• Anonym (Nina)

    RS-virus och träffa andra?

    Jag är gravid med mitt tredje barn, som beräknas födas i början av januari.

    Mina andra barn är födda på sommaren, så RS-virus är inte något jag oroat mig för så mycket.

    Nu blir det ju lite annorlunda, i och med att bebisen kommer födas mitt i RS-säsongen.

    Affärer och sådant kommer vi undvika, men något som jag misstänker kan bli problem är barnens kusiner... De är min sambos systers barn, 2 och 4 år gamla, går på förskola och är ofta sjuka.

    De säger aldrig till i förväg om barnen är sjuka heller, utan de kan utan problem dyka upp med förkylda och febriga barn.

    Är rätt "på" också, i juni förra året när vår tvåa var tre dagar gammal, dök de upp för att hälsa på samma dag vi kommit hem från bb.

    Medan jag var på toa, hade svägerskan utan att fråga lyft upp nyfödda babyn och placerat i tvååriga kusinens famn.

    Jag är otroligt känslig och överbeskyddande när jag har en nyfödd, och jag tyckte det var jobbigt.

    Min svägerska (och hennes man) är snälla och generösa, men i alla fall svägerskan har lätt att ta illa upp.

    Kan ju inte säga att de får träffa babyn först efter RS-säsongen, det kommer de aldrig acceptera.

    Vad göra?

  • Svar på tråden RS-virus och träffa andra?
  • Anonym (JA!!!)

    JA du kan säga det. Du kan säga att dom inte är välkomna när dom är förkylda. Är dom friska ska dom tvätta händerna innan dom håller i bebisen. Inga pussar eller peta i ansiktet. Kan dom inte respektera detta får dom gå. Är dom förkylda be dom vända i dörren. Min äldsta hade Rs när hon var 5 veckor. Hon hade DÖTT utan vård. Var så himla sjuk. Dubbelsidig lunginflammation och syresättning på 60% när vi kom in till sjukhuset vilket är lika med risk för hjärnskador. Nu klarade hon sig bra utan men men Rs är inte att leka med. Tycker svägerskan med man låter EXTREMT respektlösa om jag ska vara ärlig.

  • Anonym (Nina)
    Anonym (JA!!!) skrev 2018-09-05 17:09:34 följande:

    JA du kan säga det. Du kan säga att dom inte är välkomna när dom är förkylda. Är dom friska ska dom tvätta händerna innan dom håller i bebisen. Inga pussar eller peta i ansiktet. Kan dom inte respektera detta får dom gå. Är dom förkylda be dom vända i dörren. Min äldsta hade Rs när hon var 5 veckor. Hon hade DÖTT utan vård. Var så himla sjuk. Dubbelsidig lunginflammation och syresättning på 60% när vi kom in till sjukhuset vilket är lika med risk för hjärnskador. Nu klarade hon sig bra utan men men Rs är inte att leka med. Tycker svägerskan med man låter EXTREMT respektlösa om jag ska vara ärlig.


    Vad hemskt, men tur att hon klarade sig bra trots allt! Problemet här är att de barnen är jämt förkylda mer eller mindre under höst/vinter. Och föräldrarna är obrydda. Förra året tex hostade och snorade en av dem jättemycket när de var hemma hos oss. Hade feber och sov i vår soffa under större tiden. "Äsch, det är ingen fara!" De går på förskola, kalas osv fast de är förkylda.

    Frågar man innan om de är förkylda så svarar föräldrarna bara "nej, nej, det är lugnt!"

    Ja det är respektlöst.
  • SI12344
    Anonym (Nina) skrev 2018-09-05 17:57:25 följande:

    Vad hemskt, men tur att hon klarade sig bra trots allt! Problemet här är att de barnen är jämt förkylda mer eller mindre under höst/vinter. Och föräldrarna är obrydda. Förra året tex hostade och snorade en av dem jättemycket när de var hemma hos oss. Hade feber och sov i vår soffa under större tiden. "Äsch, det är ingen fara!" De går på förskola, kalas osv fast de är förkylda.

    Frågar man innan om de är förkylda så svarar föräldrarna bara "nej, nej, det är lugnt!"

    Ja det är respektlöst.


    Jag hade blivit tokig. Överlag är vissa lite nonchalanta med förkylningar, ?det är bara lite snuva? eller så. Sjuk är sjuk. Slutar alltid med att hela kontoret blir nedsmittat - eller så ännu värre bebisar!
  • Anonym (Nej)

    vi hade en filt som vi la över bröstet å famnen på den som skulle hålla bebisen å man fick bara pilla på händer å fötter inte vara i ansiktet. Jag ringde å sa till att skall man komma till oss e de krav på att man har bytt klädet å tvättar händer direkt när man kommer. Mina var extremt känsliga föddes i vecka 25 å kom hem i vecka 36 Men svärmor hade jätte mycket problem å lyssna på vad jag sa. Kom in nyrökt å stank på första besöket å tyckte jag jag överdrev. Körde ner hela ansiktet i sängen å pussa å gulla. Var bara de att sonen fick flera andningsuppehåll så fick åka in med ambulans. Efter de har jag inte viljat träffa henne å hon tycker jag e helt dum i huvudet för de e nyttigt med bakterier

  • Anonym (Mamma 2)

    Jag sa helt enkelt åt folk att gå om de kom till oss sjuka (trots att jag sagt till innan). När de hälsade på friska så fick de vackert tvätta händerna och sprita dom. Jag skiter i om folk tycker jag är onödigt nojig, jobbig och obekväm. Det är mitt barns hälsa det handlar om och då måste man ha lite ryggrad.

  • Anonym (JA!!!)
    Anonym (Nina) skrev 2018-09-05 17:57:25 följande:
    Vad hemskt, men tur att hon klarade sig bra trots allt! Problemet här är att de barnen är jämt förkylda mer eller mindre under höst/vinter. Och föräldrarna är obrydda. Förra året tex hostade och snorade en av dem jättemycket när de var hemma hos oss. Hade feber och sov i vår soffa under större tiden. "Äsch, det är ingen fara!" De går på förskola, kalas osv fast de är förkylda.

    Frågar man innan om de är förkylda så svarar föräldrarna bara "nej, nej, det är lugnt!"

    Ja det är respektlöst.
    Ja jag var livrädd. Dock var det hennes pappa som tyvärr blev sjuk och smittade henne trots att han försökte hålla sig borta. Men Rs är luftburet. Och smittar innan man blir jättesjuk som vuxen och hon var ju nyfödd och inget immunförsvar ännu. Vi låg inne i 2 veckor med sondmatning och någon som kollade till henne en gång i kvarten dygnet runt. Så allvarligt kan Rs vara på små bebisar. Tycker du ska be dom åka hem igen om du ser att dom är det minsta förkylda när dom kommer.
  • Fliselisan
    Anonym (Nina) skrev 2018-09-05 17:57:25 följande:

    Vad hemskt, men tur att hon klarade sig bra trots allt! Problemet här är att de barnen är jämt förkylda mer eller mindre under höst/vinter. Och föräldrarna är obrydda. Förra året tex hostade och snorade en av dem jättemycket när de var hemma hos oss. Hade feber och sov i vår soffa under större tiden. "Äsch, det är ingen fara!" De går på förskola, kalas osv fast de är förkylda.

    Frågar man innan om de är förkylda så svarar föräldrarna bara "nej, nej, det är lugnt!"

    Ja det är respektlöst.


    Prata med dom innan bebis är född. Såg nåt i stil med att enligt direktiv från läkaren på förlossningsavdelningen så ska förkylda barn/vuxna hållas långt bort från bebis när det är förkylningstider.

    Om bebis sover kan du ha denne i spjälsäng/resesängar i det rum ni vistas i så du kan ha koll, och bebis ligger lite skyddad. Eller i liggdelen till vagnen (kanske ställa hela vagnen typ i vardagsrummet) och en tunn sjal över.

    Det största problemet är ju föräldrarna som kommer med sjuka barn. Det är din bebis hälsa/liv det hänger på. Kan du någonsin förlåta dig själv om bebis blir jättesjuk pga du/ni inte sätter ner foten mot föräldrarna? Jag blir verkligen riktigt irriterad när jag hör om deras nonchalans.

    Vår bebis är född i februari. Min syster som bor utomlands hade bokad resa för att hälsa på oss i mars. Hon valde att bo hos vår mamma istället för oss såsom det var planerat, då hon var liiite förkyld. Sen träffades vi en stund och hon var då mycket noga med att sprita händerna och inte andas/ pussas på bebis. Mycket respektfullt.

    Om dom här föräldrarna kommer med sina barn till er så ska de sprita händerna i hallen. HELA familjen. Är de det minsta förkylda så säger ni TYVÄRR men vi får umgås en annan gång när ni är friska. Barnen ska oavsett inte hålla i eller pilla på er nyfödda!!!!! Vakta bebis och lämna ej ensam med någon i familjen. Är du kissnödig får du hålla dig eller ta med bebis in på toan.
  • Anonym (mamma)
    Fliselisan skrev 2018-09-06 20:45:22 följande:
    Om dom här föräldrarna kommer med sina barn till er så ska de sprita händerna i hallen. HELA familjen. Är de det minsta förkylda så säger ni TYVÄRR men vi får umgås en annan gång när ni är friska. Barnen ska oavsett inte hålla i eller pilla på er nyfödda!!!!! Vakta bebis och lämna ej ensam med någon i familjen. Är du kissnödig får du hålla dig eller ta med bebis in på toan.
    Handprit och otvättade händer? Nja. Tvätta händerna först, sedan sprit. Bara att skicka in dem i badrummet. 
  • Fliselisan
    Anonym (mamma) skrev 2018-09-07 05:45:18 följande:

    Handprit och otvättade händer? Nja. Tvätta händerna först, sedan sprit. Bara att skicka in dem i badrummet. 


    Alltid någon som måste anmärka på något man skriver, dessutom anonym. Trist. Precis som att dina åsikter vore de rätta.
  • Anonym (iop)
    Fliselisan skrev 2018-09-07 09:13:02 följande:

    Alltid någon som måste anmärka på något man skriver, dessutom anonym. Trist. Precis som att dina åsikter vore de rätta.


    Fast det där handlar ju inte om att anmärka för anmärkandets skull, utan fakta om smittskydd.

    Tycker du inte att fakta om smittskydd är viktigare än, i detta fallet blev det ju dina, bara åsikter?
  • Fliselisan
    Anonym (iop) skrev 2018-09-07 14:27:53 följande:

    Fast det där handlar ju inte om att anmärka för anmärkandets skull, utan fakta om smittskydd.

    Tycker du inte att fakta om smittskydd är viktigare än, i detta fallet blev det ju dina, bara åsikter?


    Tror du verkligen att en familj som inte bryr sig om att ungarna är tvärsjuka skulle gå in på toan och tvätta händerna ordentligt, torka torrt, sedan sprita rikligt och låta lufttorka? För ja, smittskydd kan jag. Precis som de flesta här inne. Handhygien är ju knappast ovärderliga kunskaper, vilka vissa verkar tro och ser sin chans att ?tillrättavisa? någon. Suck.

    Däremot är det antagligen lättare för TS att få familjen att iallafall sprita av händerna än en full tvagningsprocedur i badrummet.
  • Anonym (Nina)

    Lite uppdatering då..

    Babyn föddes för 5 dagar sedan, och igår eftermiddag var det tydligen dags för sambons syster med barn att hälsa på efter jobb/förskola...

    Jag och sambon sa nej till detta, men ingen lyssnade såklart. Så de stod och ringde på dörren med presenter och allt. Fick så sjukt dåligt samvete, men jag skickade hem dem, och nu är de skitsura på oss (särskilt mig).

    Jag sa att vi kunde ta en promenad idag (lördag) istället, vi har en djurgård med lekplats här i närheten. Men det föll inte i god jord.

  • Anonym (sssss)

    Kan ni inte säga till svägerskan att ni kommer hem till dem och hälsar på istället? Under förutsättning att barnen (och även de vuxna) är friska. Dels kan ni styra hur länge besöket ska vara. Dels kan ni vända i dörren om svägerskans barn är hostiga, snoriga och febriga.

    Svårt det där. Men din sambo måste vara på din sida. Eller han kanske vill ligga inne på sjukhuset med en nyfödd i flera veckor? Kan du fråga barnmorskan på BB hur det är med att träffa förkylda och hostiga barn. Din sambo kanske tar det till sig om det kommer från barnmorskan.

    Höjden av fräckhet av din svägerska och hennes familj att bara klampa in när ni precis kommit från BB. Kommer de oinbjudna den här gången också får ni be den åka igen och invänta en inbjudan.

  • Anonym (sssss)
    Anonym (Nina) skrev 2019-01-20 01:19:46 följande:

    Lite uppdatering då..

    Babyn föddes för 5 dagar sedan, och igår eftermiddag var det tydligen dags för sambons syster med barn att hälsa på efter jobb/förskola...

    Jag och sambon sa nej till detta, men ingen lyssnade såklart. Så de stod och ringde på dörren med presenter och allt. Fick så sjukt dåligt samvete, men jag skickade hem dem, och nu är de skitsura på oss (särskilt mig).

    Jag sa att vi kunde ta en promenad idag (lördag) istället, vi har en djurgård med lekplats här i närheten. Men det föll inte i god jord.


    Bra gjort! Men så respeklöst av svägerskan att komma och ringa på fast ni sagt nej!!!!! Ni behöver ju lite lugn och ro och landa i ni har en ny familjemedlem nu.

    Låt svägerskan sura.
  • Anonym (Fakta)
    Anonym (mamma) skrev 2018-09-07 05:45:18 följande:

    Handprit och otvättade händer? Nja. Tvätta händerna först, sedan sprit. Bara att skicka in dem i badrummet. 


    Det var bra att du belyste detta. Det är skrämmande många som verkar tro att lite handsprit på smutsiga händer fixar allt, men det är ju inte riktigt hela sanningen.
Svar på tråden RS-virus och träffa andra?