• Anonym (???)

    Har vi 25% invandrare?

    En av fyra niondeklassare har utländsk bakgrund. Innebär det att vi har 25% invandrare i Sverige?

    I Malmö lever 20% av högstadieeleverna i hederskultur. Om alla invandrare levde i en hederskultur skulle det finnas 20% invandrare i Malmö, men det finns ju en massa invandrare som inte lever i hederskultur. Är det kanske 30% invandrare i Malmö, eller mer?

    När en skola kommer upp i en viss procent utrikesfödda börjar svenskarna söka sig till andra skolor. Jag har inte den siffran tyvärr, men tydligen finns det en gräns.

  • Svar på tråden Har vi 25% invandrare?
  • Anonym (Slarvigt uttryckt)
    nihka skrev 2019-02-11 17:48:08 följande:
    Jo, det har du.

    En flykting är en person som flyr och inte stannar i sitt land och en internflykting är en person på flykt inom sitt eget land.
    Du bestämmer inte vem som är flykting och inte.
    Jag har aldrig sagt att jag bestämmer vem som är flykting.
    Jag har erkänt att jag har svårt att förstå Svenska myndigheters, ditt och gelikars sätt att se på det.
    Därför beskriver jag hur jag ser på det, vem jag betraktar som flykting, och vad min fattningsförmåga räcker till.

    Internflykting har jag inte ens nämnt.

    En flykting är en person som flyr och inte stannar i sitt land
    Se där, då är ju du och jag 100% överens!
    Den som väljer att resa från Danmark till Sverige är alltså ingen flykting, har inte flytt från sitt land och vi behöver inte och ska inte hjälpa den personen, som är en vanlig resenär, på det sätt som Svenska politiker, journalister och det s k etablissemanget generellt anser att vi ska hjälpa s k flyktingar.

    Men om alla dessa nyanlända är bara vanliga resenärer, vad håller vi då på med i Sverige?
    Eller menar du att all jordens vanliga resenärer som väljer att resa till Sverige helt automatiskt ska få tillgång till alla vår hjälp och all den välfärd som vi har arbetat ihop? Hur f_n ska våra skattemedel räcka till det???
  • nihka
    Anonym (Slarvigt uttryckt) skrev 2019-02-11 18:43:01 följande:
    Du bestämmer inte vem som är flykting och inte.
    Jag har aldrig sagt att jag bestämmer vem som är flykting.
    Jag har erkänt att jag har svårt att förstå Svenska myndigheters, ditt och gelikars sätt att se på det.
    Därför beskriver jag hur jag ser på det, vem jag betraktar som flykting, och vad min fattningsförmåga räcker till.

    Internflykting har jag inte ens nämnt.

    En flykting är en person som flyr och inte stannar i sitt land
    Se där, då är ju du och jag 100% överens!
    Den som väljer att resa från Danmark till Sverige är alltså ingen flykting, har inte flytt från sitt land och vi behöver inte och ska inte hjälpa den personen, som är en vanlig resenär, på det sätt som Svenska politiker, journalister och det s k etablissemanget generellt anser att vi ska hjälpa s k flyktingar.

    Men om alla dessa nyanlända är bara vanliga resenärer, vad håller vi då på med i Sverige?
    Eller menar du att all jordens vanliga resenärer som väljer att resa till Sverige helt automatiskt ska få tillgång till alla vår hjälp och all den välfärd som vi har arbetat ihop? Hur f_n ska våra skattemedel räcka till det???
    Har du inte?

    "så bedömer jag saken så här:

    Flykting är man att betrakta som när..."

    Nej, det var jag som nämnde internflykting. Och internflykting är man även när man har flytt 10 städer bort från sin hemstad, precis som man är flykting när man har flytt 10 länder bort.

    Så vi är förstås 0% överens och resten du skriver är n/a.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Slarvigt uttryckt)
    nihka skrev 2019-02-11 18:30:32 följande:
    Ja, I Sverige har vi ett system med 9-årig grundskola och gymnasium för barn- och ungdomar samt SFI, grundläggande svenska och gymnasiesvenska för vuxna jämte andra ämnen och yrkesutbildningar inom dem kommunala vuxenutbildningen där även validering av utländska utbildningar görs.

    Det är inte så att analfabeter inte kan något språk. De kan naturligtvis prata och förstå talat språk, ibland flera språk, men inte läsa och/eller skriva alls eller fullt ut. Analfabeter filtrerar igenom lite långsammare och de med högre utbildning snabbare. 

    Goda språkkunskaper är vägen in till arbetsmarknaden. För personer som inte redan är utbildade eller inte har en så gångbar utbildning är utbildningarna Restaurang & Storkök, Vård & Omsorg samt utbildning till lokalvårdare särskilt populära då de leder till omedelbar anställning. Man skriker nämligen efter arbetskraft inom dessa områden. Gäller även utbildning till bussförare, mekaniker mfl.

    Företag kan inte satsa och expandera så som de skulle vilja då det råder ARBETSKRAFTSBRIST i Sverige. Hur hade du tänkt att vi skulle lösa detta svårlösta problem?

    nihka, jag ska efter bästa förmåga försöka svara dig utförligt:


    Då uppfattar jag att du anser att nuvarande Svenska skolan och utbildningsväsendet fungerar bra?
    Din åsikt är att SFI fungerar bra och generellt har uppvisat ett gott resultat i genomförda mätningar?

    Då är din åsikt att såväl de mest studiebegåvade, inklusive de mest begåvade, som ska utgöra den allra viktigaste stommen för god samhällsutveckling och landets framtida ekonomi, får tillräckliga resurser, har goda förutsättningar och får stimulans i nuvarande och kommande skola och utbildningsväsen?
    Likväl som att analfabeter och mindre studiebegåvade (mindre begåvade) har tillgång till tillräckliga resurser, utan att det inkräktar på den för landet så viktiga utbildningen av de mest begåvade?
    I så fall är du väl tämligen ensam om att ha denna åsikt?
    Har du överhuvudtaget besökt någon skola i verkligheten, eller tagit till dig någon som helst information, under de senaste fem åren?

    Du menar att analfabet är man enbart beroende på avsaknad av utbildning? Om man är studiebegåvad (begåvad) eller inte har inga andra orsaker än enbart vilken utbildning man har fått?
    I vanliga fall brukar ju undersökningar visa att de som väljer att skaffa sig en högre utbildning i allmänhet är de som har de personliga egenskaper som krävs för att bli studiebegåvad, t ex "filtrerar lite snabbare" enligt ditt uttryck. Finns det någon forskning som visar att hjärnan i allmänhet blir snabbare efter att man genomgått högre studier? Och i så fall blir långsammare hos dem som inte genomgår högre studier?

    Jag håller snarare med de studier som, grovt uttryckt och med ditt ordval, visar att individer som har en snabbare hjärna, "filtrerar snabbare", som är mer begåvade, också väljer att utbilda sig på högre nivå.
    De individer som har lägre begåvning genomgår i allmänhet inte någon högre utbildning.

    Ska jag uppfatta ditt sätt att resonera som så att du tror att det i den våg av nyanlända analfabeter som kommit till Sverige under senare år så är det din bedömning att många kommer att gå vidare till högre studier?

    På vad grundar du ditt påstående att goda språkkunskaper är vägen in på till arbetsmarknaden?
    Menar du att det är vanligt att arbetsgivare, privata eller offentliga, har som enda  kriterium att den arbetssökande ska ha goda språkkunskaper? Jag har då aldrig sett en sådan jobbannons.
    Till samtliga tillgängliga jobb så söker man individer med de personliga egenskaper och med den kompetens som krävs för att utföra jobbet. Givetvis kan goda kunskaper i Svenska vara ett exempel på ett grundkrav. Men det är självfallet aldrig tillräckligt för att få ett jobb, inte ens inom de av dig uppräknade jobben.
    Tvärtom däremot är vanligt, individer med lämpliga personliga egenskaper och kompetens har mycket goda chanser få dessa jobb även om de tom saknar kunskaper i Svenska.
    En absolut självklarhet om man ser det ur perspektivet från den betalande kunden och från arbetsgivarens perspektiv.

    En motsvarighet är att politiker och andra inbillar sig att statistiken visar att personer med gymnasieutbildning får jobb men att personer utan gymnasieutbildning blir utan jobb.
    Lösningen är alltså att ge alla en gymnasieutbildning så får alla ett jobb.
    Det är en självklar och fundamental tankevurpa. (Dessutom med största sannolikhet en helt medveten vurpa i strävan att förneka och dölja.)
    Det statistiken egentligen visar, vilket är hur självklart som allra helst, är att individer som har sådana personliga egenskaper och sådan begåvning att de skiter i, eller inte ens klarar av, att utbilda sig ens på gymnasienivå, dessa individer får inget jobb.
    Men att de inte får något jobb beror alltså till största delen att de saknar de personliga egenskaper och den begåvning som arbetsgivaren och hans betalande kund kräver. Om du ger dessa individer en gymnasieutbildning så har de ju fortfarande inte fått några betydande andra personliga egenskaper eller begåvning, de kan fortfarande inte göra kundnytta och arbetsgivarna kan fortfarande inte anställa dem. Detta är hur självklart som allra helst.

    Ja, arbetskraftsbrist råder.
    Du menar alltså att de senaste årens s k "flyktingvåg" till Sverige motsvarar det arbetsgivare och betalande kunder skulle betrakta som arbetskraftsinvandring? Min bedömning av dig är att det kan du inte seriöst ens själv tro på?
    Nog vet både du och jag att arbetskraftsinvandring är något helt annat än den s k "flyktingvåg" vi nu har sett?
    Tvärtom skapar den s k "flyktingvågen" mycket större och ökande arbetskraftsbrist, den är mycket resurskrävande och kräver väldigt många arbetande människor som tar hand om dessa individer och följderna av dem. Bara som ett litet exempel; vårdbehovet, behovet av utbildning, behovet av poliser och vakter bland nyanlända bedöms vara oproportionerligt stort, mycket större än för den genomsnittliga befolkningen. Det medför alltså ökat behov av vårdpersonal, lärare, poliser, vakter etc vilket i sin tur medför ytterligare ökad arbetskraftsbrist. Det är väl ändå uppenbart även för dig?

    Regeringen, budgeten, politiker, ekonomer och de allra flesta andra gör bedömningen att den s k "flyktingvågen" även på lång sikt kommer att ekonomiskt negativt belasta Sverige med ökade utgifter och kostnader.
    Det är absolut inte längre bara SD eller rasister som hävdar detta utan det framgår alltså tydligt t ex i såväl den tillfälliga och den kommande budgeten och i de allra flesta partiers retorik.
    Numera är det väl ingen som hävdar att det kommer en hög andel högutbildade? Vilket tidigare var en allmänt använd och spridd myt.
    Numera är det väl ingen som hävdar att den s k "flyktingvågen" kommer vara räddningen för Svensk ekonomi?

    Jag är arbetsgivare och jag är för arbetskraftsinvandring. Liksom i princip alla arbetsgivare är. Det är jag övertygad är en relativt enkel lösning på problemet med arbetskraftsbrist, om bara facket och vänsterpolitikerna inser detta och ställer upp på denna naturliga lösning.
    Jag har aldrig träffat en enda arbetsgivare som tror att den s k "flyktingvågen" skulle kunna vara lösningen på problemet med arbetskraftsbrist. Alla tror tvärtom. 
    Däremot har under senare tid tydligt fått kraftigt ökad spridning den allmänna uppfattningen, bland arbetsgivare och andra, att den s k "flyktingvågen" och Sveriges nya samhällsproblem är det största problemet vi står inför, allmänt betraktat som mycket större och allvarligare problem än arbetskraftsbrist!

  • Anonym (Slarvigt uttryckt)
    nihka skrev 2019-02-11 18:35:29 följande:
    Du kan inte tänka dig att man skulle FRÅGA dessa kvinnor och barnen som du påstår att du så gärna vill hjälpa hur och var de vill bli hjälpta?

    Just nu kommer väldigt många av dem just som ANHÖRIGINVANDRARE - något SD vill strypa helt.
    Om man frågar ett stort antal random personer, kvinnor och män, i lågt utvecklade länder runtom i världen, om någon av de personerna skulle vilja resa till ett land som heter Sverige för att de skulle få chansen bli förtidspensionär eller ålderpensionär, fullt betald med svenska skattemedel, med rätt att sedan bosätta sig var som helst, t ex i sitt gamla hemland, och få sin pension utbetald från Sverige.
    Tror du möjligen att det finns en chans att en hög andel av dessa tillfrågade skulle svara ja?

    Det är ju en lika fullt relevant och jämförbar fråga som din fråga...

    Under rådande omständigheter, med våra nya och accelererande samhällsproblem, så vill jag ta en total paus och även strypa den s k anhöriginvandringen.
    Jag skiter fullständigt i om SD vill eller inte vill samma sak som jag. Liksom jag är övertygad att en klar majoritet av väljarna också skulle vilja samma sak som jag, oavsett vad SD vill.
    nihka, det funkar inte längre att stämpla oss som SD:are eller dra rasistkortet. Vi är många många fler än enbart SD:are som vill detta! Och vi är inte rasister!!!
  • Anonym (Praktisk)
    Anonym (Slarvigt uttryckt) skrev 2019-02-11 20:21:46 följande:

    Om man frågar ett stort antal random personer, kvinnor och män, i lågt utvecklade länder runtom i världen, om någon av de personerna skulle vilja resa till ett land som heter Sverige för att de skulle få chansen bli förtidspensionär eller ålderpensionär, fullt betald med svenska skattemedel, med rätt att sedan bosätta sig var som helst, t ex i sitt gamla hemland, och få sin pension utbetald från Sverige.

    Tror du möjligen att det finns en chans att en hög andel av dessa tillfrågade skulle svara ja?

    Det är ju en lika fullt relevant och jämförbar fråga som din fråga...

    Under rådande omständigheter, med våra nya och accelererande samhällsproblem, så vill jag ta en total paus och även strypa den s k anhöriginvandringen.

    Jag skiter fullständigt i om SD vill eller inte vill samma sak som jag. Liksom jag är övertygad att en klar majoritet av väljarna också skulle vilja samma sak som jag, oavsett vad SD vill.

    nihka, det funkar inte längre att stämpla oss som SD:are eller dra rasistkortet. Vi är många många fler än enbart SD:are som vill detta! Och vi är inte rasister!!!


    Ja, här ser man rasismen I full blomning. Du vill att din 80-åriga mor ska få pengar men inte Tant Zania. Och orsaken är att din mor under hela livet roffat åt sig av den svenska välfärden.
  • Anonym (Slarvigt uttryckt)
    nihka skrev 2019-02-11 19:09:41 följande:
    Har du inte?

    "så bedömer jag saken så här:

    Flykting är man att betrakta som när..."

    Nej, det var jag som nämnde internflykting. Och internflykting är man även när man har flytt 10 städer bort från sin hemstad, precis som man är flykting när man har flytt 10 länder bort.

    Så vi är förstås 0% överens och resten du skriver är n/a.
    Nä, nu måste jag vänligen fråga dig om du försöker skoja med mig? Är det din önskan att jag ska inbilla mig att tro att du har lite otur när du tänker?

    Precis så som du skriver bestämmer jag inte vem som är flykting.
    Jag skriver bara vad jag personligen anser är en rimlig bedömning på vem som är en flykting, alltså enligt min egen personliga bedömning.
    Och jag skriver att jag inte förstår t ex politikers, journalister och det s k etablissemangets deras egna bedömningar gällande vad de anser vara en flykting. 

    Jag citerar ordagrant vad du skriver:
    En flykting är en person som flyr och inte stannar i sitt land
    Och konstaterar följaktligen att på den punkten är du och jag helt och hållet, på pricken och till 100%, överens.

    Jag menar ju precis samma sak som du skriver, att en s k flykting som väljer att lämna Danmark flyr ju inte från sitt land utan han väljer att resa vidare till Sverige, sannolikt pga t ex att här får han chansen att bli fullt betald pensionär och/eller i övrigt vill åtnjuta vår välfärd på ett överlägset sätt mot vad han kan få i Danmark. Men det har ju självfallet inget att göra med att han skulle fly för sitt liv när han väljer att lämna Danmark!
  • DaijaHadén
    Anonym (Slarvigt uttryckt) skrev 2019-02-11 17:08:58 följande:

    Sverige behöver nu en ärlig chans att ta hand om våra accelererande samhällsproblem och vi är följaktligen i skriande och akut behov en tillfällig absolut paus från att ta emot fler sådana resenärer som kallas flyktingar. Detta innefattar även paus från i princip all s k anhöriginvandring. Annars har vi inte möjlighet på ett seriöst sätt ta hand om de människor som har kommit till Sverige och vi klarar uppenbarligen inte att ta hand om våra nya samhällsproblem.

    Sverige har tagit ett extremt stort ansvar.
    Helt och hållet ett oproportionerligt stort ansvar.
    Nu är det dags för de övriga medlemsländerna i vår gemensamma union EU att ta motsvarande ansvar.
    Som medlem i den gemensamma unionen kan ifrågasättas om Sverige ens har rätt att göra helt egna regler och ta emot så många fler än våra unionskollegor?
    För att förmå fler länder att ta sitt ansvar måste Sverige ta en absolut paus, annars kommer självfallet inte de andra länderna någonsin att ta behöva sitt ansvar. Rätt så självklart om man tänker efter.


    Håller med i mycket av det du skriver. Sverige har paradoxalt nog tagit ett oansvarigt stort ansvar. Det jag inte håller med om är din lösning.


    Lösningen på problemet är inte att resterande EU nationer tvingas (till vad som oftast är mot deras egen befolknings vilja) att införa en generös, inkluderande och kravlös invandringspolitik som huvudsakligen utgörs av lågutbildade människor ifrån den tredje världen. Diskussionen är över, slutsatsen är nådd. En sådan politik är objektivt skadlig. Det räcker att man tar sig en titt på den tredje världens befolkningspyramider för att förstå hur myopisk och otillräcklig en sådan politik är i det långa loppet.


    Som ett exempel så kommer den Afrikanska befolkningen att ha dubblerats fram till 2050. Detta oavsett hur många vi tar in. Det finns alltså inget naturligt slut på migrationsströmmen. Då måste man helt enkelt tänka om. Vad vi behöver är en modern version av Marshall-planen. Vi måste hjälpa den tredje världen att utvecklas till den första. När vi istället subsidierar dess korruption och dess dysfunktion genom att ta hand om dess unga outbildade och arbetslösa män så möjliggör vi enbart problemet att fortsätta och att växa sig större.


    Vi spelar ett farligt spel här. Ett nytt ideologiskt kallt krig gryr redan mellan öst och väst. Mellan våra individuella friheter och vår demokrati och östs kollektivism och autokrati (framförallt Kinas). Historien har inte nått sitt slut än och vi har valt helt fel skede i den till att börja ifrågasätta och försvaga oss själva.

  • DaijaHadén
    Anonym (Praktisk) skrev 2019-02-11 20:32:42 följande:
    Ja, här ser man rasismen I full blomning. Du vill att din 80-åriga mor ska få pengar men inte Tant Zania. Och orsaken är att din mor under hela livet roffat åt sig av den svenska välfärden.

    Hej. Skulle du kunna ta och pm:a mig dina kontouppgifter och lösen. Jag och mina vänner (vi har utländsk bakgrund för övrigt) skulle vilja ta ut lite pengar ifrån det. Du kan vara lugn, vi kommer förmodligen aldrig att betala tillbaka hela den summa vi tar ut.


    Tackar du nej så är du rasist.


     


    För det är så det fungerar va?

  • Anonym (Slarvigt uttryckt)
    Anonym (Praktisk) skrev 2019-02-11 20:32:42 följande:
    Ja, här ser man rasismen I full blomning. Du vill att din 80-åriga mor ska få pengar men inte Tant Zania. Och orsaken är att din mor under hela livet roffat åt sig av den svenska välfärden.
    Nej orsaken är att alltsedan Per-Albins tid så har välfärden utvecklats och dimensionerats för Sveriges befolkning och dess skattebetalare. Det är min 80-åriga mor och alla andra i tidigare generationer som under den här delen av historien arbetat ihop till denna välfärd.
    Den är inte avsedd för och har aldrig dimensionerats för människor som aldrig deltagit i samhällets uppbyggnad och skapandet av Sveriges välfärd.
    Landets skatteintäkter är inte en oändlig resurs utan det är en klart begränsad resurs och kan aldrig någonsin bli annat.
    Sverige är ett i sammanhanget väldigt litet land med i jämförelse väldigt liten ekonomi. Hur gärna vi än vill så kan vi inte ta hand om alla dessa resenärer, oavsett om vi vill kalla dem flyktingar eller något annat. T ex så har vi inte resurser klara en extremt stor tillströmning av pensionärer som aldrig har bidragit till välfärden, oavsett om de heter Zania eller något annat.

    Dessutom har vi nu dragit på oss dessa nya samhällsproblem som redan nu har börjat ta i anspråk mycket stora delar av pengarna som i stället skulle behövas i vår välfärd. Vi har aldrig skattat fram några pengar som var avsedda för att ta hand om problemen i våra nya utanförskapsområden. Alla vettiga politiker och ekonomer har nu kommit till insikt att våra nya samhällsproblem kommer att kräva ännu mera resurser, alltså skattepengar, i framtiden.
    Skattepengar som i årtionden varit beräknade och avsedda för helt andra ändamål! Hur ska vi lösa det problemet?

    Hur mycket större tror du EU:s samlade totala ekonomi är i jämförelse med Sveriges egna lilla ekonomi?
    Hur kan någon inbilla sig att lilla Sverige ensamt skulle kunna lösa dessa problem när EU:s samlade resurser, i jämförelse ofantliga resurser!, inte anses tillräckliga?

    Kanske dags för ett "wake-up-call"?
  • nihka
    Anonym (Slarvigt uttryckt) skrev 2019-02-11 20:06:19 följande:

    efter bästa förmåga svara


    Då uppfattar jag att
    Din åsikt är 
    Då är din åsikt
    I så fall är du väl tämligen ensam om att ha denna åsikt?
    Har du överhuvudtaget besökt någon skola i verkligheten, eller tagit till dig någon som helst information, under de senaste fem åren?
    Du menar att
    Ska jag uppfatta ditt sätt att resonera som
    Menar du att.
    Det är en självklar och fundamental tankevurpa. (Dessutom med största sannolikhet en helt medveten vurpa i strävan att förneka och dölja.
    Du menar alltså att
    Min bedömning av dig är att det kan du inte seriöst ens själv tro på?
    Det är väl ändå uppenbart även för dig?

    Jag
    jag
    jag
    Jag


    Svara? Jo, jag förstår att detta var efter bästa förmåga, men det här är ju inget svar utan dina antaganden. Du kunde ju lika gärna gå och prata med spegeln.

    Jo, men så är det! Jag har överhuvudtaget aldrig besökt någon skola i verkligheten, eller tagit till mig någon som helst information, under de senaste fem åren. Vad listigt av dig att räkna ut det! 

    Tack för en så givande diskussion som du hade förmåga till. Särskilt roande var hur du tolkade "filtrerar  igenom" (utbildningssystemet) som någon slags RAS-aktivitet.

    Lycka till med anställningen av busschaufförer som inte kan någon svenska. Det blir säkert jättebra när de inte kan kommunicera med arbetsgivaren och resenärerna, inte kan läsa vad det står på skyltar och kan noll om svenska trafikregler och säkerhetsföreskrifter. Verkligen genomtänkt hörru!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Har vi 25% invandrare?