• Herregudjesus

    Att bli tagen för givet

    För att göra en lång historia kort - min sambo 'skiter' ibland i mig. Skiter i att svara när jag ringer & hör inte av sig på hela dagen/natten (fast han sett att jag ringt eller smsat). Detta gör mig så himla ledsen och jag känner att jag aldrig kan 'räkna' med honom. När han var på semester senast så hördes vi knappt på en vecka. Vi har bott tillsammans i 5 år.

    Om min kille (eller annan närstående för den delen) skulle ringa mig x antal ggr och jag missar samtalet hade jag så fort jag bara kunnat ringt tillbaka. För mig är det en självklarhet som sitter i benmärgen. Dessutom bryr jag mig så pass mycket att jag skulle undra vad han ville och jag skulle även bli jätteglad om han ringde mig (inte vilja missa samtalet). Detta har lett till att jag aldrig känner en trygghet i att jag vet var jag har honom.

    Han kan få mig att känna mig älskad och uppskattad på kvällen för att nästa dag inte svara alls i telefonen, och vara helt frånvarande när vi ses.

    Han har tidigare erkänt att han tagit mig för givet. Ändå fortsätter han, fast han vet att jag blir orolig och det gör mig så ledsen.

    Vad tycker ni om detta?

  • Svar på tråden Att bli tagen för givet
  • Herregudjesus

    Vill även tillägga att det får mig att känna mig så himla oviktig, ensam och jag blir själv väldigt bitter! Kan aldrig själv ta honom förgivet (i den mån som man borde kunna, dvs. En viss Förutsägbarhet) för jag vet aldrig om han är där eller inte! För mig känns det som att kärleken omtänksamhet lojaliteten och respekten brister totalt.

  • Herregudjesus
    Anonym (eee) skrev 2018-11-13 15:11:12 följande:

    Jag skulle nog ärligt talat bete mig likadant tillbaka och se vad som hände. Skulle han börja sakna mig då eller skulle han inte ens märka det? Om det var det sistnämnda skulle jag kanske åka bort en helg utan att säga nåt, se vad som hände då!

    Därefter ta ett rejält snack om hur osynlig jag börjat känna mig och att vi delar hus men inte ett hem, typ. 


    Tillägg: vi är 26&29 år gamla, inga barn.

    Nu när han var på semester sist så hörde jag inte av mig alls i princip. Han hörde av sig en gång om dagen i typ 5 minuter och var helt frånvarande (upplevde jag det som). Jag saknade honom men lovade mig själv att vara lika kall tillbaka. Samtidigt är det inte så jag vill ha det! Egentligen längtade jah efter att få prata med honom...
  • Herregudjesus
    Anonym (Qwe) skrev 2018-11-13 15:48:37 följande:

    Ledsen men det där ska du inte acceptera. En person som värdesätter sig själv tolererar inte att bli nonchalerad. Om du tagit upp det med honom och han inte visar att han bryr sig om det så tycker jag faktiskt inte att ni har en grund att bygga vidare på. En relation bygger på ömsesidighet och engagemang. Mitt råd är att verkligen tänka över den här relationen.


    Håller med. Men när han är den där underbara människan jag blev kär i så känner jag bara hur mycket jag älskar honom. Det kan jag leva på ett tag, tills jag får den där klumpen i magen ingen. Är det en destruktiv relation? Han gör det ju inte med mening. 'det är bara sån han är'...

    Jag är annars en tjej med mycket pondus och självrespekt men ja, det kanske har försvunnit i relationen genom åren. Blir lite förvånad själv när jag läser det att Jag accepterar sådant.
  • Herregudjesus
    Anonym (Bara några tankar) skrev 2018-11-14 10:20:46 följande:

    En relation handlar ofta om kompromisser, det är ofrånkomligt.

    Men när man mer eller mindre känner sig tagen för given, nonchalerad och osedd, då är det inte bra. Så t tör på både mående och självkänsla.

    Att stanna i en relation som är bra IBLAND, när HAN varit gullig, det är destruktivt skulle jag säga.

    Du är i någonting du inte trivs i , som du egentligen inte vill ha. Erkänn det för dig själv först och främst.

    Det är tungt, jag vet. Men det är inte kul att leva i en relation som hela tiden gör en besviken och ledsen heller.

    Jag tycker det låter som att ni har helt olika behov, och att det är du som anstränger dig i relationen. Inte han, eftersom han har mindre behov av dig än du av honom.


    Tack för ditt fina svar!

    Ja, så är det nog. Han har mindre behov av mig än jag av honom. Och precis som du säger är det jätte jobbigt att vara i en relation där man känner besvikelse.
  • Herregudjesus
    Anonym (Bara några tankar) skrev 2018-11-14 10:20:46 följande:

    En relation handlar ofta om kompromisser, det är ofrånkomligt.

    Men när man mer eller mindre känner sig tagen för given, nonchalerad och osedd, då är det inte bra. Så t tör på både mående och självkänsla.

    Att stanna i en relation som är bra IBLAND, när HAN varit gullig, det är destruktivt skulle jag säga.

    Du är i någonting du inte trivs i , som du egentligen inte vill ha. Erkänn det för dig själv först och främst.

    Det är tungt, jag vet. Men det är inte kul att leva i en relation som hela tiden gör en besviken och ledsen heller.

    Jag tycker det låter som att ni har helt olika behov, och att det är du som anstränger dig i relationen. Inte han, eftersom han har mindre behov av dig än du av honom.


    Tack för ditt fina svar!

    Ja, så är det nog. Han har mindre behov av mig än jag av honom. Och precis som du säger är det jätte jobbigt att vara i en relation där man känner besvikelse.
  • Herregudjesus
    Aiyana skrev 2018-11-14 13:07:52 följande:

    "Han har tidigare erkänt att han tagit mig för givet. Ändå fortsätter han, fast han vet att jag blir orolig och det gör mig så ledsen." 

    Frågan är väl mer varför du fortsätter i den här relationen? Att vara lycklig bara ibland och olycklig resten av tiden är inte en bra, trygg och sund kärleksrelation. 

    Till slut kommer du att sätta samma låga värde på dig som han redan har gjort. Och att förlora sitt självvärde och sin självkänsla är smärtsamt och det tar lång tid att komma igen till den man var innan. 

    Hade han verkligen älskat dig och värdesatt dig så hade han naturligtvis inte behandlat dig som han gör. Det är den bistra sanningen och så får du själv välja hur du vill må och leva ditt liv. 


    Vi håller faktiskt på att separera... Eller jag köpte mig en lägenhet som jag ska flytta in i snart. Tanken var först särbo men nu vet jag inte.

    Och ang. Förlora sig själv så har jag redan gjort det i denna relationen. Jah blev deprimerad (aldrig lidit av psykisk ohälsa tidigare) 1 år in i relationen och tog mig ur det för ca 2 år sedan. Återhämtat mig men behöver nog vara själv och hitta tillbaka helt o hållet igen. För det är svårt i en relation där det känns sådär. min energi går åt till detta att vara orolig och ledsen i omgångar.
  • Herregudjesus
    Anonym (Abc) skrev 2018-11-14 20:44:12 följande:

    Helt enig. Jag är mycket lik din sambo i beteende och måste inte ha sms eller telefonkontakt varje dag med min fru om jag är ute och reser med jobbet eller när jag är på jobbet eller tränar. Ska jag inte kunna lämna hemmet 8 timmar en dag utan att behöva "bevisa" min kärlek även på jobbet? Jag har mkt att göra som det är varje dag och om frun hade pressat mig att höra av mig så snart hon vill få tag i mig så hade jag blivit irriterad. I min värld känns du lite klängig för jag får uppfattningen att du vill ha kontakt med sambon flera ggr per dag. Jag säger dock inte att detta är fel ur ett objektivt perspektiv. Poängen är att människor är olika, har olika behov och bara du kan avgöra vad du behöver/kräver och hur viktigt dessa saker är för dig. Känner du dig taget för given är det givetvis inte bra.

    Flertalet som har svarat vill ju få det till att din sambo är en dålig person men det håller jag inte alls med om. Däremot verkar ni inte vara helt samspelta och balanserade när det gäller hur mycket och hur ofta kontakt ni behöver ha med varandra. Det är en ganska svår sak att lösa om man planerar ngt långvarigt och inte är helt synkade där.


    Jag börjar mer o mer förstå att vi har olika behov. Precis som du säger! Att det inte är att han är nonchalant utan för honom är det inte konstigt att man irne hörs av alls. Jag förstår det. Frågan är om man klarar av en relation där man har olika behov utan att båda kommer må dåligt?
  • Herregudjesus

    Min sambo är väldigt... Närvarande där han är (vilket är sjukt fint egentligen!) och om det inte är med mig då finns jag liksom inte i tankarna. Samtidigt så är han en väldigt frånvarande person kan jag tycka när han är med mig. Nu låter det som han inte alls är intresserad av mig med det är han. Han bara än sån... Tror han innerst inne är sjukt olycklig (pga. Sin familj) och när han är med andra så glömmer han bort det för en sekund. Men när han är med mig så kommer han i kontakt med sina riktiga känslor och det blir jobbigt. Han brukar se så sjukt olycklig ut vilket jag också påpekar ibland. De gör ju mig ledsen!

  • Herregudjesus

    Fler synpunkter?

    Vi har det så himla bra när det är bra... Men orkar inte vara ledsen och känna mig bortprioriterad och dissad från o till.

  • Herregudjesus
    Anonym (Bara några tankar) skrev 2018-11-15 13:28:40 följande:

    Så tror jag också.

    Det gäller nog bara att bestämma sig för om man vill fortsätta såhär eller inte, för har man olika behov av t ex närhet, bekräftelse, umgänge, tvåsamhet etc, så har man. Det kommer inte gå att ändra, då måste ju den ena parten köra över sig själv, och gå med på något som inte känns naturligt för den. Någon måste ändra sig för att den andra ska bli nöjd. Eller båda måste ändra sig och ingen är nöjd.


    Går det eller är det dömt att misslyckas?
  • Herregudjesus
    Anonym (Bara några tankar) skrev 2018-11-15 13:28:40 följande:

    Så tror jag också.

    Det gäller nog bara att bestämma sig för om man vill fortsätta såhär eller inte, för har man olika behov av t ex närhet, bekräftelse, umgänge, tvåsamhet etc, så har man. Det kommer inte gå att ändra, då måste ju den ena parten köra över sig själv, och gå med på något som inte känns naturligt för den. Någon måste ändra sig för att den andra ska bli nöjd. Eller båda måste ändra sig och ingen är nöjd.


    Går det eller är det dömt att misslyckas?
  • Herregudjesus
    Anonym (Bara några tankar) skrev 2018-11-15 16:38:34 följande:

    Ingen aning.

    Tror det är svårt att få det att lyckas om man i grunden har så olika behov.

    Ingenting kommer iaf lösa sig av sig själv.

    Vem ska anpassa sig, du eller han?

    Ska man behöva anpassa sig varje dag, varje månad, år efter år?

    Kanske du ska ta tag i dina bekräftelsebehov hellre än att han ska höra av sig och bekräfta oftare och mer?

    Jag bara spånar.

    För att bara gå omkring och känna sig osedd (du), eller otillräcklig (han) är ju inte kul. Och ha det bra när det är bra, dvs någon har gjort avkall eller ansträngt sig.


    Nä jag håller med. Han känner sig ofta otillräcklig sger han. Inre bara pga mig. Ja de e svårt dt här. Älskar honom så mycket.
  • Herregudjesus
    Anonym (. Eila) skrev 2018-11-16 08:41:53 följande:

    Undrar fortfarande om du menar att ni måste höras flera gånger om dagen när ni jobbar? Varför ni ses ju på kvällen om ni bor tillsammans. Att inte höra av sig på en vecka kan jag tycka är lite väl menförstår om han ville ha en pasu från alla krav om det i vardagen innebär att höra av sig flera.gpnger på arbetstid. Vad har ni eg att prata om varje gång?


    Ska försöka svara på din fråga. Vi hörs inte varje dag under arbetstid - men om jag ringer eller sms önskar jag att han ringer tillbaka när han kan (o inte skiter i det). Det hade jag gjort! Eller om han är ute med vänner och jag har ringt en gång så önskar jag samma där. Han hör liksom bara av sig när HAN behöver det. Jag kan ringa 500 gånger och han ringer ej tillbaka... Om ni förstår? Alltså på hans villkor inte när jag kanske behöver få tag i honom. Han kan ta upp telefonen o se att jag ringer o sen stänga av ljudet bara.. Det skrämmer mig. Han har sagt det själv. Jag har inget onormalt behov av kontakt men önskat tryggheten att jag vet att han alltid finns där om jag behöver honom, som jag känner med mina vänner o familj.
Svar på tråden Att bli tagen för givet