• Anonym (vad fan)

    Förvirrad och besviken på biståndshandläggaren

    Jag vill mest bara skriva av mig, för jag är grymt förvirrad, frustrerad och besviken just nu.

    Av diverse anledningar har jag boendestöd. Under väldigt lång tid, många år, fungerade det så där, men det senaste året lite drygt har det fungerat bra. Det är lagom ofta, det är samma personer som kommer regelbundet och vi trivs ihop och jobbar bra ihop, det enda felet har varit att jag skulle behöva lite mer tid. Inte mycket, kanske 1 timme till i veckan.

    I våras gick beslutet om boendestöd ut och skulle då uppdateras. Biståndshandläggaren pratar med mig och med boendestödsgruppen, och vi säger det att det är ok med timmarna vi har, men vi skulle vara glada för en timme till i veckan. Handläggaren lovar att titta och räkna på det.

    Idag hämtar jag och boendestödet ut det rekommenderade brevet som handläggaren skickat och läser det nya beslutet, och inte har jag fått en timme mer, inte. Nej, utan trots att det i beslutet står flera gånger att jag har samma stödbehöv nu som förut så har handläggaren nästan halverat mina timmar. 45% av tiden är borta. 

    Jag förstår inte hur man kan skriva flera gånger i beslutet att behovet kvarstår som förr, och sedan neka till hälften av behovet. Suck.

    Överklagan är skriven och inskickad.  Jag ville, som sagt, mest bara skriva av mig. FUCK.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-02 16:43
    Hej igen alla intresserade. Här kommer en uppdagtering.

    Jag har varit på möte idag med biståndshandläggarens chef och boendestödets arbetsledare och den på boendestödet som är hos mig mest och är ansvarigperson för meg eller vad de nu kallar det. Biståndshandläggaren var inte med.

    Förklaringen handläggaren hade gett för att ta bort så många timmar var att hon tyckte att det räcker att tvätta en gång i månaden och att jag skulle ha en kontaktperson. Det där med tvätten står inte i beslutet jag fick hem, men det spelar inte så stor roll, eftersom chefen och boendestödet ansåg att det var totalt orimligt att bara tvätta en gång i månaden, och då inte heller ta hänsyn åt att vi gör andra saker också på den tvättiden. Både chefen och arbetsledaren höll med om att om jag ska ha mindre timmar så ska det stå i proportion till hur många timmar jag missar/avbokar, eftersom behovet av stöd inte har förändrats, men eftersom det inte har förändrats, i alla fall inte åt ddet hållet, så ska jag ha mina timmar, vare sig jag avbokar eller missar. Det är till och med så, enligt bidståndshandläggarens chef, att om jag ringer och avbokar för att jag är sjuk så ska boendestödet fixa fram en ny tid så jag får mitt stöd, i den mån det går.

    Jag bad också om ett papper, med undrskrifter från arbetsledaren och chefen, vad som gäller och vad som ingår i boendestödet, så vi gick igenom och listade det, och här är de sakerna, så så här ska det fungera i min kommun.

    *Boendestödet har fasta tider med fast längd på varje pass, som kommits överens med brukaren. De anställda har inget annat att göra under den tiden, utan den specifika boendestödjaren och den specifika brukaren har den tiden.
    *Exakt klockslag gäller och kommer boendestödet tidigt eller sent så ska de höra av sig och meddela.
    *Kommer de före eller på utsatt klockslag ska de vänta i 10 minuter efter utsatt klockslag om brukaren inte öppnar dörren genast. Under de 10 minuterna ska de försöka få tag på brukaren genom att ringa eller smsa minst en gång.

    Saker boendestödet ska göra med mig som brukare är
    *hjälp och stöd att organisera och utföra städning, tvätt och disk
    *hjälp och stöd att plannera och utföra inköp av mat, hushållsartiklar och baskläder, samt att organisera och stoppa in inköpen i lådor och skåp
    *påminna om tider och deadlines som att betala räkningar och lämna till baka hyrfilm och biblioteksböcker
    *boka och komma iväg på möten ex. läkartider
    Det här är alltså saker som vi gjort hittills.

    Saker som boendestödet kan göra med mig om jag vill, och som jag inte behöver ha i mitt beslut, utan som vi kan göra bara för att:
    *Gå till biblioteket
    *Gå på promenad
    *Shoppa i närcentrum
    *Gå och fika/äta lunch
    Det här är inget jag känner behov av att göra med boendestödet, förutom gå till bibblan och det av samma orsaker som jag behöver stöd med att handla mat. Jag har vänner jag kan göra sånna saker med.

    Saker som boendestödet ska göra med mig från och med nu, utöver det i första delen:
    *Plannera veckomatsedel, frukost, lunch och middag
    *Göra inköpen
    *Laga en del av maten, som grytor och sånt som kan lagas och ha i matlådor/frysas
    *Påminna med sms att jag ska äta maten också
    Det var det här vi ville ha en timme till i veckan för från början.

    Mötet avslutades med att alla ansåg att handläggaren hade tänkt fel och mina gamla timmar utökas med 3 timmar i veckan, för att få tid till att lösa matsituationen. 2 timmar mer än vi bad om från början. Vi fick också 6 timmar extra ledsagartid den här hösten för att kunna träffa en almänläkare och en dietist.

    Tack för visat intresse för min situation och tråden. Det värmer.

  • Svar på tråden Förvirrad och besviken på biståndshandläggaren
  • Anonym (Boendestödjare)
    Anonym (vad fan) skrev 2016-07-28 01:07:35 följande:

    Hoppas du att jag sover så du får sista ordet och kan vinna, eller?

    Jag hade förstått om antalet neddragna timmar stod i proportion med hur många timmar jag hade avbokat, men det gör de inte, vilket är ologiskt. Även, även om man skulle gå på dina 23% gånger så är det fortfarande inte propotioneligt, fortfarande ologiskt.

    Dessutom är boendestödet en frivillig insats och jag får avboka 100% om jag vill, och fortfarande ha rätt till dem, och ovanpå det så har jag fått veta att handläggaren inte har någon aning om hur mycket eller lite jag har avbokat, eftersom det inte registreras och handläggaren inte har med det att göra, eftersom det är frivilligt. Frivlligt, frivilligt, frivilligt. Det enda handläggaren ska titta på är vilket behov jag har, med underlag från mig och boendestödet och eventuella andra runt omkring, och vi har alltså tryckt på att jag behöver mer stödtid än jag har, och ändå halverar handläggaren tiden nästan, fast handläggaren själv skriver i sitt beslut att behovet kvarstår som förut.

    Förstår du inte att det är motsägelsefullt och kräver en förklaring?


    Anonym (vad fan) skrev 2016-07-28 01:07:35 följande:

    Hoppas du att jag sover så du får sista ordet och kan vinna, eller?

    Jag hade förstått om antalet neddragna timmar stod i proportion med hur många timmar jag hade avbokat, men det gör de inte, vilket är ologiskt. Även, även om man skulle gå på dina 23% gånger så är det fortfarande inte propotioneligt, fortfarande ologiskt.

    Dessutom är boendestödet en frivillig insats och jag får avboka 100% om jag vill, och fortfarande ha rätt till dem, och ovanpå det så har jag fått veta att handläggaren inte har någon aning om hur mycket eller lite jag har avbokat, eftersom det inte registreras och handläggaren inte har med det att göra, eftersom det är frivilligt. Frivlligt, frivilligt, frivilligt. Det enda handläggaren ska titta på är vilket behov jag har, med underlag från mig och boendestödet och eventuella andra runt omkring, och vi har alltså tryckt på att jag behöver mer stödtid än jag har, och ändå halverar handläggaren tiden nästan, fast handläggaren själv skriver i sitt beslut att behovet kvarstår som förut.

    Förstår du inte att det är motsägelsefullt och kräver en förklaring?


    Ledsen om jag gör dig arg nu men varje besök hos dig dokumenteras enl lag. Både genomförd och avbokad så det vet nog din handläggare. När det är dags för uppföljning så får handläggaren kunskap i hur det har sett ut under perioden Och utgår ganska mycket från den fakta vid kommande beslut. Och precis som du säger är insatsen frivillig men skulle du avboka 100% så skulle sannolikt stödet dras in. Det har jag varit med om åtskilliga gånger.

    Däremot står inte dina avbokningar i proportion till den åtgärden alls vilket då är märkligt förfarande av denne. Alla kan bli sjuka och det är heller inte ovanligt att man inte orkar ta emot en främmande människa bara för en gång så inget märkligt där alls. Du ska absolut överklaga beslutet om du inte redan gjort det? Det är dina behov som ska styra vilket stöd du ska ha så stå på dig. Men som jag sa tidigare så har det på sista åren gått någon " trend" i att försöka minska stödtimmar för att spara i kommunerna. Tyvärr många som blir drabbade och du är en av dem nu. Din handläggare är den som ska ta beslutet men sista ordet har enhetschefen. Det kan alltså vara så att din handläggare anser att du borde ha dina timmar men inte kan ta det beslutet. Lycka till med överklagan och som sagt stå på dig!
  • Anonym (Bostöd)

    Har inte läst alla svaren du fått ts.
    I din genomförandeplan ska allt stå med som du behöver stöttning med. Kan din kontaktpersonal inom boendestödet kontakta din handläggare och säga vad de stöttar dig med och hur lång tid det tar?(antar att de redan har en kontakt med din handläggare och att handläggaren har koll på din genomförandeplan) Och att de kan trycka på att du behöver fler timmar.
    Att du bokar av några timmar i månaden spelar ingen roll, du har boendestöd av en speciell anledning så tycker det är fel att folk ska uttrycka sig om att du då inte behöver ha fler timmar.
    Du kan även be om att få byta handläggare.
    Och ang. kontaktperson så är det boendestödjare du verkar behöva stöttning av då du skriver att du inte har några problem med den sociala biten.

    Lycka till ts!

  • Anonym (Fredrika)
    Anonym (vad fan) skrev 2016-07-27 12:37:36 följande:

    Nästan en gång i veckan, men det är kanske sak samma. Jo, det är stor skillnad på 4,5 timme och 2,5 timme. Det låter på dig som om jag skulle avboka med flit för att jag inte vill ha boendestöd, men om det var så så skulle jag väl överhuvudtaget inte startat den här tråden? Då hade jag väl varit gld för mindre boendestöd?


    Förlåt, jag skrev fel. Nästan en gång i veckan menade jag. Det är ju du som avbokar stödet kontant och du kan omöjligt ha en smittsam sjukdom varje gång, alltså avokar du med flit (för att använda ditt eget uttryck) Då är det bra att de drar ner på stödet, jag har inte lust att betala av mina skattepengar för att folk ska missbruka det. Då är det bättre att de timmarna går till någon som faktisk använder dem.
  • Anonym (......)
    Anonym (vad fan) skrev 2016-07-28 01:07:35 följande:

    Hoppas du att jag sover så du får sista ordet och kan vinna, eller?

    Jag hade förstått om antalet neddragna timmar stod i proportion med hur många timmar jag hade avbokat, men det gör de inte, vilket är ologiskt. Även, även om man skulle gå på dina 23% gånger så är det fortfarande inte propotioneligt, fortfarande ologiskt.

    Dessutom är boendestödet en frivillig insats och jag får avboka 100% om jag vill, och fortfarande ha rätt till dem, och ovanpå det så har jag fått veta att handläggaren inte har någon aning om hur mycket eller lite jag har avbokat, eftersom det inte registreras och handläggaren inte har med det att göra, eftersom det är frivilligt. Frivlligt, frivilligt, frivilligt. Det enda handläggaren ska titta på är vilket behov jag har, med underlag från mig och boendestödet och eventuella andra runt omkring, och vi har alltså tryckt på att jag behöver mer stödtid än jag har, och ändå halverar handläggaren tiden nästan, fast handläggaren själv skriver i sitt beslut att behovet kvarstår som förut.

    Förstår du inte att det är motsägelsefullt och kräver en förklaring?


    Nä, varför skulle jag hoppas att du sover? Vinna? Går inte att vinna över någon som inte förstår sig på fakta.

    Det är inte speciellt ologiskt att du får sänkt antal timmar när du avbokar. Dina avbokningar registreras och jo, handläggaren har med det att göra handläggare kan begära ut dina journalhandlingar som kan ligga till grund för din beviljade timmar.

    Avbokar du 100%, dvs alla dina tillfällen kommer du inte beviljas nya nästa gång då dem anser att behovet upphört eller att du inte går med på att motta hjälp. Ja, det är frivilligt men det är någonting du är i behov av och då inte kan avboka helt utan att förlora dina timmar helt.

    Det spelar ingen roll om du går med på boendestöd frivilligt, det är något du fått beviljat och när du avbokar så ser de att du inte behöver lika många timmar du är beviljad och då blir timmarna sänkt. Det är varken konstigt eller ologiskt.

    Att du vill ha en förklaring är helt naturligt. Även att du överklagat är naturligt.
  • Anonym (Bedömning)
    Anonym (mor) skrev 2016-07-28 06:41:10 följande:

    Jag får ångest av att gå till tvättstugan för det är så TRÅÅÅÅKIGT! Vissa dagar vill jag städa och andra orkar jag inte. Somliga dar lagar jag riktig mat och andra blir det några mackor. Kan jag få boendestöd måntro?


    Du är fantastiskt kompetent. De som beviljat Ts boendestöd kan slänga sig i väggen. Det är du som har helhetsbilden och kan göra korrekta bedömningar.

    För att inte tala om intelligenta inlägg.
  • Anonym (Boendestödjare)
    Anonym (mor) skrev 2016-07-28 06:41:10 följande:

    Jag får ångest av att gå till tvättstugan för det är så TRÅÅÅÅKIGT! Vissa dagar vill jag städa och andra orkar jag inte. Somliga dar lagar jag riktig mat och andra blir det några mackor. Kan jag få boendestöd måntro?


    Anonym (mor) skrev 2016-07-28 06:41:10 följande:

    Jag får ångest av att gå till tvättstugan för det är så TRÅÅÅÅKIGT! Vissa dagar vill jag städa och andra orkar jag inte. Somliga dar lagar jag riktig mat och andra blir det några mackor. Kan jag få boendestöd måntro?


    Är du verkligen så dum så att du tror att ts har boendestöd för att hen är lat eller bara skiter i att städa? Och är du även så dum så att du tror att boendestöd städar och lagar mat åt klienten? I så fall kan du ju kanske få boendestöd baserat på ditt låga IQ?
  • Anonym (mor)
    Anonym (Boendestödjare) skrev 2016-07-28 11:00:47 följande:
    Anonym (mor) skrev 2016-07-28 06:41:10 följande:

    Jag får ångest av att gå till tvättstugan för det är så TRÅÅÅÅKIGT! Vissa dagar vill jag städa och andra orkar jag inte. Somliga dar lagar jag riktig mat och andra blir det några mackor. Kan jag få boendestöd måntro?


    Är du verkligen så dum så att du tror att ts har boendestöd för att hen är lat eller bara skiter i att städa? Och är du även så dum så att du tror att boendestöd städar och lagar mat åt klienten? I så fall kan du ju kanske få boendestöd baserat på ditt låga IQ?
    Okej. Ja kanske man ska ansöka!? OT OT men jag hörde på poddradion en dokumentär om en kille som heter Mikael Andersson (bl a författare till boken "Armlös. benlös men inte hopplös") Som boktiteln säger så har han inga armar och inga ben. Bara små stumpar.

    Han beskrev den ångest han upplevde varje gång som hans hjälpbehov skulle bedömas. Skedde tydligen typ varannat år eller ngt sådant och Mikael kommer ju aldrig någonsin att få varken armar eller ben så det är ju konstigt?

    Man klockade honom på toa och i duschen och ...ja livets alla situationer. Han beskrev ångesten över att tappa hjälp- och stödtimmar på ett så gripande sätt så jag som är fullt frisk (nåja fysiskt i alla fall) mådde så dåligt. Efter det så har jag svårt för "lyxdiagnoser" och stödpengar till sådana som kan ta sig i kragen.
  • Anonym (Boendestödjare)
    Anonym (mor) skrev 2016-07-28 11:33:14 följande:

    Okej. Ja kanske man ska ansöka!? OT OT men jag hörde på poddradion en dokumentär om en kille som heter Mikael Andersson (bl a författare till boken "Armlös. benlös men inte hopplös") Som boktiteln säger så har han inga armar och inga ben. Bara små stumpar.

    Han beskrev den ångest han upplevde varje gång som hans hjälpbehov skulle bedömas. Skedde tydligen typ varannat år eller ngt sådant och Mikael kommer ju aldrig någonsin att få varken armar eller ben så det är ju konstigt?

    Man klockade honom på toa och i duschen och ...ja livets alla situationer. Han beskrev ångesten över att tappa hjälp- och stödtimmar på ett så gripande sätt så jag som är fullt frisk (nåja fysiskt i alla fall) mådde så dåligt. Efter det så har jag svårt för "lyxdiagnoser" och stödpengar till sådana som kan ta sig i kragen.


    Du pratar om en helt annan insats. Det ditt exempel har är personlig assistans vilket är betydande mer omfattande än boendestöd. Boendestöd får man beviljat för att man har en funktionsnedsättning som gör att man har svårt att klara sin vardag vilket kan innebära för en del att organisera och planera så att tillvaron fungerar med tvätt, städ, handling, matlagning, bokade möten, nödvändiga tel.samtal och inte minst ekonomin som exempel. Sådant som vi andra klarar att göra vare sig vi tycker det är roligt eller inte. Men vi får det oftast gjort i alla fall innan tillvaron blir kaos. Och boendestöd går inte in och gör allt detta åt personen utan är med och stöttar, puchar, motiverar och hittar metoder tillsammans med personen så att det ska fungera för denne att förhoppningsvis klara mer och mer själv. Målet är alltid att klienten ska bli så självständig som möjligt.

    Och någon lyxdiagnos har jag inte stött på ännu. Däremot fullständigt vanliga sociala personer men med en funktionsnedsättning som gör att deras tillvaro blir ett enda kaos utan stöd och strategier för att underlätta vardagen. Och att säga till dem att skärpa sig är lika dumt som att säga till en döv att tvätta öronen så hör han nog.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Boendestödjare) skrev 2016-07-28 12:32:08 följande:
    Du pratar om en helt annan insats. Det ditt exempel har är personlig assistans vilket är betydande mer omfattande än boendestöd. Boendestöd får man beviljat för att man har en funktionsnedsättning som gör att man har svårt att klara sin vardag vilket kan innebära för en del att organisera och planera så att tillvaron fungerar med tvätt, städ, handling, matlagning, bokade möten, nödvändiga tel.samtal och inte minst ekonomin som exempel. Sådant som vi andra klarar att göra vare sig vi tycker det är roligt eller inte. Men vi får det oftast gjort i alla fall innan tillvaron blir kaos. Och boendestöd går inte in och gör allt detta åt personen utan är med och stöttar, puchar, motiverar och hittar metoder tillsammans med personen så att det ska fungera för denne att förhoppningsvis klara mer och mer själv. Målet är alltid att klienten ska bli så självständig som möjligt.

    Och någon lyxdiagnos har jag inte stött på ännu. Däremot fullständigt vanliga sociala personer men med en funktionsnedsättning som gör att deras tillvaro blir ett enda kaos utan stöd och strategier för att underlätta vardagen. Och att säga till dem att skärpa sig är lika dumt som att säga till en döv att tvätta öronen så hör han nog.
    Ja ja! vi säger väl så. Jag är fortsatt skeptisk.
  • Anonym (Bedömning)
    Anonym (mor) skrev 2016-07-28 11:33:14 följande:
    Okej. Ja kanske man ska ansöka!? OT OT men jag hörde på poddradion en dokumentär om en kille som heter Mikael Andersson (bl a författare till boken "Armlös. benlös men inte hopplös") Som boktiteln säger så har han inga armar och inga ben. Bara små stumpar.

    Han beskrev den ångest han upplevde varje gång som hans hjälpbehov skulle bedömas. Skedde tydligen typ varannat år eller ngt sådant och Mikael kommer ju aldrig någonsin att få varken armar eller ben så det är ju konstigt?

    Man klockade honom på toa och i duschen och ...ja livets alla situationer. Han beskrev ångesten över att tappa hjälp- och stödtimmar på ett så gripande sätt så jag som är fullt frisk (nåja fysiskt i alla fall) mådde så dåligt. Efter det så har jag svårt för "lyxdiagnoser" och stödpengar till sådana som kan ta sig i kragen.
    Återigen prov på en alldeles fantastisk slutledningsförmåga!
    Självklart är det så att eftersom det finns de som behöver personlig assistans, så behöver Ts inte boendestöd. 
    Hur kan någon komma fram till något annat?
Svar på tråden Förvirrad och besviken på biståndshandläggaren