• hipsterpappan

    Bör Sverige göra som Danmark och införa förbud mot Niqab och Burka?

    Nu bestraffas kvinnor som bär heltäckande ansiktsmaskering på offentliga platser i Danmark med höga böter och vid tredje regelbrottet hela 10000kr. Ett parti ville även införa fängelse men så långt gick det inte. Men bör vi följa efter och risken är väl att vi nu få en ström av dessa kvinnor med familjer över sundet?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör Sverige göra som Danmark och införa förbud mot Niqab och Burka?
  • K Kalle
    Thereisthat skrev 2018-06-01 13:28:22 följande:

    Jo men där går åsikterna isär så det kan inte vara underlag för en lagändring.Ja, väljer man det ska man få ha det på sig. Varför skulle man inte få välja det enligt dig?Men om det är så är det ju snarare tvånget man är emot och inte själva klädesplagget. När den de grå vargarna hetsade mot armenier var jag emot uppviglingen och inte mikrofonen som gjorde uppviglingen möjlig. Förstår du min poäng?


    Det finns inte ett enda patriarkalt eller teokratiskt land där männen tycker det är Ok att kvinnorna har korta kjolar. Det finns inget land i världen som delar upp kvinnor i ärbara och smutsiga med hjälp av att kräva att de har korta kjolar! Ingen misshandlas eller mordhotas av sin far för att man vägrar kort kjol.
  • LillaTjockaBertil
    K Kalle skrev 2018-06-01 09:53:57 följande:

    Burka och niqab är inga klädesplagg utan instrument för kvinnoförtryck. De är bärbara fängelser.


    Anser du att vi ska sätta stopp för kvinnoförtryck genom att lagstadga om vad kvinnor får och inte får bära för plagg?
  • anonym4

    Har inte läst tråden men lagen är inte riktad mot specifikt burka mm utan maskering på offentlig plats, som nijab, halsduk över ansiktet, masker osv.

  • Thereisthat
    punktslash skrev 2018-06-01 15:42:52 följande:

    För att det är det sätt att förhindra förtryck, som jag redan påpekat.

    Har du något realistiskt alternativ?


    Men då ger du staten befogenheter att bestämma vilka klädesplagg vi ska få ha och inte ha. Är du beredd att ge staten dessa befogenheter? Vilka andra klädesplagg ska detta gälla?
    K Kalle skrev 2018-06-01 20:37:41 följande:

    Det finns inte ett enda patriarkalt eller teokratiskt land där männen tycker det är Ok att kvinnorna har korta kjolar. Det finns inget land i världen som delar upp kvinnor i ärbara och smutsiga med hjälp av att kräva att de har korta kjolar! Ingen misshandlas eller mordhotas av sin far för att man vägrar kort kjol.


    Inte om du frågar feminister av det extrema slaget. Och om vi ska motivera ett förbud med argumentet att du tycker att det är kvinnoförnedrande så bör väl även andra åsikter om vad som är kvinnoförnedrande också kunna ligga till grund för en lagändring?
  • Maya84
    gamlapappan3 skrev 2018-06-01 13:40:05 följande:

    Att förbjuda var och en att klä sig som man vill tycker jag är helt fel. Självklart måste det vara tillåtet att signalera politisk, religiös eller annan uppfattning genom sin klädstil och t.ex. genom knappar och smycken. Att ha rätt att uttrycka sin åsikt är en fundamental beståndsdel i ett demokratiskt samhälle. Enda undantag jag kan tänka mig är när själva klädstilen i sig utgör en beståndsdel i eller uttryck för "Hets mot folkgrupp". Så att bära en tröja där det står "Juden raus!" är inte och bör inte vara tillåtet.


    Nu är det ju så att vissa inte har rätten att välja själv. Att tro det men samtidigt läsa om att det förekommer barngiftermål och könsstympning är ignorant. Att ej ha en lag emot heltäckande klädsel är också en säkerhetsfråga då kameraövervakning på allmän plats helt enkelt inte "gäller" vissa grupper. Ser då inte poängen med ett samhälle där man ständigt är övervakad om vissa tror sig sätta sig även lagen och orsaka andra otrygghet och där brottsoffer ej får upprättelse, hajjar inte vad som är så svårt att ta in...?
  • Maya84
    LillaTjockaBertil skrev 2018-06-01 23:31:16 följande:
    Anser du att vi ska sätta stopp för kvinnoförtryck genom att lagstadga om vad kvinnor får och inte får bära för plagg?
    Anser du att man ej behöver lagar som visar att man ej accepterar vissa saker i ett samhälle där vissa blir påtvingade av andra människor, eller har du missat den grupp som lever under tvång pga "heder" som familjens överhuvud tar sig rätten till att ha även en modig kvinna som lever i Sverige? Ska vi tro att barngiftermål också alltid är "frivilligt", eller sätta lagar som förhindrar detta? Ska vi också ignorera säkerhetsrisken med att vissa ej kan identifieras när man begår grova våldsbrott, pga en "tro", och som sätter andra människor i fara?                                         
  • Maya84
    gamlapappan3 skrev 2018-06-01 13:40:05 följande:

    Att förbjuda var och en att klä sig som man vill tycker jag är helt fel. Självklart måste det vara tillåtet att signalera politisk, religiös eller annan uppfattning genom sin klädstil och t.ex. genom knappar och smycken. Att ha rätt att uttrycka sin åsikt är en fundamental beståndsdel i ett demokratiskt samhälle. Enda undantag jag kan tänka mig är när själva klädstilen i sig utgör en beståndsdel i eller uttryck för "Hets mot folkgrupp". Så att bära en tröja där det står "Juden raus!" är inte och bör inte vara tillåtet.


    Man "förbjuder inte var och en att klä sig som man vill", man visar att man inte tolererar att en kvinna 2018, ska behöva gömma sig och inte visa sitt ansikte, då en man kan göra det bara för att han är man.
    Varför finns lagar angående barngiftermål, könsstympning och månggifte tror du? Importerat förtryck från en sjuk kultur där kvinnor inte har någon talan, så det är sjukt ignorant att inte reflektera över detta, och tro att alla har ett val?
    Självklart ska man inte tolerera något sådant i Sverige och Islam har inget med demokrati att göra, utan tvärtom. De predikar det motsatta och ger ingen kvinna rätt att utrycka sin "åsikt" om hon sätter sig emot sin mans.

    Har jag rätt att uttrycka min politiska åsikt genom mycken och knappar, om jag skulle ha en svasticka runt halsen eller en tröja dör det står "Död åt alla judar eller muslimer?" Och isåfall , om JAG ej får utrycka mig på ett visst sätt varför vissa då den rätten?
  • LillaTjockaBertil
    Maya84 skrev 2018-06-02 01:39:16 följande:

    Anser du att man ej behöver lagar som visar att man ej accepterar vissa saker i ett samhälle där vissa blir påtvingade av andra människor, eller har du missat den grupp som lever under tvång pga "heder" som familjens överhuvud tar sig rätten till att ha även en modig kvinna som lever i Sverige? Ska vi tro att barngiftermål också alltid är "frivilligt", eller sätta lagar som förhindrar detta? Ska vi också ignorera säkerhetsrisken med att vissa ej kan identifieras när man begår grova våldsbrott, pga en "tro", och som sätter andra människor i fara?                                         


    Självklart ska vi ha en lagstiftning som skyddar våra medborgare och jag tycker inte det är okej någonstans att det finns kvinnor som lever i förtryck i sitt eget hem. Jag kan dock inte se att en sådan lag som Danmark nu har infört får någon annan effekt än att man hindrar de kvinnor som tvingas bära heltäckande kläder från att vistas på offentliga platser.

    Jag kan inte tänka mig att de som maskerar sig för att begå våldsbrott, rån eller vandalisera struntar i maskera sig för att det blir olagligt.
  • Gryntroll
    anonym4 skrev 2018-06-02 00:01:37 följande:

    Har inte läst tråden men lagen är inte riktad mot specifikt burka mm utan maskering på offentlig plats, som nijab, halsduk över ansiktet, masker osv.


    Exakt vad jag skrev innan. Men den faktan vill ingen ta in... varken media eller folk i tråden. Mer sensationellt om det endast handlar om burka och nijab
  • Lainie Kennedy
    K Kalle skrev 2018-06-01 13:20:41 följande:

    Väldigt få kvinnor bär dessa plagg helt frivilligt!


    Hur vet du det?
  • anonym4
    Gryntroll skrev 2018-06-02 07:10:38 följande:

    Exakt vad jag skrev innan. Men den faktan vill ingen ta in... varken media eller folk i tråden. Mer sensationellt om det endast handlar om burka och nijab


    Utgick från att någon redan skrivit men kunde inte låta bli. Nej sensation och fördomar är mer intressant än verkligen.
  • punktslash
    Thereisthat skrev 2018-06-02 00:39:21 följande:
    Men då ger du staten befogenheter att bestämma vilka klädesplagg vi ska få ha och inte ha. Är du beredd att ge staten dessa befogenheter? Vilka andra klädesplagg ska detta gälla?
    K Kalle skrev 2018-06-01 20:37:41 följande:

    Det finns inte ett enda patriarkalt eller teokratiskt land där männen tycker det är Ok att kvinnorna har korta kjolar. Det finns inget land i världen som delar upp kvinnor i ärbara och smutsiga med hjälp av att kräva att de har korta kjolar! Ingen misshandlas eller mordhotas av sin far för att man vägrar kort kjol.


    Inte om du frågar feminister av det extrema slaget. Och om vi ska motivera ett förbud med argumentet att du tycker att det är kvinnoförnedrande så bör väl även andra åsikter om vad som är kvinnoförnedrande också kunna ligga till grund för en lagändring?
    För att förhindra att vissa människor förtrycker andra krävs ibland lagar. Lagar stiftas av folkvalda politiker.

    Det är redan förbjudet att gå omkring med hakkors, och då är det ändå den som bär det som gjort valet...
  • Mandel

    Självklart ska det inte vara tillåtet att vara täckt så en identifiering försvåras, men att förbjuda detta gör ju liksom inte att dessa män helt plötsligt låter sina kvinnor kasta av sig sina heltäckande plagg och får gå ut.
    De kommer att bli ännu mera låsta hemma och lära sig språket ännu sämre och bli ännu mera låsta vid sina män...

    Bättre med obligatorisk samhällskunskap och information om vilka möjligheter, skyldigheter och rättigheter man har i detta land.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    punktslash skrev 2018-06-04 09:09:38 följande:
    För att förhindra att vissa människor förtrycker andra krävs ibland lagar. Lagar stiftas av folkvalda politiker.

    Det är redan förbjudet att gå omkring med hakkors, och då är det ändå den som bär det som gjort valet...
    Fast då har man själv gjort ett aktivt val.
    Om en kvinna har burka så är det förmodligen ett tvång av någon annan att hon ska ha det.
    Har hon det inte på sig får hon oftast ett rent h-vete.
    Alltså är det inte kvinnans val och inget hon kan välja annorlunda för att inte trotsa lagen.
    Det enda val kvinnan då har är att stanna hemma...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • K Kalle

    Bränna bh:ar gick bra på 70-talet. De var kvinnoförtryckande, trots att kvinnor själva valde att ha dem. Då borde man väl kunna bränna slöjor lika gärna!

    Alltså som en feministisk manifestation.

  • Gryntroll
    anonym4 skrev 2018-06-02 09:51:51 följande:
    Utgick från att någon redan skrivit men kunde inte låta bli. Nej sensation och fördomar är mer intressant än verkligen.
    Oj, det var inte menat att vara "snäsigt", utan ett konstaterande att ingen bryr sig om den biten av nyheten... Så det tål ju helt klart att att upprepas
  • anonym4
    Gryntroll skrev 2018-06-04 13:38:01 följande:

    Oj, det var inte menat att vara "snäsigt", utan ett konstaterande att ingen bryr sig om den biten av nyheten... Så det tål ju helt klart att att upprepas


    Tolkade inte dig som snösig utan höll med dig :)
  • AnneSophia

    Råkade klicka fel, läste alternativen för snabbt. Så en röst för mycket på alt nr 2.

Svar på tråden Bör Sverige göra som Danmark och införa förbud mot Niqab och Burka?