Inlägg från: Anonym (Jenny) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jenny)

    Osjälvständig 13-åring

    Anonym (S) skrev 2019-01-11 20:32:06 följande:

    Låter mycket likt mig och jag har ADD&autism, (går in i varandra symptommässigt för mig så svårt att avskilja om detta påminner mer om det ena eller andra) som framkom i vuxen ålder.


    Skulle köra på schema för varje veckodag, tydligt så han ser och kanske en checklista för viktiga saker varje dag.


    Jag har funderat på det med checklistor med. Det blir liksom ett steg mellan att jag säger till honom och att han gör det på eget initiativ. Det kanske är värt att testa. Jag är mest rädd för att det bara blir så att jag ändå måste påminna och kontrollera. Men det skulle i alla fall vara träning på att få ett system att fungera. 

    Tack så mycket för att du tog dig tid att svara! Om du inte har något emot det så skulle jag vilja ställa några frågor till dig: Fick du din diagnos i vuxen ålder? Hjälpte den dig? Skulle du ha velat ha fått den som barn istället? Vad är den största fördelen med att få en diagnos? 
  • Anonym (Jenny)
    Joyho skrev 2019-01-11 20:37:07 följande:

    Att han är intelligent och klarar skolan gör inte att han inte kan ha någon diagnos. Utan dig klarar han ju faktiskt inte skolan eftersom han inte gör läxorna självmant.

    Jag tycker på din beskrivning att det absolut finns vissa saker som tyder på diagnos, men det är ju absolut inte säkert. Det kan vara en mognadssak Oavsett så behöver han just nu lite mer stöd än många andra 13-åringar och då får man utgå ifrån hans förutsättningar.

    Mitt förslag är att börja med veckoschema med bildstöd (även att han är intelligent och kan läsa sedan många år tillbaka är bildstöd att föredra, finns forskning på detta) Satsa på en sak åt gången, börja med det ni tycker är viktigast. Säg t.ex. att ni vill börja med att han ska kunna ta ansvar för dusch själv. Duschar han varje dag? Varannan? Alltid efter träning antar jag. Då sätter ni upp bilder på dusch de dagar han ska duscha, eventuellt ihop med klockslag för att göra det extra tydligt. Sätt schemat någonstans där han hela tiden ser det. Kanske i hallen, i hans rum, på kylskåpet? Hitta det som passar för er. Låt honom själv vara med och sätta upp schemat och uttala tydligt att det är för att han själv ska ha ansvar för att komma ihåg det. Försök sedan att inte påminna om dusch. Påminn istället att han ska titta på schemat så han har koll. När det väl funkar med duschen så utökar ni med nästa sak, tex. läxorna, tills det finkar o.s.v. Men det är viktigt att ni bara för att något finkar inte plockar bort bildstödet. Låt det sitta kvar så finns det där som ett stöd för lite sämre dagar/perioder.

    Detta är ett sätt att bli självständig, även om det är ni som måste göra schemat varje vecka.

    /mamma till pojke med högfungerande autism


    Tack så mycket för ett klokt svar! Givetvis har du rätt i att man kan ha en diagnos utan att inte fixa skolan. Men jag måste säga att det där med att göra läxorna för egen maskin nog är en process som många barn lär sig med tiden och kan behöva stöd som yngre, utan att man för den sakens skull säger att de inte klarar av skolan.
    Jag ska definitivt prata med honom om att testa på checklistor och kanske scheman.
    Tack igen för dina råd!
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (S) skrev 2019-01-11 21:18:37 följande:

    Sätt på dörren tills hans rum eller vid eventuellt skrivbord så listan syns tydligt. Kanske någon post-it på badrumsspegeln som påminner om t.ex deo eller annat i närheten av där han bör utföra saken.


    Ja ,för ett halvår sedan då jag var 30 år så är rätt ny på allt det här fortfarande. Påbörjat kontakt med Habiliteringen och lite annat men mest av allt så har mina diagnoser minskat mitt välutvecklade självhat rejält. Att aldrig få ihop livet eller orka vad "alla andra" gör... Jag hade väldigt gärna fått den tidigare för att då hade jag haft en helt annan chans i livet.


     


    Tack så mycket för svar och jag önskar dig all lycka i framtiden med dessa nya verktyg. Det här med självbilden är så viktigt för unga människor - eller för oss alla egentligen. 
    Ska testa med lappar listor.
  • Anonym (Jenny)

    Tack så jättemycket för alla förslag och råd. Det verkar som om någon form av schema eller checklista är något som har fungerat för många. Jag fick också ett tips om en app som gjorde ens checklista till ett spel, som jag ska kolla in.
    Det är ju inte så att vi inte har berättat för honom att han ska duscha en gång om dagen, städa rummet en gång i veckan, osv. Förväntningarna är rätt så klart uttalade. I verkligheten blir det nu så att jag påminner honom och sedan gör han det. Om något så är han väldigt "lydig" (obs, detta har aldrig varit något mål i min barnuppfostran) när jag väl ber honom om något. 
    Men jag ska prata med honom nu i helgen och se om vi kan komma på några bra sätt att ta oss an det här. Åtminstone jobba på att trappa ner på min styrning och mitt överinseende. Ansvar och autonomi. 

    Något som jag fortfarande inte riktigt på det klara med är hur jag ska överlåta mer av ansvaret för hans uppförande på honom. Som det är nu så ingriper jag flera gånger om dagen för att se till att situationer inte eskaleras. Det hade varit väldigt skönt om han hade kunnat ta över den biten själv lite med.

  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Anne) skrev 2019-01-11 23:20:55 följande:
    Har också en kille född 05 här hemma. Tycker er kille låter hyfsat normal. Här händer inte många knop utan tillsägning. Åker jag bort en vecka så är det nog bara träning som skulle funka. Han skulle dock inte ta några som helst initiativ att ta sig själv dit med bussen utan hade inväntat sista minuten och undrat varför ingen sa till honom eller vart skjutsen ör. När det gäller duscha har vi märkt ett ökat intresse då han precis kommit in i puberteten innan dess har han nog aldrig kommit på att han ska gå in i duschen självmant. Är dock övertygad om att min son kan och kommer klara sig bra. Han känns inte sen eller omogen jmf med kompisarna. Jag har tidigare inte behövt avstyra syskonbråk men det har också kommit nu med puberteten. Där känns det som han tagit ett steg tillbaka och lite söker bråk med syskon. Eller han vill nog se hur långt han kan gå. Vad som är ok att säga/göra. Men ett schema är väl bra att börja med? En del av vår uppgift är ju att de ska bli självständiga. Men jag tänker att du har en något skötare relation om killen precis kommit i puberteten så han inte börjar tro att du knuffar bort honom. Märker på min son att han är otroligt känslig just nu men det behöver såklart inte vara samma för alla.
    Det är precis det som jag har suttit och oroat mig för! Det är som om du läste mina tankar. Han är helt klart så där hormonellt skör och instabil just nu och känslorna sprutar åt alla håll. Det sista jag vill är att han tycker att jag stöter bort honom...

    Saker och ting lunkar på ganska lugnt här, men det känns bara som om allt faller ihop som ett korthus om jag inte håller ordning och styr upp.

    Tack för ett kalibrerande inlägg! Det är bra att få lite verklighetsförankring emellanåt.  Det är min första tonåring och det är helt klart ett nytt stadium att vänja sig vid.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-01-12 06:37:15 följande:

    Vad menar du med att situationer eskalerar? Blir han arg, vad händer?


    Ja, han blir arg och bråkar och gormar. 
    Men när jag är hemma händer det i princip aldrig. I morse till exempel så höll hans lillasyster på att sjunga och jag kunde se hur det irriterade honom. Jag började prata med lillasyster och fick henne intresserad av en annan aktivitet. Alltså väldigt små ingrepp tar helt udden av situationen.
  • Anonym (Jenny)

    Till hans försvar måste jag säga att det känns väldigt orättvist att kalla honom oföretagsam och odriftig. Han lägger massor av energi, engagemang och kreativitet på skolan och sin sport.

  • Anonym (Jenny)
    Alexi skrev 2019-01-12 13:59:41 följande:
    Men alltså, du kan ju inte hålla på och avleda en 13-åring. Hur ska han då lära sig hantera sina känslor. Man måste lära sig att bita ihop även om man irriterar sig på andra.
    Case in point. Men som sagt så faller han så hårt... 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Eva) skrev 2019-01-12 15:01:56 följande:

    Gör inget annat än du gör. Du gör allt rätt. Fortsätt se till att han har ett smidigt liv. Ny forskning (en långtidsstudie i Danmark som varit mycket noggrann) visar att barn som ditt barn klarar sig mycket bra som vuxna. Det stämmer inte att det skulle vara skadligt att vara en curlingförälder. Ni har det ju bra och han är i en känslig ålder och han är mer utsatt än andra på grund av att han redan mist en förälder. Så fortsätt bara med det som funkar och njut av att ni har det så harmoniskt och bra som ni har det. 


    Tack för ett väldigt betryggande svar. Jag skulle hemskt gärna vilja ta del av den där studien? Kommer du ihåg var du hörde talas om den? 
  • Anonym (Jenny)
    EmberEyes skrev 2019-01-12 07:44:34 följande:
    Shoegal81 skrev 2019-01-12 06:33:19 följande:

    Håller med ovanstående, det är inget fel, varför måste det letas diagnoser så in i helvete i det här landet, blir så less! Han behöver nog bara lite mer tid att mogna, låter som en vanlig tonåring. Börja fasa in lite förändringar där han tar mer ansvar, och våga släppa på kontrollen lite.


    Nu letar man väl inte diagnoser för skojs skull,som vissa verkar tro. Många verktyg, stöd och hjälpmedel kan du inte få tillgång till utan en diagnos. Så länge barnet fungerar bra som det är,så behöver man kanske inte göra en utredning, men har barnet behov av mer så är det faktiskt dåligt föräldraskap att inte utreda.

    Precis som en person med nedsatt syn självklart ska få tillgång till glasögon (och göra en synundersökning först, inte bara dra till macken och köpa ett par där), så ska ett barn med NPF också få tillgång till hjälpmedel.
    Jag tror inte heller för ett ögonblick att folk sätter diagnoser för skojs skull, men i vårt fall undrar jag vad det är för resurser och verktyg som han skulle få tillgång till som han inte redan har?
    För att dra det till det extrema: det är väl ingen som tycker att han skulle medicinera för att duscha självständigt, när en enkel påminnelse får samma effekt?
    Han drar in höga betyg och skulle inte behöva mer stöd i skolan heller. Skolan har ganska strikt struktur och klara regler. Det är en miljö som han hanterar väldigt bra.
Svar på tråden Osjälvständig 13-åring