• Anonym (Ledsen)

    Skolan fryser ut mitt barn

    Jag känner att skolan åsidosätter mitt barn. Han går inte på fritids och det gör alla andra i hans klass. De går i förskoleklass måndag till torsdag 8-14. Ledig fredagar från skolan. Dom är 17 st i klassen och 16 går alltså på fritids. Jag och mannen jobbar natt varannan vecka och ledig varannan fast olika veckor. Alltså är någon av oss alltid ledig fredag=ej berättigad fritids. Mån-tor har dom alltid lektioner och fredagar gör hela klassen utom min son roliga saker.

    Exempel på Fredagsaktiviteter:

    Imorgon firar dom Lucia

    Bio

    Gympatimme

    Simskola

    Lekparkslek

    Biblioteket

    Bakning

    Dagsdisco

    Prova på instrument/måla/sång

    Cykeldag

    Osv osv

    Han har inte fått vara med på en enda av dessa aktiviteter och hela klassen ser fram emot och pratar om den roliga fredagen som kommer.

    Får dom göra så här? Eller det får dom säkert men det känns så taskigt mot min pojke.

    Vi hade möte för dom tyckte att min son blev utanför och ville att vi skulle uppmuntra honom att ta mer kontakt med andra barn.

    Den enda lösningen är att någon av oss byter jobb och går dagtid men då måste vi först få en ny förskola till de två minsta barnen som går på nattis (det är två års kötid till dagförskolan här om man redan har fungerande barnomsorg)

  • Svar på tråden Skolan fryser ut mitt barn
  • Anonym (A)

    Troligen behöver ni båda starta egen firma, annars får han väl bara gå varannan fredag.

    Lycka till!

  • Anonym (lärare)

    Ts hur långt har du drivit frågan? Jag tycker helt klart att din son borde få vara med några timmar även på fredagar. Jag var i en liknande situation när jag var arbetslös en period, men då på förskolan. Jag försökte först med förskolechefen, men det var lönlöst. Jag gick vidare till barn- och ungdomsförvaltningen (buf) och där gav de mig rätt till barnomsorg även de dagar jag inte arbetade. Jag förklarade på vilket sätt mitt barn for illa av reglerna. Hon jag pratade med var klok och sa att barnet ska inte fara illa av våra krångliga vuxenregler.

    Hjälper det inte att prata med buf kan man vända sig till Skolinspektionen. För din son är det ingen skillnad, det är skola även på fredagen och då får han inte vara med. Jag ser heller ingen anledning till att elever i förskoleklass ska vara lediga en dag, nu tillhör de den obligatoriska skolan och eleverna bör vänja sig med att gå i skola fem dagar i veckan.

  • Gena

    Tycker inte det är så konstigt att de har utflykter eller bakar på fritidsdagen. Det ska ju inte bara vara "förvaring" av barnen den dagen. Men de borde verkligen tänka till lite på hur det påverkar de barn som inte är med den dagen. Vissa saker borde alla barn få vara med på. I synnherhet Lucia. Likaså badhuset. De hade åtminstone kunnat bjuda in alla barn att vara med en del av dagen den dag de ska ha Lucia. Tycker det är dåligt gjort av skolan.

  • Anonym (anonym)
    Gena skrev 2018-12-14 09:37:46 följande:
    Tycker inte det är så konstigt att de har utflykter eller bakar på fritidsdagen. Det ska ju inte bara vara "förvaring" av barnen den dagen. Men de borde verkligen tänka till lite på hur det påverkar de barn som inte är med den dagen. Vissa saker borde alla barn få vara med på. I synnherhet Lucia. Likaså badhuset. De hade åtminstone kunnat bjuda in alla barn att vara med en del av dagen den dag de ska ha Lucia. Tycker det är dåligt gjort av skolan.
    Eftersom alla i klassen förutom ett barn är på fritids den skolfria dagen varje vecka så borde det tas hänsyn till att det finns risk för att komma utanför barnen lär ju se det som att klassen är på fritids tillsammans den skolfria dagen
  • Anonym (skolan)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-12-13 09:12:32 följande:

    Jag känner att skolan åsidosätter mitt barn. Han går inte på fritids och det gör alla andra i hans klass. De går i förskoleklass måndag till torsdag 8-14. Ledig fredagar från skolan. Dom är 17 st i klassen och 16 går alltså på fritids. Jag och mannen jobbar natt varannan vecka och ledig varannan fast olika veckor. Alltså är någon av oss alltid ledig fredag=ej berättigad fritids. Mån-tor har dom alltid lektioner och fredagar gör hela klassen utom min son roliga saker.

    Exempel på Fredagsaktiviteter:
    Imorgon firar dom Lucia
    Bio
    Gympatimme
    Simskola
    Lekparkslek
    Biblioteket
    Bakning
    Dagsdisco
    Prova på instrument/måla/sång
    Cykeldag
    Osv osv
    Han har inte fått vara med på en enda av dessa aktiviteter och hela klassen ser fram emot och pratar om den roliga fredagen som kommer.
    Får dom göra så här? Eller det får dom säkert men det känns så taskigt mot min pojke.
    Vi hade möte för dom tyckte att min son blev utanför och ville att vi skulle uppmuntra honom att ta mer kontakt med andra barn.
    Den enda lösningen är att någon av oss byter jobb och går dagtid men då måste vi först få en ny förskola till de två minsta barnen som går på nattis (det är två års kötid till dagförskolan här om man redan har fungerande barnomsorg)


    Det är ju inte skolan i sig som fryser ut din son utan reglerna som gör att han inte är på fritids på fredagar. Jag kan tycka att i hans fall kunde det vara berättigat med fritids på fredagar av sociala skäl, dels för att så många aktiviteter sker på den dagen men också för att bli en del av gruppen och samvaron i klassen. 

    Kontakta skolan och sedan kommunen och beskriv problemet. Det borde gå att ordna.
  • Anonym (Pappa)
    hammarhajen skrev 2018-12-14 05:38:55 följande:
    Nja. Även skolor med klassiskt eftermiddagsfritids ordnar aktiviteter för barnen där, som tur är så de barnen får en bra tillvaro. Barnen i en klass pratar om aktiviteter som sker en onsdag kl. 15.00 också, det är liksom så det är. Att inte gå på fritids innebär att man lätt hamnar lite utanför. Det är inte skolans fel. 

    Är det någon man ska vara sur på så är det den som bestämmer reglerna och det är inte den enskilda skolan. 

    Jag förstår problemet TS, men det är INTE skolan som "exkluderar" för att de följer de regler de tvingas följa, och för att de försöker göra tillvareon rolig och bra för fritidsbarnen. Kan du prova att prata med skolans rektor, som kanske kan hjälpa er i kontakten med ansvariga på kommunen?
    Om ett barn exkluderas från den socialsamvaron så är det ett problem för skolan, läs skollagen och läroplanen så får du se.

    Skolan har sitt ansvar och det går inte att göra det så lätt för sig att bara hänskjuta frågan till någon annan, även skolan kan och har en skyldighet att kommunicera med beslutsfattarna när det blir problem.

    Skolan exkluderar med ursäkt att de följer regler
  • Bananböjaren

    Hade det varit frågan om kompetent personal som jobbat där så hade man sett till att liknande aktiviteter flyttades runt lite så att de inte alltid inföll på den enda dagen då ingen förskolenundervisning ordnades.

    Det skylls på kommunen (vilket är delvis rätt), men det är knappast kommunen som bestämmt att utflykter och liknande aktiviteter ska hållas på fredagar? Dagispersonalen vill gärna bli kallade för pedagoger, men i det här fallet är det uppenbart att dom saknar minsta inblick i pedagogik.

  • Bibbidi
    Bananböjaren skrev 2018-12-14 11:51:14 följande:

    Hade det varit frågan om kompetent personal som jobbat där så hade man sett till att liknande aktiviteter flyttades runt lite så att de inte alltid inföll på den enda dagen då ingen förskolenundervisning ordnades.

    Det skylls på kommunen (vilket är delvis rätt), men det är knappast kommunen som bestämmt att utflykter och liknande aktiviteter ska hållas på fredagar? Dagispersonalen vill gärna bli kallade för pedagoger, men i det här fallet är det uppenbart att dom saknar minsta inblick i pedagogik.


    Eh. Nu handlade det om förskoleklass, alltså "årskurs 0", inte dagis. Förskola (dagis) och förskoleklass (årskurs 0) är inte samma sak. Det är alltså inte dagispersonal det handlar om här.

    Fritids och skolan är ju två olika enheter på skolan ts. Fritids kan ju inte hjälpa att inte alla barn går i skolan på fredagar. Ring till kommunen och fråga om ditt barn kan gå på fritids några timmar på fredagar istället.
  • Bananböjaren

    Jag förklarade mellan raderna i mitt första inlägg varför det är frågan om dagis, men det gick visst inte hem. Personalen har bevisligen av den här tråden att döma exakt noll kunskaper när det kommer till pedagogik. Överbetalda barnvakter med andra ord.

  • Anonym (anonym)
    Bananböjaren skrev 2018-12-14 11:51:14 följande:
    Hade det varit frågan om kompetent personal som jobbat där så hade man sett till att liknande aktiviteter flyttades runt lite så att de inte alltid inföll på den enda dagen då ingen förskolenundervisning ordnades.

    Det skylls på kommunen (vilket är delvis rätt), men det är knappast kommunen som bestämmt att utflykter och liknande aktiviteter ska hållas på fredagar? Dagispersonalen vill gärna bli kallade för pedagoger, men i det här fallet är det uppenbart att dom saknar minsta inblick i pedagogik.
    Lär ju inte gå att flytta om de flesta aktiviteter eftersom barnen de andra dagarna endast tillbringar några få timmar efter skolans slut på fritids några kanske 2 timmar andra 3 timmar. Den skollediga dagen innebär ju att de kan planera en en heldag med alla barn tex. mellan 8.30-14.00 och då lämna fritids om det ska vara biblioteksdag, cykelutflykt eller simhallen.
Svar på tråden Skolan fryser ut mitt barn