Inlägg från: Anonym (Jenny) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jenny)
    jrockyracoon skrev 2019-01-12 20:26:10 följande:
    Helt fel - och saknar stöd i forskningen.

    Han lär sig att hantera sina känslor genom att de vuxna hanterar och hjälper honom så länge han är i behov av det. Att bita ihop är något som barn med tillräckligt mognad gör. De klarar av vuxna som är som dig och gör fel genom att vara tillräckligt fungerande och trots det ogenomtänkta bemötandet klara av situationen.

    Du ska aldrig kräva av ett barn att klara av saker som det inte klarar av. Det kommer inget gott av det. Däremot kan man sätta krav utifrån barnets mognadsnivå, och uppmuntra utveckling.

    TS, jag håller med "Eva":s briljanta inlägg att du ska fortsätta hjälpa pojken. Du beskriver att det inte är krävande för dig, och att du endast behöver ingripa några gånger varje dag. Ja, fortsätt att stödja honom och visst kan du testa olika metoder för att få honom att ta mer ansvar, men backa om du märker att det inte fungerar. Kräv inte mer av honom än han klarar av.

    Ju längre tid du kan hjälpa honom att fungera, desto bättre. Hans hjärna utvecklas mer och mer, och när saker i hans närhet fungerar kan han få tid att mogna och processa. Att gå in i en värld där han skriker, bråkar och är frustrerad är givetvis inte på något sätt bra för hans utveckling.

    Om ni märker att hans problem är så allvarliga att ni inte kan hantera dem så är det kanske läge att söka hjälp och fundera över diagnos. Men eftersom han faktiskt fungerar bra med lite hjälp av dig, så ser iaf jag inte något behov av något sådant.

    Det finns som sagt studier som visar att "curlade" barn klarar sig bättre än andra barn. Det är fullständigt logiskt. Att visa kärlek och omsorg över sina barn ger resultat. Att som förälder föregå barnet och hjälpa barnet klara av situationer när det behövs gör att det får en lagom dos ansvar och utveckling. Att fyrkantigt kräva att barnet ska klara av vissa saker bara för att barnet har uppnått en viss ålder eller för att andra barn klarar det, är bara helt korkat.
    Ja det är så vi har resonerat. Vi ger så mycket stöd och hjälp som barnet behöver och försöker att ha tillförsikt att han kommer att mogna och utvecklas om vi bara har tålamod. Vi har ju faktiskt rätt många år av barndom kvar att låta honom växa till sig på. Och det "extra" vi ger honom fungerar faktiskt väldigt bra i att låta honom må bra och vara framgångsrik i det han tar sig för.
    Eftersom det är något jag gör mer eller mindre automatiskt så tror jag inte att varken jag eller hans pappa riktigt insåg hur mycket jag styr förrän jag var borta en vecka för ett tag sedan. Allt rullar ju bara på...
  • Anonym (Jenny)
    pyssel skrev 2019-01-12 20:33:56 följande:

    "Faktum är att när jag i början på december åkte bort en vecka, hans pappa var förstås hemma med honom, så hade han inte bytt kläder, duschat, gjort läxorna eller tagit sig till träningen under hela tiden. "

    Detta, och mer information som du kommer med efterhand, får mig att seriöst undra om inte båda har autism.


    Tack för ditt inlägg. Jag försöker ta det till mig, men jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag ska göra med det. Om hans pappa skulle ha autism, så är han i så fall så extremt välanpassad att det inte utgör något handikapp. Och då pojken hanterar sin omvärld så pass framgångsrikt... Jo, jag vet att autism är ett spektra, och att vi alla har drag av det. Nu kommer du säkert att tro att jag bara är hemmablind! 
    I alla fall, tack för dina tankar, jag ska definitivt överväga dem.
  • Anonym (Jenny)
    jwrga skrev 2019-01-12 21:44:39 följande:

    Men alltså va? Jag har inte läst allt nu, men diagnoser för att en 13-årig kille inte självmant duschar eller gör läxorna och bråkar med sin pappa och syskon? Låter helt normalt för mig. En 13-åring är ju otroligt omogen och det händer så mycket i deras liv och utveckling. Fokusera på det som funkar och uppmärksamma positivt när han tar egna initiativ till något. I övrigt hade jag varit glad över att det fungerade så bra som det ändå verkar göra. 


    Ja, haha, jag vet inte om jag har blivit så mycket klokare av alla inläggen... Är han hopplöst efter med allvarliga funktionsnedsättningar eller en helt normal tonåring? Sanningen ligger nog någonstans mitt emellan... Vi är i alla fall väldigt glada och tacksamma att han är "vår" - precis som han är. 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Syskonen då?) skrev 2019-01-12 22:44:03 följande:
    Det är antagligen väldigt bra att du stöttar och förenklar tillvaron för pojken, men jag kan inte låta bli att undra hur dina manövers påverkar syskonen. Då klart försöker du höra det smidigt och obemärkt. Men de har ju sina tentakler och känner ju så klart av att du avbryter sång osv. För syskonet kan det ju lätt uppfattas som att du inte värdesätter dess personlighet på samma sätt och att det äldre syskonet allt för ofta prioriteras ?utrymmesmässigt? i hemmet.
    Som flerbarnsförälder oroar jag mig nog väldigt ofta för att alla syskonen får så mycket uppmärksamhet, utrymme och tid som de behöver. Jag ber minst lika ofta 13-åringen att göra något annat (gå och duscha, tex) som jag avbryter småsyskonen. Att få lillasyster att göra något annat än att sjunga var bara ett exempel från den här morgonen. Ofta är det bara att se till att de har lite svängrum eller byta samtalsämne och fokus. I en familj påverkar vi alla varandra, mest positivt, men givetvis blir det kompromisser och jämkningar med. Som äldsta barnet i familjen gör han mycket för sina småsyskon och de har en fin relation. 
    Alternativet till att ingripa är ju mycket mer negativt för syskonen med, med konflikter och bråk. Så en aspekt med att låta honom ta mer ansvar är ju snarare att inte låte det gå ut över småsyskonen. Vi vuxna kan klara av att det blir lite jobbigare, men inte ska hans syskon behöva stå ut med det, eller?
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (S) skrev 2019-01-12 22:54:18 följande:

    Ja för vi har ju verkligen satt diagnoser...Nej, föreslagit att det kan vara så och att det kan vara bra att vara uppmärksam. Hoppas verkligen inte att så är fallet men det där att vara hemmablind och tro att ens tonåring bara är lat/ouppmärksam/etc när det egentligen handlade om riktiga problem är vi många som fått erfara. Som varit tonåringen. Inte kul att bli utskälld för sånt man inte fixar, att inte få ihop vardagen :)


    Det som får mig att fundera mest är det där att killen inte gjorde ett skvatt på en vecka, inte ens intresset. Men det är bara att stötta vidare och samtidigt försöka styra över så killen får ta mer ansvar.


    Jag uppskattar din input väldigt mycket. Någon som själv har gått igenom något liknande och vad som faktiskt hjälpte och stjälpte dig. Att du tar dig tid och delar med dig av det är oerhört generöst och jag tror att det kommer att hjälpa min pojke med, även om han ju är sin egen individ.
    Jag måste säga att jag har fått väldigt mycket ut av den här tråden. Den har fått mig att reda ut mina tankar och känslor i frågan och jag är tacksam för alla som har tagit sig tid att svara.
  • Anonym (Jenny)
    tankfull skrev 2019-01-13 09:09:16 följande:

    Jag har läst hela tråden och ingenting som du skrivit om pojken känns som att det skulle ge anledning till att utreda honom för en diagnos.

    Du känns som en väldigt intelligent och ambitiös person och däri ligger nog både din förmåga och din ambition att allting ska flyta på friktionsfritt. Du har förmågan att avleda och ligga steget före och då gör du det. Jag anar att du har höga mål för dina barn och som jag skrev tidigare så kräver det en del av pojken att klara av en akademisk utbildning och sport på ganska hög nivå. Skulle du ha lägre ambitioner så hade du även haft mindre kontrollbehov och mindre behov av att curla, men nu vill du mycket och då behövs det att du finns som stöd med curling - om man nu vill kalla det för curling.

    När du inte är där så tar 13-åringen lite semester från allting, det behöver inte vara konstigare än så. Även om han säkert mår bäst av rutinerna så kan han behöva en paus från allting ibland. Håller man för hårt kan det bli lite kaos när man släpper taget. Det är prästens ungar som svär och polisens ungar som snattar om du förstår vad jag menar. Låt 13-åringen få chilla ibland och faktiskt även tappa humöret. Du verkar som en fantastisk person och han snappar säkert upp många bra saker från dig som han kommer att praktisera när han blir vuxen. 


    Tack snälla människa för ett så varmt och hjärtligt svar. Jag försöker verkligen göra mitt allra bästa, men vet att jag är långt från felfri. 
    Semester? Det är ett bra sätt att se på det.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-01-13 17:42:27 följande:
    Av det du beskriver så är det nog det här som jag möjligen inte tycker hör hemma hos en vanlig 13-åring. Han tolererar inte att ett barn sjunger..? Vad händer om ni sätter an honom i en sån situation? Typ lugnt förklarar att nnn får sjunga hur mycket hon vill, om du vill ha det tyst får du gå någonstans än just där hon sjunger.
    Jag, som vuxen mogen kvinna, kan bli irriterad på en femåring som sjunger. Om jag är trött eller har huvudvärk eller får höra samma melodi för femtielfte gången....
    Det förvånar mig inte det minsta att en 13-åring inte kan tolerera det emellanåt. Det som jag däremot ber om råd om är att han har svårt att själv kunna avstyra situationen, ta sig utom hörhåll eller distrahera sig själv.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Nn) skrev 2019-01-14 04:30:22 följande:

    Jag har läst dina svar. En ?vanlig? tonåring, lite sen i utvecklingen, lite lat o glömsk el ?diagnos??!?! Ja det är inte lätt. Och som nån sa, man utreder ju inte för att nån har svårt att duscha.

    Min tös var lite sån. Avskydde att duscha och vi fick införa duschdagar. Tisdagar o lördagar. Alltid. Och ibland däremellan om det var träning el nåt annat. Varm svettig sommar typ. Hon hade otroligt lätt för sig i skolan, pluggade knappt och a i de flesta ämnen. Tills hon började gymnasiet.

    Hon gick natur och för första gången fick hon börja ?plugga?. Det var skitsvårt. Hon fick ångest och det är en ganska stor omställning för någon som varit ganska blyg att börja gymnasiet.

    Hon har alltid känt sig socialt otillräcklig, obekväm, med såna hon inte känner. Älskar sina nära vänner till döds och skulle göra allt för dom. Otroligt kärleksfull och väldigt rolig.

    Men också trött. Enormt trött och även oföretagsam. Måste än idag ställa klockan för att duscha. Hon har påminnelser på allt i mobilen.

    Hon blir lugn av datorspel och att sitta o pilla med mobilen. Helt hypet uan. Men pendlar mellan att vara supertrött o hyper.

    Jag har mååååånga gånger undrat om hon är en lite ovanlig tonåring el om hon har nåt annat. Jag har själv adhd med stort h. Utbränd nu och inget h alls kvar.

    När hon var 17 fick hon diagnosen. Adhd kan se ut på så många olika sätt och speciellt vid tjejer. Det florerar många felaktiga rykten på nätet tyvärr. Det var först i gymnasiet som det blev stora problem. Hon hängde inte med, kunde inte planera pluggandet osv. Innan hade hon ju inte behövt plugga. Förmodligen var även grundskolan lite ?slapp? så många gled igenom den. Men med mycket tuffare tempo på natur så blev det ohållbart.

    Hon älskar skolan och att vara i skolan för det finns strukturer där. Ramar att förhålla sig till ett schema att utgå från. Hon vill bli lärare.

    Ingen blir mer självgående av curling. Men det är skillnad på att curla och ?stötta?. Jag kan stötta mitt barn i tex köket. (Hon hatar att laga mat och struntar i att äta om hon inte orkar gå och göra en smörgås el smoothie tex). Då brukar jag ?följa med? och sitta vid köksbordet och stötta men hon får göra maten själv och plocka undan själv. Typ som ett boendestöd. Och hon har lärt sig sätta alarm på mobilen på allt, när hon ska duscha osv.

    Jag tänker att om du inte skulle avvärja ev bråk osv, skulle det bli kaos då. Då är ju du en del av ?medicinen?, boendestödet och den som håller i strukturen så att livet faktiskt funkar. Ofta är barn/ människor med adhd otroligt smarta. Själv har jag både utbildning och eget företag. Men svårt med städningen hemma fast aldrig på jobbet. Svårt att sortera papper hemma men aldrig på jobbet. Där finns det ju liksom regler o ramar att följa och jag slipper tänka ut själv hur det ska vara.

    Långt svar men lite tankar så här i natten från mig som inte kan sova :)


    Är det okänsligt att vara tacksam för att du inte kunde sova i natt och istället delade med dig av din klokskap här? 
    Vi har pratat och kommit fram till att så länge killen mår bra och trivs med sin tillvaro så kommer vi ställa upp och stötta lite mer än vad som anses normalt i hans ålder. Det är viktigare att se till varje enskilds behov än att försöka uppfylla någon norm. Vi kommer att försöka utmana honom och bygga upp hans självständighet, men inte på bekostnad an hans eller familjens mående.
    Tack igen för att du så generöst delade med dig av dina erfarenheter.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-01-14 17:40:58 följande:
    Du svarade ju inte på frågan. Vad händer då om du säger åt honom att gå undan istället för att ta ut sin irritation på syskonet som sjunger? Det är ju det han behöver lära sig, eller? Vad händer om du faktiskt förklarar för honom i skarpt läge? Tar han till sig, förstår och agerar på annat sätt nästa gång?
    Ber jag honom gå undan så gör han det utan problem. Han förstår resonemanget och logiken och rättvisetänket. Vad han inte gör är att omsätta det i praktiken för egen maskin, dvs löser situationen utan att någon ingriper. Själva ingripandet kan vara att få bort honom ur situationen, fokusera hans uppmärksamhet på något annat eller ta bort det som triggar ur situationen (i detta fall sången). Han tog i detta fallet inte heller ut någon irritation på sin lillasyster utan jag såg att han höll på att gå åt fel håll och avbröt situationen. Besvarar det din fråga?
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-01-14 19:39:22 följande:
    Ja kanske, förstår nog på ett ungefär. Han förstår när du förklarar och går undan när du ber honom. Men om situationen uppstår igen en annan dag så löser han det ändå inte för egen maskin. Utan du behöver ingripa, igen, annars blir det bråk. Eller?
    Ja, precis så. Det gör ju att vårt problem inte är något problem så länge jag är där. Han är en mycket välanpassad kille som är lätt och trevlig att ha att göra med då. Vi inser ju bara att han förr eller senare måste lära sig ta över ansvaret själv.
  • Anonym (Jenny)
    Svensk Pirat skrev 2019-01-14 20:32:57 följande:

    ADHD, Autism, narcissist, psykopat, deprimerad och egocentrerad - det tror jag på.


    Det var en självdiagnos då?
    Jag önskar dig all lycka med att komma tillrätta med det.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Nn) skrev 2019-01-14 20:36:20 följande:
    Haha ingen fara. Glad om man kan hjälpa lite. Vet hur det är. Du låter ju mycket klok och är ju väldigt medveten. Skulle rekommendera att läsa böcker i ämnet. Finns många bra på bibblan.

    Lycka till med grabben!!
    Tack och bästa välönskningar till din tjej med! Det finns en plats för oss alla här i världen.
  • Anonym (Jenny)
    Alexi skrev 2019-01-14 20:58:31 följande:

    Men jag undrar fortfarande vad han själv säger om sitt beteende. Vad säger han om bristen på dusch och allt annat den där veckan du var borta? Förstår han att alla andra i hans ålder duschar regelbundet?


    Det går bra att resonera med honom och han "går med på" de regler och riktlinjer vi har. Sedan blir det inte mer utan påminnelser. Det försvinner liksom om det inte är i direkt anknytning.
  • Anonym (Jenny)
    Svensk Pirat skrev 2019-01-14 20:47:40 följande:
    Jag svarade ditt inlägg, inte mig själv.
    Jag är ledsen, jag vet bättre än att svara på dylika inlägg. Peace! Det kan inte vara lätt att vara en svensk pirat.
  • Anonym (Jenny)
    Alexi skrev 2019-01-15 08:27:05 följande:
    Men förstår han konsekvenserna? Att kompisarna kan tycka han är äcklig? Dvs kan han se en poäng med att duscha?
    Ja han kan se poängen med att duscha (och göra läxorna, gå upp på morgonen, äta regelbundna måltider, träna, städa rummet, borsta tänderna osv, etc - det har blivit ganska duschcentrerat här i tråden och det är ju bara en liten del av det). Vi informerar och resonerar och förklarar och argumenterar... I stunden händer det ändå inte utan påminnelse. Å andra sidan så får han påminnelser och allt det här flyter på bra i vardagen - han duschar varje dag.

    Sedan har det poppat upp i tråden flera gånger att hans kompisar kommer att tycka att han är äcklig. Visst har vi sagt att det är viktigt med hygienen för att folk ska tycka att man är fräsch och vilja vara med en, men vi har nog undvikit starkt laddade ord som "äcklig" - skam är något vi försöker hålla till ett minimum. Och har du umgåtts med några tonårspojkar på senare tid? De luktar inte direkt jordgubbar i bilen efter dem när hans kompisar har fått skjuts någonstans.
Svar på tråden Osjälvständig 13-åring