• oanonym

    samtyckesbaserad sexuallagstiftning

    Lena skrev 2017-10-26 16:29:26 följande:

    Skillnaden juridiskt skulle inte bli så stor men män kan inte längre säga "jag fattade inte hon menade när hon sa nej" och det skulle bli en viktig signal till hur man ska se på sex


    Kan kvinnor säga så?
  • oanonym
    Postman skrev 2017-10-26 21:14:02 följande:

    Ingen bevisbörda på den åtalade, varför inte då? Stämmer det verkligen?


    Det får jag verkligen hoppas.
  • oanonym
    Anonym (ts) skrev 2017-10-26 22:03:41 följande:

    Man kan ångra sig när som helst i en sexakt. Det tar både den nuvarande lagstiftningen och en samtyckesbaserad lagstiftning hänsyn till. Skillnaden ligger i när ett övergrepp klassas som våldtäkt rent juridiskt.

    Med den nuvarande lagstiftningen måste en kvinna aktivt säga nej för att det ska klassas som en våldtäkt. Den samtyckesbaserade kräver att kvinnan säger ja för att det inte ska klassas som en våldtäkt.


    Varför gäller detta bara kvinnor?
  • oanonym
    Anonym (ts) skrev 2017-10-26 22:17:09 följande:

    Gäller alla såklart.


    Bra. Det blir lätt att folk tänker "enkelspårigt" i dessa debatter.
  • oanonym
    Anonym (Tja) skrev 2017-10-29 20:52:13 följande:

    Jo. Flachback är ju trovärdigt. Finns det något annat forum som osar av sexism och sd-män?


    Har du något emot män? Vad anser du om SD-kvinnor?

    Jag ser ingen logik i ditt uttalande, tyvärr.
  • oanonym
    Anonym (Tja) skrev 2017-10-30 12:06:41 följande:

    Jag har inget emot män. Jag har något emot SD-män dock. De är dels väldigt många fler än SD-kvinnor och mer sexistiska än SD-kvinnor.

    Så fort man går in på trådar på Flashback som handlar om våldtäkt eller liknande får man se en störtflod med inlägg på temat att kvinnan får skylla sig själv (i olika varianter).


    Och hur avgör du att dessa inlägg kommer från SD-män? För att de skriver så?

    Jag vill inte kritisera dig, är bara nyfiken på hur du tar reda på detta.

    Är det så att du vräker ur dig saker här, utan att vara säker, så är du inget böttre än dem du kritiserar.

    Jag säger inte att du har fel.
  • oanonym
    Anonym (ts) skrev 2017-10-31 08:38:45 följande:

    Det handlar om mycket mer än det. Jag ska inte behöva säga nej för att slippa bli påsatt. Skulle ta väldigt illa vid mig om det blev en rättegång och domstolen ifrågasatte varför jag inte sa nej. Vad då? Behöver jag det? Varför liksom? Vi kvinnor är inte allmän egendom som man får ta för sig av så länge vi inte skriker.


    Jag skulle må lika illa om jag hamnade i domstol för att kvinnan inte sade "ja".

    Jag är gift och har haft "bara" 4-5 kvinnor i mitt liv. Kan inte komma på att jag, eller de, frågat före varje samlag "ska vi ha sex"?

    Enligt mig kan man säga ja, och nej, på många sätt. Både med ord och agerande.

    Dock förstår jag att lagen inte är för mig, då jag är ganska säker på att jag kan känna av situationen och om min partner vill ha sex eller inte.
  • oanonym
    Haskel skrev 2017-10-31 12:01:48 följande:

    För att det ska göra någon skillnad måste hela rättssystemet ändras till att det åligger den misstänkte att bevisa sin oskuld.


    Och dit vill väl ingen,hoppas jag?
  • oanonym
    Anonym (ts) skrev 2017-10-31 20:16:21 följande:

    Känns som den springande punkten är att (offer) kvinnor rent juridiskt inte anses äga sina egna kroppar faktiskt. Sorgligt.


    Var står det så i lagen?
  • oanonym
    Anonym (ts) skrev 2017-10-31 23:24:58 följande:

    "Den som olovligen tager en annans kropp med uppsåt att tillägna sig den, dömes, om tillgreppet innebär skada, för våldtäkt."

    Hur svårt kan det vara? Två sekunder så var lagparagrafen klar.


    Krävs nog mycket mer än så.

    Vad är olovligen?

    Vad är skada?

    Detta måste beskrivas bättre. Så du klarade det inte på två sekunder, tyvärr.
  • oanonym
    Anonym (ts) skrev 2017-10-31 23:38:15 följande:

    Om du gräver lite i förarbetena till "stöld" så klarnar det säkert vad lagstiftaren menar med "olovligen". Jag gissar på att lagstiftaren menar utan samtycke/utan överenskommelse/utan avtal med olovligen.

    Samma sak med skada. Finns säkert redan en utarbetad juridisk definition på skada.


    Jag tror ändå det behöver vara klarare än endast en mening, då det handlar om människor, och inte ting.

    Men du har rätt, det kanske krävs ett avtal för att ha sex. Tyvärr har det gått så långt.

    Allt för att skydda alla inblandade. Oftast kvinnan.
  • oanonym
    Postman skrev 2017-10-31 23:45:14 följande:

    Vi är samhället. Men du verkar inte vilja vara en del i samhället låter det som. Jag tycker inte alls det råder konsensus, du försöker hela tiden få det att låta så men det är mest för att förstärka din egna åsikt.

    Jag tycker det är bra att lagstiftarna tar sin tid och inte godtyckligt rusar iväg för att tillfredsställa de största gaphalsar.

    Tycker du verkligen att Sverige har uråldrig och barbarisk sexuallagstiftning, nja då lever vi verkligen i helt olika världar.


    Ja, det är nog ganska lätt att hitta massa länder som har sämre lagstiftning än Sverige på det området. Jag använder inte det som ursäkt eller försvar. Kan något göras bättre och säkrare så är jag för det.
  • oanonym
    Postman skrev 2017-10-31 23:54:16 följande:

    Ja så är det nog för oss flesta. Kan vi se att det går att göra bättre så är vi för det. Men å andra sidan har vi också förmånen att kunna vara för emot eller mittemellan. Vi kommer aldrig komma till ett läge där alla tycker lika. På gott och ont.


    Ja, och än hur illa jag tycker om vissa saker, så måste rättssäkerheten gå först.

    Ingen ska kunna peka på mig och säga "han gjorde det", och det räcker för att fälla mig.

    Nu pratar jag om hela rättssystemet, och inte just lagarna som diskuteras i denna tråd.
  • oanonym
    Anonym (Tja) skrev 2017-11-01 09:54:47 följande:

    Håller med.

    Samtidigt är det oerhört stötande med domar som den i Lund där domstolen ansåg att det var helt klart att gärningsmannen begått grov våldtäkt, men ändå friade honom eftersom han påstod att han trodde att offret ville ha BDSM-sex. Det finns flera liknande domar där våldtäktsmannen kommer undan på liknande grunder. En del av detta kommer man undan med samtyckeslagstiftning/oaktsamhetsparagraf.


    Ja, kanske det. Men det kanske även kostar?

    De fall du tar upp borde gå att få fällande dom ändå, kan jag tycka.

    Men jag är långt ifrån insatt i lagen, så jag kan mycket väl ha fel.

    Det kommer nog alltid att finnas kryphål, tyvärr.
  • oanonym
    Anonym (Tja) skrev 2017-11-02 09:15:58 följande:

    Helt rätt! Samtidigt ska man inge förringa den normativa effekten. Det är stötande att frånvaron av ett nej räknas som ett ja med dagens lagstiftning. Självklart ska frånvaron av ett ja gälla som nej!


    Vad är ett "ja"? Måste det sägas "ja"?
  • oanonym
    Bjoer skrev 2017-11-02 11:39:16 följande:

    Nej. Men det ska vara tydligt att båda samtycker. Själva kommunikationen kan ju ske med kroppsspråk eller verbalt, men det ska ju vara tydligt.


    Är det ok (rent lagligt) att ha sex med en väldigt berusad människa som vill ha sex?
  • oanonym
    Anonym (ts) skrev 2017-11-02 11:43:41 följande:

    Jag tror inte att du förstår. Att samtycka till sex är det samma som att ge den andra tillstånd att närma sig sexuellt.


    Varför skulle inte jag förstå?

    Jag är nyfiken på vad andra tycker. Stor skillnad.
  • oanonym
    Anonym (ts) skrev 2017-11-02 12:01:57 följande:

    1]

    Vad någon vill är egentligen rätt oväsentligt. Folk vet ofta inte vad de vill och vill ofta flera olika saker samtidigt. Typ en person kan vilja vara smal och vilja äta godis samtidigt.

    Det som är viktigt är vad personen samtycker till. Så länge personen har förmågan att kommunicera samtycke så är det lugnt på sexfronten. Tillräckligt hög fylla så blir ju personen medvetslös och kan ej längre kommunicera samtycke.


    Min fråga gällde inte de som är medvetslös. Det framgick väl ganska tydligt?
  • oanonym
    Anonym (ts) skrev 2017-11-02 18:11:39 följande:

    Menar du med dagens lagstiftning?

    Vad menar du med vill?

    Säger igen vad jag tänker mig. Med en samtyckesbaserad sexuallagstiftning är det irrelevant vad offret egentligen vill. Det enda som är relevant är vad offret samtyckter till.


    Jag förutsätter att folk ger samtycke när de vill ha sex. Jag använde kanske fel ord, men det var i alla fall vad jag förutsatte i den frågan.
  • oanonym
    Anonym (ts) skrev 2017-11-02 19:45:24 följande:

    Fast vad menar man med att man vill någonting.

    Säg en person som vill banta och vill vara smal men som ändå vill äta godis. Vad vill hen?


    Den vill båda delarna. Ganska enkelt.
Svar på tråden samtyckesbaserad sexuallagstiftning