Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

    Bostadsmarknaden 2018, illa...

    Försökt sälja mitt hus i 4 mån nu, ingen som kommer på visningarna, sänk priset 2 ggr. Ligger redan under vad dom gick för, 1 år tidigare. Kommer inget folk på visningarna, och då menar jag verkligen INGEN!

    Mäklaren säger att utgångspris är under rimlig summa, det är ett fint hus med bra läge, men hon förklarar att marknaden är otroligt orolig nu, ingen vill köpa. Alla bara väntar pga nya amorteringskraven, ingen vågar köpa för att sedan göra en förlust. Folk räknar med att marknaden skall gå ner, och vet ni vad. Jag förstår dom verkligen... Just nu önskar jag att jag satt med en hyresrätt...

    Bostadsmarknaden är verkligen kall nu. Folk får inte lån pga dom nya amorteringskraven, överallt hör man folk som måste sänka sänka sänka priset.

    Jag hade självklart räknat med att göra vinst! Men så måste man göra förlust. Hur är det möjligt?

    Bostadsmarknaden har varit en guldgruva för oss som varit inne på den, bara att kasta ut vad som helst till vilket pris som helst. Folk har varit som vargar på objekten. Men tydligen är detta slut nu.

    Märker verkligen att bostadsmarknaden är inte vad det varit. Nu är det sannerligen köparens marknad. Ni som går i säljtankar, så säger jag bara SÄLJ NU innan bubblan spricker!

    Jag mår sjukt dåligt, kan inte sova, skräcken att behöva dras med 500k i skulder, på något som egentligen skulle kunna ge mig +500k-1 milj...

    Men men, priserna har skenat iväg till overkliga summor, man borde ha förstått att någon dag måste det vända, vi har levt i en drömvärld... "Det är bara att låna av banken"

    Men det är inte realistiskt att man skall kunna vara skyldig banken 3-4 milj, inte för oss medelsvensson iaf. 

    Berätta gärna ni andra som varit i min sits, som ej kunnat sälja eller som fått sälja till underpris, eller ni som inte får lån av banken...

  • Svar på tråden Bostadsmarknaden 2018, illa...
  • Anonym (TS)
    halfbaked skrev 2018-02-19 08:30:09 följande:

    I min mellanstora svenska stad ökar priserna på hus fortfarande nu under våren. Gick upp 30 % under 2017 tror jag det var. Däremot står priserna på br helt stilla nu.

    Men här har priserna historiakt sett varit låga. Ett hua inne i stan kostar 2.5-3 miljoner idag.


    I dom stor städerna är det dessvärre inte så. Folk är oroliga, och det märks. Folk kan inte byta hus/lägenhet pga nya amorteringskraven, jag är väldigt orolig!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Så är det) skrev 2018-02-19 10:56:04 följande:

    Tja, kan inte säga att jag lider med dig.

    Det är sådana som du som bidragit till att blåsa upp bostadsbubblan. Detta har du gjort genom att köpa långt över din egentliga budget (pga av låg ränta) för att spekulera i bostadsaffärer. Nu när nålen sätts i bubblan du blåst upp får du vara beredd på att stå mitt i smällen.

    Förstår inte när folk ska inse att husköp inte är en investering utan istället bör betraktas som en utgift.


    Jag är faktiskt villig att hålla med dig, nu med facit i hand! Tänker inte skylla på någon annan, vi har trissat upp marknaden, och se vad som händer...

    Nu kommer bubblan, och det kommer det gå illa!
  • Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2018-02-19 11:37:41 följande:

    Det du skriver verkar vara ett önsketänkande. Du bor i hyresrätt och din högsta önskan är att bostäder går ner så att du äntligen kan köpa till rätt pris. Kommer inte att hända. Sorry.

    Det beror på att centralbankerna tryckt väldigt väldigt mycket pengar. Du kan glömma att bostadspriser kommer sjunka.


    Du får nog ta och öppna ögonen lite tror jag!

    Kom in i matchen.

    Priserna sjunker för varje dag, och folk får svårare och svårare att sälja! Inte kul att sitta med lån på 3-4 miljoner idag!

    Varför tror du bankerna räknar på att du ska klara 7.5-8% ränta? Jo för att priserna är helt sjuka, och därav så sjunker dom, folk får inte lån. Och dom som vill sälja får inte sålt! 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nova) skrev 2018-02-19 19:59:48 följande:

    Jag har hört att det är svårt att få lån just nu, plus att lånegivarna kan dra tillbaka lånet plötsligt. I en video med en youtuber som skulle sälja sin lägenhet berättade hon att hon satt med en köpare som skulle skriva under kontraktet när plötsligt banken ringde och drog in lånelöftet. Så tror folk är rädda för det också. Ensamstående har dessutom svårt att få lån vilket är ett stort problem eftersom 2/3 svenskar skiljer sig och många singlar behöver hitta hus/lägenheter. Tyvärr finns det nog inte mycket att göra förutom att rösta rätt.. :)


    Ja det verkar inte bättre än så!

    Marknaden är verkligen på väg ner, och folk får inte lån! Också haft vänner som fått sitt lönelöfte tillbaka draget.

    Folk som separerat som inte haft hög kostnad för huset per månad, men eftersom bankerna nu räknar på 7.5-8.5 % så blir det väldigt hårda krav! 

    Det är bara att inse, sötebrödsdagarna är över, det är köparnas marknad nu. Nu som funderar på att sälja, sitt inte och vänta tills ni sitter i skiten som jag gör! Sälja innan det är för sent!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Rut) skrev 2018-02-20 14:09:22 följande:

    Det känns inte som du berättar alla fakta. Det skaver lite. Berätta mer om DIN situation.


    Min situation är irrelevant. Men det slog mig när jag sitter i den sits jag sitter i att det inte är hållbart i längden!

    Marknaden har spårat ur.

    Med handen på hjärtat. Vad kostar en villa i Stockholm idag, 5 milj?

    Hur många har 15% i insats till det, 750.000kr! 

    Inte många tror jag.

    Säg att jag har det, köper den för 5 milj, då har jag lån på 4.25 milj, det går över min lönekvot på 4.5, samt går över 70% belåningsgrad, alltså 3% jag skall amortera varje månad, plus ränta, i bästa fall ~1.5%.

    4,5%x4.2/12=15750 kr/mån, VARJE MÅNAD!

    Hur många klarar det, på medelsvensson löner?

    Går räntan upp med 0,5% vilket riksbanken säger att dom kommer höja med i år. då är det ytterliggare 3500kr. Nästan 20.0000kr VARJE MÅNAD!

    Marknaden är helt sjuk, klart det kommer ändras. Detta är inte rimligt någonstans alls! 

    Klart det är(blir) köparens marknad, något annat är inte vettigt!

    Av egna erfarenheter. KÖP INGET NU! Ni som funderar på detta, avvakta. Priserna kommer sjunka, man märker redan folk som har svårt att sälja (jag själv tex!!!)

    Så sitt lugnt i båten, ha is i magen. Avvakta tills det sjunker.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Rut) skrev 2018-02-21 09:25:55 följande:
    Kommer inte få svar på tror jag. Vore kul med en ingående detaljerad berättelse av ts om just hens situation.
    Det vore kul? Gå in på flashback om du vill gotta dig i folks eländen istället! 
  • Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2018-02-23 13:39:34 följande:
    "Varför tror du bankerna räknar på att du ska klara 7.5-8% ränta?" Jag klarar 200% ränta det är inget problem.

    Jag är inne i matchen. Det är du och ditt alterego här på familjeliv som kollar på fel match. Du kollar på virtuell match (i ditt huvud?).

    Jag är djupt insyltad i matchen och varit så länge. Jag är man som varit miljonär och fattig flera gånger numera  lånefri aka skuldfri husägare och kan inte bry mig mindre ifall brf/husmarknaden går ner. Jag har således inget som helst att förlora på en nedgång. Eventuellt kan jag köpa mer. Men det kommer inte hända. Det är fortfarande ett önsketänkande. Pengarnas värde skulle ändå errodera snabbare än en nedgång.
    På sina håll kan det vara relevant t ex. har du köpt i Sthlm nu så får du räkna med upp till 40 % lägre men därefter 100 % återhämtning. Det var inte många år sedan det stod 40 % lägre i Sthlm.
    "OK"
  • Anonym (TS)
    Anonym (30 000) skrev 2018-02-23 21:42:08 följande:
    Medellönen 2016 var 32 800 och medianlönen 2015 drygt 28 000. Ett par med två normala löner 2018 bör alltså ha runt 46 000 kr efter skatt. Då klarar nog ganska många att lägga 15 000 på boende.
    Jag undrar hur du tänker, varför tror du banken räknar på att du SKALL klara 7.5-8, vissa 8,5 % i ränta? Är det för att bankerna tror räntan kommer ligga kvar på 1.5%? 

    När räntan går upp till 3-3,5 %. Är det fortfarande "lungt" då.

    Vad har du utöver ränta+amortering i månaden med 2 barn, 15-20 tkr med mat, kläder bensin etc. Då är du snabbt uppe i dina 46.000 kr.
  • Anonym (TS)
    Anonym (30 000) skrev 2018-02-26 18:06:47 följande:
    Med 7% ränta hamnar bolåneutgifterna på 18 000 efter avdrag och 23 000 innan avdrag på ditt 3-miljonerslån. Det är klart att det inte är roligt att lägga så mycket på sitt boende, men jag tror det finns många tvåbarnsfamiljer som klarar sig på 23 000 kr för räkningar, mat, etc.

    Tex:
    2000 el/värme
    1000 vatten, sopor mm
    1000 försäkringar
    1000 a-kassa/fack
    6000 mat
    2000 kläder
    1000 tv/internet
    2000 kr dagis
    3500 bil
    1000 kr aktiviteter barn
    2000 semester
    500 sparande

    Vist kanske det är lite tråkigt och för lite sparande. Jag har bara höftat utgifter så vissa kanske är lite höga och andra lite låga. Men då är det som sagt innan ränteavdrag och förhoppningsvis har man haft ett högre sparande när räntorna är lägre.
    Med dina fantastiska uträkningar så blir summan av detta:
     46.000

    Vilket ger 65,000 brutto. Visst folk kan nog "klara" det. Men vad händer om bilen går sönder, värmepannan pajar, eller du kanske vill åka på en semester med familjen, 2 vuxna 2 barn á 40000 kr. Var hittar du dom pengarna?

    När du börjar prata om räntan på 7% att den inte är där, nej den är inte där. Men pris på hus ligger inte på 3.5 milj heller, snarare 5.5 milj i stora städer. Om man inte vill bo långt ut på landet.
  • Anonym (TS)
    Anonym (30 000) skrev 2018-02-27 17:59:11 följande:
    Btw så kanske din skeva verklighetsuppfattning (medelsvensson = villa för 5,5, semester för 40 000 och bil) är en förklaring till att du inte får ditt hus sålt. Villor och radhus i Göteborg där jag bor blir fortfarande sålda. Visserligen kanske inte innan visning eller +20% på utgångspris, men det tycker jag mest är sunt.

    Men okej, om vi skall snacka siffror så gör vi det!

    Vi tar den lön du säger, 60.000, netto 46.000

    Medelsvensson köper hus i min stad för dessa priser, det är inga miljonärer som bor i dessa. OCH det du inte fattar är att detta har skett INNAN nya amorteringskraven kommit. Nu är det dock en annan femma då det genast blir dyrare. Så bankerna säger nej.

    Jag bor i en storstad. Huspriserna ligger på 5 milj, men snarare 5.5 milj, men vi säger 5 milj, insats 750.000. Säg att du har 1 milj då, lånet blir alltså 4 milj.

    Ni tjänar 60000 tillsammans, 60x12x4,5, ni kommer alltså över kvoten.

    Ni lånar över 70% och går över kvoten för 4.5, amorteringen blir alltså 3%

    3%+2%(ränta) => 5% på 4 milj, ger 16.666kr/mån. Man jämkar inte, får då har man uppenbarligen inte råd att bo i huset enligt dig. Så lägger vi till dina fina utgifter på 23.000, då är vi uppe i 40.000. Då har man alltså 6000kr kvar att klara sig på.

    Är det rimligt anser du?

    OCH nu pratar vi en ränta på 2%, inga 7%.

    Banken räknar på att du ska klara 7% ränta, då blir summan med amortering och ränta 33.000kr, det klarar inte många!

    Inser du inte vilken effekt det har fått, från att banken räknar på 5%, till att gå upp till 8-8.5%, samt 1% extra amortering.


    Fattar du att banken aldrig skulle låna ut en sådan summa till en familj med 60.000 brutto då!

    Så kom in i matchen, du famlar i mörkret!

  • Anonym (TS)
    Anonym (30 000) skrev 2018-02-26 23:37:41 följande:
    Det är klart att det är tufft. Jag försökte mest argumentera mot TS som hävdar att det är helt orealistiskt att medelsvensson kan ha ett bolån på 3 miljoner. Avgiften i en bostadsrätt brukar ligga lägre en hyra för motsvarande lägenhet. Ska det kombineras med ett bolån på 3 miljoner är det inte mängder av svenssonlägenheter vi talar om. Tex. finns det bara 26 lägenheter i hela Sverige med pris på minst 3 miljoner och avgift på minst 8000 på Hemnet just nu. (259 med avgift på 6000 och pris motsvarande 3 miljoners lån vid maximal belåning)

    Eftersom räntan inte är på 7% idag är det rimliga kanske att man sparar ihop till en buffert så att man klarar minst 3 månader helt utan ersättning. Förhoppningsvis får man a-kassa eller sjukersättning. Är det en permanent skada kanske man behöver överväga att flytta.
    Gå in på SBAB och försök låna 4 milj, men en insats på 1 milj med dom förutsättningarna du uppger, dom lånar inte ens ut det till dig! 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Rut) skrev 2018-03-01 08:55:59 följande:
    La du inte på en miljon i farten nu? Lån på 3 miljoner står det i citatet ju.
    Detta är ett inlägg riktat mot "30.0000" Då denne drar till med egna summor som denne anser är relevanta, då förklarar jag hur verkligen ser ut hos mig.

    En villa kostar inte 3.5 milj. Den kostar 5-5.5, då pratar vi inte hus på 200m2, utan vanliga 2 plans hus på 140 m2 med tomt på 2000m2, 

    En tomt i vår stad kostar cirka 2-2.5 milj för cirka 800m2.

    Rut, har du 1 milj i kontantinsats? Eller ännu bättre 1.5 milj?
  • Anonym (TS)
    Anonym (30 000) skrev 2018-03-01 18:40:37 följande:
    Egna summor? Du pratar om att medelsvensson (som jag översätter till ett par med 30 000 kr i lön innan skatt) inte har råd att köpa hus. Jag påstår att dom visst kan ha det. Du säger att de inte kan köpa en villa på 140 m2 med 2000 m2 tomt för 5,5 miljoner med minsta möjliga kontantinsats. Det har jag inte heller påstått. Jag säger att den "vanliga villan" du inte menar att svensson har råd med faktiskt inte är ett svenssonhus. 2000 m2 tomt i storstad ÄR lyx. Då är det inte så konstigt att svensson inte har råd. Men det är inte samma sak som att svensson inte har råd att köpa ett hus. Tex. ett radhus på 110-130 m2 med smart planlösning och 4 sovrum. 

    Vilken är din stad? Där man uppenbarligen inte kan köpa bostad för under 5,5 miljoner?
    Tomter utanför staden, med 15 min bilväg till centrum går på runt 2-2.5 milj för en tomt på 700-800 m2, jag har aldrig sagt att folk INTE kan köpa, utan att det blir väldigt tight!

    Du kan inte räkna på att man skall jämka, måste man det, ja då har man inte råd att bo där!

    Men du kommer säkert att vakna upp du också och inse att marknaden är en helt annan än vad du försöker framställa den att vara!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-02 12:17:50 följande:
    Vad baserar du det på?

    Har man inte råd att pendla heller, om man jämkar sina bilavdrag?

    Att jämka innebär endast att man får tillbaka sina avdrag tidigare, inget annat. Vilket är ekonomiskt smartare än att låna ut dom till staten utan någon ränteersättning.
    Då är det samma sak som att spara då, då har du inte råd att spara pengar!

    som "30.000" skriver, spara ihop buffert. Om du är tvungen att jämka för att ha råd med huset så har du knappast råd att spara, och har du inte råd att spara, då har du knappast råd med huset heller!
  • Anonym (TS)
    Anonym (12345) skrev 2018-03-03 12:46:45 följande:

    Och så kom det som ingen trodde skulle komma.
    En nedgång på bostadsmarknaden.
    Om vi tar storstäderna som ett exempel så har det blivit svårare att sälja det är inte lika många spekulanter.
    Anledningen är inte att det finns många objekt på marknaden eller höga räntor utan att tillgången på pengar har stryps.
    Vi börjar se effekterna av amorteringskravet som drabbar dem som tjänar 25-35k i månaden vilket många gör.
    Dom som tjänar mindre har inte en chans att ta sig in på bostadsmarknaden.

    Många vill byta bostad men har inte råd, vill man köpa en mindre bostad med lägre avgift så är det inte lön då, man måste skatta på försäljningen samt låna till nya kraven bostadskostnaden blir högre än vad man har och då bor folk kvar.

    Amorteringskravet infördes för att minska skuldbördan.
    Ändå görs inga krafttag att stoppa spekulation med bostäder, det är märkligt att man kan skriva avtal på en nyproducerad bostad och sälja den dyrare innan den ens är betald när det pratas om att minska skuldbördan från regeringens håll.

    Många av dessa bostäder hyrs dessutom ut utan föreningens tillstånd, till en hög hyra som ofta täcker Ränta amortering, avgift samt ger en vinst över det, skattefritt ned i fickan, inte helt ovanligt att dessa personer äger fler bostadsrätter.
    När bostaden sedan säljs så har man inte haft några driftkostnader alls det är bara kvittera ut vinst.

    Utförsäljningen av hyresrätter som moderaterna fick igenom har inte fört något gått med sig i långa loppet, det gjorde folk rika många tjänade en miljon bara genom att skriva på, då höjdes priserna och folk hade kapital vilket höll priserna uppe.

    Iomed att hyresmarknaden försvann så fanns det inget alternativ till att köpa bostad, vilket gjorde det ännu lättare för kategorin som hyr ut bostäder som inkomst och investering, att utnyttja denna kategorin, en tvingad efterfrågan.

    Dock har marknaden vänt, vi kommer se ett prisras på bostadsmarknaden när räntorna går upp det räcker med ett par % speciellt med orolig börs.

    Raset har redan börjat ekvationen är enkel, vanliga människor får avslag på sina lån.


    Precis så är det faktiskt! Som du säger, "folk får avslag på sina lån"
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-02 16:07:48 följande:
    Du fattar inte att man kan jämka men ändå spara pengar?
    Du är nog inte den vassaste kniven i lådan som ens behöver ställa den frågan till mig.
Svar på tråden Bostadsmarknaden 2018, illa...