• sommarbubbel

    Varför baddräkt på flickor?

    Min tös är 5 och har alltid haft badtrosor. Nu börjar detta ifrågasättas och ses som lite "udda". Jag fattar ingenting. Varför ska hon behöva täcka överkroppen när hon inte har något att täcka?! Är ju så mycket skönare att vara ute i värmen utan detta samt bli blöt över hela kroppen efter ett dopp. Tänker att dottern ska ha badtrosor sålänge det går.

    Fattar inte hur man ens kan producera baddräkt och bikini till flickor under 10. Absurt. Varför ska inte de få vara lika fria och sköna som pojkar?

    Någon mer som reagerar på detta??

  • Svar på tråden Varför baddräkt på flickor?
  • Brumma
    Amak skrev 2018-08-24 14:19:08 följande:

    Ta på dig badtrosorna om du ska bada, säger de. Inte trosorna. Jag tror att många använder detta ord när de ska beskriva underdelen på en bikini. Vi ser det i tråden. Jag har hört det massor av gånger. Tillräckligt många använder det också i denna tråd för att man ska förstå att det är allmänt utbrett. Annars vore tråden istället full av "vadå badtrosor, menar du badbyxor?" Men det är den inte. Ordet används av föräldrar i hemmet och i trådar på familjeliv. Plagget används i offentliga miljöer. Begreppet planteras i huvudet på våra barn som sedan har föreställningen om att pojkar ska ha badbyxor och flickor badtrosor eller bikinitrosor när de badar. Gå in i en valfri förskoleklass och visa plaggen och fråga vad de heter och vem som ska använda vad, så blir du nog varse vilka föreställningar vi ger våra barn. 


    Skulle tippa på att det är lite olika beroende på var i landet man bor. Mina ungar har tex valt att kalla UV-dräkten för baddräkt ;)

    Och vår tjej har heller aldrig kallat det för badtrosor så nej - de5 går knappast att gå in på valfri förskoleklass och få höra barn säga badtrosa.

    Bikinitrosa däremot, absolut. Men enbart en badbyxa är just en badbyxa..
  • Amak
    Brumma skrev 2018-08-24 06:38:52 följande:
    Fast fortfarande har jag aldrig hört benämningen "badtrosa" utanför den här tråden. Har aldrig använt det. Naturligtvis finns det säkert folk som använder det men det är ju knappast utbrett. "Ta på dig trosorna om du ska bada" - snarare tvärtom "Ta av dig trosorna om du ska bada". En googling på ordet ger ytterst få träffa .

    I pooler krävs badbyxa på blöjbarn. Den är likadan (och heter likadant) oavsett om barnet har snipp eller snippa. Så i vilka offentliga miljöer används ordet badtrosa?
    Och här kan du se skillnad på vad som är en bikinitrosa och vad som är badshorts. Man kan se skillnad på plaggen tack vare att det ena plagget liknar lite ett par trosor, fast med rosetter i kanten. Och det andra plagget liknar mer ett par shorts. Om du är osäker på vilket kön som brukar ha vilket plagg så kan man se det på hur mycket tyg som har använts. Flickor brukar få ha mer åtsittande kläder och få visa lite mer hud, medan små pojkar ska ha luftigare kläder. 

    https://www.kappahl.com/sv-se/barn/badklader/bikini/bikinitrosa/235630


     


    https://www.kappahl.com/sv-se/barn/badklader/badshorts/badshorts/118604

  • sextiotalist
    Amak skrev 2018-08-24 14:43:56 följande:
    Och här kan du se skillnad på vad som är en bikinitrosa och vad som är badshorts. Man kan se skillnad på plaggen tack vare att det ena plagget liknar lite ett par trosor, fast med rosetter i kanten. Och det andra plagget liknar mer ett par shorts. Om du är osäker på vilket kön som brukar ha vilket plagg så kan man se det på hur mycket tyg som har använts. Flickor brukar få ha mer åtsittande kläder och få visa lite mer hud, medan små pojkar ska ha luftigare kläder. 

    https://www.kappahl.com/sv-se/barn/badklader/bikini/bikinitrosa/235630


     


    https://www.kappahl.com/sv-se/barn/badklader/badshorts/badshorts/118604


    Haha, påminner mig om sonens kusins kommentar om sonens val av badkläder (när de var små), "Du har ju inte riktiga badbyxor på dig", sambon har alltid gillat boxarshorts (alltså luftiga) badbyxor, sonen tog självklart efter sin far när det gäller val av badkläder.
    Svågern föredrar de mer tighta varianten (med mindre tyg) och sonen tog ju efter sin pappa och hade små tighta badbyxor på sig.

    Kan förtälja att det är så fortfarande, sambon och sonen föredrar de mer luftigare men svågern och hans son föredrar den mer tighta (typ de som simmare använder), 15 år senare.
  • Amak
    Brumma skrev 2018-08-24 14:41:43 följande:
    Skulle tippa på att det är lite olika beroende på var i landet man bor. Mina ungar har tex valt att kalla UV-dräkten för baddräkt ;)

    Och vår tjej har heller aldrig kallat det för badtrosor så nej - de5 går knappast att gå in på valfri förskoleklass och få höra barn säga badtrosa.

    Bikinitrosa däremot, absolut. Men enbart en badbyxa är just en badbyxa..
    Jag har jobbat i förskoleklass och det finns nog inte någon ålder där barn är mer konservativa och har mer koll på vad som är ok för flickor respektive pojkar. Du däremot känns inte ens vid ordet badtrosa, trots att många använder det frekvent i den tråd du skriver i. Det är som att hävda att ordet lunch inte existerar. 

    Sedan att du och din dotter inte använder ordet, det är ju bara bra tycker jag. Jag har heller aldrig använt det. Men om du frågar din dotter vad en badtrosa är och visar bilder som hon kan peka på så kommer hon att peka "rätt". Hon kommer också kunna svara på vem som "ska" ha vad på sig. Men jag tycker inte du ska göra det, för du vill ju egentligen inte att hon ska tänka att det är så man ska tänka.
  • Amak
    sextiotalist skrev 2018-08-24 14:49:08 följande:
    Haha, påminner mig om sonens kusins kommentar om sonens val av badkläder (när de var små), "Du har ju inte riktiga badbyxor på dig", sambon har alltid gillat boxarshorts (alltså luftiga) badbyxor, sonen tog självklart efter sin far när det gäller val av badkläder.
    Svågern föredrar de mer tighta varianten (med mindre tyg) och sonen tog ju efter sin pappa och hade små tighta badbyxor på sig.

    Kan förtälja att det är så fortfarande, sambon och sonen föredrar de mer luftigare men svågern och hans son föredrar den mer tighta (typ de som simmare använder), 15 år senare.
    Så man kan ju säga att det föredrar badkalsonger =) Nej visst ja, det är ju inget vedertaget ord. Deras fick nog kallas för badbyxor. 
  • sextiotalist
    Amak skrev 2018-08-24 14:57:12 följande:
    Så man kan ju säga att det föredrar badkalsonger =) Nej visst ja, det är ju inget vedertaget ord. Deras fick nog kallas för badbyxor. 
    Jag brukar faktiskt säga badkläder, kanske som vana hemifrån, vi sa badkläder "se till att ha badkläder med er nu".

    För ärligt sagt, jag struntar fullständigt i vad folk har för kläder på stranden, bikini, baddräkt, badbyxor, boxarshorts (vilket jag sett både män, kvinnor, tjejer, killar använda), burkini, UV-dräkt, om de badar i t-shirt.
    De enda gångerna jag reagerar är när man låter små barn springa helt oskyddade från solen på stranden.
  • Amak
    sextiotalist skrev 2018-08-24 15:02:33 följande:
    Jag brukar faktiskt säga badkläder, kanske som vana hemifrån, vi sa badkläder "se till att ha badkläder med er nu".

    För ärligt sagt, jag struntar fullständigt i vad folk har för kläder på stranden, bikini, baddräkt, badbyxor, boxarshorts (vilket jag sett både män, kvinnor, tjejer, killar använda), burkini, UV-dräkt, om de badar i t-shirt.
    De enda gångerna jag reagerar är när man låter små barn springa helt oskyddade från solen på stranden.
    Jag går heller inte runt på stranden som någon slags badklädespolis och lägger mig i vad folk har på sig. Om det nu var någon som trodde det. 

    Jag har själv alltid använt orden badkläder, baddräkt eller badbyxor. Men jag ryser alltid lite inom mig när föräldrar pratar om badtrosor med sina barn. Jag har alltid tyckt att det låter hemskt. Och jag tycker det är onödigt att påpeka att flickans badbyxor minsann är av en speciell flickvariant, när man nu inte tycker det är viktigt att påpeka att pojkarnas badbyxor är en speciell pojkvariant. 
  • Brumma
    Amak skrev 2018-08-24 14:43:56 följande:

    Och här kan du se skillnad på vad som är en bikinitrosa och vad som är badshorts. Man kan se skillnad på plaggen tack vare att det ena plagget liknar lite ett par trosor, fast med rosetter i kanten. Och det andra plagget liknar mer ett par shorts. Om du är osäker på vilket kön som brukar ha vilket plagg så kan man se det på hur mycket tyg som har använts. Flickor brukar få ha mer åtsittande kläder och få visa lite mer hud, medan små pojkar ska ha luftigare kläder. www.kappahl.com/sv-se/barn/badklader/bikini/bikinitrosa/235630

     

    www.kappahl.com/sv-se/barn/badklader/badshorts/badshorts/118604


    Som jag skrev är det ordet badtrosa jag inte hört utanför denna tråd. Bikinitrosa har jag inga problem med att hålla med om att det är vanligt ;) vilket jag skrev..
  • Brumma
    Amak skrev 2018-08-24 14:49:57 följande:

    Jag har jobbat i förskoleklass och det finns nog inte någon ålder där barn är mer konservativa och har mer koll på vad som är ok för flickor respektive pojkar. Du däremot känns inte ens vid ordet badtrosa, trots att många använder det frekvent i den tråd du skriver i. Det är som att hävda att ordet lunch inte existerar. 

    Sedan att du och din dotter inte använder ordet, det är ju bara bra tycker jag. Jag har heller aldrig använt det. Men om du frågar din dotter vad en badtrosa är och visar bilder som hon kan peka på så kommer hon att peka "rätt". Hon kommer också kunna svara på vem som "ska" ha vad på sig. Men jag tycker inte du ska göra det, för du vill ju egentligen inte att hon ska tänka att det är så man ska tänka.


    Jag har redan skrivit att det förmodligen beror på var i landet man bor. Och varför jag tror att det används frekvent i tråden.

    Jag har inte skrivit att ordet inte finns..

    Naturligtvis hade hon fattat vad en badtrosa var - liksom hon fattat om jag visat en stringtrosa på bild, även om hon inte använder dem själv.. att lägga ord i munnen på barn är ett rätt dåligt exempel. Visa henne ett par badbyxor o hon hade sagt badbyxor. Visa henne bikinitrosor o hon hade sagt bikinitrosor. Som sagt - det är förmodligen dialektalt. Precis som man i vissa delar av landet säger "bamba" istället för skolmatsal. I Stockholm har förmodligen många inte en aning om vad "bamba" är medans man på västkusten hade funnit ordet självklart.
  • Amak
    Brumma skrev 2018-08-24 17:02:59 följande:
    Jag har redan skrivit att det förmodligen beror på var i landet man bor. Och varför jag tror att det används frekvent i tråden.

    Jag har inte skrivit att ordet inte finns..

    Naturligtvis hade hon fattat vad en badtrosa var - liksom hon fattat om jag visat en stringtrosa på bild, även om hon inte använder dem själv.. att lägga ord i munnen på barn är ett rätt dåligt exempel. Visa henne ett par badbyxor o hon hade sagt badbyxor. Visa henne bikinitrosor o hon hade sagt bikinitrosor. Som sagt - det är förmodligen dialektalt. Precis som man i vissa delar av landet säger "bamba" istället för skolmatsal. I Stockholm har förmodligen många inte en aning om vad "bamba" är medans man på västkusten hade funnit ordet självklart.
    Nej, det är väl lite av problemet att jag pratar allmänt om ordet badtrosa. Trots att jag själv inte använder det och trots att man inte använde det ordet på min hemort. Det var en som sa Ööö är det nån skillnad på badtrosor och badbyxor ser de olika ut eller?.... Då kom du och sa ordagrant "Aldrig någonsin sagt badtrosor eller att man badar i kalsong???

    Badbyxa om det enbart är en badbyxa. Bikinibyxa om det är en del av bikinin.."

    Precis som att du aldrig hört talas om att man kan säga badtrosa och att ingen använder det ordet. Det blir ju svårt att fortsätta diskutera ett begrepp när någon plötsligt går in i diskussionen och påstår att greppet inte ens finns. Då måste man ju först reda ut att begreppet finns och är vedertaget, vilket det är. 

    Men du och jag ska ju inte tjafsa alls. Vi är ju helt överens. Jag tycker som du. Det heter badbyxor oavsett kön. 
  • Brumma
    Amak skrev 2018-08-24 18:06:55 följande:

    Nej, det är väl lite av problemet att jag pratar allmänt om ordet badtrosa. Trots att jag själv inte använder det och trots att man inte använde det ordet på min hemort. Det var en som sa Ööö är det nån skillnad på badtrosor och badbyxor ser de olika ut eller?.... Då kom du och sa ordagrant "Aldrig någonsin sagt badtrosor eller att man badar i kalsong???Badbyxa om det enbart är en badbyxa. Bikinibyxa om det är en del av bikinin.."

    Precis som att du aldrig hört talas om att man kan säga badtrosa och att ingen använder det ordet. Det blir ju svårt att fortsätta diskutera ett begrepp när någon plötsligt går in i diskussionen och påstår att greppet inte ens finns. Då måste man ju först reda ut att begreppet finns och är vedertaget, vilket det är. 

    Men du och jag ska ju inte tjafsa alls. Vi är ju helt överens. Jag tycker som du. Det heter badbyxor oavsett kön. 


    Helt rätt.

    Totalt onödigt tjafs - varför fastnar man i sånt?

    Ha en härlig helg :)
  • Amak
    Brumma skrev 2018-08-24 18:09:23 följande:
    Helt rätt.

    Totalt onödigt tjafs - varför fastnar man i sånt?

    Ha en härlig helg :)
    Jag vet inte. Jätteonödigt. Fattar inte heller att jag fastnade.
    Ha en härlig helg :)
  • Lille Snopp

    Varför baddräkt på flickor jag svarar rakt ut varför inte eller vad annars förutom bikini flickor baddräkt yeah man skulle kunna ändra om det med baddräkt och bikini att tjejer ursäkta språket tjocka tjejer kan ha bikini och smala tjejer hat baddräkt.

    Såg en gång en ursäkta språket tjock tjej i bikini på badhuset trodde jag skulle kissa på mig för hon var så söt i bikini fast hon var usräkta språket tjock

  • Lille Snopp

    Jaa jag tycker samma som du varför bikini till barn under 10 år när de inte har bröst då ännu men ändå känns det att tösen är för "gammal" för att vara naken som 10 åring

Svar på tråden Varför baddräkt på flickor?