• Anonym (vad fan)

    Förvirrad och besviken på biståndshandläggaren

    Jag vill mest bara skriva av mig, för jag är grymt förvirrad, frustrerad och besviken just nu.

    Av diverse anledningar har jag boendestöd. Under väldigt lång tid, många år, fungerade det så där, men det senaste året lite drygt har det fungerat bra. Det är lagom ofta, det är samma personer som kommer regelbundet och vi trivs ihop och jobbar bra ihop, det enda felet har varit att jag skulle behöva lite mer tid. Inte mycket, kanske 1 timme till i veckan.

    I våras gick beslutet om boendestöd ut och skulle då uppdateras. Biståndshandläggaren pratar med mig och med boendestödsgruppen, och vi säger det att det är ok med timmarna vi har, men vi skulle vara glada för en timme till i veckan. Handläggaren lovar att titta och räkna på det.

    Idag hämtar jag och boendestödet ut det rekommenderade brevet som handläggaren skickat och läser det nya beslutet, och inte har jag fått en timme mer, inte. Nej, utan trots att det i beslutet står flera gånger att jag har samma stödbehöv nu som förut så har handläggaren nästan halverat mina timmar. 45% av tiden är borta. 

    Jag förstår inte hur man kan skriva flera gånger i beslutet att behovet kvarstår som förr, och sedan neka till hälften av behovet. Suck.

    Överklagan är skriven och inskickad.  Jag ville, som sagt, mest bara skriva av mig. FUCK.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-02 16:43
    Hej igen alla intresserade. Här kommer en uppdagtering.

    Jag har varit på möte idag med biståndshandläggarens chef och boendestödets arbetsledare och den på boendestödet som är hos mig mest och är ansvarigperson för meg eller vad de nu kallar det. Biståndshandläggaren var inte med.

    Förklaringen handläggaren hade gett för att ta bort så många timmar var att hon tyckte att det räcker att tvätta en gång i månaden och att jag skulle ha en kontaktperson. Det där med tvätten står inte i beslutet jag fick hem, men det spelar inte så stor roll, eftersom chefen och boendestödet ansåg att det var totalt orimligt att bara tvätta en gång i månaden, och då inte heller ta hänsyn åt att vi gör andra saker också på den tvättiden. Både chefen och arbetsledaren höll med om att om jag ska ha mindre timmar så ska det stå i proportion till hur många timmar jag missar/avbokar, eftersom behovet av stöd inte har förändrats, men eftersom det inte har förändrats, i alla fall inte åt ddet hållet, så ska jag ha mina timmar, vare sig jag avbokar eller missar. Det är till och med så, enligt bidståndshandläggarens chef, att om jag ringer och avbokar för att jag är sjuk så ska boendestödet fixa fram en ny tid så jag får mitt stöd, i den mån det går.

    Jag bad också om ett papper, med undrskrifter från arbetsledaren och chefen, vad som gäller och vad som ingår i boendestödet, så vi gick igenom och listade det, och här är de sakerna, så så här ska det fungera i min kommun.

    *Boendestödet har fasta tider med fast längd på varje pass, som kommits överens med brukaren. De anställda har inget annat att göra under den tiden, utan den specifika boendestödjaren och den specifika brukaren har den tiden.
    *Exakt klockslag gäller och kommer boendestödet tidigt eller sent så ska de höra av sig och meddela.
    *Kommer de före eller på utsatt klockslag ska de vänta i 10 minuter efter utsatt klockslag om brukaren inte öppnar dörren genast. Under de 10 minuterna ska de försöka få tag på brukaren genom att ringa eller smsa minst en gång.

    Saker boendestödet ska göra med mig som brukare är
    *hjälp och stöd att organisera och utföra städning, tvätt och disk
    *hjälp och stöd att plannera och utföra inköp av mat, hushållsartiklar och baskläder, samt att organisera och stoppa in inköpen i lådor och skåp
    *påminna om tider och deadlines som att betala räkningar och lämna till baka hyrfilm och biblioteksböcker
    *boka och komma iväg på möten ex. läkartider
    Det här är alltså saker som vi gjort hittills.

    Saker som boendestödet kan göra med mig om jag vill, och som jag inte behöver ha i mitt beslut, utan som vi kan göra bara för att:
    *Gå till biblioteket
    *Gå på promenad
    *Shoppa i närcentrum
    *Gå och fika/äta lunch
    Det här är inget jag känner behov av att göra med boendestödet, förutom gå till bibblan och det av samma orsaker som jag behöver stöd med att handla mat. Jag har vänner jag kan göra sånna saker med.

    Saker som boendestödet ska göra med mig från och med nu, utöver det i första delen:
    *Plannera veckomatsedel, frukost, lunch och middag
    *Göra inköpen
    *Laga en del av maten, som grytor och sånt som kan lagas och ha i matlådor/frysas
    *Påminna med sms att jag ska äta maten också
    Det var det här vi ville ha en timme till i veckan för från början.

    Mötet avslutades med att alla ansåg att handläggaren hade tänkt fel och mina gamla timmar utökas med 3 timmar i veckan, för att få tid till att lösa matsituationen. 2 timmar mer än vi bad om från början. Vi fick också 6 timmar extra ledsagartid den här hösten för att kunna träffa en almänläkare och en dietist.

    Tack för visat intresse för min situation och tråden. Det värmer.

  • Svar på tråden Förvirrad och besviken på biståndshandläggaren
  • Anonym (......)
    Anonym (Boendestödjare) skrev 2016-07-27 00:17:00 följande:

    Ehhhh........nej boendestödjare gör just det du tror att en kontaktperson gör. Alltså hjälper klienten att få struktur i sin vardag. Kontaktperson är till för att bryta isolering som fika, bio mm.


    Nja, uppgifter går mycket in i varandra. En kontaktperson hjälpee liksom en boendestödjare med att få struktur i vardagen. Boendestöd är punktinsatser, alltså mer på bestämda tider och dagar (kan variera dock). Träff med kontaktperson bestäms utefter vad klienten vill/önskar.

    En kontaktperson kan absolut åka med klienten och handla eftersom det är ett stöd i det sociala och i vardagen. Den kan även hjälpa på hemmaplan, påminna om disk, strukturera upp möten man har etc etc. Det är mycket mer än bara bio, fika etc.
  • Anonym (Boendestödjare)
    Anonym (......) skrev 2016-07-27 00:28:57 följande:

    Nja, uppgifter går mycket in i varandra. En kontaktperson hjälpee liksom en boendestödjare med att få struktur i vardagen. Boendestöd är punktinsatser, alltså mer på bestämda tider och dagar (kan variera dock). Träff med kontaktperson bestäms utefter vad klienten vill/önskar.

    En kontaktperson kan absolut åka med klienten och handla eftersom det är ett stöd i det sociala och i vardagen. Den kan även hjälpa på hemmaplan, påminna om disk, strukturera upp möten man har etc etc. Det är mycket mer än bara bio, fika etc.


    En kontaktpersons uppdrag handlar INTE om att strukturera upp en persons vardag! Det är boendestödjarens arbete. Och det du kallar för punktinsatser är så fel det kan bli! Boendestöd är baserat på kontinuitet och planering tillsammans med klienten för att denne ska klara av sin vardag. Det betyder att vi planerar och strukturerar tillsammans med personen så att denna klarar av sin tillvaro. Vi gör scheman vid behov och skapar strategier tillsammans och planerar framåt vad som ska göras. Tror nog att du blandar ihop begreppen lite. Hemtjänsten gör punktinsatser däremot.
  • Anonym (vad fan)

    Nu blir jag officiellt trött i huvudet och ännu mer förvirrad.

  • Anonym (Boendestödjare)
    Anonym (......) skrev 2016-07-27 00:28:57 följande:

    Nja, uppgifter går mycket in i varandra. En kontaktperson hjälpee liksom en boendestödjare med att få struktur i vardagen. Boendestöd är punktinsatser, alltså mer på bestämda tider och dagar (kan variera dock). Träff med kontaktperson bestäms utefter vad klienten vill/önskar.

    En kontaktperson kan absolut åka med klienten och handla eftersom det är ett stöd i det sociala och i vardagen. Den kan även hjälpa på hemmaplan, påminna om disk, strukturera upp möten man har etc etc. Det är mycket mer än bara bio, fika etc.


    Och vad menar du med att en kontaktperson träffar klienten när den önskar? Även kontaktperson är biståndsbedömt och brukar vara 1-2 gånger per månad och är inget arbete utan ett uppdrag som man får en liten slant för. Du verkar inte riktigt veta vad du pratar om ?
  • Hewa
    Anonym (vad fan) skrev 2016-07-27 00:45:58 följande:

    Nu blir jag officiellt trött i huvudet och ännu mer förvirrad.


    Förstår det fullständigt. Men jag tror att du redan vet skillnaden mellan kontaktperson och boendestöd. Du har haft både och. Jag är i allafall tämligen säker på mitt arbete efter många år och dessutom kontaktperson åt två stycken.

    Det är också vanligare och vanligare att kommuner vill dra ner boendestödet och ge kontaktperson istället som blir billigare. Men bra att du har överklagat.
  • Anonym (Fredrika)
    Anonym (vad fan) skrev 2016-07-26 23:13:04 följande:

    Nej, jag kan inte hjälpa hur andra tar saker, och jag kan heller inte hjälpa att andra förutsätter eller läser in saker som jag inte sagt eller skrivit. Mitt inlägg nr 10 vet jag kan tolkas som drygt och otrevligt, det vet jag och det skrev jag, men mitt inlägg nr 8 var uppriktiga och allvarsamma funderingar om vad som var vad, och inte alls menat som drygt, vilket jag också skrev i inlägg nr 10. 

    Jag vet också att det här inlägget kommer uppfattas som drygt och otrevligt av en del. Det är ganska typiskt internetforum att alltid tro det värsta om folk.


    Uttrycker du dig annorlunda kommer folk också ta det annorlunda och det är du som bestämmer vad du skriver. Det handlar inte om att tro det värsta, det handlar bara och endast om din ton och vad du valde att skriva.

    Jag såg förresten att du avbokar stödet nästan en gång i månaden, då blir det ju inte så stor skillnad för dig när de drar ner om du låter bli att avboka. Avbokar du så ofta har du ju haft för mycket stöd.
  • Anonym (......)
    Anonym (Boendestödjare) skrev 2016-07-27 00:41:17 följande:

    En kontaktpersons uppdrag handlar INTE om att strukturera upp en persons vardag! Det är boendestödjarens arbete. Och det du kallar för punktinsatser är så fel det kan bli! Boendestöd är baserat på kontinuitet och planering tillsammans med klienten för att denne ska klara av sin vardag. Det betyder att vi planerar och strukturerar tillsammans med personen så att denna klarar av sin tillvaro. Vi gör scheman vid behov och skapar strategier tillsammans och planerar framåt vad som ska göras. Tror nog att du blandar ihop begreppen lite. Hemtjänsten gör punktinsatser däremot.


    Ts hadde boendestöd 3 gånger i veckan, det ÄR punktinsatser/punktbesök. Hemtjänsten har punktbesök på samma vis som er. Jag tvivlar på att du förstår vad boendestöd innebär och vad punktbesök/punktinsatser innebär.

    Att hjälpa med den sociala biten är att strukturera upp vardagen.
  • Anonym (......)
    Anonym (Boendestödjare) skrev 2016-07-27 00:46:52 följande:

    Och vad menar du med att en kontaktperson träffar klienten när den önskar? Även kontaktperson är biståndsbedömt och brukar vara 1-2 gånger per månad och är inget arbete utan ett uppdrag som man får en liten slant för. Du verkar inte riktigt veta vad du pratar om ?


    Jag vet vad kontaktperson är. Vad jag menar är att de är inte behöver träffas fast på just onsdagar utan dagarna kan variera. Självklart kan man ha att man träffas fast onsdagar men det är mycket mera "fritt" jämfört med andra uppgifter/jobb inom kommunen.

    Har aldrig påstått att det är ett arbete att vara kontaktperson. (Även ifall att många ser det som just ett arbete)
  • Anonym (Boendestödjare)
    Anonym (......) skrev 2016-07-27 09:53:25 följande:

    Ts hadde boendestöd 3 gånger i veckan, det ÄR punktinsatser/punktbesök. Hemtjänsten har punktbesök på samma vis som er. Jag tvivlar på att du förstår vad boendestöd innebär och vad punktbesök/punktinsatser innebär.

    Att hjälpa med den sociala biten är att strukturera upp vardagen.


    Den som uppenbart inte fattar skillnaden på kontinuitet och punktinsatser är DU och knappast jag. Jag tror att jag kan mitt jobb efter många år men nu ska jag berätta för dig vad en punktinsats är : en beställning som är tillfällig för att stötta klienten med just något speciellt som t.e.x. att en klient har behov av att under några timmar få tillfälligt stöd så att hen klarar att t.ex. röja upp hemma eller hjälp med att klara av att flyttpacka mm. Alltså ingen kontinuitet! Att kalla ett fortlöpande arbete för punktinsatser..... får nog läsa på lite mer. Tror knappast att du har en aning om vad boendestöd går ut på?
  • Anonym (......)
    Anonym (Boendestödjare) skrev 2016-07-27 11:10:26 följande:

    Den som uppenbart inte fattar skillnaden på kontinuitet och punktinsatser är DU och knappast jag. Jag tror att jag kan mitt jobb efter många år men nu ska jag berätta för dig vad en punktinsats är : en beställning som är tillfällig för att stötta klienten med just något speciellt som t.e.x. att en klient har behov av att under några timmar få tillfälligt stöd så att hen klarar att t.ex. röja upp hemma eller hjälp med att klara av att flyttpacka mm. Alltså ingen kontinuitet! Att kalla ett fortlöpande arbete för punktinsatser..... får nog läsa på lite mer. Tror knappast att du har en aning om vad boendestöd går ut på?


    Kontinuitet har inget med punktinsatser/besök att göra. Kontinuitet har med regelbundenhet att göra. Punktinsatser/besök är regelbundenhet.

    Hemtjänst och boendestöd är punktinsatser. Gör en insats några dagars i veckan. Kontinuitet är det ändå eftersom det är regelbundet.

    Jo, jag vet vad boendestöd går ut. Jag vet också vad kontaktperson och hemtjänst går ut på.

    Boendestöd och hemtjänst är att hjälpa och strukturera upp vardagen.

    Kontaktperson hjälper med vardagen i det sociala. Strukturerar upp den sociala biten.

    Boendestöd och hemtjänst utövar punktbesök.
Svar på tråden Förvirrad och besviken på biståndshandläggaren