• Anonym (gå eller inte?)

    Jag är bara bjuden till kyrkan på min väns bröllop

    Har en vän som jag iallafall skattat som en av de närmare. Dock ses vi inte ofta pga att vi bor en bit ifrån varandra och har olika rutiner i våra liv. Men periodvis har vi hörts och setts mer under årens gång. Senaste två åren har hon bott och jobbat i London och vi har inte setts under denna tid så mycket  men sms ett par gånger under året. Inte så ofta, men sådan var vår relation. När vi ses är det dock jättetrevligt och vi beter oss då som om vi setts dagligen. Vi pratar om allt och det känns som vi är nära. 

    Nu har hon kommit hem från London och har killen med sig. De ska gifta sig och jag fick ett sms att jag gärna får komma till kyrkan. Jag har inte träffat killen någon gång, så honom känner jag inte och henne träffade jag senast 1,5 år sen, när hon var en sväng i Sverige på besök. 

    Det stod ingenting om fest i sms:et men jag antar att det är en fest efteråt. Jag vill inte fråga och jag vet ju inte heller om det är fest. Kanske hon bara vill ha sin och hans familj på festen och då kan jag förstå att man bar blir bjuden till kyrkan. Men är det fest och andra vänner är bjudna, då känns det unket. Dock stod ingen förklaring till varför jag bara blev bjuden till kyrkan. Hade det stått att jag endast blir bjuden till kyrkan pga att festen är för de närmaste så hade det känts bättre. 

    Jag känner mig lite blåst på konfekten. Det är ju festen som är skoj att gå på och även om det är fint att få närvara på vigseln så är det ju så kort tid och man känner sig lite utanför om det är en fest efteråt som man inte blir bjuden på... Om det nu är fest. 

    Är kluven och lite ledsen faktiskt. Jag vill som sagt inte fråga, det känns dumt. Det känns också trist att få det på ett sms istället för att hon nu när hon är tillbaka istället hör av sig för att ses. 

    Ska man gå eller inte? 

    Hur känner ni inför sånt här? Det verkar vanligt i Sverige vad mina kollegor hävdar. För mig är det nytt iallfall. 

  • Svar på tråden Jag är bara bjuden till kyrkan på min väns bröllop
  • Elie
    Anonym (Ylva) skrev 2018-06-06 06:21:50 följande:

    Men ni som föreslår att hon ska ringa/messa och fråga om mottagning etc efter vigseln, hur tänker ni??

    Nej, man gör inte så! Blir bara extremt pinsamt och du lär försätta henne i en pinsam situation (och du gör bort dig själv). Det handlar absolut ute om ifall man är goda vänner eller inte. Hade det varit så att den blivande bruden velat bjuda in till fest efteråt så hade hon ju gjort det.


    Haha, låter inte som du haft någon bra vän. Är man nära kan man ju vara ärlig med det mesta. Dessutom handlar det inte om att bjuda in sig själv utan att ta reda på mer fakta istället för att lägga massa energi och ta beslut efter något som bara är spekulationer. Det kan ju vara så att festen inte är planerad än. Eller att de inte hade tänkt ha en fest. Eller endast en släktfest. Eller att smset bara är en form av ?save the date?. Eller så är det som TS befarar och då är det ju bra att hon får en förklaring så hon mer ärligt kan ta beslut om fortsatt vänskap. Tycker det är viktigt att ta hand om sitt eget mående . För uppenbarligen tar detta ganska stort uttryck i TS. Och är det som TS befarar så är det väl inte mer än rätt att hon får en ärlig förklaring. Handlar inte om att försätta någon i en pinsam situation. Kanske inte en önskvärd situation att befinna sig för någon av dem men nej allt är inte smärtfritt i livet, det vet väl alla redan. Dumt att vara rädd för sanningen.

    Men visst vill man hellre gå omkring och må dåligt över spekulationer så varsågod. Men bespara omgivningen ditt klagande isåfall om du själv väljer att mata dig själv med ångest.
  • Anonym (Exakt)
    Anonym (Ylva) skrev 2018-06-06 06:21:50 följande:

    Men ni som föreslår att hon ska ringa/messa och fråga om mottagning etc efter vigseln, hur tänker ni??

    Nej, man gör inte så! Blir bara extremt pinsamt och du lär försätta henne i en pinsam situation (och du gör bort dig själv). Det handlar absolut ute om ifall man är goda vänner eller inte. Hade det varit så att den blivande bruden velat bjuda in till fest efteråt så hade hon ju gjort det.


    Exakt, man GÖR bara inte så! Det är fruktansvärt ouppfostrat. 

    Ja, idag är det vanligt att man bjuder vissa till kyrkan och vissa till  både kyrka och fest. Ibland beror det på att man inte har råd att bjuda alla på festen, ibland på att man bara bjuder släkten till festen. 

    Men, att skicka enkom ett sms och bjuda in... Det betyder antingen, som någon skrev, att en riktig inbjudan kommer senare eller att du inte är så nära henne, för henne, som hon är för dig. 
    Så har jag en del vänner som känner, att jag är en nära vän, medan jag egentligen känner att de är mer bekanta. Jag har EN riktigt nära vän som jag talar med dagligen i princip och hon vet allt om mig. Sedan har jag en släkting som jag är nära också, men sen har jag i princip bara bekanta. Jag tycker mycket om dem och jag fikar gärna med dem, men jag delar inte mitt innersta med dem. 
     
  • Anonym (Exakt)
    Elie skrev 2018-06-06 07:17:11 följande:
    Haha, låter inte som du haft någon bra vän. Är man nära kan man ju vara ärlig med det mesta. Dessutom handlar det inte om att bjuda in sig själv utan att ta reda på mer fakta istället för att lägga massa energi och ta beslut efter något som bara är spekulationer. Det kan ju vara så att festen inte är planerad än. Eller att de inte hade tänkt ha en fest. Eller endast en släktfest. Eller att smset bara är en form av ?save the date?. Eller så är det som TS befarar och då är det ju bra att hon får en förklaring så hon mer ärligt kan ta beslut om fortsatt vänskap. Tycker det är viktigt att ta hand om sitt eget mående . För uppenbarligen tar detta ganska stort uttryck i TS. Och är det som TS befarar så är det väl inte mer än rätt att hon får en ärlig förklaring. Handlar inte om att försätta någon i en pinsam situation. Kanske inte en önskvärd situation att befinna sig för någon av dem men nej allt är inte smärtfritt i livet, det vet väl alla redan. Dumt att vara rädd för sanningen.

    Men visst vill man hellre gå omkring och må dåligt över spekulationer så varsågod. Men bespara omgivningen ditt klagande isåfall om du själv väljer att mata dig själv med ångest.
    Eller så har anonym (Ylva) fått en uppfostran i god ton och lärt sig att visa hänsyn. 

    TS, hur långt fram i tiden är bröllopet? 
  • Anonym (Exakt)

    Ok, såg nu att festen var i oktober. Då är det svårt att avgöra om det är ett save the date sms eller om du blev 'bjuden med armbågen'.. 

    Om du inte hör av dig, hör hon av sig till dig då? Föreslår hon dagar ni kan ses, eller är det bara du? 

    Ett bröllop kostar mycket pengar och någonstans måste man dra en gräns. En del vill verkligen ha med alla de känner och väljer att ha billig mat. Som studentparet som ville ha med alla de kände och umgicks med. De valde att bjuda på kroppkakor, killen hade finkläder han redan hade, hon köpte en fin vit studentklänning att ha på sig och de plockade ängsblommor att dekorera med och att ha som brudbukett. 

    En del vill verkligen ha en riktigt lyxig dag och det kostar. 1500 per person är inte ovanligt och bjuder man då 60 personer blir det 90 000 kr bara där. 60 personer, det går ganska snabbt att fylla för de flesta. Mammor, 2 st, kanske fler om det är skilsmässa med i bilden, men för enkelhetens skull säger vi att det inte är det. Pappor, 2 st. syskon, 2 var, deras partners, där är det 8 personer till. Om de har 2 barn vardera och så farmödrar osv. det är 24 personer bara där. 

    En vacker klänning kan kosta precis hur mycket som helst, men låt säga att den kostar 8000 kr, vilket är ganska billigt för lyx. Kostym, låt säga 2500 kr inkl skjorta osv, skor 1500 för båda, frisör, kan kosta massor men låg säga 1500 kr, brudbukett 2000 kr. Tärnor och marsalkar med kläder och blommor även där 5000 kr. Fotograf, kan kosta 30 000 kr om man vill ha garanti för att det verkligen blir perfekta bilder och att de ska dokumentera hela festen. Bröllopstårta, 10 000 kr hörde jag en summa på för ett tag sen. Men låt säga en mer modest summa 75 kr per bit, det blir 4500 kr. Totalt är i nu uppe i 118 000 kr. 

    Bröllopsresa har jag inte tagit med i priset. De har bott i London, kanske har de nära vänner  eller han kan ha släkt därifrån som de vill husera också, för att de ska ha råd att komma. 

  • Anonym (Somone)

    Så här hade jag gjort om jag var i din situation ts.

    Jag hade skickat ett svar på sms:et. Något enkelt neutralt typ. "Tack för inbjudan". Inget om jag tänker dyka upp eller inte.  Om jag sen inte fått någon inbjudan till bröllopsfest eller fått någon förklaring om att endast föräldrar och syskon är bjudna till middag efteråt hade jag inte gått. Jag hade absolut inte försökt fiska i om jag var den enda som inte var bjuden. Det visar sej. Men som sagt, jag hade inte gått till kyrkan enbart om jag inte vetat. Det hade känns allt för obekvämt och pinsamt att gå hem i sina finkläder  när merparten  drar i väg på bröllopsfest, brudparet lär inte ha koll på om du är där eller inte heller. 

    Som den väluppfostrade kvinna jag är hade jag skickat ett enkelt grattiskort till brudparet. Inget mer. Presenter ger man om man blir bjuden. Ett kort kostar inte så många kronor och gör att man kan gå med huvudet högt. Ingen kan kommentera att man uppfört sej dåligt som inte grattat och man slipper kommentarer som "Värst vad stött hon blev". Ingen skugga faller på en själv om man skickar det lilla kortet. Visar man att man blir putt så får man oftast skit tillbaka. Det är det inte värt. 

    Sen hade jag degraderat väninnan från nära vän till bekant. Jag hade inte lagt någon energi på att höra av mej eller inkludera henne i något. Blir man inte bjuden på en fest där det visar sej att andra väninnor blivit bjuden så är det tydligt på vilken plats man själv har.  Ingen ide´ att ödsla mer energi än ett litet kallprat om man råkar mötas på offentlig plats på en sån person. Jag hade aldrig med en min visat att jag tog illa upp som inte blev bjuden på bröllopsfesten och jag hade aldrig föreslagit att vi skulle ses privat igen. Bara behandlat henne som någon jag en gång kände som var trevligt att prata med här och nu i exakt 2 minuter. Inget mer. 

  • Anonym (kattsk)

    Om bröllopet är i oktober så tänker jag att ett alternativ är att svara något i stil med: "Hej vad kul att du ska gifta dig! Har du flyttat tillbaka till Sverige nu? Vore kul att ta en fika eller så snart!"
    Om hon inte vill träffa dig eller kan göra tid för det, då kan du nog stryka henne från vänlistan och skippa vigseln.

  • elin1989
    Anonym (Exakt) skrev 2018-06-06 07:54:35 följande:

    Ok, såg nu att festen var i oktober. Då är det svårt att avgöra om det är ett save the date sms eller om du blev 'bjuden med armbågen'.. 

    Om du inte hör av dig, hör hon av sig till dig då? Föreslår hon dagar ni kan ses, eller är det bara du? 

    Ett bröllop kostar mycket pengar och någonstans måste man dra en gräns. En del vill verkligen ha med alla de känner och väljer att ha billig mat. Som studentparet som ville ha med alla de kände och umgicks med. De valde att bjuda på kroppkakor, killen hade finkläder han redan hade, hon köpte en fin vit studentklänning att ha på sig och de plockade ängsblommor att dekorera med och att ha som brudbukett. 

    En del vill verkligen ha en riktigt lyxig dag och det kostar. 1500 per person är inte ovanligt och bjuder man då 60 personer blir det 90 000 kr bara där. 60 personer, det går ganska snabbt att fylla för de flesta. Mammor, 2 st, kanske fler om det är skilsmässa med i bilden, men för enkelhetens skull säger vi att det inte är det. Pappor, 2 st. syskon, 2 var, deras partners, där är det 8 personer till. Om de har 2 barn vardera och så farmödrar osv. det är 24 personer bara där. 

    En vacker klänning kan kosta precis hur mycket som helst, men låt säga att den kostar 8000 kr, vilket är ganska billigt för lyx. Kostym, låt säga 2500 kr inkl skjorta osv, skor 1500 för båda, frisör, kan kosta massor men låg säga 1500 kr, brudbukett 2000 kr. Tärnor och marsalkar med kläder och blommor även där 5000 kr. Fotograf, kan kosta 30 000 kr om man vill ha garanti för att det verkligen blir perfekta bilder och att de ska dokumentera hela festen. Bröllopstårta, 10 000 kr hörde jag en summa på för ett tag sen. Men låt säga en mer modest summa 75 kr per bit, det blir 4500 kr. Totalt är i nu uppe i 118 000 kr. 

    Bröllopsresa har jag inte tagit med i priset. De har bott i London, kanske har de nära vänner  eller han kan ha släkt därifrån som de vill husera också, för att de ska ha råd att komma. 


    Det är klart att det är okej att ha ett litet bröllop. Jag skulle dock inte förvänta mig att vänner som jag inte ansåg mig ha plats för på festen skulle klä upp sig och anstränga sig för att bara få gå på själva vigseln. Om man bara har råd att bjuda 60 personer så bjuder man bara 60 personer.
  • elin1989
    Anonym (Exakt) skrev 2018-06-06 07:25:05 följande:

    Exakt, man GÖR bara inte så! Det är fruktansvärt ouppfostrat. 

    Ja, idag är det vanligt att man bjuder vissa till kyrkan och vissa till  både kyrka och fest. Ibland beror det på att man inte har råd att bjuda alla på festen, ibland på att man bara bjuder släkten till festen. 

    Men, att skicka enkom ett sms och bjuda in... Det betyder antingen, som någon skrev, att en riktig inbjudan kommer senare eller att du inte är så nära henne, för henne, som hon är för dig. 

    Så har jag en del vänner som känner, att jag är en nära vän, medan jag egentligen känner att de är mer bekanta. Jag har EN riktigt nära vän som jag talar med dagligen i princip och hon vet allt om mig. Sedan har jag en släkting som jag är nära också, men sen har jag i princip bara bekanta. Jag tycker mycket om dem och jag fikar gärna med dem, men jag delar inte mitt innersta med dem. 

     


    Varför skulle det vara ouppfostrat att skicka ett artigt sms till en vän? Jag skulle absolut fråga. Om hon sa att festen bara var för de närmaste skulle jag bara säga "okej tack!" typ, det handlar ju inte om att starta ett bråk, jag skulle mest vilja förstå vad det var för inbjudan. Jag bor utomlands (Irland) och här skulle det anses väldigt konstigt och ouppfostrat att förvänta sig att någon skulle bemöda sig att komma till kyrkan fast de inte är välkomna till festen.
  • Mullbär
    Anonym (kattsk) skrev 2018-06-06 13:43:51 följande:

    Om bröllopet är i oktober så tänker jag att ett alternativ är att svara något i stil med: "Hej vad kul att du ska gifta dig! Har du flyttat tillbaka till Sverige nu? Vore kul att ta en fika eller så snart!"
    Om hon inte vill träffa dig eller kan göra tid för det, då kan du nog stryka henne från vänlistan och skippa vigseln.


    Bra förslag!
  • jrockyracoon
    Anonym (Exakt) skrev 2018-06-06 07:27:38 följande:
    Eller så har anonym (Ylva) fått en uppfostran i god ton och lärt sig att visa hänsyn. 

    TS, hur långt fram i tiden är bröllopet? 
    Du tänker märkligt! Det är ouppfostrat att reda ut saker, om man mår dåligt av något?

    Etikettsregler är till för att saker ska löpa smidigt och göra livet enklare. De är inte några former av lagar som man nödvändigtvis behöver följa i alla lägen. Ibland behöver man tänka självständigt och göra avsteg från sådana riktlinjer.

    I det här läget har TS ett antal val. Hon kan t.ex. gå på din linje och utan att forska vidare antaga att vänskapen med vännen har svalnat. Eller hon kan ta reda på hur saker och ting verkligen är, genom rak kommunikation.

    Det som står på spel är en viktig vänskap. Den är högre värderad än ev. artighetskonventioner. Det finns inget bra skäl till varför hon inte ska ta reda på statusen på deras relation. Annars finns den uppenbara risken att ett missförstånd uppstått i deras kommunikation, som därefter leder till att vänskapen skadas eller upphör.
Svar på tråden Jag är bara bjuden till kyrkan på min väns bröllop