• NELJ

    Låta nioåring plugga högstadiematte

    Hej,

    Min son går i trean. Han har alltid haft lätt för matte och kan lösa ekvationer, förstår upphöjt till, roten ur osv. Programmerar på en rätt avancerad nivå för sin ålder. Matten i skolan är mycket innantillärning som man ju också måste kunna men han tycker det är jättetråkigt. Vi har pratat med hans lärare flera gånger om att ge honom lite utmaningar men inställningen från henne nu är att han behöver träna multiplikationstabellen.

    Jag funderar på att köpa nån mattebok för högstadiet som vi kan jobba med hemma för att hålla intresset uppe. Men risken finns ju att skolmatten blir ännu tristare för honom. Har någon erfarenheter av liknande?

  • Svar på tråden Låta nioåring plugga högstadiematte
  • NELJ
    zdudmwml skrev 2017-10-19 21:56:24 följande:

    Jag vet precis vad särbegåvning handlar om. Det verkar inte riktigt vara det du lidit av därför att då hade du haft kapacitet att veta att man inte ska ha sig själv som norm. Att man inte har samma åsikt bara för att man har samma erfarenhet.

    Tyvärr är det oerhört många som kallar sig själva och sina barn för särbegåvade. Inte för att det är så utan för att man vill att det ska vara så.


    Det är mycket du vet precis hur det fungerar och står till. Men eftersom du är så duktig på det kanske borde du släppa det och träna lite på något annat. Som på att inte bli så provocerad av den här tråden. :) Ha en fortsatt fin vecka!
  • zdudmwml
    NELJ skrev 2017-10-19 22:11:33 följande:
    Det är mycket du vet precis hur det fungerar och står till. Men eftersom du är så duktig på det kanske borde du släppa det och träna lite på något annat. Som på att inte bli så provocerad av den här tråden. :) Ha en fortsatt fin vecka!
    Tja... Mycket är jag och mycket blir jag men jag blir inte provocerad av dig trots att du försöker ditt bästa. Inte heller blir jag provocerad av denna tråd eller att andra tycker olika. Jag projicerar heller inte mina känslor på andra, till skillnad från dig. Lär av mig och lev upp till dina egna ord mao.

    Nu när vi klarat ut det kan du svara på vad du har att bidra med i sakfrågan.
  • NELJ
    zdudmwml skrev 2017-10-19 22:28:59 följande:

    Tja... Mycket är jag och mycket blir jag men jag blir inte provocerad av dig trots att du försöker ditt bästa. Inte heller blir jag provocerad av denna tråd eller att andra tycker olika. Jag projicerar heller inte mina känslor på andra, till skillnad från dig. Lär av mig och lev upp till dina egna ord mao.

    Nu när vi klarat ut det kan du svara på vad du har att bidra med i sakfrågan.


    Men snälla du, jag projicerar ingenting. (Vad skulle det vara? Du kommer med så vaga förolämpningar...) Jag tycker bara det är konstigt att du går på så hårt mot de, överlag konstruktiva, råd jag fått i den här tråden. Och eftersom du skrev att min son skulle sluta lära sig mer om matte och träna annat så fick jag lust att vara lite sakastisk när du gång på gång framhäver att du minsann vet bäst.

    Vad du eventuellt vet delar du dock inte med dig av. Bara att andra tänker fel. Så vi kan konstatera att pedagogik inte är ditt starkaste ämne. Jag vidhåller det jag skev tidigare att:

    "Överlag har du bara kommit med tyckande och förolämpningar. Har du något att bidra med så diskuterar jag gärna vidare men annars kan vi lägga ned nu tycker jag."

    Jag inser att jag frångått det jag skrev då om att lägga ned men jag tyckte det var lite trist att du hoppade in igen efter två dagar och kände dig tvungen att vara otrevlig mot personer som faktiskt bidragit med sina insikter och erfarenheter i denna tråd.
  • zdudmwml
    NELJ skrev 2017-10-19 22:44:00 följande:
    Men snälla du, jag projicerar ingenting.

    (Vad skulle det vara? Du kommer med så vaga förolämpningar...) Jag tycker bara det är konstigt att du går på så hårt mot de, överlag konstruktiva, råd jag fått i den här tråden. Och eftersom du skrev att min son skulle sluta lära sig mer om matte och träna annat så fick jag lust att vara lite sakastisk när du gång på gång framhäver att du minsann vet bäst.

    Vad du eventuellt vet delar du dock inte med dig av. Bara att andra tänker fel. Så vi kan konstatera att pedagogik inte är ditt starkaste ämne. Jag vidhåller det jag skev tidigare att:

    "Överlag har du bara kommit med tyckande och förolämpningar. Har du något att bidra med så diskuterar jag gärna vidare men annars kan vi lägga ned nu tycker jag."

    Jag inser att jag frångått det jag skrev då om att lägga ned men jag tyckte det var lite trist att du hoppade in igen efter två dagar och kände dig tvungen att vara otrevlig mot personer som faktiskt bidragit med sina insikter och erfarenheter i denna tråd.
    Haha. Brist på självinsikt är det gott om.
    Säg mig hur kan du veta att jag blir provocerad? Du påstår att jag blir det, om du glömt det.

    Kan du läsa mina tankar?
    Knappast va?
    Så ... Ditt påstående beror på att du projicerar.
    Du utgår från dig själv och dömer andra efter dina egna förmågor helt enkelt.

    Så igen. Lär av mästaren och ta dina egna ord på allvar. Solig
  • NELJ
    zdudmwml skrev 2017-10-19 22:51:21 följande:

    Haha. Brist på självinsikt är det gott om.

    Säg mig hur kan du veta att jag blir provocerad? Du påstår att jag blir det, om du glömt det.

    Kan du läsa mina tankar?

    Knappast va?

    Så ... Ditt påstående beror på att du projicerar.

    Du utgår från dig själv och dömer andra efter dina egna förmågor helt enkelt.

    Så igen. Lär av mästaren och ta dina egna ord på allvar.


    Okej. Du kanske inte blir provocerad. Men i så fall är du helt enkelt bara oförskämd och otrevlig. Jag skulle ha valt provocerad av de två.

    Du vägrar ge mig konkreta råd och fortsätter bara att dissa andra. Därför ekar "mästaren" tomt. Gäsp.
  • Mirelle

    Tråden har blivit mer än lovligt tramsig med meningslösa nyp hit och dit.

    Men en sak håller jag med om. Nämligen att det är nödvändigt att nöta in rätt metod om det ska hålla i längden.

    Tyvärr är det själsdödande för många om man redan kan ändå.

    Jag har fallenhet för abstrakt matte och även huvudräkning på så sätt att jag kan hoppa över flera led och det blir rätt ändå. Jag har gehör och melodiminne och därför struntat i att traggla noter. Vilket jag ångrar idag.

    Efter gymnasiet pausade jag med plugget och sedan vågade jag mig inte in på den fysikbana jag drömt om. Varför? Bristande metod. Men även brist på stimulans. Men det beror på min personlighet. Att jag är en sån som redan kan, intuitivt.

    Men alla kan till en viss gräns. Även jag.

    Hade någon sett mig i skolan och givit mig uppgifter på min nivå hade jag kanske orkat följa min dröm (har bra jobb ändå iofs men ni fattar).

    Det har inget med vad mina föräldrar lärt mig utanför skolan, utan det handlar om min intuitiva inlärningsstil och intellektuella läggning. Jag är evigt tacksam för det jag lärde mig i hemmet. Utan det hade det ändå inte varit roligt att öva på det jag redan kan intuitivt, vilket är så det upplevs att öva ren metod. Innehållslöst.

    Jag svarar inte för alla abstrakta tänkare där ute. Men det finns ändå rätt många av dem som är som jag. Låt glöden slockna!

  • NELJ
    Mirelle skrev 2017-10-19 23:44:08 följande:

    Tråden har blivit mer än lovligt tramsig med meningslösa nyp hit och dit.

    Men en sak håller jag med om. Nämligen att det är nödvändigt att nöta in rätt metod om det ska hålla i längden.

    Tyvärr är det själsdödande för många om man redan kan ändå.

    Jag har fallenhet för abstrakt matte och även huvudräkning på så sätt att jag kan hoppa över flera led och det blir rätt ändå. Jag har gehör och melodiminne och därför struntat i att traggla noter. Vilket jag ångrar idag.

    Efter gymnasiet pausade jag med plugget och sedan vågade jag mig inte in på den fysikbana jag drömt om. Varför? Bristande metod. Men även brist på stimulans. Men det beror på min personlighet. Att jag är en sån som redan kan, intuitivt.

    Men alla kan till en viss gräns. Även jag.

    Hade någon sett mig i skolan och givit mig uppgifter på min nivå hade jag kanske orkat följa min dröm (har bra jobb ändå iofs men ni fattar).

    Det har inget med vad mina föräldrar lärt mig utanför skolan, utan det handlar om min intuitiva inlärningsstil och intellektuella läggning. Jag är evigt tacksam för det jag lärde mig i hemmet. Utan det hade det ändå inte varit roligt att öva på det jag redan kan intuitivt, vilket är så det upplevs att öva ren metod. Innehållslöst.

    Jag svarar inte för alla abstrakta tänkare där ute. Men det finns ändå rätt många av dem som är som jag. Låt glöden slockna!


    Jag vet, och det är inte meningen att skrämma bort någon, jag blir bara less på kritik utan substans...

    Det du skriver påminner om sonens pappa. Han har också fallenhet för matte men tyckte att skolan var aptrist. Fick dator tidigt hemma och lärde sig själv vilket har räddat hans karriär. Han lyckades aldrig plugga upp sina betyg och hoppade av högskolan på en rätt låg nivå. Men när jag läste matte på betydligt högre nivå kunde vi bolla problem och han begrep minst lika mycket som jag så han har en enorm inuition för matte. Men han fixar inte att plugga in nåt på ren vilja.

    Jag tror att man idag behöver kunna det, och ha lite "grit", så jag hoppas kunna hitta en bra balans där sonen får nöta i skolan där det behövs men att vi kan göra saker hemma som gör att han tar sig genom den traggliga perioden och har förutsättningarna att bli riktigt bra sen när matten blir rolig.
  • Mirelle
    NELJ skrev 2017-10-19 23:58:09 följande:

    Jag vet, och det är inte meningen att skrämma bort någon, jag blir bara less på kritik utan substans...

    Det du skriver påminner om sonens pappa. Han har också fallenhet för matte men tyckte att skolan var aptrist. Fick dator tidigt hemma och lärde sig själv vilket har räddat hans karriär. Han lyckades aldrig plugga upp sina betyg och hoppade av högskolan på en rätt låg nivå. Men när jag läste matte på betydligt högre nivå kunde vi bolla problem och han begrep minst lika mycket som jag så han har en enorm inuition för matte. Men han fixar inte att plugga in nåt på ren vilja.

    Jag tror att man idag behöver kunna det, och ha lite "grit", så jag hoppas kunna hitta en bra balans där sonen får nöta i skolan där det behövs men att vi kan göra saker hemma som gör att han tar sig genom den traggliga perioden och har förutsättningarna att bli riktigt bra sen när matten blir rolig.


    :) man får nypas om man är på den goda sidan :)

    Skämt åsido, lycka till med grabben. Det kommer gå hur bra som helst. Gonatt!
  • zdudmwml
    NELJ skrev 2017-10-19 23:25:40 följande:
    Okej. Du kanske inte blir provocerad. Men i så fall är du helt enkelt bara oförskämd och otrevlig. Jag skulle ha valt provocerad av de två.

    Du vägrar ge mig konkreta råd och fortsätter bara att dissa andra. Därför ekar "mästaren" tomt. Gäsp.
    Möjligt att du upplever mina svar som oförskämda. Det betyder inte att jag är det utan att det är du som inte gillar svaren. För du har faktiskt erkänt att du tolkar in saker som inte finns och det i sin tur är projicering. Att du inte vill kännas vid det är väldigt tydligt.

    Jag har gett konkreta råd, det är du som tjafsar, bråkar och är oförskämd för att jag inte ger dig medhåll. Är du inte beredd att få alla typer av svar ska du inte ställa frågor. Svårare än så är det inte.
  • NELJ
    zdudmwml skrev 2017-10-20 06:53:53 följande:

    Möjligt att du upplever mina svar som oförskämda. Det betyder inte att jag är det utan att det är du som inte gillar svaren. För du har faktiskt erkänt att du tolkar in saker som inte finns och det i sin tur är projicering. Att du inte vill kännas vid det är väldigt tydligt.

    Jag har gett konkreta råd, det är du som tjafsar, bråkar och är oförskämd för att jag inte ger dig medhåll. Är du inte beredd att få alla typer av svar ska du inte ställa frågor. Svårare än så är det inte.


    Efterkonstruktioner. Du inledde med att skriva vad du tycker att jag inte ska göra, dvs underhålla sonens intresse. När jag inte höll med kunde du inte motivera varför. Därefter har du spårat ur. Du slutade tjafsa med mig men fortsatte vara otrevlig och dryg mot andra i tråden.
  • Mirelle

    Intressant argumentationsteknik... det där när man å ena sidan vet hur en vilt främmande människa ska göra i en ganska generellt beskriven situation baserat på ytterligare generaliseringar, och å andra sidan samtidigt anser att människor med avvikande åsikter förmodas tro att alla fungerar som en själv.

    Just sayin'

    ...förlåt off topic :)

  • ABC73

    Det jag sett med min son är att ofta är det bättre att han gör något "lätt och tråkigt" bara en begränsad stund, där han från början vet att det handlar om att visa att han kan metodiken och kan förklara saker, och sedan "belöna" honom med mer utmanande matte och kluringar. Missar han något förstår han också varför han kan behöva öva lite extra just på den biten.

    Blir det för mycket av saker han upplever att han redan kan tappar han focus. I bästa fall hittar han på egna svårare varianter av talen...

  • ciann
    zdudmwml skrev 2017-10-19 21:56:24 följande:
    Jag vet precis vad särbegåvning handlar om. Det verkar inte riktigt vara det du lidit av därför att då hade du haft kapacitet att veta att man inte ska ha sig själv som norm. Att man inte har samma åsikt bara för att man har samma erfarenhet.

    Tyvärr är det oerhört många som kallar sig själva och sina barn för särbegåvade. Inte för att det är så utan för att man vill att det ska vara så.
    Nu läser du väldigt mycket mellan raderna och gör väl avancerade bedömningar. Vad har du för issues som gör att du stövlar fram i den här tråden med osammanhängande och aggressiva resonemang?
  • zdudmwml
    NELJ skrev 2017-10-20 07:08:33 följande:
    Efterkonstruktioner. Du inledde med att skriva vad du tycker att jag inte ska göra, dvs underhålla sonens intresse. När jag inte höll med kunde du inte motivera varför. Därefter har du spårat ur. Du slutade tjafsa med mig men fortsatte vara otrevlig och dryg mot andra i tråden.
    Ja du gör efterhandskonstruktioner, mycket riktigt.  Annat hade jag inte väntat mig eftersom jag har rätt och du inte klarar att höra annat än medhåll.
    Jag är korrekt och saklig och du begår påhopp efter påhopp. Det blir så när man inte kan argumentera och är sjukligt lättkränkt. Du har mycket att arbeta med dig själv.

Svar på tråden Låta nioåring plugga högstadiematte