Inlägg från: Anonym (Emot) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emot)

    SD varför är du för / emot?

    Min röst går inte på SD. Det skulle inte vara fördelaktigt att som mig som kvinna att göra det. Jag tycker också att genus och jämställdhetsfrågor ska tas upp i skolor och förskolor. SD menar att alla ska få göra det den vill utan att det ska ?hållas på? med sånt snack. Men problemet ligger ju inte hur individer är, det handlar om hur vi är mot varandra och beter oss mot varandra, sen får killar leka med dockor och tjejer med bilar bäst dem vill men att tro att problemet ligger däri är ren okunskap. Jag vill inte världen ska fortsätta i samma anda som på 50 talet tex.

    Jag vill att en kvinna ska kunna göra abort efter v 12, jah vill att fokus på våld i nära relationer ska fortsätta och inte gömmas. Jag vill att kvinnor ska få lika jämtställd som män, jag vill att män ska prata om i våld i nära relationer.. det kommer aldrig ske med SD. Med SD i spetsen är jag rädd att kvinnor kommer hamna ännu lägre i samhället än vad vi är.. vi är ju precis på väg upp!!

    Sen så tycker jag deras partiledare mest bara ordbajsar och pratar i gåtor utan att ha svar på tal och det verkar mest bara vara ett parti som vill provocera fram reaktioner och därför kommer dem med förslag som ska just provocera.. kanske är det för att synas där ute och det har dem isåfall lyckas med.

    Egentligen undrar jag varför dem finns egentligen.. visst att dela föräldraförsäkringen lika.. ja där vinner dem nog många väljare.. dem vet vilka knappar dem ska trycka på. Jag tycker mest SD är oseriöst.. ja mena, se bara på namnet, Sverige demokraterna.. kom igen.

  • Anonym (Emot)
    Anonym (SD 2018) skrev 2018-07-15 22:34:36 följande:

    Finns många okunniga här ser jag som inte vet något om deras politik och inte har intresse för att lära sig den heller, men då kanske det är bättre att inte skriva och hålla fördomarna för sig själv stället för att sprida massa falsk info sd.se


    Vadå hålla för sig själv, svarar ju på frågan i forumet. Sen om du gillar det du läser kan inte jag göra nåt åt. Och jo, jag har läst deras politiska program.
  • Anonym (Emot)
    Anonym (M) skrev 2018-07-16 08:06:32 följande:

    Sverige har jäkligt stora problem. Problemet är att de som vägrar se SD som ett alternativ oftast bara ser problemen genom en artikel i tidningen. De sitter i innerstan, de sitter i orter med lite invandring osv.

    Jag bor i en förort till Malmö och har gjort hela mitt liv. Här röstar i princip alla svenskar på SD. Varför? För att de är trötta på problemen, för ja, ingen kan sticka under stol med att det finns ofantliga problem i förorterna.

    Jag röstar inte på SD. Min man gör men inte jag. Min man är muslim och icke-svensk men det spelar ingen roll, han är trött på skitet här.

    Jag har sagt att han skjuter sig själv i foten men människor ser det inte så, de ser snabba lösningar.


    Sen är väl deras genomförande av politiska beslut lika oavsett parti, att inget går särskilt snabbt :/ och att SD trycker på snabba lösningar är lika säkert som att pensionärsskatten ska försvinna (eller nåt annat som socialdemokraterna lovade men inte har hänt). Så inget är särkilt säkert heller.

    Det är så olika i landet, själv bor jag i Norrland ute på landsbygden, visst vi har haft HVB hem för flyktingar, det har varit tjafs, osv osv. Det mesta är överspelat nu. Men tack vare invandringen så ökar befolkningen i våra små kommuner, ger mer intäkter till kommunen som till slut kan göra det samhället vi bor i bättre. Det är väl tack vare det som gör att vi har busslinjer som fortfarande går in till stan eftersom det är fler som åker.

    Självklart är det olika och vill den som bor där ni bor, ni som lever mitt i det och rösta på SD för att ni tror att er vardag skulle bli bättre.. varsegod. Det lägger jag mig inte i.

    För min egen del ligger fokus på annat, en av många anledningar, därför väljer jag bort SD.
  • Anonym (Emot)
    KlunsSmurfen skrev 2018-07-16 09:20:14 följande:

    "jah vill att fokus på våld i nära relationer ska fortsätta och inte gömmas. Jag vill att kvinnor ska få lika jämtställd som män, jag vill att män ska prata om i våld i nära relationer."

    Vad beror våld i nära relationer på då?

    Har det egentligen med jämställdhet att göra?

    Kan man verkligen lösa det med genus"vetenskap" och genusdagis?


    Enligt SDs politik ska dem inte arbeta för genus. Det handlar inte direkt om ?hen? eller vem som leker med vad. Det handlar om hur vi behandlar varann. Att det ska va OK att vara annorlunda, att vi inte ska behandla barn olika utifrån kön, för det gör vi. SD vill inte arbeta för det och det faller inte med vad jag tycker är bra. Det betyder att alla får göra som dem vill, skit bra. Men det betyder också att en lärare kan om den vill, säga åt pojken att det inte är lämpligt att komma med klänning på förskolan för det är till för tjejer. OM inte förskolan arbetar med genus och suddar ut stereotypiska föreställningar. Men om SD får välja så är det inget som de kommer att arbeta för. För de lägger dem sig inte i. Vilket i sin tur kommer påverka vår framtid som gör att män har den största makten i samhället eftersom det har de även i skolorna, som pojkar och inget kommer att förändras. Jag vill att mina döttrar ska ha samma rätt att prata i klassrummet, att deras röst i konferensrummet ska vara betydande även om dem inte är en man. Det handlar kort och gott om vi behandlar alla lika. Oavsett kön.
  • Anonym (Emot)
    Anonym (SD 2018) skrev 2018-07-16 18:07:14 följande:

    Nu blandar du ihop genus med jämställdhet, det är två olika saker. Människor behöver inte vara androgyna för att vara jämställda


    Det spelar ingen roll. Poängen kommer ändå fram. SD vill även låta föräldrarförsäkringen vara så föräldrar får dela på den som de vill. Och det är bra på ett sätt. MEN, anledningen till nuvarande regering har tvingat att vattenmärka dagar till pappan är för att föräldrar inte delar på ledigheten själva. Regeringen har då gått in och styrt upp det. För verkligen är så att merparten av kvinnorna tar ju all föräldraledighet vilket medför att pappan inte får samma ansvar för barn eller hem. Men ändå ska båda föräldrarna sedan arbeta 100%, däremot är det kvinnan som trots att hon arbetar också har dubbelt ansvar över hemmet, det leder till att ohälsa hos kvinnor med sjukskrivning och utbrändhet.

    Att vara föräldraledig samt sen kanske även sjukskriven drabbar också kvinnor och deras pension.

    Det är snällt av SD att ge föräldrar möjligheten att välja själva.. men i det långa loppet är det bara dumt.. mot kvinnor. Även om kvinnorna idag inte inser det, men det är också lätt att vara efterklok.
  • Anonym (Emot)
    KlunsSmurfen skrev 2018-07-16 20:43:33 följande:

    Jag är också norrlänning men jag har lite svårt att se det som mer intäkter till kommunen. Skola, sjukvård, arbetsförmedlingen mm gick rätt tungt innan befolkningen ökade. Det behövs mer resurser men det händer ju inte, pedagogerna på skolorna ledsnar och slutar.

    Det blev inte som socialdemokraterna lovade, men det var ju ändå uppenbart...


    I och med att de förhoppningsvis arbetar inom kommunen senare så får kommunen mer skatteintäkter= positivt. Fler invånare ökar också möjligheten för kommunen att argumentera för statligt stöd. Bättre skola, sjukvård etc. Oavsett invandrare eller inte så är all ökning av befolkning bra! Speciellt i min kommun. Som är en landsbygdskommun med 5 mil till närmsta stad. Tack vare att befolkningen ökar så ökar också arbetstillfällen, fler läkare, fler lärare, förskelärare etc. och som sagt, i små kommuner med långt till städerna så är det bra!

    Jag förstår inte riktigt vad du menar, det handlar mer om arbetsmiljö och arbetsvillkor än att befolkningen ska minskas? Visst skulle det vara toppen om klasserna minskades från 25 till 15. Men då skulle också arbeten försvinna och den pedagogen skulle isåfall få leta jobb någonstans, kanske ett annat arbete som passar bättre.
  • Anonym (Emot)
    Anonym (För SD) skrev 2018-07-16 22:36:15 följande:

    För oss betyder det mycket ekonomiskt att vi själva får välja som vi vill. Vi kan väl själva få avgöra vad som är bäst för oss. Det där med att staten ska välja vad som är bäst för mig är jag mycket motstridig till.

    Jag är kvinna, men man kan ju ekonomiska avtal internt i familjen som gynnar även kvinnan.

    Sockerskatt och andra liknande skatter har också avsikt att staten väljer åt mig. Dumheter.


    Ja det är ju kanon att du har den överenskommelsen med din familj. Dessvärre ser det inte ut så för alla. Och statistiken ljuger inte när den säger att kvinnors hälsa är sämre än mäns pga den högre belastningen.

    Jag förstår att det kan ta emot att någon annan ska bestämma, vi vet ju vad som är bäst för oss här och nu och visst vore det bra om föräldrar självmant delade lika med att vara hemma med barnen så de för en bra anknytning till båda men det händer inte. Tyvärr. Inte hos de flesta familjer. Många kvinnor besöker sjukvården för att de inte klarar av livet.. det är tragiskt. Det går tyvärr inte sjukskriva sig från livet heller.

    Om det är mer ekonomiskt tex att kvinnan är hemma, som det i många fall är. Så hamnar vi i en annan aspekt. Vad får barnen se? Barnen ser att mamman tar hand om barn, hem och allt de där. Barnen kommer att växa upp i den tron att mamman ?gör allt? (det finns såklart undantag men mycket från stereotypiska 50 talet hänger dock kvar). Och när det är deras tur, ser det ut på samma sätt. Utan att mannen tar sin del av ansvaret. Obs! Det är inte så för ALLA! Men för väldigt många!

    Vore det inte bra att bryta den spiralen? Inte till dig som enskild individ men för i samhället i stort? Pappan ska väl inte få applåder för att han hänger tvätt och är ?barnvakt? åt sina egna ungar? Det ska va lika självklart för mannen som för kvinnan. Men det är så otroligt långt bort! Men, det kanske kan hjälpas lite på vägen att dela just på föräldraledigheten.

    Jag vill inte att mina barn ska växa upp på det sättet som jag gjorde, men en slutkörd mamma som tar allt ansvar i hemmet medans hon knegar hela dagarna för en mellanklass lön. Och pappan vet knappt hur man sätter på tvättmaskinen. Min son ska inte bli curlad utan lära sig att göra saker själv precis som sin syster (flickor har en högre tendens att vara ?duktig? och får lära sig snabbare än pojkar att klara sig själv, men då blir det ett litet sido spår) samt se sin egen pappa också göra saker hemma, att det inte hela tiden är ?mamma mamma mamma?. Att den dagen min son blir pappa vill vara hemma med sina ungar, vill ta ansvar för hemmet och att min dotter ser sitt eget värde att inte arbeta gratis med hushållsarbete.

    Men såklart. Fixar man det galant själv så är ju det hur bra som helst. Men för oss som delar på ledigheten, självmant. Vi blir också utan jämtställdhetsbonusen, om SD får välja.
  • Anonym (Emot)
    Anonym (För SD) skrev 2018-07-16 23:20:43 följande:

    Det är för att skydda den oföddas rättigheter. Rätten till liv. Har man valt att skapa liv, så tycker jag att man har begränsad rätt över att bestämma ödet för det mänsklig livet.


    Sååå det är OK att staten begränsar möjligheten till abort, en kvinnas val, hennes kropp, men inte föräldraförsäkringen? Hm. Hur tänkte du nu?

    De finns personer som inte upptäcker graviditet förrän väldigt sent. Blödningar, oregelbunden mens, kanske inte ens har haft mens på länge, kanske är tonåringar som inte har fått regelbunden mens än, kanske tom äter p-piller. Och upptäcker att dem är gravid men sent. Alla väljer inte att skapa liv. Då ska det alltså ligga på socialstyrelsens beslut till en abort men inte kvinnan själv? Är det rimligt att byråkrati och lagar ska bestämma om en kvinna som inte vill behålla graviditeten ändå ska göra det?

    Bör va sagt att det är en otroligt liten procent som gör abort efter vecka 12. Men jag tycker inte att vi ska tro att den möjligheten inte ska behövas. Och då utan myndigheternas inblandning.
  • Anonym (Emot)
    Anonym (anonym) skrev 2018-07-17 19:36:33 följande:

    Det är ju stor risk att e som nu kan göra abort i vecka 14 får med ny ordning där det ska sökas tillstånd få sitt tillstånd så sent så att de blir tvinade att vänta till vecka 18 dvs. gå nästan en månad längre.För var och måste begripa att alla de med upptäckta fosterskador vid vecka 18 kommer att gå före de som är i vecka 14


    Ja precis! Att det ska ske på myndighetsnivå med allt var det innebär, lång väntetid, processer etc. kvinnan kommer inte få göra abort vid den tidpunkten hon vill heller utan kommer behöva vänta.. vilken fruktansvärd situation och kris!

    Och det här med att det är ett liv, såg en kommentar att det är i kvinnans kropp men på nåt sätt är det inte kvinnans beslut eftersom graviditeter på nåt sätt är ?utanför? kroppen.. låter ju jätte konstigt. Ungefär som att man kan plocka ut ett foster i vecka 15 och det klarar av att leva på utansidan, det är vid v 22 som barnet kan överleva på utsidan. Så jag förstår inte hur dem tänker att graviditeten inte är hos kvinnan och hennes beslut. Självklart påverkas kroppen vid en gravdidietet .. jätte konstigt resonemang tycker jag.
  • Anonym (Emot)
    Anonym (SD 2018) skrev 2018-07-17 23:55:46 följande:

    Ca 50% överlever i vecka 22 med intensivvård. www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/08/31/for-tidigt-fodda-klarar-sig-allt-battre/


    Nej du har fel. Idag är det lagligt att göra abort upp till vecka 18, själv. Efter vecka 18 måste man be om lov via socialstyrelsen, socialstyrelsen tittar då på om det finns medicinska skäl eller andra omständigheter om att abort är det bästa valet.

    Socialstyrelsen får INTE enligt lag bevilja abort i den 22 graviditsveckan OM barnet kan vara livsdugligt utanför kroppen.

    Fakta. Från 1177, anser att det är en rätt OK källa ändå.

    ?Du som är gravid har rätt att själv bestämma om du vill göra abort om det inte har gått mer än 18 graviditetsveckor. Det vill säga till och med 18 veckor och noll dagar in i graviditeten.

    Efter den 18:e graviditetsveckan behöver du tillstånd av Rättsliga rådet vid Socialstyrelsen för att få göra abort. Då måste det finnas särskilda skäl till aborten. Exempel på skäl kan vara att du är väldigt ung, att du har problem med alkohol eller droger, att du mår psykiskt dåligt eller att fostret har någon skada eller missbildning.

    Socialstyrelsen får inte ge tillstånd till abort om fostret kan överleva utanför den gravidas kropp. Därför räknas 21 veckor och sex dagar in i graviditeten som sista dagen för abort?

    21 veckor och 6 dagar är alltså sista dagen för abort men det är inte upp till en själv utan upp till socialstyrelsen. Man har rätt att själv välja upp till vecka 18 utan myndighetens inblandning.

    Jag anser att det är mycket rimligt att det förekommer omständigheter där abort kan va det rätta valet för personen mellan vecka 13-17 och därför bör man vid den tiden Inte behöva gå igenom en myndighet för att få en abort beviljad. Fostret är vid den tidpunkten inte heller livsdugligt utanför kroppen.
  • Anonym (Emot)
    Anonym (SD 2018) skrev 2018-07-18 08:04:57 följande:

    Det är inte rimligt någonstans. Inget land i världen förutom Sverige utför aborter så sent som i vecka 22 och inget land utför legala aborter efter vecka 12 heller om det inte handlar om svåra missbildningar. Gränsen går ju alltid någonstans och vid vecka 12 är rimligt då ytterst få aborter redan genomförs efter vecka 12 och alla andra länder har satt den gränsen. Jag har gjort abort i vecka 18 och tro mig det va INTE roligt att föda ut ett halvfärdigt barn


    Poängen är att i Sverige utförs inte heller abort i vecka 22 om barnet är livsdugligt utanför kroppen. Så egentligen är vi ju överens där om att livsdugliga barn inte ska aborteras bort så sent i gravdiditeten.

    Jag beklagar att höra om din abort. Samtidigt som du hade möjlighet att göra den, du bestämde själv, om SD får välja så så skulle myndigheten bestämma det åt dig istället vid den veckan.

    Då har jag ännu svårare att förstå till ställningstagande.
  • Anonym (Emot)

    [quote=78890679][quote-nick]Anonym (SD 2018) skrev 2018-07-18 08:41:25 följande:[/quote-nick][/quote]

    Vad är problemet?! Sverige godkänner inte abort i vecka 22!!!

  • Anonym (Emot)
    Anonym (SD 2018) skrev 2018-07-18 08:37:03 följande:

    Jag hade hellre haft en abortgräns vid vecka 12 än att kunna göra fri abort så sent och ångra sig för resten av livet . Ju senare en abort genomförs desto större psykiskt lidande för modern då man skapat mer band till barnet än om aborten genomförts senare. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig hur dåligt jag skulle komma att må efter det och jag känner mig nästan lurad att imgen förvarna mig om hur foster ser ut i den veckan m.m för den bilden av mitt barn som jag aborterade och fick föda fram kommer aldrig försvinna. Antar att du är man


    Jag kan förstå att det är en hemsk upplevelse. Men oavsett din erfarenhet vill inte jag att staten ska bestämma om en kvinna får lov att göra abort eller inte mellan veckan 13-17. Det ska inte vara ett myndighetsbeslut.

    Jag tänker inte heller gå in på varför du inte gjorde abort tidigare eller din anledning till den. Det är irrelevant. Men du måste ändå förstå ditt eget beslut i det och att det finns andra som är i din sits där abort var det bästa alternativet. Genom att rösta på SD tar du bort den möjligheten för andra kvinnor.

    Varför skulle jag va man? Jag argumenterar ju för kvinnors rätt till sin egen kropp!
  • Anonym (Emot)
    Anonym (SD 2018) skrev 2018-07-18 08:51:08 följande:

    Vad är problemet?! Sverige godkänner inte abort i vecka 22!!!


    Vad är problemet att inse att sverige kan godkänna aborter i vecka 21+6 (vecka 22)[/quote]

    Men inte utan anledning! Och det gör socialstyrelsen beslut om. Inte kvinnan själv!
  • Anonym (Emot)
    Anonym (greven) skrev 2018-07-18 23:29:14 följande:

    När kändisar och andra personer använder abort som preventivmedel så ser jag inga problem att abortgränsen sänks till vecka tolv..

    SD2018


    Du kan inte veta anledning till varför personer gör abort. Att det skulle vara ett preventivmedel är en fördom som du har och inte fakta. Ver du att det finns dem som blir gravida trots preventivmedel? Tänkte väl det.
  • Anonym (Emot)
    Anonym (SD 2018) skrev 2018-07-20 07:50:58 följande:

    Då upptäcks graviditetena i 99,99% av fallen innan vecka 12.


    Har du fakta på det?

    Hur som, så ska inte myndigheterna bestämma mellan v 13-17. Att det under den tiden diskutera att det är ett liv är trams eftersom fostret inte kan leva på utsidan utan är beroende av att leva i kroppen. Därför ska kvinnan bestämma under dessa veckor och inte myndigheten. Simple as that!

    Mellan vecka 18-21 har jag inget emot. Eftersom SD vill behålla nuvarande form för dessa veckor. Det jag är emot är att dem vill utöka myndighetens bestämmande för tidigare veckor.

    Varför inte låta det vara så som det ser ut idag?

    Trots att det är få personer. Så är det de få personerna som upptäcker en graviditet sent som kommer att antingen panik göra abort innan v 12 (om det upptäcks innan v 12) för att inte låta myndigheterna bestämma. Eller om det upptäckts efter v 12. Låta myndigheten bestämma vilken kan resultera i att kvinnan får avslag och föder ett barn som inte är önskat av henne själv. Att det skulle vara möjlighet till adoption är inte heller en relevant argumentation eftersom kvinnan hur som helst har blivit tvingad till nåt hon inte vill. Och det önskar jag ingen kvinna! Det SKA finnas val möjligheter.

    Det kommer troligtvis finnas dem som ångrar sig, det kommer finnas dem som är nöjd med sitt beslut. För det är upp till var och en att fatta det beslutet. Ingen annan, det är min poäng, det ska vara upp till dig själv. Du ska bestämma själv om du vill bli mamma, oavsett om graviditeter upptäcks i vecka 10 eller i vecka 13.

    Jag rösta inte på SD för de kvinnor som upptäckter grav sent, och som beslutar att inte behålla det. De kvinnor ska mellan v 13-17 inte behöva låta en myndighet, med lagar, processer och byråkrati bestämma om det är dags för dem att bli mamma.

    Oavsett hur graviditeten kom till. Oavsett om skydd användas eller inte, oavsett åldern, ekonomi eller socialt nät. Det är upp till varje kvinna att själv bestämma.
  • Anonym (Emot)
    Anonym (SD 2018) skrev 2018-07-20 11:20:33 följande:

    /artiklar/2017/08/15/lakare-vill-ha-nya-rutiner-for-sena-aborter/ DETTA är skrämmande!


    Det har inget med saken att göra. Ingen här vill att abort ska ske frivilligt in till 22 veckan. Eller till vecka 21+6. Sker det abort den vecka så har socialstyrelsen fattat ett beslut om det.

    Det finns tillfällen då missbildningar, sjukdomar etc inte hittas förrän vid rurtinultraljud som sker i vecka 17-22 och då krävs det beslut från socialstyrelsen att abort kan ske. Det kan vara barn som kan leva i livmodern i 40 veckor med efter födelsen enbart leva några timmar för att sedan dö. Då kan mamman å pappan besluta att göra abort för att inte genomgå flera veckor med bebis i magen som ändå inte kommer att leva och därför slippa den psykiska press och stress som blir de veckorna.

    Egentligen är syftet med artikeln fel vinklat. Eftersom ingen abort sker utan beslut från socialstyrelsen vid den veckan som anges i artikeln. Istället kan jag tycka att aborten i såfall inte har skett på rätt sätt.
  • Anonym (Emot)
    tobbe01 skrev 2018-07-21 11:16:13 följande:

    Men det är väl rätt sällsynt med positiva trådar om SD? MEN all reklam är ju bra reklam och om inte annat så skapar alla dessa trådar ett intresse för SD. Vad vill dom EGENTLIGEN?....och så kanske man rentav läser på!? och bildar sig en EGEN uppfattning utan en massa andras tyckande.


    Exakt så gjorde jag! Jag läste på. Och jag kommer inte rösta på

    SD
Svar på tråden SD varför är du för / emot?