• Anonym (vad fan)

    Förvirrad och besviken på biståndshandläggaren

    Jag vill mest bara skriva av mig, för jag är grymt förvirrad, frustrerad och besviken just nu.

    Av diverse anledningar har jag boendestöd. Under väldigt lång tid, många år, fungerade det så där, men det senaste året lite drygt har det fungerat bra. Det är lagom ofta, det är samma personer som kommer regelbundet och vi trivs ihop och jobbar bra ihop, det enda felet har varit att jag skulle behöva lite mer tid. Inte mycket, kanske 1 timme till i veckan.

    I våras gick beslutet om boendestöd ut och skulle då uppdateras. Biståndshandläggaren pratar med mig och med boendestödsgruppen, och vi säger det att det är ok med timmarna vi har, men vi skulle vara glada för en timme till i veckan. Handläggaren lovar att titta och räkna på det.

    Idag hämtar jag och boendestödet ut det rekommenderade brevet som handläggaren skickat och läser det nya beslutet, och inte har jag fått en timme mer, inte. Nej, utan trots att det i beslutet står flera gånger att jag har samma stödbehöv nu som förut så har handläggaren nästan halverat mina timmar. 45% av tiden är borta. 

    Jag förstår inte hur man kan skriva flera gånger i beslutet att behovet kvarstår som förr, och sedan neka till hälften av behovet. Suck.

    Överklagan är skriven och inskickad.  Jag ville, som sagt, mest bara skriva av mig. FUCK.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-02 16:43
    Hej igen alla intresserade. Här kommer en uppdagtering.

    Jag har varit på möte idag med biståndshandläggarens chef och boendestödets arbetsledare och den på boendestödet som är hos mig mest och är ansvarigperson för meg eller vad de nu kallar det. Biståndshandläggaren var inte med.

    Förklaringen handläggaren hade gett för att ta bort så många timmar var att hon tyckte att det räcker att tvätta en gång i månaden och att jag skulle ha en kontaktperson. Det där med tvätten står inte i beslutet jag fick hem, men det spelar inte så stor roll, eftersom chefen och boendestödet ansåg att det var totalt orimligt att bara tvätta en gång i månaden, och då inte heller ta hänsyn åt att vi gör andra saker också på den tvättiden. Både chefen och arbetsledaren höll med om att om jag ska ha mindre timmar så ska det stå i proportion till hur många timmar jag missar/avbokar, eftersom behovet av stöd inte har förändrats, men eftersom det inte har förändrats, i alla fall inte åt ddet hållet, så ska jag ha mina timmar, vare sig jag avbokar eller missar. Det är till och med så, enligt bidståndshandläggarens chef, att om jag ringer och avbokar för att jag är sjuk så ska boendestödet fixa fram en ny tid så jag får mitt stöd, i den mån det går.

    Jag bad också om ett papper, med undrskrifter från arbetsledaren och chefen, vad som gäller och vad som ingår i boendestödet, så vi gick igenom och listade det, och här är de sakerna, så så här ska det fungera i min kommun.

    *Boendestödet har fasta tider med fast längd på varje pass, som kommits överens med brukaren. De anställda har inget annat att göra under den tiden, utan den specifika boendestödjaren och den specifika brukaren har den tiden.
    *Exakt klockslag gäller och kommer boendestödet tidigt eller sent så ska de höra av sig och meddela.
    *Kommer de före eller på utsatt klockslag ska de vänta i 10 minuter efter utsatt klockslag om brukaren inte öppnar dörren genast. Under de 10 minuterna ska de försöka få tag på brukaren genom att ringa eller smsa minst en gång.

    Saker boendestödet ska göra med mig som brukare är
    *hjälp och stöd att organisera och utföra städning, tvätt och disk
    *hjälp och stöd att plannera och utföra inköp av mat, hushållsartiklar och baskläder, samt att organisera och stoppa in inköpen i lådor och skåp
    *påminna om tider och deadlines som att betala räkningar och lämna till baka hyrfilm och biblioteksböcker
    *boka och komma iväg på möten ex. läkartider
    Det här är alltså saker som vi gjort hittills.

    Saker som boendestödet kan göra med mig om jag vill, och som jag inte behöver ha i mitt beslut, utan som vi kan göra bara för att:
    *Gå till biblioteket
    *Gå på promenad
    *Shoppa i närcentrum
    *Gå och fika/äta lunch
    Det här är inget jag känner behov av att göra med boendestödet, förutom gå till bibblan och det av samma orsaker som jag behöver stöd med att handla mat. Jag har vänner jag kan göra sånna saker med.

    Saker som boendestödet ska göra med mig från och med nu, utöver det i första delen:
    *Plannera veckomatsedel, frukost, lunch och middag
    *Göra inköpen
    *Laga en del av maten, som grytor och sånt som kan lagas och ha i matlådor/frysas
    *Påminna med sms att jag ska äta maten också
    Det var det här vi ville ha en timme till i veckan för från början.

    Mötet avslutades med att alla ansåg att handläggaren hade tänkt fel och mina gamla timmar utökas med 3 timmar i veckan, för att få tid till att lösa matsituationen. 2 timmar mer än vi bad om från början. Vi fick också 6 timmar extra ledsagartid den här hösten för att kunna träffa en almänläkare och en dietist.

    Tack för visat intresse för min situation och tråden. Det värmer.

  • Svar på tråden Förvirrad och besviken på biståndshandläggaren
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (Kanske) skrev 2016-07-26 23:30:00 följande:

    Jag är inte alls insatt i hur boendestöd funkar med kanske kan det underlätta om du ber om hjälp av någon på kommunen/handläggaren/boendestödet att göra en lista över vad du behöver hjälp med, och fördela vad en kontaktperson respektive boendestödet kan hjälpa dig med utifrån listan.

    Skriv ungefär hur lång tid varje moment tar så får du ett hmm om hur många timmar som hade kunnat läggas över på en kontaktperson. På så sätt blir det lättare att diskutera med kommunen och kanske mötas halvvägs?


    Det är ungefär så man gör här när man ansöker från början. Det var ganska många år sedan jag ansökte första gången, men eftersom inget förändras så hänvisar vi alltid bara till det gamla beslutet. 
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (Boendestödjare) skrev 2016-07-26 23:43:11 följande:

    Jag arbetar som just boendestödjare och undrar lite ts om du avbokar stödet ofta? Har nämligen erfarenhet av att de som gör det oftast får sina timmar neddragna. Kommunen får betala utföraren oavsett om de inte tar emot stödet och det vill de ju inte. Kan ju finnas någon annan förklaring men det var en tanke.


    Jag avbokar i snitt 3 gånger i månaden, alltid de korta passen vi har. 2 gånger är för att jag är sjuk eller mår dåligt, och 1 gång är det för att det är en okänd vikarie. Det varierar förstås, det blir mer pga vikarier på sommaren, och mer pga sjukdom på vintern, men snittar på 3 gånger i månaden. Jag har boendestöd 3 gånger i veckan, ett långt pass och 2 korta, totalt 4,5 timmar i veckan.

    För ett och ett halvt - två år sedan avbokade jag mycket mer på grund av att det var alldeles för många boendestödjare och jag hade inga fasta tider, utan de kunde komma lite när som helst. Jag överdriver inte när jag säger att det kunde komma lika många olika boendestödjare på två månader som jag hade pass då, men efter omorganisering hos dem har det blivit mycket bättre, jag har fått fasta tider och fasta boendestödjare, bara en och annan vikarie då och då, och alltid såna jag träffat innan. Det funkar och har så smått börjat rulla med rutiner osv, och det känns lite som att handläggaren säger att nu funkar det ju, så nu behöver du inte mer.
  • Anonym (......)
    Anonym (vad fan) skrev 2016-07-26 22:15:26 följande:

    Det var och är inte meningen att låta dryg, men du tog mycket för givet på extremt lite information. Jag vet att jag inte skrev så mycket, för jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska skriva, eller hur mycket jag ville skriva. Nu skrev jag mer, eftersom du tyckte saker du inte vet något om. Det tycker jag är drygt och elakt. Varför ska du bedömma vad som är rätt för mig när det enda du vet är att en biståndshandläggare halverat mitt boendestöd för att handläggaren tycker att jag kan ha en kontaktperson istället för boendestöd.

    Ja, visst är jag lite besviken, mest förvirrad faktiskt, men om du svarar utifrån faktan du får, och du inte fått någon fakta förutom 1 mening, varför svarar du alls?

    Ja, det är klart att en kontaktperson kan gå till biblioteket, men åka och veckohandla? Nej, det ingår knappast i deras uppdrag. 

    Ja, jag vet att jag kommer få mycket ovett nu, av dig och andra, jag vet att jag låter dryg och otrevlig, men jag gillar inte riktigt när folk kommer och ska uttala sig om saker som de inte har något grepp om. Det vettiga hade ju varit att du först gjorde dig en bild om varför jag har boendestöd och sedan tog ställning till om du ansåg att det var vettigt att halvera det för en kontaktperson.

    Sen får du gärna berätta vad jag ska göra med en kontaktperson, som inte är fika och bio, och bibliotek, då.


    En kontaktperson kan mycket väl ha som uppgift att åka med och handla mat, kläder etc etc.

    En kontaktperson kan också hjälpa dig att strukturera upp vardagen i hemmet, ex påminna om att diska regelbundet etc.

    Boendestödet gör väl mera punktinsatser tillskillnad från en kontaktperson.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (Boendestödjare) skrev 2016-07-26 23:54:17 följande:
    Det fungerar så att handläggaren gör tillsammans med klienten en behovsutredning där man specificerar vad personen behöver stöd med och så skriver handläggaren en beställning till den som ska utföra uppdraget. I den finns allt specifierat och utifrån den skriver sedan boendestödjaren en genomförandeplan hur det ska göras som både klienten och boendestödjaren skriver under.

    Och så omprövas behovet ca var 3 :e eller 6 :e månad för att se om något förändras. Bl.a. även om klienten har tagit emot boendestödet.
    Här omprövas beslutet bara en gång om året, tror jag. Jag minns faktiskt inte när det hände sist, men jag tror att det vaför ett år sedan. Tidigare så var det inte, i alla fall. 
  • Anonym (Boendestödjare)
    Anonym (Kanske) skrev 2016-07-26 23:58:23 följande:

    Jaha. Tack :)

    Men står det då redan specificerat vilka uppgifter som kontaktpersonen resp. boendestödet ska utföra?

    Kanske skall du testa att träffa kontaktpersonen TS :) vem vet, det kanske är en riktig stjärna? Om inte annat kan du ju i alla fall säga att du testat


    Ja det står allt som klienten har behov av som t e.x stöd vid tvätt, stöd vid planering av mat samt inköp osv. Boendestödjare ska inte ta över och göra saker åt sin klient utan finnas med som stöd så att det blir gjort. En kontaktperson är mer till för att bryta isolering och ska göra mer saker som att fika, bio mm.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-07-27 00:11:35 följande:
    En kontaktperson kan mycket väl ha som uppgift att åka med och handla mat, kläder etc etc.

    En kontaktperson kan också hjälpa dig att strukturera upp vardagen i hemmet, ex påminna om att diska regelbundet etc.

    Boendestödet gör väl mera punktinsatser tillskillnad från en kontaktperson.
    Exakta motsatsen mot vad biståndshandläggare, boendestöd och försäkringskassan säger till mig, men det kanske är olika.

    Till mig säger de kontaktperson för det sociala, boendestöd för att klara av vardagen.
  • Anonym (Boendestödjare)
    Anonym (......) skrev 2016-07-27 00:11:35 följande:

    En kontaktperson kan mycket väl ha som uppgift att åka med och handla mat, kläder etc etc.

    En kontaktperson kan också hjälpa dig att strukturera upp vardagen i hemmet, ex påminna om att diska regelbundet etc.

    Boendestödet gör väl mera punktinsatser tillskillnad från en kontaktperson.


    Ehhhh........nej boendestödjare gör just det du tror att en kontaktperson gör. Alltså hjälper klienten att få struktur i sin vardag. Kontaktperson är till för att bryta isolering som fika, bio mm.
  • Anonym (Boendestödjare)
    Anonym (vad fan) skrev 2016-07-27 00:16:01 följande:

    Exakta motsatsen mot vad biståndshandläggare, boendestöd och försäkringskassan säger till mig, men det kanske är olika.

    Till mig säger de kontaktperson för det sociala, boendestöd för att klara av vardagen.


    Och precis så är det som de säger.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (Boendestödjare) skrev 2016-07-27 00:13:21 följande:
    Ja det står allt som klienten har behov av som t e.x stöd vid tvätt, stöd vid planering av mat samt inköp osv. Boendestödjare ska inte ta över och göra saker åt sin klient utan finnas med som stöd så att det blir gjort. En kontaktperson är mer till för att bryta isolering och ska göra mer saker som att fika, bio mm.
    Precis det jag fått veta.

    Jag har blivit erbjuden och haft kontaktperson flera gånger genom åren, men på grund av olika orsaker rinner det bara ut i sanden, ofta på grund av att vi inte är kompatibla, eller vad vi ska kalla det.
  • Anonym (......)
    Anonym (vad fan) skrev 2016-07-27 00:16:01 följande:

    Exakta motsatsen mot vad biståndshandläggare, boendestöd och försäkringskassan säger till mig, men det kanske är olika.

    Till mig säger de kontaktperson för det sociala, boendestöd för att klara av vardagen.


    Det sociala går in i vardagen. Att klara av vardagen är att klarar av det sociala.

    Att åka och handla är en uppgift för kontaktpersonen då det går under der sociala.
Svar på tråden Förvirrad och besviken på biståndshandläggaren