• NELJ

    Låta nioåring plugga högstadiematte

    Hej,

    Min son går i trean. Han har alltid haft lätt för matte och kan lösa ekvationer, förstår upphöjt till, roten ur osv. Programmerar på en rätt avancerad nivå för sin ålder. Matten i skolan är mycket innantillärning som man ju också måste kunna men han tycker det är jättetråkigt. Vi har pratat med hans lärare flera gånger om att ge honom lite utmaningar men inställningen från henne nu är att han behöver träna multiplikationstabellen.

    Jag funderar på att köpa nån mattebok för högstadiet som vi kan jobba med hemma för att hålla intresset uppe. Men risken finns ju att skolmatten blir ännu tristare för honom. Har någon erfarenheter av liknande?

  • Svar på tråden Låta nioåring plugga högstadiematte
  • zdudmwml
    NELJ skrev 2017-10-14 19:33:43 följande:
    Han är bra på huvudräkning, när vi har dötid i bussen eller bilen mm brukar vi köra mattegåtor i stil med 811-16+128. Det ska vara tre tal med och inte bara plus är "regeln". Fast jag försöker smyga i "problem" emellanåt som att det är 6 mil till Uppsala och nu kör vi 100 km/h osv.

    Men grejen är att i skolan måste de ju alltid ställa upp talen och visa hur de räknat så det hjälper honom föga. Hans lärare är bara insnöad på vad som kommer på nationella proven. Vad hände med att lära för livet liksom...?
    Grejen med matte är att man ska kunna bevisa hur man kommer fram till saker och ting och inte bara påstå att det är på ett visst sätt. Det funkar alltså på samma sätt som källkritiskt tänkande - hörsägner och påståenden är inget värt. Så att lära sig matte på ett korrekt sätt ÄR att lära för livet.

    Problemet om du köper läroböcker är risken rätt stor att han lär sig fel och det är ofta mycket svårt att lära om och lära rätt.

    Tycker du borde få honom, och dig själv, att acceptera att man inte alltid kan vara luststyrd och få göra det som är kul och hoppa över resten. Om han har så lätt för sig så borde du istället uppmuntra glädjen i att lära nytt, dvs att du uppmuntrar lärande på helt andra ämnen. Att du helt enkelt inte konkurrerar med skolan utan kompletterar den. 0
  • NELJ
    zdudmwml skrev 2017-10-14 19:43:37 följande:

    Grejen med matte är att man ska kunna bevisa hur man kommer fram till saker och ting och inte bara påstå att det är på ett visst sätt. Det funkar alltså på samma sätt som källkritiskt tänkande - hörsägner och påståenden är inget värt. Så att lära sig matte på ett korrekt sätt ÄR att lära för livet.

    Problemet om du köper läroböcker är risken rätt stor att han lär sig fel och det är ofta mycket svårt att lära om och lära rätt.

    Tycker du borde få honom, och dig själv, att acceptera att man inte alltid kan vara luststyrd och få göra det som är kul och hoppa över resten. Om han har så lätt för sig så borde du istället uppmuntra glädjen i att lära nytt, dvs att du uppmuntrar lärande på helt andra ämnen. Att du helt enkelt inte konkurrerar med skolan utan kompletterar den. 0


    Jag vet vad som är "grejen" med matte tack ;) och har aldrig sagt att han inte ska nöta in multiplikationstabellen. Men jag vill inte heller att han ska tröttna på matte för att det är enformigt i skolan.

    Jag uppmuntrar all slags lärande, skolan är viktig och det vet mina barn. Men jag håller inte alls med om ditt tänk att sluta utveckla matten för att han har lätt för det, tvärtom vore det orättvist mot honom att inte hjälpa honom att komma till sin rätt i ett område som han både tycker är kul och har fallenhet för. Det är så typiskt svenskt att alla ska vara medelbra, bara i sport är det ok att sticka ut. Du skulle väl aldrig sagt till en ung Zlatan att du är ju så duktig på forboll nu, är det inte dags att byta till simhopp?
  • Valkyria75

    Din son låter som jag när jag var liten...

    Mitt tips är att INTE köpa högstadieboken nu. Du skjuter bara problemet framför dig.

    Leta istället annat material, som kanske dessutom är roligare. Om han inte gillar att traggla multiplikationstabellen nu, så lär det snabbt bli tråkigt att traggla högstadiets rutinuppgifter.

    Har du provat typ iq-testuppgifter som 'vilken är nästa figur?' eller talföljder. Där finns mycket att välja på. Och det är mycket roligare än grundskolans matteböcker. Och så låter du honom få kunna stöta på nya saker när han går på högstadiet istället för att redan läst och sett allt.

  • Trippelmamma76

    Du argumenterar om vad grejen med matte är, med någon som forskat på KTH...


    zdudmwml skrev 2017-10-14 19:43:37 följande:

    Grejen med matte är att man ska kunna bevisa hur man kommer fram till saker och ting och inte bara påstå att det är på ett visst sätt. Det funkar alltså på samma sätt som källkritiskt tänkande - hörsägner och påståenden är inget värt. Så att lära sig matte på ett korrekt sätt ÄR att lära för livet.

    Problemet om du köper läroböcker är risken rätt stor att han lär sig fel och det är ofta mycket svårt att lära om och lära rätt.

    Tycker du borde få honom, och dig själv, att acceptera att man inte alltid kan vara luststyrd och få göra det som är kul och hoppa över resten. Om han har så lätt för sig så borde du istället uppmuntra glädjen i att lära nytt, dvs att du uppmuntrar lärande på helt andra ämnen. Att du helt enkelt inte konkurrerar med skolan utan kompletterar den. 0


  • asdfgh

    Jag kämpade med huvudräkning och var helt övertygad om att jag var totalt kass på matte. När jag på ett placeringstest i 7an hamnade i den bästa gruppen trodde jag att något blivit fel (hade trott jag skulle hamna i den sämsta).

    På gymnasiet började vi äntligen med den typ av matte som jag förstår istället för baskunskaperna som jag kämpat så med att nöta in. Vad som även hände var att även om vi hade tillgång till miniräknare hade vi en stark tidspress som gjorde att om man knappade allt på miniräknaren så hann man inte med alla uppgifter. När jag tog studenten kunde jag gångertabellerna upp till 12x12 utan problem även om jag fortfarande inte kunde rabbla dem.

    Mitt tips är att jobba med mer komplexa grejer och jobba mot klockan. Ge tillgång till miniräknare och låt honom upptäcka hur mycket tid man förlorar på att släppa pennan, knappa på miniräknaren, ta upp pennan igen och skriva svaret. Det ger en motivation till varför man ska plugga "plutifikationstabellen"

  • NELJ
    Valkyria75 skrev 2017-10-14 20:05:51 följande:

    Din son låter som jag när jag var liten...

    Mitt tips är att INTE köpa högstadieboken nu. Du skjuter bara problemet framför dig.

    Leta istället annat material, som kanske dessutom är roligare. Om han inte gillar att traggla multiplikationstabellen nu, så lär det snabbt bli tråkigt att traggla högstadiets rutinuppgifter.

    Har du provat typ iq-testuppgifter som 'vilken är nästa figur?' eller talföljder. Där finns mycket att välja på. Och det är mycket roligare än grundskolans matteböcker. Och så låter du honom få kunna stöta på nya saker när han går på högstadiet istället för att redan läst och sett allt.


    Du kan absolut ha en poäng i det du skriver. Det jag egentligen skulle vilja ha är lekfulla pysselböcker som de som finns för barn som precis håller på att lära sig räkna men med mycket svårare tal. I själen är han ju ändå bara nio så det får inte bli för torrt och tråkigt heller.

    Men jag letade mig nyss in på en tjänst som skolan använder efter att ha läst Tow2maters inlägg. I barnens skola använder de något som heter Nomp och för 29 kr i månaden kan jag ha ett föräldrakonto och ge sonen "utmaningar". De kan han sen lösa på sin dator eller i telefonen. Jag ska testa hur det funkar. IQ-tester var en bra idé också, det finns ju mycket på nätet.

    Sen laddade vi nyss ned ett nytt programeringsspråk (Unity) som vi hittade lite bra tutorials till.
  • NELJ
    asdfgh skrev 2017-10-14 20:58:53 följande:

    Jag kämpade med huvudräkning och var helt övertygad om att jag var totalt kass på matte. När jag på ett placeringstest i 7an hamnade i den bästa gruppen trodde jag att något blivit fel (hade trott jag skulle hamna i den sämsta).

    På gymnasiet började vi äntligen med den typ av matte som jag förstår istället för baskunskaperna som jag kämpat så med att nöta in. Vad som även hände var att även om vi hade tillgång till miniräknare hade vi en stark tidspress som gjorde att om man knappade allt på miniräknaren så hann man inte med alla uppgifter. När jag tog studenten kunde jag gångertabellerna upp till 12x12 utan problem även om jag fortfarande inte kunde rabbla dem.

    Mitt tips är att jobba med mer komplexa grejer och jobba mot klockan. Ge tillgång till miniräknare och låt honom upptäcka hur mycket tid man förlorar på att släppa pennan, knappa på miniräknaren, ta upp pennan igen och skriva svaret. Det ger en motivation till varför man ska plugga "plutifikationstabellen"


    Jo, jag har också kämpat lite med att huvudräkningen inte alltid funkat som den ska. Jag har insett att jag tänker mycket bättre när jag får skriva samtidigt och kan se talen. Jag tyckte det var lite jobbigt förut men med åldern inser man ju att man inte måste bemästra allt. :)

    Intressant tips om miniräknaren. Överlag att träna på tid kan ju vara sporrande för honom.
  • whitestar

    Har bara läst Ts. Vår son går 4an och tycker det är skittråkigt i skolan för han tycker allt är så enkelt bl.a just matten. Dock tycker lärarna det är viktigt han gör uppgifterna som ska göras i skolan MEN när han är klar ska han få jobba med en svårare mattebok (5:ans nivå) OM han ställer upp uträkningar och svarar med ett utförligt svar ( bara talet räknas ej som svar).

  • Vinterankan
    Valkyria75 skrev 2017-10-14 20:05:51 följande:

    Din son låter som jag när jag var liten...

    Mitt tips är att INTE köpa högstadieboken nu. Du skjuter bara problemet framför dig.

    Leta istället annat material, som kanske dessutom är roligare. Om han inte gillar att traggla multiplikationstabellen nu, så lär det snabbt bli tråkigt att traggla högstadiets rutinuppgifter.

    Har du provat typ iq-testuppgifter som 'vilken är nästa figur?' eller talföljder. Där finns mycket att välja på. Och det är mycket roligare än grundskolans matteböcker. Och så låter du honom få kunna stöta på nya saker när han går på högstadiet istället för att redan läst och sett allt.


    Jag tänker lite likadant. Jag lärde mig saker hemma tidigare än i skolan vilket totalt dödade min lust att lära mig i skolan. Så jag har gjort precis tvärtom med mina barn. Inte lärt dem ett enda dugg som de ska göra i skolan utan lämna all matte, läsning och liknande till den och hittills tycker jag det fungerat bra. Visst, lite uttråkad för att det är för långa genomgångar men själva räknande och skrivandet är roligt i skolan på ett helt annat sätt än vad det var för mig.

    Hemma kan de få lära sig andra saker. Evolutionen, kroppens funktioner, varför lockigt hår är lockigt, skillnaden mellan att ha mörk och ljus hud (förmåga att klara solen vs vitaminbrist) och annat som inte direkt konkurrerar med det som de ska lära sig i skolan.
  • BahHumbug

    När jag gick i mellanstadiet så hade en tjej matteböcker som de hade i högstadiet. Hon hade lätt för matte och klarade av matteböckerna väldigt lätt. Prata med läraren och be läraren att ge ditt barn matteböckerna som de har i mellanstadiet.

Svar på tråden Låta nioåring plugga högstadiematte