säker på att du varit gravid? Vi kan inte se något tecken på graviditet".

    Något tidigare ul var det inte fråga om. Inte för att jag frågade rakt ut men jag sa att jag inte litade på uträkningarna pga oregelbunden mens och att jag tror att jag är mycket kortare gången än 10+6. Hennes svar var då bara att "ja, så kan det ju vara och då märks det på ultraljudet men då får du bara komma tillbaka senare och göra om ultraljudet".

    Nä, usch känner mig lite nere nu.

    Var det imorrn du skulle på hälsosamtal?


    Men vad tråkigt att du upplevde det så :/ ofta man måste vänta till ultraljudet i typ vecka 18 för att få veta hur långt gången man är? Känns ju jättetråkigt. Vi verkar ju ha samma problem med sådär oregelbundna menstruationer.. vad jobbigt.. men hon tror alltså att du är i vecka 10+6, då är det ju snart "safe" att berätta iallafall. Vad kul!!

    Ja precis jag ska på hälsosamtal imorgon. Tvekade faktiskt på graviditet imorse så jag gjorde ett test nu ikväll och som tur var så visade det också positiv så det var kul iallafall!
  • Linnojsan

    Idag var jag på första hälsobesöket! Är tydligen i vecka 8+0 idag. Tyckte det var så kul att prata hälsa kost och lite graviditet. Ska gå o ta prover snart innan det är dags för inskrivning om fyra veckor. Who det är så spännande <3

  • Linnojsan
    Fröken W skrev 2016-02-17 19:31:05 följande:

    Kul! Kändes det bra med bm? Fick du några bra tips eller råd?

    Vilken vecka trodde du att du var i?

    Själv har jag berättat för chefen idag att jag är gravid. Hon ville ses och prata om upplägg inför hösten och då kändes det ju bara dumt att spela med och inte säga något. Hon var väldigt positiv "åh vad roligt att höra, grattis". Så det kändes ju väldigt bra. Nu hoppas jag ännu mer att det går bra med graviditeten, vill inte gå till chefen och säga "du, glöm det där jag berättade för dig för några veckor sedan" :P


    Ja min bm var jätterar gillade henne massor och har nästa besök hos samma så det känns bra! Ska även göra cellprov då i samma veva. Det är lite nervöst..

    Trodde typ vecka 7+0 men hon trodde 8+0

    Kul med jobbet! Låter ju kanon! Det ska nog gå vägen ska du se

    Ska du ha semester i sommar innan? Hur gör ni alla led semester? Jag ska ha liten i slutet på september. Ska man ha 4 veckor semester i augusti som vanligt eller ska man välja juni slut/juli start så man kanske är lite "lättare" och orkar göra saker m.m.? :/
  • Linnojsan
    Fröken W skrev 2016-02-17 21:38:45 följande:

    Åh vad skönt att allt kändes bra! Kul också att hon trodde att du var en vecka längre in i graviditeten än vad du själv trodde.

    Ja, det var verkligen en lättnad med jobbet. Dock känns det ju lite konstigt att chefen är den första som fått veta något om graviditeten :P

    Jag jobbar ju som lärare så då blir det ju semester vare sig jag vill eller inte i sommar ;) Men det känns bra...hoppas kunna jobba en bit in i augusti också.


    Ja just det du har ju lärarjobb så du är semestern go jag tror jag ska söka i juni så att jag är i vecka 22-26 nånting då kanske man kan orka va aktiv på semestern sen får man väl söka havandeskapspenning fram till bf eftersom jag har ett fysiskt tungt jobb. :) vet ni när man måste ansöka om HP? ?

    Grattis o välkomna ni nya i tråden! Kul att höra om era historier! En frågade hur vi ska berätta för föräldrarna. Jag tänker baka mina väldigt uppskattade vaniljbullar och bjuda över på bulle-i-ugnen-fika!
  • Linnojsan
    Fröken W skrev 2016-02-18 19:46:07 följande:

    Jag har ingen aning om när man måste ansöka om havandeskapspenning.

    Du skrev ju förresten om att du ska ta cellprov vid nästa besök hos bm. Kan säga att det är helt "ofarligt". Visst kan det kännas lite obehagligt men det gör absolut inte ont.

    Fick också ta nya prover eftersom det var tre år sedan sist.


    Nej tror man måste göra det 30 dagar innan man vill ha den HP alltså..

    Okej vad bra för det känns lite obehagligt. Har inte vart hos gyn tidigare eftersom att 23 är tidigast man blir kallad
Svar på tråden Gravid med första barnet