Inlägg från: Mariana79 |Visa alla inlägg
  • Mariana79

    Metformin

    Jag äter metformin andra omgången i mitt liv. Åt 2015 men pallade aldrig att gå upp till full dos då jag mådde skit av dem... nu gör jag ett nytt försök 2015 åt jag de starka på 850 mg nu kör jag på 500. Äter 1 tbl/dag i 7 dagar sen öka till 2 tbl/dag och efter ytterligare 7 dagar gå upp på maxdos 3 tbl/dag... jag skulle försöka härda ut tyckte min gyn då biverkningar skulle lägga sig med tiden.. så det är väl bara att bita ihop.

    Jag har inget sötsug sedan innan då jag äter efter GI så jag kan inte hjälpa dig där.

    Hur mycket ska du gå ner i vikt?

  • Mariana79

    Hur länge har du ätit? Jag ska öka till 2 tbl/dag i morgon, känns mycket bättre denna gång faktiskt.. men det kommer jag nog inte tycka imorgon när jag ökar :)

    För min del funkar GI mycket bra, har gått ner 8 kilo. Jag är inte så förtjust i lchf och all dess fett, men har hört att det ska vara bra för oss med pco.

    Även jag har ca 10 kilo till att gå ner.

    Hoppas det går väl för oss bägge!

  • Mariana79
    C.J skrev 2017-05-31 20:02:55 följande:

    Jag åt dem ett litet tag vid dec -16 men mådde alldeles för dåligt så gav upp, nu har jag tagit dem i lite mer än en månad, gick ju som sagt ner på 2tab/dag och mår mycket bättre. Måste bara våga gå upp på 3tab/dag igenom.. 

    Vet inte så mkt om GI, jag får googla. Ah jag har hört att man gå ner i vikt iaf med lchf och de är de som är det viktiga men håller faktiskt med dig om att all fett känn sådär :) 

    Äter du metfomin för att få buckt på Pco och vikten(insulinet) eller vill du bli gravid också? :) 


    Det är så enkelt och smidigt med GI tycker jag. Det finns oändligt mycket recept men vill man inte följa recept jämt så kam man ta kyckling, fisk eller kött med en sallad till eller ångkokta grönsaker. Man ska ta bort alla kolhydrater. Enkelt och bra det gillar jag :)

    Jag äter metformin nu för att gå ner i vikt och skapa bättre kvalitet på äggen inför vårat andra IVF försök.
  • Mariana79
    C.J skrev 2017-06-04 21:56:42 följande:

    ska kolla upp det, har inte hört lika mycket om GI som med LCHF. Kan tänka mig att metforminet kan sköta sitt bättre om jag hjälper till med att bli av med sockerberoendet. Har iaf fått en riklig mens medan jag gått på tabletterna så är väldigt glad över det men idag vet jag att det inte behöver betyda så mycket eftersom PCO ofta har konstig ägglossning.

    Var skönt att ni fått hjälp? Var det PCO:n som ställde till det för er? Jag och sambon är inte där än men vi förbereder oss för IVF inom en snar framtid. Hoppas att det inte ska bli för mycket krångel med landstinget. Gör ni IVF via landstinget eller privat? :)


    Vi vet väl igentligen inte vad det är som gör att vi har svårt att bli gravida. Det verkar väl vara pcon som spökar men har inte riktigt fått svar. Mannens spermier är iallafall på topp. Vi kör privat då vi har ett barn (som kom till naturligt) landstinget hjälper inte sekundärt barnlösa par. Vi är nöjda men det trots att det kostar, pengar är inget om det hjälper vår familj att bli komplett :)

    Jag har lyckats öka metforminte nu till 2 tbl utan några direkta biverkningar. Har dock haft ont i magen och blivit svullen nu i helgen efter att jag unnade mig korv med bröd. Gluten var visst ingen höjdare för magen just nu märkte jag. På onsdag ökar jag till full styrka, hoppas det går lika bra!
  • Mariana79

    Metforminet kanske redan börjar göra nytta för mig? Fick ägglossning 2 dagar tidigare denna månad, bara hoppas att det lossade och var ett bra ägg <3

    Härligt anna7607! Lycka Till!

  • Mariana79
    Lis88 skrev 2017-06-22 14:37:18 följande:

    Hej. Jag ska precis börja med behandling av min pcos med metformin. Tog första tabletten idag. Ska ta en halv tablett om dagen (alltså bara 250mg) nu första veckan. Är jättespänd på hur jag ska reagera, både med äl, viktnedgång och biverkningar. Någon som har lust att följas åt under resans gång? ???? jag känner ingen annan som har problem med detta eller använder medicinen så hade varit jätteskönt med någon annan med samma erfarenheter.


    Jag började med en tablett i veckan sedan 2 om dagen tills jag tillsist efter 3 veckor började med 3 tbl dag. Det funkade rätt bra till en början men efter ha ätit 3 tbl/dag i ca 1 vecka så brakade min mage och jag hade det riktigt tufft i ca 2 veckor på full dos... nu börjar det lugna sig lite. Jag har sedan jag börjat på full dos vilket var för ca 3 veckor sedan gått ner ca 3 kg. Inte konstigt med tanke på att min mage reagerar på allt som jag äter :(

    Men det är bara att hänga i, de säger ju att biverkningarna ska mattas av med tiden...

    Lycka till! Och mitt råd är att hänga i och fortsätta medicinera.
  • Mariana79

    Hur går det för er allihopa?

    Min mage är helt körd.. måste verkligen planera ifall jag ska åka någonstans. Jag har vid ett par tillfällen ätit loperamid som stoppar diarré - har varit tvungen så jag överhuvudtaget kunnat vara iväg med min familj.

    Hoppas innerligt på att detta är värt att må så här :( det här är bara min teori, men jag tror jag tål medicinen sämre pga att jag sedan innan har ibs mage samt magkatarr som kommer och går...

    Jag går ner i vikt men inte så mycket..

    Hoppas ni andra har bättre tur.

  • Mariana79
    Summerchild skrev 2017-07-15 19:16:22 följande:

    Just det lchf blev jag gravid på.... trodde att jag var tvungen att nå normalvikt innan jag blev gravid som med dom andra 3 men med lchf var jag ändå lite överviktig och blev gravid ....som en chock. Hade då tappat 8kg.


    Tack för dina svar :)

    Jag äter GI utesluter kolhydrater, det har faktiskt ingen större betydelse för min mage vad jag äter får springa på toan ändå. Men det blir värre om jag slarvar och äter bröd eller något med grädde i. Lchf pallar inte min mage sedan innan heller. GI är bättre för mig och min mage.

    Ja det är väl bara att hålla ut och hoppas på bra resultat.
  • Mariana79
    Summerchild skrev 2017-07-16 03:14:56 följande:

    Du är inte mjölk lr gluten allergisk? Nåt som kommit i vuxen ålder? Utreds du inte... min syster dotter lider av liknande som dig.. tror hon ska utredas. Jag har tjatat på henne iaf. Ung tjej. Överviktig. Lider av stress. Och troligen är stressen och övervikt hennes problem med toabesök ständigt och krånglig mens. Tror nog hon har pcos men inget är klart. Och skaffa barn ska hon inte göra än. 20 år gammal. Vart gravid med abort 1 gång och var då normalviktig.


    Jag gjorde laktos och gluten test när innan jag fick diagnosen ibs. De skulle utesluta det först. Så jag har väl extremt otur med metforminet het enkelt. Jag ska ju bara äta dessa en period så det är väl bara att hålla ut som sagt. Hoppas på att det inte tar allt för lång tid.
  • Mariana79
    Summerchild skrev 2017-07-16 15:34:33 följande:

    Du kommer att må bättre sen om det är bara illamående. Jag är ju diabetiker sen 17 år tillbaka. Metformin börjat å slutat omvartannat. Alltid illamående en period även om det känns länge. Du äter säkert ett mål i samband med dom redan.


    Ja jag tar dem i samband med måltid. Hoppas det blir bättre.
  • Mariana79

    Det går framåt, magen har stabiliserat sig mer nu. Men viktigt ff att tänka på vad jag stoppar i mig. Vet inte vilket resultat det gett på mina Ägg.

    Hur går det själv?

  • Mariana79
    Anonym Ellliiin skrev 2017-08-17 06:32:15 följande:

    Jag har ätit metformin i 4 år nu.. (har diabetes typ 2) tog mig cirka 2 år att få tillbaka regelbundna cykler. Sötsuget försvann också efter ca 1-2 år. Kan fortfarande bli dålig i magen och sånt där! Men jag har gått ner ca 15 kilo i vikt också på dessa åren. Och jag är övertygad om att det är tablettens hjälp. Har inte tränat eller något sådant utan bara ändrat kost helt enkelt. Så det ger en lite förbättrad livssituation när man går runt med sin pcos och är ständigt socker sugen! Haha


    Fantastiskt bra jobbat! Heja dig! Mitt mål med metforminet är ju att det ska hjälpa oss på vägen att få vårt andra barn. Så när väl det skett så tänker jag inte äta tabletterna mer. Så jag hoppas de fyller sin funktion åt mig på det sättet. Viktnedgången är en bonus. :)
  • Mariana79

    Uppdatering från mig, magen blev stabil igen efter ca 3 månaders knaprande av Metformin. Så det var en tuff period men är superglad att jag höll i. Nu reagerar magen bara ibland, absolut inte efter varje måltid som det var innan. På tisdag ska vi träffa IVF läkaren så jag hoppas att vi sätter igång med IVF i oktober så jag kommer fortsätta äta metforminet ett tag till. Det hjälper mig också att inte gå upp i vikt - det är ju bra!

  • Mariana79
    Summerchild skrev 2017-09-28 22:27:32 följande:

    Tyvärr hjälper metformin inte mig att gå ner i vikt... tar insulin å dom slår ut varandra.. jättesugen på allt


    Vad tråkigt, men det kanske hjälper dig att stabilisera annat i kroppen?
  • Mariana79
    Patronsaint skrev 2017-10-31 14:19:06 följande:

    Har precis börjat med metformin. Hur lång tid tog det innan ni började gå ner i vikt? 


    Det började nästan direkt, men det gick i perioder hur mycket man gick ner. Ena veckan 1 kg andra 0,2 sen 2 kg osv osv...
  • Mariana79
    LadyMaria skrev 2017-10-31 15:22:31 följande:

    Hej!

    Jag undrar om man kan äta lchf eller GI istället för Metformin?? Min mage klarar inte den tabletten får så fruktansvärt ont och det går inte över.


    GI funkar toppen för mig att gå ner i vikt med. Men hur länge har du ätit Metformin? Mitt tips är att härda ut för det går över, magen stabiliserar sig så småningom.. det tar olika lång tid för alla. För mig tog det brutalt länge ca 4 månader... Men nu har jag inga problem. Kan få krämer och kraftig diarré om jag typ äter en bulle.
  • Mariana79
    LadyMaria skrev 2017-10-31 23:41:51 följande:

    Jag åt dem bara under ca 3 veckor men klarade inte att fortsätta, fick åka hem från jobbet pga magkramper så ofta. Jag är normalviktig men skulle äta dem för jag har PCO och har läst att det kan ha en positiv inverkan på äggen då.. men jag har börjat med nässprayet nu.. kör långa protokollet. Så det kanske är försent att börja med dem nu?


    Ok om du är normalviktig så är nog LCHF bättre för dig då det ska ha positiv inverkan på pco. Dock så sägs det att metforminet ska öka äggkvaliten också. Men är du redan ingång med sprayen så vet i tusan om metforminet har någon inverkan. Lycka till!
Svar på tråden Metformin