• silhuett

    Små vardagsförändringar som leder till viktminskning?

    Söker tips på små vardagsförändringar som resulterar i viktminskning!

    Det jag kommer på på rak arm:

    * äta på mindre tallrikar

    * gå av bussen en hållplats tidigare

    * ta trappor istället för hiss

    * drick mer vatten istället för mjölk/annan måltidsdryck

    * ta mer grönsaker på tallriken

    Vad finns det för fler små smarta förändringar som inte innebär några större uppoffringar i levnadsstandarden?

    Mvh En som alltid misslyckas med stora förändringar.

  • Svar på tråden Små vardagsförändringar som leder till viktminskning?
  • Anonym (Plant based diet)
    Glinda från Oz skrev 2018-08-16 19:46:06 följande:
    Det går att äta skitonyttigt som vegan också. Jag tror att många som väljer att bli veganer är mer hälsosamma och medvetna för de har gjort ett så stort aktivt val.

    Du har rätt i proteinet, det man ska ha koll på är järn, B12, omega3, kalcium och andra mineraler. Det går att få i sig via vegansk kost också men man behöver ha koll på vad man gör.
    Håller med i allt du säger!

    Men om jag bara ska titta på mig själv så dricker jag fortfarande lika mycket alkohol, äter lika mycket godis och chips mm som jag gjorde innan. Jag har heller inte börja motionera än. Mitt nästa mål är dock att sluta dricka sprit/öl och börja träna mer för jag har stannat på mina 90 kg nu...

    Frugan har gått ner mer än mig och då var hon inte direkt fet innan. Kan också tillägga att frugan har i hela sitt liv aldrig haft regelbunden mens utan typ fått den 1-2 gånger om året.

    Men efter ca 3 månader efter att hon slutade äta djurprodukter så har hon helt plötsligt regelbunden mens varje måndad. (Hon är 36.) Slump? Kanske...kanske inte...
  • Anonym (en sak)

    Om jag ville gå ner och bara skulle andra en sak så skulle jag sluta köpa onyttigheter till mig själv.

    I åtminstone min familj är det alltid någon som fyller år eller en högtid som ska firas med massor av onyttigheter. Så det finns ingen anledning för mig själv att "unna" mig massor av gott hela tiden, jag får mer än nog ändå.

  • Anonym (en sak)

    Hehe en till sak, som jag redan nu gör är att se alla andra drycker än vatten som något man dricker för att det är gott, inte för att släcka törst.

    Annars är det nog lätt hänt att man slutar äta godis och chips, men dricker juice, läsk och kaffe med mjölk och socker osv ohämmat.

  • Anonym (H2O)

    Drick mycket vatten! Gärna 3-3,5 liter/dag. Det gör dig mindre hungrig och det hjälper kroppens metabolism.

    Jag började träna och äta rätt, men helt plötsligt stod det stilla på vågen i alla fall. Fick frågan "gör du allt precis enligt schemat?" och svarade ja, motfrågan "dricker du allt vatten du ska?" och jag hade nog legat på ca 1,5 liter... När jag började dricka vatten igen gick det neråt igen! Så vatten är inte bara bra "i stället" för kaloririka drycker, det är ett otroligt bra verktyg för viktnedgång.

  • hammarhajen

    Vad som är litet för en är stort för en annan... För vissa är det enklare att gå en kvällspromenad på 30 min än att hoppa av bussen tidigare, så tror mycket handlar om att hitta sitt eget bästa sätt. Kanske blir det fel när man läser att man "ska" något-valfritt-litet och har svårt att bryta just den vanan. 

    Men generellt, smyga in all rörelse som går. Som du skriver, trappor istället för hiss, ta ett extra varv med dammsugaren om du funderar på det etc.

    Och jag tror krasst att om man ser "livskvalité" som onyttig mat, godis och stillasittande, då är det svårt... Kanske bra att inventera vad av det nyttiga som är livskvalité. Om man har råd, köpa de godaste/finaste grönsakerna, sushi, helt fint kött, fiskflié, några roliga extra goda frukter.. och njuta av det. Leta upp nya recept på hur man kan tillaga grönsaker så att de blir GODA och inte ett nödvändigt ont för att bli mätt. En skogspromenad eller cykeltur i solnedgånegn är ju också livskvalité :) 

    Om man har en stöttande partner med koll, be hen handla allt under en månad och bara köpa bra saker hem. Hur sugen man än är på hamburgerdressing till kycklingen så finns ingen, bara tomatsåsen som ingår i rätten. Så kanske man lyckats bli av med en del sug efter den månaden.

  • Ascendere

    Träna Crossfit 3 gånger/vecka och löpning 2 gånger/vecka

    Gå över till Paleo-diet

    Byt vänner om de är slöa och börja umgås med aktiva människor 

  • telly
    Ascendere skrev 2018-08-17 07:57:32 följande:

    Träna Crossfit 3 gånger/vecka och löpning 2 gånger/vecka

    Gå över till Paleo-diet

    Byt vänner om de är slöa och börja umgås med aktiva människor 


    Ja det är ju verkligen enkla tips på hur man får in små förändringar i vardagen!
    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Ascendere
    telly skrev 2018-08-17 08:07:58 följande:
    Ja det är ju verkligen enkla tips på hur man får in små förändringar i vardagen!
  • Anonym (Individuellt)
    Anonym (U) skrev 2018-08-15 17:59:38 följande:

    Av alla tips du har fått. Välj max 3 du ska följa nu.

    Det är inte meningen att hantera stora förändringar för man pressar sig själv till sista droppen och sen är man utömd och energin tar slut och man ger upp. Delmål och små men vältagna steg, är rätt sätt.

    Vad kan du se fram emot att utmana dig med ? Välj det som känns lättast. Roligast. Minst svårt.


    (Hoppsan, varning för långt inlägg)

    Detta är det bästa råd du fått här. För att lyckas måste man vara motiverad. Det som är rätt för en person är fel för en annan.

    Sätt upp delmål, oavsett vad det rör sig om. Detta innebär också att du kan ha ett större mål hägrande långt långt borta, men vägen dit är små små steg.

    T.ex.

    den här veckan ska jag gå minst 10000 steg om dagen 5 av dagarna. Dvs jag får ha 2 vilodagar. Bestäm vilka dagar som är vilodagar i förväg.

    Veckan efter: Jag ska gå 10000 steg varje dag denna veckan. Inga vilodagar.

    Eller: jag ska logga allt jag äter och motionerar (t.ex. i appen Lifesum) under en vecka.

    Vecka 2: Jag ska se till att hålla mig inom rätt antal kcal varje dag den hör veckan.

    Ännu större mål delas upp i många delmål.

    T.ex. om 3 månader ska jag kunna jogga en mil.

    Mindre delmål:

    1. Jag ska följa ett träningsprogram, med sikte på att klara milen, i två veckor.

    2. Efter 4 veckor ska jag jogga 6 min i sträck 5 ggr och bara gå i 2 min mellan joggperioderna.

    3. Efter 7 veckor ska jag jogga 20 minuter i sträck.

    4. Efter 8 veckor ska jag jogga 5 km

    5. Efter 10 veckor ska jag jogga 8 km

    6. Efter 3 månader ska jag jogga en mil.

    (Detta är rimliga mål, även för en helt otränad med 20-25 kg övervikt)

    Siktar man direkt på en mil blir det ofta för stort. Motivationen kommer av att nå de små delmålen.

    Exakt vilka mål som du ska sätta upp kan bara du avgöra. Vad vill du göra? Vad skulle vara "häftigt" för dig? Har du någonstans drömt om att kunna springa en mil är ju ett sådant mål en självklarhet, men har du inga sådana tankar är det målet helt dödfött. Du kanske lyckas genomföra programmet, men sedan blir det inget mer.

    När målet är avklarat sätter man upp nästa mål. I exemplet med löpning kan det då vara en längre sträcka, kanske 15 km, eller klara milen lite snabbare. Även här inga orimliga mål, utan mål som bygger vidare på det du nyss gjort.

    Så, som jag skrev ovan, frågan är: vad skulle vara häftigt för dig att lyckas med?

    Har du någon att prata med om dina mål? Partner, kollega, vän? Det är grymt bra att ha någon som är lite insatt att prata med när det känns tungt. Denne ska ha i uppgift att driva på dig lite de dagarna.

    I vilket fall som helst, ta hjälp! Mina tidigare exempel: Om det rör sig om att få koll på hur mycket du äter, appen Lifesum, viktklubb (kostar pengar) eller liknande. Löpning: det finns bra forum för löparsnack och de hjälper alla oavsett nivå, även nybörjare som kämpar för att kunna jogga i 10 minuter. Det finns färdiga träningsprogram. Det är fantastiskt hur enkelt man kan få denna hjälp idag med appar och all information på internet.
  • Anonym (fler små tips)

    Byt ut mjölk mot naturell mandelmjölk, den med 13 kcal/dl. Samma calcium etc, men tänk på att ev ta extra d-vitamin (för det är värdelöst vit d2 i alla växtmjölker)

    lägg till en LITEN  näve nötter el mandel till mellanmål en gång dagl. Innehåller jättemkt kcal, men har visat sig i alla tester påverka vikten neråt av nån anledning. Troligen inte bara för att det ger mättnad, utan nåt kemiskt. Tugga dem inte sådär extra supernoga dock.

    ät huvudmålet mitt på dagen. tester har visat att kroppen är mest inställd på "användning" då, dvs gör av med ist för lagra. Visat sig att det faktiskt inte enbart handlar om kalorier in.

    periodisk fasta, ät första målet kl 10, sista kl 18.

  • Heranell

    Byt exempelvis vitt bröd mot grovt till frukost. Ha mjukost på istället för smör. Skinka istället för ost. Grönsaker på mackan.


    Ät vanlig mat men halvera portionerna, och lägg till grönsaker så att du blir mätt.


    Strunta i de vanliga kalorifällorna som godis, fika och snacks. Ingen läsk!


    Börja promenera!


    När jag ändrade min kost till ovan och började promenera en timme fem dagar i veckan gick jag ner 18 kilo hyfsat snabbt. Vägde 93 och gick ner till 75, det var många år sen dock. Nu väger jag 74 och ska försöka gå ner till 62, men landar jag på 66 är jag nöjd ändå. Var nere på 66 för ett par sen, sen blev jag sambo där soffmyset gick överstyr, lägg till ett diskbråck på det med orörlighet i flera månader, det var inte bra för vikten.

  • Anonym (hm)

    Gör man för små vardagsförändringar kommer de inte att leda till viktminskning, bara till att den långsamma viktökningen stannar upp. Tyvärr, om jag måste vara krass. Men det beror givetvis på hur mycket övervikt man har.

    Att sluta med snabba kolhydrater (framför allt socker!) och lägga till mer motion tror jag är de små vardagsförändringar som ger störst effekt.

  • scanmia

    Mitt bästa och enklaste tips är att dubbla grönsakerna till alla måltider. Du kan redan alla recept på sallader och tillagade grönsaker - allt du behöver göra är att laga till en extra grej (eller göra den dubbelt så stor). Du kommer automatiskt att äta mindre av de övriga grejerna (lunchlådor eller ät rester dagen efter) och du kommer inte att känna att du missar något.

  • silhuett

    Tack för alla smarta tips! Jag har börjat anamma några som jag tycker är enkla att följa:

    Äter mer grönsaker till maten, äter på mindre tallrik, dricker enbart vatten och kaffe, äter knäckebröd istället för mjukt bröd till frukost. 

    När det gäller mat har jag inget sockerberoende, och vatten är typ det godaste man kan dricka. För mig är det desto svårare att få in motion i bilden, för jag är ärligt talat ganska lat.  

  • Anonym (67-62)

    Jag vill gå ner 5 kg men jag vet inte hur. Jag dricker mest vatten till mat redan men har en ovana att dricka en colaburk om dagen. Oskyldig Hur mycket tror ni det påverkar om jag börjar med att ta bort colan?

    Jag äter vegetariskt men mycket såser baserade på grädde som quornfärssås eller sojakorv stroganoff med grädde. Till det äter jag proteinpasta eller ris t ex. Har börjat äta mer sallader och gillar soppa. Är soppa en bra rätt?

    Jag dricker te med en stor tesked honung varje dag hur mycket påverkar honungen vikten?

    Jag har av olika orsaker inte rört mig så mycket det sista året men tänkte skärpa till mig rejält nu. Hatar gym men kan cykla, gå och simma och göra lite styrkeövningar hemma.

    Hur ska man äta för att få en hållbar viktnedgång som håller i sig?

Svar på tråden Små vardagsförändringar som leder till viktminskning?