• AndreaBD

    5-åring med ADHD. Medicinering?

    Anonym (Förälder) skrev 2017-11-11 19:52:56 följande:

    Jag misstänker att vi om tjugo till trettio år kommer att förundras över att man på 2010-talet trodde att man kunde lösa problemet med barns bristande koncentrationsförmåga genom att ge dem centralstimulerande medel.


    Säkert. Det kommer oftast bättre saker efter 30 år. Men just nu har vi inget bättre. Men vaddå "trodde"? Att det fungerar, är utom tvivel. I motsats till dessa andra påståenden om socker och gluten, m.m. så finns det entydiga belägg att medicinen hjälper.
  • AndreaBD
    Anonym (Förälder) skrev 2017-11-11 19:59:25 följande:

    Anders Hansen, överläkare i psykatri intervjuas i tidningen skolvärlden:

    "Jag vill nyansera bilden och förklara fenomenet. Alla människor har drag av ADHD, det finns ingen tydlig gräns, det är en gråzon. Det är som längd ? alla människor är inte långa eller korta, utan det är en flytande skala. Om man skulle ge hundra slumpmässigt utvalda personer på stan ADHD-medicin skulle hälften av dem sannolikt uppleva positiva aspekter som förbättrad koncentrationsförmåga.


    ? Är det rimligt att fem, tio, eller tjugo procent har diagnos? Vill vi att samhället ska se ut så att vi måste stoppa in mediciner i tjugo procent av våra barn, för att samhället är för svårt att förändra? Så vi förändrar barnen istället? Det är upp till oss."

    Länk till artikeln: http://skolvarlden.se/artiklar/overlakaren-adhd-har-manga-positiva-sidor


    Det var inget nytt i den artikeln. Så är det ju förresten med ALLA psykiatriska diagnoser. Och det överdiagnosticeras inte. Det håller sig runt 5 %, här var det 6, men det är ju väldigt nära. Och det är runt 5 % i ALLA länder där man har undersökt det. Jag håller med om det allra mesta i artikeln, men det synsättet löser ju inte problemen som ändå uppträder.

    Och jag är själv lärare och har sett många försök att anpassa i skolan. Numera jobbar jag på en skola där det anpassas helt individuellt, så det finns definitivt inget "bättre". Men baksidan är ju förstås att våra elever ofta inte har fullständiga betyg. Och det är inte bara de som inte medicinerar. Det beror ju också på hur svåra problem de har. Vi väntar verkligen på anpassning från samhällets sida. Men det har stannat när det gäller högskolan och arbetslivet. DÄR har det stannat numera. Folk med ADHD och/eller Asperger som fungerar bra i sina jobb, förlorar jobbet för att det finns fördomar.

    www.arbetarskydd.se/arbetsmiljo/stopp-for-lokforare-med-aspergers-6570264

    T.ex. svenska polisen tar inte folk med ADHD-diagnos, medans man i England ser att de har förstått att det finns positiva sidor och att det är möjligt. Och även i USA är det inte ett hinder:

    polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/Forklaring-av-antagningskraven/

    www.reddit.com/r/policeuk/comments/5v4744/can_you_join_the_police_force_if_you_have_adhd/

    www.npaa.org.uk/faq/

    climbingthecindercone.com/2014/07/16/law-enforcement-careers-and-adhd/

    Förresten - att medicinen även skulle hjälpa personer som inte har ADHD - det kallas för placebo-effekt och händer med vilken medicin som helst.
  • AndreaBD
    Anonym (Barnsjuksköterska) skrev 2017-11-11 20:36:32 följande:

    Om några år kommer det att finnas många fler diagnoser än idag o säkert fler o bättre mediciner. Självklart.
    Dock är det INTE lättvindigt man får en nog diagnos, det vet fld till barn med npf. Det tar lååång tid och omfattande utredningar och krävs mycket tålamod av alla inblandade.

    Och nej, barn blir inte speedade av socker. Barn blir speedade av kalas och högtider (där det oftast finns socker)


    Man kan ju säga så här: Man får energi av socker. Om man vräker i sig ren socker eller snabba kolhydrater så får man en relativ snabb energikick (om man däremot skulle äta mörkt bröd eller annat nyttigt så blir ju energin långsammare men håller sig kvar längre). För ett barn kan förstås en snabb energikick yttra sig som att de går upp i varv. Det där är antagligen individuellt olika.
  • AndreaBD
    Anonym (Förälder) skrev 2017-11-11 20:04:20 följande:

    "Kritiken har länge påpekat att det kan vara samhällsproblem som medicineras och uttryckt oro över kemisk hjärnmanipulation i känsliga tillväxt- och utvecklingsfaser. Legitimeras nu medicinering av personalbrist i skolan?"

    "FN:s barnrättskommitté uttryckte i februari oro över antalet barn som adhd-dia­gnosti­seras samt över den ökade förskrivningen av psykostimulantia (som Concerta) utan hänsyn till biverkningar och missbruk. Psykologisk rådgivning och stöd till barn och föräldrar måste prioriteras. Regeringen uppmanas ta kritiken på allvar och lägga fram åtgärdsplaner."

    Länk till artikeln: https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2015/06/07/manga-fragor-att-besvara-om-medicinering/


    Skitsnack! Biverkningar har man knappt, och man ger ju även andra mediciner till barn vid behov. Alla mediciner kan ge biverkningar. Sverige har länge legat efter alla andra i-länder i västvärlden när det gäller utskrivning av centralstimulerande och gör det nog fortfarande.

    Missbruk kan inte förekomma med dem nya preparaten (Concerta, Attentin och kanske nåt mer?). De ger ingen kick. Dessutom har ju apoteken stenkoll på hur mycket medicin man får ut. Man får inte medicinen någon vecka för tidigt, det har de stenkoll på.

    Rådgivning och stöd finns ju ändå, men löser inte problemet.

    Och ADHD må vara ett samhällsproblem om man nu tänker så att det inte skulle vara ett problem om man levde i stenåldern. Det är nämligen vårt moderna mediasamhälle som är problemet. Är du beredd att leva utan TV, dator, mobil, m.m. så kan vi ju göra det. Det är nämligen i så fall det som krävs.
  • AndreaBD
    Anonym (Förälder) skrev 2017-11-11 20:04:20 följande:

    "Kritiken har länge påpekat att det kan vara samhällsproblem som medicineras och uttryckt oro över kemisk hjärnmanipulation i känsliga tillväxt- och utvecklingsfaser. Legitimeras nu medicinering av personalbrist i skolan?"

    "FN:s barnrättskommitté uttryckte i februari oro över antalet barn som adhd-dia­gnosti­seras samt över den ökade förskrivningen av psykostimulantia (som Concerta) utan hänsyn till biverkningar och missbruk. Psykologisk rådgivning och stöd till barn och föräldrar måste prioriteras. Regeringen uppmanas ta kritiken på allvar och lägga fram åtgärdsplaner."

    Länk till artikeln: https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2015/06/07/manga-fragor-att-besvara-om-medicinering/


    Tja, den personen har uppenbarligen en mycket udd uppfattning. Svenska läkare håller inte med honom:

    www.dagensmedicin.se/artiklar/2016/09/12/misstankliggor-inte-viktig-forskning-om-adhd/
  • AndreaBD
    jrockyracoon skrev 2017-11-11 21:24:43 följande:

    Om jag vore TS skulle jag stå på mig, och vänta ett tag med medicineringen. Istället skulle jag söka andra vägar framåt som handlade om de vuxnas beteende gentemot barnet. Medicinering skulle komma i ett senare läge, när jag verkligen prövat alla andra vägar...


    Visst... vänta bara - tills det är för sent. Jag kanske tänder till lite när det gäller det här ämnet, men kom ihåg att jag har två barn som båda har fått medicin FÖR SENT. Utan att jag kunde påverka det. Och utan någorlunda fungerande alternativ. Eller snarare så såg det förstås ut som om det fungerade ett tag - annars hade de kanske varit tvungna att agera.

    Tvärtom - medicinering bör komma FÖRST, för först då kan man sätta in andra åtgärder. Man kan gå på BUP och prata, barnet kan gå till specialpedagog vissa tider. Allt detta fungerar nämligen knappt utan medicin. Och skulle det sedan vara så att man tycker hela situationen är så pass bra att man vill prova utan - visst, då kan man prova det.

    Men om man provar allt annat först, då har barnet redan gett upp vid det läget och det jäkligt svårt att vända. Jag har själv som lärare undervisat många såna barn. Och det brukar inte funka så bra att vända den utvecklingen. Det blir marginellt bättre, inte mer.
  • AndreaBD
    Anonym (Förälder) skrev 2017-11-11 20:56:03 följande:
    Eller också har vi färre diagnoser.
    Varför skulle vi? Tillräckligt många av generna är identifierade för att man ungefär ska kunna räkna ut hur stor andel av individer med ADHD-problematik vi kan räkna med. Och det ligger nog runt 5 %.
  • AndreaBD
    Anonym (Förälder) skrev 2017-11-11 21:00:53 följande:

    "Our study shows that growth measurements need to be continuously taken into account when treating children and adolescents with stimulants."

    Länk till artikel: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4624592/


    Och det vet man ju att det handlar om några millimeter! Det var ju ingen fara. Du drar upp saker här, som du säkert vet, inte stämmer. Dvs. det stämmer inte att det skulle vara någon fara. Du sprider osanning med flit här.
  • AndreaBD
    Anonym (MagenDe) skrev 2017-11-11 21:55:42 följande:

    I USA och i England har det forskat mycket om Adhd och Autism. Det finns bevis på att kosten och vissa prepatat för magsmältningen tar bort "symtomen" nästan helt.

    Innan du börjar med medicin, så testa och köp semper magdroppar och ge ditt barn 5 droppar på morgonen. Märker du att han svarar på det och blir lugnare och mer fokucerad, så ge ph-tarmflor från ph-balance.

    Det påverkade mitt barnbarn så det försenade talet kom igång och barnet blev lugnare på bara någon vecka.

    Lycka till


    Nej, det har man just inte kunna bevisa. Om du påstår sånt, får du komma med konkreta belägg. Jag har följt just den forskningen. Det finns brittiska studier, som är ganska intressanta, visst. Men det är långt ifrån bevisat. Och det finns inte ens någon gemensam linje, utan folk påstår så många olika saker när det gäller mat.
  • AndreaBD
    Anonym (Förälder) skrev 2017-11-11 20:53:48 följande:

    They found that though Ritalin can boost mental performance in the short term, longer term use can "adversely impact the brain?s plasticity, interfering with people?s ability to plan ahead, switch between tasks and be overall flexible in their behaviors."

    Länk till artikel: https://www.psychologytoday.com/blog/suffer-the-children/201405/are-adhd-drugs-safe-in-the-long-term


    Och vad betyder det? Kort sagt:
    Det betyder att det minskar ADHD-symptom.

    Det gör hjärnan mindre plastisk? = det påskyndar mognaden, barn med ADHD ligger ju efter i hjärnmognad.

    Det påverkar folks kapacitet att planera framåt = japp, det förbättra nämligen det.

    Växla mellan olika uppgifter = det gör ju barn med ADHD för mycket så det är ju också positivt

    Flexibelt beteende  =  vad bra med lite mindre flexibelt beteende!! 

    Så, vad är negativt här? INGENTING. Och vi har inte ens sett studien och vad den kom fram till. Det här var ju bara en psykolog som skriver sin egen åsikt om den.
Svar på tråden 5-åring med ADHD. Medicinering?