• PGA

    Hur mycket sparar ni åt era barn?

    Hur mycket sparar ni åt era barn?

    Vi lägger undan 5000 kronor per barn i månaden men jag tycker att det är för lite medan min fru tycker det räcker. Syftet med pengarna är att köpa lägenhet/hus åt dem när de är runt 25 och att det då ska finnas en insats. Vi kommer vid dödsfall av våra föräldrar ärva stora summor pengar men vill inte bygga barnens framtid på det.

    5000*12*25=1500000 i dagens penningvärde.

  • Svar på tråden Hur mycket sparar ni åt era barn?
  • tillalla

    Barnbidrag till alla. Om det blir behovsprövat måste Försäkringskassan analysera alla föräldrars privatekonomi - och sen kräva tillbaka barnbidrag om någon fått för mycket.

    Resurskrävande för FK - dessutom - blir folk sura om de hamnar precis över gränsen för att få. Då kommer de som låg precis under gränsen och fick barnbidrag- få ut mer pengar sammantaget - än de som låg strax över spärren ...

    Folk vill inte heller betala skatt om de inte får något tillbaka. Nej tack till behovsprövat barnbidrag.

  • nevermind
    Furienna skrev 2016-05-01 22:43:20 följande:
    Även om vissa knappt klarar sig den sista veckan innan bidraget kommer, medan andra kan bara lägga in hela summan på banken?
    Ja. Höginkomsttagare betalar mer i skatt, varför ska de få mindre än andra tillbaka?

    Jag tycker vi ska slopa barnbidraget helt, även studie- och bostadsbidraget.

    (Sorry TS för off topic.)
  • Furienna
    ITpappan skrev 2016-05-06 14:35:42 följande:
    Jag kan tycka att det är okej att höginkomsttagare inte får barnbidrag. Men då ska de inte betala mer skatt än andra heller - dvs ta bort värnskatt och statlig skatt helt.
    Ja, det låter ju som en bra kompromiss. 
  • PGA
    nevermind skrev 2016-05-06 21:48:21 följande:

    Ja. Höginkomsttagare betalar mer i skatt, varför ska de få mindre än andra tillbaka?

    Jag tycker vi ska slopa barnbidraget helt, även studie- och bostadsbidraget.

    (Sorry TS för off topic.)


    Det här med behovsprövade bidrag är ingen bra idé. Skapar bara massa onödig administration vilket ju knappast är gratis. På sikt hoppas jag att alla bidrag utom barnbidraget tas bort och ersätts av medborgarlön.
  • Vickan I

    Vi föräldrar, inte mkt alls. Barnens farfar dammar in en rejäl summa varje år, så vi tycker det räcker bra.

  • gahadas
    Furienna skrev 2016-05-06 23:28:02 följande:
    Ja, det låter ju som en bra kompromiss. 
    Fast då får ju samhället mindre pengar och då kan du inte få lika mycket i bidrag.
  • Furienna
    gahadas skrev 2016-05-07 11:58:26 följande:
    Fast då får ju samhället mindre pengar och då kan du inte få lika mycket i bidrag.
    Fast då skulle det ju betalas ut färre barnbidrag? 


  • Maria 434
    Furienna skrev 2016-05-07 14:30:20 följande:

    Fast då skulle det ju betalas ut färre barnbidrag? 


    Nu betalar ju skatterna inte bara barnbidrag.... trodde du verkligen det?
  • Furienna

    De som inte har barn skulle i så fall få betala mer skatt än de som har barn. Så funkar det ju i t ex USA, där man får göra skatteavdrag för sina barn i stället för att få barnbidrag. Så var det också här i Sverige fram till 1947, då man införde barnbidraget här hos oss.

    Men nu verkar ju de flesta i Sverige vara nöjda med vårt nuvarande system, så då kommer det väl inte heller att ändras. 

  • Maria 434
    Furienna skrev 2016-05-07 15:32:42 följande:

    De som inte har barn skulle i så fall få betala mer skatt än de som har barn. Så funkar det ju i t ex USA, där man får göra skatteavdrag för sina barn i stället för att få barnbidrag. Så var det också här i Sverige fram till 1947, då man införde barnbidraget här hos oss.

    Men nu verkar ju de flesta i Sverige vara nöjda med vårt nuvarande system, så då kommer det väl inte heller att ändras. 


    Du höll ju precis med IT-pappan om att höginkomsttagare inte skulle betala mer skatt än låginkomsttagare men då avstå barnbidrag. Så vad menar du egentligen?
  • LaOtona
    ITpappan skrev 2016-05-06 14:35:42 följande:

    Jag kan tycka att det är okej att höginkomsttagare inte får barnbidrag. Men då ska de inte betala mer skatt än andra heller - dvs ta bort värnskatt och statlig skatt helt.


    Ja, varför inte! Undra bara hur samhället skulle fungera då...
  • ITpappan
    LaOtona skrev 2016-05-07 18:47:30 följande:
    Ja, varför inte! Undra bara hur samhället skulle fungera då...
    Vi pratar ju inte om att ta bort skatten helt. Bara att göra den platt. Att ta bort här skatten har dessutom varit på vissa partiers agenda, så sent som innan valet.
  • LaOtona
    ITpappan skrev 2016-05-07 19:11:33 följande:

    Vi pratar ju inte om att ta bort skatten helt. Bara att göra den platt. Att ta bort här skatten har dessutom varit på vissa partiers agenda, så sent som innan valet.


    Ja, det vore fantastiskt!
  • Aci

    [quote=76581252][quote-nick]Audin skrev 2016-04-29 19:33:48 följande:[/quote-nick]Barnbidraget

    Men när jag läser hiur många som sparar bb så kam man ju börja diskutera om inte barnbidraget borde vara behovsanpassat! Det finns många fattiga barn idag i Sverige! Kanske ge dem en värdig barndom istället för att spara stora summor till sina barm som alltså redan verkar få allt....[/qoute]

    Jag tycker verkligen inte att man ska behovanpassa barnbidraget. Barnbidraget är något som följer med och hör till barnet och inget som ska ha med föräldrarnas inkomst att göra.

    Barnbidraget kan även vara en morot till att föräldrar som klarar av att ha barn utan bidraget spenderar mera på sitt barn så att barnet får en bra uppväxt.

    Men sen kan man ju diskutera om det ska tas bort mot en statisk skatt men det förlorar bara låginkomsttagare på i slutändan. Att ha statisk skatt får dom med hög inkomst fördelar av än att få barnbidrag.

  • Aci
    Audin skrev 2016-04-29 19:33:48 följande:

    Barnbidraget

    Men när jag läser hiur många som sparar bb så kam man ju börja diskutera om inte barnbidraget borde vara behovsanpassat! Det finns många fattiga barn idag i Sverige! Kanske ge dem en värdig barndom istället för att spara stora summor till sina barm som alltså redan verkar få allt....


    Vet inte varför citeringen inte fungerade så jag gör det i ett nytt inlägg.

    Ursäkta röran, båda inläggen är skrivna från min telefon.
  • LaOtona
    Aci skrev 2016-07-01 13:11:43 följande:

    [quote=76581252][quote-nick]Audin skrev 2016-04-29 19:33:48 följande:[/quote-nick]Barnbidraget

    Men när jag läser hiur många som sparar bb så kam man ju börja diskutera om inte barnbidraget borde vara behovsanpassat! Det finns många fattiga barn idag i Sverige! Kanske ge dem en värdig barndom istället för att spara stora summor till sina barm som alltså redan verkar få allt....[/qoute]

    Jag tycker verkligen inte att man ska behovanpassa barnbidraget. Barnbidraget är något som följer med och hör till barnet och inget som ska ha med föräldrarnas inkomst att göra.

    Barnbidraget kan även vara en morot till att föräldrar som klarar av att ha barn utan bidraget spenderar mera på sitt barn så att barnet får en bra uppväxt.

    Men sen kan man ju diskutera om det ska tas bort mot en statisk skatt men det förlorar bara låginkomsttagare på i slutändan. Att ha statisk skatt får dom med hög inkomst fördelar av än att få barnbidrag.


    Det handlar nog främst om prioriteringar, är jag rädd. De som har det tufft får bra mycket mer bidrag än ett barnbidrag.
Svar på tråden Hur mycket sparar ni åt era barn?