• NELJ

    Låta nioåring plugga högstadiematte

    Hej,

    Min son går i trean. Han har alltid haft lätt för matte och kan lösa ekvationer, förstår upphöjt till, roten ur osv. Programmerar på en rätt avancerad nivå för sin ålder. Matten i skolan är mycket innantillärning som man ju också måste kunna men han tycker det är jättetråkigt. Vi har pratat med hans lärare flera gånger om att ge honom lite utmaningar men inställningen från henne nu är att han behöver träna multiplikationstabellen.

    Jag funderar på att köpa nån mattebok för högstadiet som vi kan jobba med hemma för att hålla intresset uppe. Men risken finns ju att skolmatten blir ännu tristare för honom. Har någon erfarenheter av liknande?

  • Svar på tråden Låta nioåring plugga högstadiematte
  • Demonia Demonium

    Låter som en kanon idé har lite samma problem me min son i 1an så ja köpte extra böcker till han som han betar igenom nu på fritiden :)

    Ja va sj likadan i skolan hade matteböcker som va för högre årskurserna. De där me o kunna multiplikations tabellen i dagens läge nää de finns miniräknare osv ja lärde mig den i skolan me de e borta nu o får ändå tänka till rejält men å andra sidan gillar man matte så kommer mr de av sig sj kommer det av sig med tiden när man upprepar osv. Så kör på köp egna böcker o gör de du anser är bäst för ditt barn gå efter hjärtat de kan ldrig bli fel ????

  • ABC73

    Min son går också i trean och har lätt för matte. Varje år har vi haft samma problem med att han tycker att matten är urtrist, för att den är för enkel.

    Vissa år har vi hittat en vettig lösning, andra inte.

    Lärarna fokuserar oftast mest på de elever som har svårt för matte, och har inte nödvändigtvis kunskap och förståelse för hur elever som har väldigt lätt för matte tanker och hur man undervisar dem.  Enligt nya skollagen ska ju dock även de elever som har lätt för ett ämne få utmaningar och få utvecklas.

    I år har vi efter några samtal lyckats hitta en kompromiss där han räknar lite i varje kapitel för att visa att han kan det som efterfrågas, och sedan har han en extrabok han räknar i. Dessutom kommer han framöver få viss undervisning av specialläraren som ska gå igenom vissa moment med honom så att han kan fortsätta jobba framåt med matte på högre nivå.

    Utöver det går han på fritiden på Matteklubben Tänkarna, där han får jobba med mer klurig matte. I Stockholm finns också en matteklubb för mellanstadiet som ordnas av universitetet,
    http://www.math.su.se/samverkan/kommun-skola/matteklubben-ht17-f%C3%B6r-dig-som-g%C3%A5r-i-%C3%A5k-4-9-1.339623

    Multiplikationstabellen har vi övat via mattespel och genom att jag ger honom några tal när vi t.ex. väntar på bussen. Att rabbla tabeller har varit meningslöst, då han lätt adderar ihop talen.

    Nomp är bra för att hitta övningsuppgifter för andra årskurser.

    Kängurumatte är också en bra resurs.

    Kan också tipsa om matteboken.se där de visar hur barnen förväntas göra uppställningar och vad som hör till vilken årskurs.  Finns både lite teori och korta filmer. Bra när man vill visa hur de förväntas redovisa olika saker.

  • Tow2Mater
    zdudmwml skrev 2017-10-15 22:29:32 följande:
    Du kan inte mycket men tror desto mer.
    Vi andra vet skillnaden på åsikter och fakta....
    Du drar fakta från röven.
  • zdudmwml
    Mirelle skrev 2017-10-15 23:28:30 följande:
    Men det är inte så att barn klarar sig bättre i skolan ju mindre föräldrarna engagerar sig i att även lära barnen hemifrån...

    En förälder som inte är helt tappad bakom en vagn och som har någorlunda förmåga att läsa av sitt barn kan nog förmedla det hen vet till sitt barn. Annars hade vi knappast överlevt som art :)

    Man kan för övrigt vara en utmärkt pedagog utan en akademisk examen i pedagogik och man kan vara en sopig fnösketorr pedagog trots lärarexamen...och vice versa givetvis. Teori och praktik är trots allt inte samma sak. Det är allra viktigast att man kan det man undervisar i och att man har någorlunda people skills och kommunicerar på ett sätt som gör att barnet tar till sig kunskapen utifrån sina förutsättningar. Lite passion skadar inte heller.

    Enligt min egen erfarenhet har många lärare svårigheter att möta varje barn på dess egen nivå.
    Gör om och gör rätt.
    Ditt inlägg går inte att besvara då du bygger halmgubbar, dvs argumentationsfel.

    Tips, utgå inte från att din sanning är allmängiltig.
  • ciann
    NELJ skrev 2017-10-14 11:11:27 följande:

    Hej,

    Min son går i trean. Han har alltid haft lätt för matte och kan lösa ekvationer, förstår upphöjt till, roten ur osv. Programmerar på en rätt avancerad nivå för sin ålder. Matten i skolan är mycket innantillärning som man ju också måste kunna men han tycker det är jättetråkigt. Vi har pratat med hans lärare flera gånger om att ge honom lite utmaningar men inställningen från henne nu är att han behöver träna multiplikationstabellen.

    Jag funderar på att köpa nån mattebok för högstadiet som vi kan jobba med hemma för att hålla intresset uppe. Men risken finns ju att skolmatten blir ännu tristare för honom. Har någon erfarenheter av liknande?


    Vi har liknande erfarenheter. Kolla upp om han kan accelerera, dvs räkna undan och komma vidare. Eller om han kan utveckla sig i programmering. Googla på coderdojo, t ex som är en rörelse där studenter coachar barn i programmering.
  • Mirelle
    zdudmwml skrev 2017-10-16 21:52:37 följande:

    Gör om och gör rätt.

    Ditt inlägg går inte att besvara då du bygger halmgubbar, dvs argumentationsfel.

    Tips, utgå inte från att din sanning är allmängiltig.


    zdudmwml skrev 2017-10-16 21:52:37 följande:

    Gör om och gör rätt.

    Ditt inlägg går inte att besvara då du bygger halmgubbar, dvs argumentationsfel.

    Tips, utgå inte från att din sanning är allmängiltig.


    Tack det samma!

    Har du examen i retorikanalys?

    Kan du i så fall med rätt syntax beskriva vari de påstådda felen ligger? Jag är uppriktigt intresserad.

    Det var väl du själv som skrev att föräldrar ska ta bort tassarna från extraundervisning eftersom lärare har akademisk examen? Eller var det någon annan?
  • ciann
    zdudmwml skrev 2017-10-15 22:29:32 följande:
    Du kan inte mycket men tror desto mer.
    Vi andra vet skillnaden på åsikter och fakta....
    När jag läser dina inlägg får jag flashback från när jag själv gick i trean och längtade efter att få lära mig något. Inte sitta i "lilla rummet" och spela spel för att jag var klar med det läraren tyckte var lämpligt att kunna. Från en tid när det var fult att kunna saker och när min mor fick bannor för att hon lärt mig läsa innan skolan gjorde det. En tid när jantelagen var så mycket starkare än idag.

    Jag tror inte att du förstår särbegåvade barns utsatthet och vikten av att mata på med utmaningar så att barnen inte stagnerar. På lagom nivå, där lusten att lära finns. Just multiplikation kan vara svårt för särbegåvade, då det innebär ett evigt tragglande, medan programmering och geometri kan vara lätt. För Matte är egentligen flera ämnen. Sätter man ett barn som kan mycket om geometri att bara traggla multiplikation finns risken att man dödar lusten att lära.

    I dag börjar man uppmärksamma särbegåvade barn på ett helt annat sätt än då. Men det finns fortfarande massor kvar att göra, 
  • ABC73

    Skulle säga att det idag finns mycket mer effektiva sätt att lära in just multiplikationstabellen än att rabbla tabeller sitta och traggla det i matteboken. Finns ju en hel del spel där man får lösa blandade multiplikationstal på ett roligare sätt, varav visa är på tid.  En del är ju dessutom adaptive, så barnen får mer träning på de tal de missat.

    Jag har fått en känsla av att lågstadielärare ofta är bra på att lära ut räkning, men att de inte alltid är bra på att lära ut matematisk problemlösning.

  • zdudmwml
    ciann skrev 2017-10-17 08:55:57 följande:
    När jag läser dina inlägg får jag flashback från när jag själv gick i trean och längtade efter att få lära mig något. Inte sitta i "lilla rummet" och spela spel för att jag var klar med det läraren tyckte var lämpligt att kunna. Från en tid när det var fult att kunna saker och när min mor fick bannor för att hon lärt mig läsa innan skolan gjorde det. En tid när jantelagen var så mycket starkare än idag.

    Jag tror inte att du förstår särbegåvade barns utsatthet och vikten av att mata på med utmaningar så att barnen inte stagnerar. På lagom nivå, där lusten att lära finns. Just multiplikation kan vara svårt för särbegåvade, då det innebär ett evigt tragglande, medan programmering och geometri kan vara lätt. För Matte är egentligen flera ämnen. Sätter man ett barn som kan mycket om geometri att bara traggla multiplikation finns risken att man dödar lusten att lära.

    I dag börjar man uppmärksamma särbegåvade barn på ett helt annat sätt än då. Men det finns fortfarande massor kvar att göra, 
    Jag vet precis vad särbegåvning handlar om. Det verkar inte riktigt vara det du lidit av därför att då hade du haft kapacitet att veta att man inte ska ha sig själv som norm. Att man inte har samma åsikt bara för att man har samma erfarenhet.

    Tyvärr är det oerhört många som kallar sig själva och sina barn för särbegåvade. Inte för att det är så utan för att man vill att det ska vara så.
Svar på tråden Låta nioåring plugga högstadiematte