Inlägg från: fiffffi |Visa alla inlägg
  • fiffffi

    skvallra för chefen eller ej?

    vi sitter i möte på jobbet, många i rummet , även utomstående. Vi diskuterar något när plötsligt en kollega börjar skrika på mig: "vad har du med det här att göra? jag tycker inte du ska prata om detta nu mm , (allt jag tog upp var jobbrelaterat och vi diskuterade en lösning)" mycket otrevlig ton. Det är heller inte första gången hon har hoppat på mig. Jag fick samla mig och bara fortsätta diskussionen för jag ville inte sjunka till hennes nivå och börja bråka. Och nej, hon är inte chef eller något, utan tycker bara att hon har rätt att tillrättavisa mig tydligen. Väldigt obehaglig typ.
    Hade ni berättat för chefen? Vad skulle ni då säga?

  • Svar på tråden skvallra för chefen eller ej?
  • fiffffi
    Anonym (Z) skrev 2018-08-25 13:18:33 följande:

    Vem ägde mötet ni satt i? Varför styrde inte den personen upp diskussionen?


    den som ägde mötet är bästis med henne...även privat
  • fiffffi
    Butterfly83 skrev 2018-08-25 13:18:40 följande:

    Om det fortsätter på det där viset tycker jag du skall prata med din chef. Det är väldigt otrevligt att jobba med någon som man hela tiden är orolig att skall hoppa på en. Det går snabbt så att du slutar göra ditt jobb ordentligt för att du försöker undvika situationen.

    Jag jobbar själv som förmann. Ett par gånger har jag haft personer som inte kommit överens av olika anledningar. Då har jag ändrat uppgifterna så att de inte i alla fall behöver samarbeta dagligen. Ena gången var det inte bara personkemin som inte fungerade utan orsaken var att den andra personen inte respekterade sina arbetskamrater utan tyckte man kunde ta ut sitt dålig humör på dem. Hon skulle ha fortsatt göra det mot andra arbetskamrater om ingen berättat om problemet.


    tack för svar. Kvinnan är en besserwisser som tycker att hon har rätt att tillrättavisa efter vad HON anser vara rätt. Som sagt detta är inte första gången hon har gett sig på mig, och det är därför jag börjar fundera på om det är dags att låta chefen veta.. jag är väl bara bekymrad för att chefen tycker jag är besvärlig och att jag är den som krånglar om jag tar upp nåt som blir jobbigt att hantera. Obs att jag är kompis med alla andra och har kul med dem :)
  • fiffffi
    Anonym (Z) skrev 2018-08-25 13:31:27 följande:
    Bästis eller ej så ska en god ton alltid hållas på ett möte. Allt annat är oacceptabelt på en arbetsplats. Jag tycker du ska prata med din chef.
    ja håller med, men jag avskyr att bli nån form av person som hänger ut en kollega, trots att hon nu har gjort att min helg går ut att försöka fatta varför hon vill va kompis men tror sig ha rätt att skälla ut mig på ett möte...
  • fiffffi

    skulle vara intressant om också någon chef svarade hur hen skulle hantera en sån situation?

  • fiffffi
    Limajo skrev 2018-08-25 13:48:15 följande:

    Ska ni ha något nytt möte i den gruppen? I så fall skulle jag ta upp det där, helst inledningsvis på mötet. Förklara att du inte tycker att det är god mötessed eller ton mellan kollegor att göra sådana påhopp. Gå inte in i diskussion utan håll det som ett konstaterande. Bli inte känslosam eller arg.

    Då har du varit tydlig inför hela gruppen och förmodligen håller flera andra där med dig. Skulle det ändå fortsätta, ja då kan du gå till chefen. På det viset har du varit öppen och tydlig och det minskar risken att du får skit för att du springer till chefen för minsta lilla.


    Ja, det kan vara en idé, Förutom att jag vill undvika att göra en stor sak av det, jag vill inte att andra kollegor ska behöva ta ställning för mig eller henne. Jag vill inte bli indragen i en konflikt.Jag är inte konflikträdd men eftersom jag vet hur man beter sig på ett möte, visar respekt, och håller en god ton så vill jag inte att chef eller annan ska tro att det är en konflikt baserad på två deltagare. Jag har bara blivit påhoppad, jag har ingen konflikt med någon.
  • fiffffi

    finns det chefer som kan ge en åsikt också? :) fler med liknande erfarenheter, hur löste ni dem?

  • fiffffi
    Anonym (Abc) skrev 2018-08-25 21:55:39 följande:

    Jag skulle uppskatta om du kom och berättade för mig om vad som hänt, det här är typiskt såna saker som vi inte ser och alla blir arga på att vi inte agerar på. Man måste berätta för att få hjälp. Jag skulle inte agera direkt på "rykten" även om jag skulle tro dig. Med agera menar jag då att ta ett samtal med den som beter sig illa. Utan jag skulle försöka att vara lite mer närvarande för att själv se vad som händer. Även om personen i fråga säkert skulle skärpa till sig om jag var närvarande så skulle tendenserna säkert lysa igenom. Efter det finns det flera olika sätt att agera beroende på beteende. Enskilt samtal, styra upp tonen på mötena när det urartar, ha genomgång på nästa gruppmöte (som vi har en gång i månaden) om hur vi beter oss mot varandra eller annat lämpligt angripssätt. Allt beroende på vad som passar just den personen.


    Tack för ditt svar. Ja, hon är tyvärr enoerson som är supertrevlig när överordnade är i närheten, och skulle nog inte våga visa elakhet. Så då är det inte fel enligt dig att nämna en kollega vid namn? Det tar emot för mig att säga exakt vem det är- jag hade mer tänjt lägga fram det som att någon gett sig på mig och att vi behöver jobba på teamkänslan.
  • fiffffi
    Anonym (Abc) skrev 2018-08-26 08:03:04 följande:

    Absolut inte fel att nämna namnet. Jag har haft ett antal personer som kommit till mig och nämnt andra personer. Att de inte går att få tag på för akuta frågor (på arbetstid), att kompetensen är för låg för deras arbetsuppgifter, att de kan vara otrevliga mot externa parter o.dyl. 

    Jag brukar tacka för att de säger till och sedan i vissa fall stämma av med den person som berättat för mig vad de är ok att jag gör med informationen. Är det kompetensbrist det handlar om så är det alltid att jag tar en personlig avstämning med personen ifråga för att se hur den själv känner och hur vi går vidare. 

    Om det handlar om uppförande vill oftast personen som sagt till inte att jag har en personlig avstämning för den är rädd att den andra personen kan förstå vem som sagt vad. Så där blir det oftast så att jag kör någon form av teamgrej istället. 


    tack för utförligt svar!
  • fiffffi
    Butterfly83 skrev 2018-08-26 09:01:42 följande:
    För det mesta tycker jag man märker skillnaden mellan de som bara kommer och skvallrar och gnäller om sina arbetskamrater och de som faktiskt har en äkta orsak. Om du berättar om händelserna sakligt tror jag din chef tar dig på allvar. :)

    Personer som din arbetskamrat kan göra väldigt mycket illa på en arbetsplats. Själv jobbar jag för ett företag där det krävs mycket samarbete och det är viktigt att alla vågar ge sin insats. Tyvärr är det svårt att ta itu med personligheter som förstör stämningen på det viset du beskriver men det är möjligt att motarbeta med många små knep. Ett sätt som jag själv har funnit väldigt effektivt är att öppet på arbetsplatsen prata om hur man behandlar arbetskamrater. När man tar upp det på möten på ett neutralt sätt, utan att beskylla någon och upprepar diskussionen några gånger från olika synvinklar under en lite längre period så har det från min erfarenhet gett ganska bra resultat. 
    tack!!du bekräftar det jag tänker, vid fikat dagen efter började jag prata om hur viktigt det är att kvinnor lyfter kvinnor istället för tvärtom, dessvärre var inte denna kvinnan med vid bordet då..
  • fiffffi

    är det någon som har tips på bra läsning om god möteston/sed etc? Det som är tråkigt med såna här personer är ju att de förstör teamkänslan också, så om någon vet var man kan lära sig mer även om det vore intressant. Man kan alltid googla men kanska nåt mer specifikt om just dessa ämnen..

  • fiffffi

    ja så nu har jag tagit upp det med cehefen. Denne lyssnade och förstod. Jag sa att jag helst inte vill tänka så mycket på detta längre utan vill lägga det bakom mig, men att jag förväntar mig och litar på att han tar hand om det . Han skulle snacka med henne, men frågan är om han har gjort det för människan är precis lika obehaglig som förut. Så vad göra?

  • fiffffi
    JodiBabe skrev 2018-09-09 09:29:14 följande:

    Hej TS
    Detta låter som vuxenmobbning och rent principiellt tycker jag du ska ta upp det med chefen. 

    Om chefen ser dig som besvärlig eller negligerar problemet så är det dags för dig att söka efter ett nytt arbete. Du kommer inte vinna där om inte chefen tar dig på allvar.

    Din kollega låter som en energitjuv och mobbare. Rekommenderar alltid "Energitjuvar" av Ingalill Roos, bra bok.


    tack för svar. Ja hon är en mobbare, men det värsta är att hon är fast besluten om att hon alltid har rätt, i allt, så hon skulle inte komma på tanken att hon skulle kunna agera fel eller att hon sårar nån. Jag har efter hennes utbrott varit artig och professionell mot henne när jag varit tvungen att prata med henne, men jag har inte aktivt sökt hennes sällskap, för energitjuvar slutade jag umgås med för många år sen. Tyvärr så märker jag att hon har gått ut med nåt liknande som"hon (jag) vill inte umgås med OSS" till tjejgänget...hon frågar dem runt mig om de vill med på lunch, men inte mig osv..så jag har fått lägga energi på att vara extra trevlig mot alla för att åtminstone i handling motbevisa henne... Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra mer än att bara fortsätta vara supertrevliga jag mot alla...
  • fiffffi
    JodiBabe skrev 2018-09-09 15:08:46 följande:

    Usch! Stackare! Vilket hemskt beteende från henne. Ännu ett bevis på att det handlar om vuxenmobbning, där hon dessutom försöker få med sig de andra. Har också varit utsatt för det av en kvinnlig kollega som såg till att alla gick när jag åt lunch.

    Låter som det tar mkt energi att vara jättetrevlig för att motbevisa. Kanske du kan testa och vara dig själv bara, det sanna brukar ju till slut skina igenom. Säkert är det fler som ogillar denna besserwisser, men ingen vågar säga.

    Jag tycker fortfarande du ska ta upp detta på ett sakligt sätt med chefen. Men att du då är konkret och nämner hur hon skrek på dig på mötet, öppet undviker att fråga om du ska med på lunch och du har säkert andra bevis på hur hon agerat. Möjligen nämna att du får känslan att hon hittar på saker om dig, men min erfarenhet är att chefer inte alltid fattar vad man menar om man uttrycker en "vibb". 

    Men min tips är iaf att du är saklig och berättar för chefen. Om chefen bemöter dig bra, vilket ju faktiskt kan vara en möjlighet, så kommer du säkert känna dig mer stärkt.

    Inte för att du gör det, men TVIVLA INTE PÅ DIG SJÄLV i detta! Vissa säger ju att man ska skriva upp alla tjuvnyp vuxenmobbaren gör, så att man kan bevisa att alla småglirningar på lång sikt är en del av ett mönster. 

    KRAM! Står bakom dig!


    Tack snälla!
  • fiffffi
    Anonym (Abc) skrev 2018-09-09 09:03:41 följande:

    Chefen kommer säkert återkomma till dig och fråga om du märker någon förändring, om inte så kan du ta upp det vid tillfälle igen. Om ni har någon avstämning inbokad så kan du passa på att fråga även det här i samband med det. Det är inte säkert att han pratat med henne ännu heller utan först vill försöka iaktta och se med egna ögon om möjligt eller att han vet att han kanske behöver boka in en avstämning med henne om annat inom kort och vill ta det här samtidigt.


    Jag hoppas ju på att han tar upp det...
  • fiffffi

    [quote=79039159][quote-nick]MJ1 skrev 2018-09-09 19:47?Den personen kanske vill se en ändring i ditt beteende.?

    Istället för att gå och gnälla hos chefen börja med att ta eget ansvar och prata först med personen i fråga.[/quote]

    Försöker du skuldbelägga mig? Är du också en mobbare?skulle du vilja att en allmänt aggressiv person skällde på dig under ett möte och talar om för dig vad du får säga och inte säga? Skulle du vilja sitta innan lunch när någon frågar alla runt dig om de vill med men inte dig? Observera att jag är omtyckt av alla andra. Snälla du, skriv inte mer här.

  • fiffffi
    Anonym (Abc) skrev 2018-09-10 15:06:39 följande:
    Nu när jag läst lite mer och förstår att det faktiskt handlar om mobbing så tycker jag du ska be om att få prata med chefen igen. Säg att du har tänkt mer på det och läst på och insett att det faktiskt handlar om mobbing. Bra om du kan googla lite också, då kan du säkert hitta någon punktlista med exempel på mobbing på arbetsplatsen där du kanske har konkreta kopplingar att göra till kollegans beteende.

    Ange då också att du vill att hr ska kopplas in men att du inte vet om det är bäst att du går dit själv eller om chefen gör det (och det är såklart bäst om chefen gör det, det är inget du ska behöva dra i själv) men det är bra om du har attityden att chefen är på din sida och du ber om hjälp. En mindre bra chef kan i annat fall bli defensiv och känna sig anklagad.

    Din taktik att vara extra trevlig mot alla är förövrigt bra om det kommer till en situation att det handlar om din eller hennes trovärdighet.

    Om inget händer skulle jag råda dig att byta jobb innan du blir alltför nedbruten.
    tack!
  • fiffffi
    MJ1 skrev 2018-09-14 21:03:21 följande:
    Försöker du skuldbelägga mig? Är du också en mobbare?skulle du vilja att en allmänt aggressiv person skällde på dig under ett möte och talar om för dig vad du får säga och inte säga? Skulle du vilja sitta innan lunch när någon frågar alla runt dig om de vill med men inte dig? Observera att jag är omtyckt av alla andra. Snälla du, skriv inte mer här.[/quote]

    Eller så vil du bara ha medhåll och därför skapat tråden. Att kalla andra mobbare utan någon som helst grund är snarare mobbning.
    alla som inte är mobbare förstår att man på en normal arbetsplats inte utesluter andra från lunch eller skäller på en kollega och ber denne vara tyst. Jag tror minsann du känner dig träffad?
  • fiffffi
     Nu har läget löst sig och jag vill säga tack till alla som stöttat och varit schyssta, lova mig att på Måndag när vi går till jobbet ska vi försöka lyfta varann, uppmuntra varann, stötta och peppa! Det gick nån kampanj med t-shirts som trycktes upp med texten "du får sitta här" menandes att alla skulle sitta med på rasten, såna skulle man ha, ingen ska känna sig utanför! Kram!
  • fiffffi
    JodiBabe skrev 2018-09-15 13:07:43 följande:

    Hur löste det sig? :) Vad hände?


    Framförallt har jag förlåtit henne trots att hon inte har sagt förlåt. Jag var ju arg besviken på henne efter mötet och sade också det till henne . Däremot så kommer jag aldrig att släppa henne inpå mig igen. Jag vet ännu inte om chefen har pratat med henne men jag behandlar henne som en kollega punkt slut, eftersom många tycker om mig så koncentrerar jag mig på att umgås med dem och utesluter självklart inte henne. Skulle det hända igen (3:e gången gillt!)så kommer jag att gå till facket och troligtvis anmäla henne för kränkande särbehandling. Tack igen för din support!! :) kram!
Svar på tråden skvallra för chefen eller ej?