• Fundersam8806

    Skola-orosanmälan, har dom gjort rätt?

    Hej! Lite kort bakgrund

    Dotter går i klass 5 problemet startade i åk 4 med en ny fröken. Min dotter kom inte alls överens med henne från start. Enligt dotter så var fröken sträng, märkte inte dotter i klassrummet. Vilket har resulterat i att min dotter kände att hon inte kunde något, fick ingen hjälp och helt enkelt slutade gilla sin fröken. Vägra gå till skolan. Från förra året så går hon ca 1-4 dagar i veckan i skolan.

    Har haft ett x antal möten med fröken, spec fröken, skolpsykolog.(aldrig rektorn, varför? Vet inte) har varit i kontakt med bup dom säger ligg på skolan deras ansvar. Resursteamet har gett mig vägledning som förälder gentemot mitt barn i sånna här situationer. Skolans åtgärdsplan innehöll bara att dotter ska komma till skolan men behöver ej vara med i klassrum, kunde sitta i annat rum ifred.

    Dotter har även träffat psykolog på skolan och hon skickade remis för utredning(misstänker add).

    Frågade fröken hur lång tid och hur/vart vände man sig när det inte funkar.

    Hon sa att man får ge det en tid sen nästa steg var att anmäla skolan någonstans? För att de om skolan gjort allt dom kunnat i denna situation. Men vart är någonstans? (Kommer ej ihåg vad hon sa då det sades förra året)

    Nu så här om dagen så sa fröken att det vill göra orosanmälan till soc för dom är oroliga för henne. Det är jag med för jag vill ju absolut inte att hon ska missa mer skola eller hamna efter.

    Men då undrar jag va hände med att anmäla skolan? Har dom gjort allt som dom kunnat?

    Känns mer att dom vill lägga "skiten" på mig för dom orkar inte mer. Min dotter känner samma sak just nu. Att typ ingen är intresserad av henne i skolan längre(personalen)

    Ska på möte idag i skolan.

    Hur ska sånt här gå tillväga?

    Hur ska skolan göra?

    Förvirrad/ känner sig maktlös.

  • Svar på tråden Skola-orosanmälan, har dom gjort rätt?
  • Anonym (mmm)

    TS, nu har jag inte hunnit läsa precis alla inlägg men du kan alltid kontakta skolinspektion om du anser att skolan inte gör det de ska. 

    Sen kan det vara bra att få en kontakt med soc, då de ev. kan ha andra infallsvinklar. Om de anser dig/er vara kapabla föräldrar har du inget att oroa dig för.  Jag har personligen suttit på samtal på soc där skolan orosanmält, men tydligt i anmälan skrivit att de inte har oro för oss som föräldrar, men mer ville att vi skulle få komma dit för att se om soc kunde bidra med några andra resurser, då jag hade en tonåring med depression och som då inte klarade skolan speciellt bra. 

    Sonen har genomgått BUP-utredning och visade sig vara en gosse på mensanivå men med vissa autistiska drag. Det har skolan inte begripit alls och därför gjort fel saker som gjort att sonen gitt in i en depression. Det du, John22 - det är med andra ord inte alls alltid föräldrars eller elevens fel när skolan inte funkar! 

  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Leffe Lärare) skrev 2017-09-14 12:18:05 följande:

    Ts skriver ju själv att dottern anser att hon får för lite uppmärksamhet av läraren och att hon uppfattar henne som sträng. Det finns många lärare som inte tillåter att vissa barn stör resten av klassen med sina ständiga behov av uppmärksamhet. Ts låter dottern vara hemma. Det kan leda till att barnet blir tvångsplacerat så att barnet lär sig att man måste gå till skolan även om man inte tycker att läraren ger en tillräckligt mycket positiv uppmärksamhet.


    Du gör en tolkning av ordet sträng som används. Du tolkar också själv in vad brist på uppmärksamhet betyder. Framgår ingenstans att ts dotter stör.

    Beror probelemen som skolan själva misstänker på en funktionsnedsättning hjälper det inte hur många fosterfamiljer hon blir tvångsplacerade i om hon inte får rätt hjälp och stöd i det bakomliggande problemet.

    Är du lärare och tror att socialen tvpngsplacerar barn nånstans pga svårigheter med skolgången?
  • Anonym (Leffe Lärare)
    Anonym (Cilla) skrev 2017-09-13 07:43:07 följande:
    Jo, fast jag tänker att om man redan vet att problemen beror på en funktionsnedsättning finns ju inget skäl för oro om missförhållanden i hemmet (eller annan plats barnet vistas på) utan då är det ju stöd, hjälp och anpassningar kopplat till funktionsnedsättningen som man sja jobba vidare med och där är det så vitt jag vet inte socialen som sitter på specialkompetens utan Bup, hab och specialpedagoger. Det är ju viktigt att der är rätt hjälp och stöd som sätts in. Att utan anledning koppla in ytterligare en instans för ett barn som tex har dokumenterad problematik kring förändringar (som det låter som att ts dotter har) kan ju stjälpa snarae än hjälpa.

    Sen reagerade jag främst på detta att man alltid ska anmäla oro till soc. Det man ska göra är att anmäla oro om missförhållanden. Om man är orolig för att ett barn har dyslexi anmäler man ju inte till soc utan till den instans som gör den typen av utredningar och som har kompetens kring hur dyslexi ska bemötas. Samma förstås kring andra fumktionsnedsättningar som tex add.

    Sen kan det naturligtvis finnas skäl för oro om missförhållanden även i familjer med funktionsnedsättningar, tex att familjen hanterar det på ett sätt som gör att barnet riskerar att fara illa och då är det ju socialen man ska anmäla till.
    Man ska anmäla oro för sådant som kan skada barnets hälsa och utveckling. Dyslexi hör inte dit. Hemmasittande hos barn son är 10 år tillhör den kategorin.
  • Anonym (Leffe Lärare)
    Anonym (Cilla) skrev 2017-09-14 13:25:09 följande:
    Du gör en tolkning av ordet sträng som används. Du tolkar också själv in vad brist på uppmärksamhet betyder. Framgår ingenstans att ts dotter stör.

    Beror probelemen som skolan själva misstänker på en funktionsnedsättning hjälper det inte hur många fosterfamiljer hon blir tvångsplacerade i om hon inte får rätt hjälp och stöd i det bakomliggande problemet.

    Är du lärare och tror att socialen tvpngsplacerar barn nånstans pga svårigheter med skolgången?
    Nej du. Nu tolkar du galet. Du skriver saker och påstår att det kommer från mig. Sluta upp med det.

    Tvångsplacering är ofta en metod som löser problem tro det eller ej.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Leffe Lärare) skrev 2017-09-14 15:32:13 följande:

    Man ska anmäla oro för sådant som kan skada barnets hälsa och utveckling. Dyslexi hör inte dit. Hemmasittande hos barn son är 10 år tillhör den kategorin.


    Att inte delta i skolarbetet kan definitivt skada barnets utveckling (varför finns annars specialpedagogiska material och andra resurser) men misstänker man att orsaken är dyslexi är det rimligt att sätta in ptgärder mot dyslexi istället för att göra en orosanmälan till socialen. Det blir ju en omväg om man först ska anmäla oro till socialen om att eleven inte klarar sin skolgång och de sedan ska driva saken vidare för att barnet ska få rätt stöd för sin dyslexi.

    Du blandar ihop orsak och symptom. Att inte hänga med i skolan kan vara ett symptom på dyslexi, men om man vet att dyslexi ligger bakom finns ju ingen oro för missförhållanden. Det viktiga är ju att rätt instanser kontaktas så att barnet i fråga får rätt hjälp.

    Jag står fast vid att all oro för ett barn inte ska anmölas till soc utan att det just är oro om missförhållanden. Oro om att barnet inte klarar skolan på grund av dyslexi, add, synnedsättnimg eller liknande behövs i normalfallet inte anmälas till soc. Och som sagt gällde det du citerar inte detta specifika fallet utan generellt.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Leffe Lärare) skrev 2017-09-14 15:36:07 följande:

    Nej du. Nu tolkar du galet. Du skriver saker och påstår att det kommer från mig. Sluta upp med det.

    Tvångsplacering är ofta en metod som löser problem tro det eller ej.


    Vart ska ett barn med tex add tvångsplaceras för att utan andra resurser helt plötsligt klara av förämdringar?

    Är det inte bättre att ta hjälp av Bup och hab och specialpedagogik mm och sätta in ett bra stöd för barn, skola och fsmilj? Du tror inte det blir mindre traumatiskt för barnet?
  • Anonym (Eelise)

    Kan inte din dotter börja i årskursen under? Om skolan är bra i övrigt och hon får en ny fröken så borde allt kunna bli bra. Hon kan ändå träffa sina tidigare vänner i skolan. Hon får känna sig duktig i nya klassen då hon förhoppningsvis kan mer än många.

    Blir det samma problem med en ny fröken så kanske alla inser att problemen beror på något annat men då har man ju testat en lätt lösning först.

  • jag är den jag är
    Anonym (Leffe Lärare) skrev 2017-09-14 12:41:46 följande:
    Ts skriver rakt ut att det är pga dotterns känsla av att ingen bryr sig om henne som hon vägrar att gå till skolan. Ts accepterar att dottern sitter hemma. Vi har skolplikt i landet och den gäller även Ts dotter.
    Jag märker att du tolkar allt som det passar dig. En tråkig egenskap hos en vuxen person....

    Hur du än vrider och vänder på det så har ts fortfarande INTE skrivit att dotterns ovilja att gå till skolan beror på att "läraren är sträng och inte tillåter slams".

    Nej, hon skriver - precis som du säger ovan - att dottern har en känsla av att ingen bryr sig. Kanske en känsla av att inte vara sedd.

    Och där har du kärnan i det jag skrev i mitt första inlägg. ALLA elever har enlig skolverket rätt att bli sedda och bekräftade i skolan. Klarar inte läraren av det så måste något göras.
    Anonym (Leffe Lärare) skrev 2017-09-14 13:12:40 följande:
    Ts ska se till att få dottern till skolan. Eftersom hon inte klarar av det själv så kan socialtjänsten hjälpa till. Barn får inte bestämma att de inte ska gå i skolan. Så då är det bra att socialtjänsten kopplas in och har möjlighet att på olika sätt försöka uppmana flickan att gå till skolan. Vad som än krävs så kommer flickan att gå i skolan.

    Naturligtvis måste ts dotter gå i skolan! Det tror jag inte att någon har argumenterat emot.
    Men vad som helt verkar gå över ditt huvud är att ts dotter också har rätt att må bra i skolan.
    Att ta henne till skolan med tvång kan givetvis vara en kortsiktig lösning, men det löser knappast själva grundproblemet, eller hur?

    Försök att se hela bilden.
  • jag är den jag är
    Vargaflickan skrev 2017-09-14 19:52:48 följande:

    Ännu en curlingförälder som låter sin unge göra som de vill...


    Åh, så tröttsamt!

    Så fort någon inte följer de normer som passar en själv så kastar man ur sig ord som "curlingförälder" eller "white trash" eller annat trams. Så tröttsamt!
  • Anonym (Leffe Lärare)
    jag är den jag är skrev 2017-09-17 18:41:51 följande:
    Jag märker att du tolkar allt som det passar dig. En tråkig egenskap hos en vuxen person....

    Hur du än vrider och vänder på det så har ts fortfarande INTE skrivit att dotterns ovilja att gå till skolan beror på att "läraren är sträng och inte tillåter slams".

    Nej, hon skriver - precis som du säger ovan - att dottern har en känsla av att ingen bryr sig. Kanske en känsla av att inte vara sedd.

    Och där har du kärnan i det jag skrev i mitt första inlägg. ALLA elever har enlig skolverket rätt att bli sedda och bekräftade i skolan. Klarar inte läraren av det så måste något göras.
    Anonym (Leffe Lärare) skrev 2017-09-14 13:12:40 följande:Ts ska se till att få dottern till skolan. Eftersom hon inte klarar av det själv så kan socialtjänsten hjälpa till. Barn får inte bestämma att de inte ska gå i skolan. Så då är det bra att socialtjänsten kopplas in och har möjlighet att på olika sätt försöka uppmana flickan att gå till skolan. Vad som än krävs så kommer flickan att gå i skolan.

    Naturligtvis måste ts dotter gå i skolan! Det tror jag inte att någon har argumenterat emot.
    Men vad som helt verkar gå över ditt huvud är att ts dotter också har rätt att må bra i skolan.
    Att ta henne till skolan med tvång kan givetvis vara en kortsiktig lösning, men det löser knappast själva grundproblemet, eller hur?

    Försök att se hela bilden.
    Tolkar inget. Ts har skrivit det. "Min dotter kom inte alls överens med henne från start. Enligt dotter så var fröken sträng, märkte inte dotter i klassrummet. Vilket har resulterat i att min dotter kände att hon inte kunde något, fick ingen hjälp och helt enkelt slutade gilla sin fröken. Vägra gå till skolan. "
Svar på tråden Skola-orosanmälan, har dom gjort rätt?