• MammaEm

    När kan man börja träna efter förlossningen?

    Födde för en månad sen ungefär. När kan jag börja träna? Löpning och styrketräning. Har hört om framfallsrisk och liknande.

  • Svar på tråden När kan man börja träna efter förlossningen?
  • Linnis92

    Min barnmorska sa 3 månader. Innan dess rekommenderades bara promenader. Sen vet inte jag om det är rätt eller fel..

  • Jill 79

    Jag vet inte exakt vad rekommendationen är men jag hade inte vågat börjat för tidigt. Har två bekanta som fått framfall. Den ena började springa efter någon vecka och den andra tävlingsred efter enbart ett par dagar. Säger rekommendationen ettbpar månader så antar jag att det är av en anledning

  • Misscaswell

    Skaffa en knipövning-app och var noga med den biten, så återhämtar sig kroppen snabbare och möjliggör annan träning. Det är HELT klart värt att låta kroppen ta den tid den behöver.

  • HippHipp

    Jag följde rådet om 3 månader- vad gäller löpträning. Det blev lite tokigt. Helt plötsligt blev jag rejält inkontinent.

    Så med barn 2 väntade jag 6 månader. Det var bättre. Men då ska man komma ihåg att löpning är ordentligt påfrestande för just bäckenet.

    Däremot kan man vara fysiskt aktiv ändå. Vecka 3 (jag har 3 barn) började jag med PWs med barnvagn. Promenerade helt enkelt raskt i ganska kuperade områden. Gjorde underverk för både kondis och form.

    När jag väl började springa igen så behövde jag inte 'börja från början' utan kunde direkt springa 5km i ett sträck och klarade 1 mil med gångpauser då och då.

    Ibland glömmer men att en vanlig barnvagnsprommis kan göras om lite så att den blir riktigt utmanande.

  • Tränande mamma

    Att hitta kontakten med magmusklerna och göra knipövningar kan man börja med direkt.

    I övrigt så rekommenderar jag starkt att man tar hjälp av Certifierad mammamage tränare.

    Blir det rätt från början så vinner man massor i längden!

    Tipsar även om MammaMage appen.

  • MammaEm

    Ringde bm hon sa, precis som ni, att jag måste vänta. Sjukt frustrerande men får gå promenader och göra knipövningar istället.

  • Tullypan
    MammaEm skrev 2017-01-17 13:00:37 följande:

    3 månader!! Känns ju som om jag aldrig kan få ordning på gravidkroppen isf. Vill börja nu!


    Är det något fel på en kvinnokropp som fött barn?
  • Tränande mamma
    MammaEm skrev 2017-01-17 20:50:53 följande:

    Tränande mamma

    Var hittar jag en certifierad mammamagetränare?


    Kika på mammamage.se/hittadincertmammamagetranare/

    Alt kolla med MVC om de har någon att rekommendera.

    Jag upplever att träning av mammakropp både under graviditet och efter äntligen rekommenderas ordentligt på MVC. Stor skillnad mot när jag fick mitt första barn!
  • MammaEm

    Tullypan

    Nej verkligen inte. Men jag har lagt på mig övervikt och den tänker jag inte behålla länge.

  • Mymarrymelissa

    Jag har haft mitt barn i bärsele och gjort vardagssysslor. Det har funkat jättebra för både mig och mitt barn. Han har fått närhet, och jag har fått träning.

    Någon timme varje dag och jag märkt skillnad på figuren!

  • Mymarrymelissa

    Jag har haft mitt barn i bärsele och gjort vardagssysslor. Det har funkat jättebra för både mig och mitt barn. Han har fått närhet, och jag har fått träning.

    Någon timme varje dag och jag märkt skillnad på figuren!

  • Mymarrymelissa

    Jag har haft mitt barn i bärsele och gjort vardagssysslor. Det har funkat jättebra för både mig och mitt barn. Han har fått närhet, och jag har fått träning.

    Någon timme varje dag och jag märkt skillnad på figuren!

  • Mymarrymelissa

    Jag har haft mitt barn i bärsele och gjort vardagssysslor. Det har funkat jättebra för både mig och mitt barn. Han har fått närhet, och jag har fått träning.

    Någon timme varje dag och jag märkt skillnad på figuren!

  • LaFontaine

    Jag började träna efter tre veckor. Det var självklart lätta övningar som valdes med omsorg. Den mesta träningen skedde med gummiband eller egen kroppsvikt. Ganska snart kunde jag återgå till i princip mina vanliga styrkeövningar, fast lite lättare. Som konditionsträning valde jag crosstrainer. Efter tre månader började jag springa försiktigt och hittills har det gått bra.

    Jag tränade dock rätt hårt fram till vecka 38 (och födde sen i v.39). Jag ammar inte heller vilket så klart underlättar för skaderisken.

Svar på tråden När kan man börja träna efter förlossningen?