• Alexi

    Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?

    Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?

    Dottern går i mellanstadiet och vi har fått tider för utvecklingssamtal. I princip alla tider ligger mellan kl 10 och 14. Jag förstår inte hur läraren tänker. Barnet missar lektioner och föräldrarna får ett helsike i ett lösa jobbpusslet. Sannolikt svårt för många föräldrar att komma båda två. Tidigare lärare har alltid haft samtalen vid kl 07.30-09 eller typ kl 14-16. Då kan man ju jobba en hyfsat vanlig dag. Men det här med tider mitt på dagen är ju larvigt.

    Nu kan vi kanske en av oss jobba hemma och lösa det så, men ska folk med mer bundna jobb stanna hemma en hel dag för detta? En förälder som är lärare, skaffa vikarie för sin egen klass för att gå på utvecklingssamtal för barnet.

    Jag fattar inte, vill inte skolan att föräldrar ska vara engagerade i sina barns skolgång?

  • Svar på tråden Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?
  • Magnefico
    Alexi skrev 2019-03-12 17:10:34 följande:

    Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?

    Dottern går i mellanstadiet och vi har fått tider för utvecklingssamtal. I princip alla tider ligger mellan kl 10 och 14. Jag förstår inte hur läraren tänker. Barnet missar lektioner och föräldrarna får ett helsike i ett lösa jobbpusslet. Sannolikt svårt för många föräldrar att komma båda två. Tidigare lärare har alltid haft samtalen vid kl 07.30-09 eller typ kl 14-16. Då kan man ju jobba en hyfsat vanlig dag. Men det här med tider mitt på dagen är ju larvigt.

    Nu kan vi kanske en av oss jobba hemma och lösa det så, men ska folk med mer bundna jobb stanna hemma en hel dag för detta? En förälder som är lärare, skaffa vikarie för sin egen klass för att gå på utvecklingssamtal för barnet.

    Jag fattar inte, vill inte skolan att föräldrar ska vara engagerade i sina barns skolgång?


    Har du sagt det till läraren? Kanske kan han/hon ordna en annan tid om ni har svårt att komma?

    Att gnälla på ett forum ger inte mycket..
  • Mompreneur

    Har en kompis med 5 barn i skolålder (låg och mellanstadiet). Där kan vi snacka.

    Du klagar om ett barn.

  • hammarhajen

    För många lärare är arbetssituationen så pressad att enda möjligheten att hinna med samtal är att lägga dem under lektionstid och låta en kollega på fritids ta klassen. 

  • hammarhajen
    korngryn skrev 2019-03-12 18:20:34 följande:
    Jag skulle ALDRIG få ta en semesterdsg för utvecklingssamtal. Utvecklingssamtalen annonseras kanske 1,5-2 mån i förväg. Schemaönskemål måste vara inlämnade minst 6 mån i förväg så det skulle aldrig funka.

    Och hur ska alla de aom inte har semester göra? (Timanställda, vikarier, studenter) Man kan ju inte utgå från att alla bara kan ?ta? semester hur som helst.

    Utvecklingssamtal dagtid är en omöjlighet för många.
    Och samtal på kvällstid eller tidig morgon är en omöjlighet för många lärare, t.ex. ensamstående med lite resväg till hem och förskola. 

    Timanställda och vikarier får väl helt enkelt tacka nej till jobb när man bokat samtal, studenter brukar kunna lösa det mesta med dialog med sina egna lärare. Hur gör timanställda, studenter och vikarier när de får en tandläkartid, läkaritd eller måste släppa in en hantverkare hemma?
  • kaffe
    Bunny on speed skrev 2019-03-12 18:17:25 följande:

    Utv. Samtal ska rymmas inom ordinarie arbetstid


    Med 45 timmars arbetsvecka borde det finnas goda möjligheter att lägga utvecklingssamtalen på andra tider än mitt på dagen.
  • mammalovis

    Till skillnad mot förr så har inte alla lärare förtroendetid, en del jobbar 40-timmarsveckor som alla andra och all flextid ska nollas så fort som möjligt. Kanske har ni en sådan.

    Dessutom kan jag säga att samtalsveckorna är bland de tuffaste på hela läsåret. Alla samtal ska förberedas och dessutom efterarbetas. Under den tiden försvinner all rättningstid under arbetsförlagd tid då nästan alla möten rullar på som vanligt. Förtroendetiden går i vanliga fall åt till extra tid på jobbet att rätta samt förbereda lektioner hemma, för att hinna umgås lite med de egna barnen också. Hälften av den tiden försvinner under samtalsveckorna, då det blir senare dagar på jobbet.

    Jag jobbar 80%. På måndagar har jag schemalagd planeringstid 14:15-14:30. På tisdagar 13:30-15:30. På onsdagar har vi möten med rektor, så planeringstid mellan 13:30-14:00. På torsdagar 13:30-15:30. Vanliga samtal läggs en halvtimma och samtal med tolk beräknas till 45 minuter. 

    Det komiska i det hela är hur många elever som har föräldrar som har tid att gå på både tandläkarbesök och läkarbesök under lektionstid, så någonstans stämmer inte ekvationen.

    Men i ditt fall är väl det enklaste att du skickar iväg ett mail och påtalar att ni gärna vill gå på utvecklingssamtal, men har svårt att komma mitt på dagen. Går det lösa, så går det lösa.

  • Guapa

    Det känns som ett rimligt önskemål att lägga utvecklingssamtalen i början eller slutet av arbetsdagen (inom lärarens arbetstider så klart).

    Väldigt märkligt om det inte går att planera så det passar er om ni uttryckt det önskemålet. Konsekvenserna skulle ju annars kunna bli enorma för personer med många barn.

  • kaffe
    mammalovis skrev 2019-03-12 19:05:10 följande:

    Till skillnad mot förr så har inte alla lärare förtroendetid, en del jobbar 40-timmarsveckor som alla andra och all flextid ska nollas så fort som möjligt. Kanske har ni en sådan.

    Dessutom kan jag säga att samtalsveckorna är bland de tuffaste på hela läsåret. Alla samtal ska förberedas och dessutom efterarbetas. Under den tiden försvinner all rättningstid under arbetsförlagd tid då nästan alla möten rullar på som vanligt. Förtroendetiden går i vanliga fall åt till extra tid på jobbet att rätta samt förbereda lektioner hemma, för att hinna umgås lite med de egna barnen också. Hälften av den tiden försvinner under samtalsveckorna, då det blir senare dagar på jobbet.

    Jag jobbar 80%. På måndagar har jag schemalagd planeringstid 14:15-14:30. På tisdagar 13:30-15:30. På onsdagar har vi möten med rektor, så planeringstid mellan 13:30-14:00. På torsdagar 13:30-15:30. Vanliga samtal läggs en halvtimma och samtal med tolk beräknas till 45 minuter. 

    Det komiska i det hela är hur många elever som har föräldrar som har tid att gå på både tandläkarbesök och läkarbesök under lektionstid, så någonstans stämmer inte ekvationen.

    Men i ditt fall är väl det enklaste att du skickar iväg ett mail och påtalar att ni gärna vill gå på utvecklingssamtal, men har svårt att komma mitt på dagen. Går det lösa, så går det lösa.


    För läkar- och tandläkarbesök kan man ta ut vab. Det är inte tillåtet för utvecklingssamtal. Jobbar man inte på orten kan det vara fråga om flera timmar man måste ta ledigt. Sen finns det en anledning till att i alla fall tandläkarbesök många gånger är lämpligast på dagen för barn. Ska det göras något ingrepp så klarar barnen av det bättre om dom är pigga än sent på eftermiddagen eller kvällen när dom är trötta.
  • kaffe
    mammalovis skrev 2019-03-12 19:05:10 följande:

    Till skillnad mot förr så har inte alla lärare förtroendetid, en del jobbar 40-timmarsveckor som alla andra och all flextid ska nollas så fort som möjligt. Kanske har ni en sådan.

    Dessutom kan jag säga att samtalsveckorna är bland de tuffaste på hela läsåret. Alla samtal ska förberedas och dessutom efterarbetas. Under den tiden försvinner all rättningstid under arbetsförlagd tid då nästan alla möten rullar på som vanligt. Förtroendetiden går i vanliga fall åt till extra tid på jobbet att rätta samt förbereda lektioner hemma, för att hinna umgås lite med de egna barnen också. Hälften av den tiden försvinner under samtalsveckorna, då det blir senare dagar på jobbet.

    Jag jobbar 80%. På måndagar har jag schemalagd planeringstid 14:15-14:30. På tisdagar 13:30-15:30. På onsdagar har vi möten med rektor, så planeringstid mellan 13:30-14:00. På torsdagar 13:30-15:30. Vanliga samtal läggs en halvtimma och samtal med tolk beräknas till 45 minuter. 

    Det komiska i det hela är hur många elever som har föräldrar som har tid att gå på både tandläkarbesök och läkarbesök under lektionstid, så någonstans stämmer inte ekvationen.

    Men i ditt fall är väl det enklaste att du skickar iväg ett mail och påtalar att ni gärna vill gå på utvecklingssamtal, men har svårt att komma mitt på dagen. Går det lösa, så går det lösa.


    För läkar- och tandläkarbesök kan man ta ut vab. Det är inte tillåtet för utvecklingssamtal. Jobbar man inte på orten kan det vara fråga om flera timmar man måste ta ledigt. Sen finns det en anledning till att i alla fall tandläkarbesök många gånger är lämpligast på dagen för barn. Ska det göras något ingrepp så klarar barnen av det bättre om dom är pigga än sent på eftermiddagen eller kvällen när dom är trötta.
  • CarinaL26
    CH2O2 skrev 2019-03-12 18:33:43 följande:

    Varför då? Tycker du på riktigt att huruvida man har möjlighet att ta ledigt mitt på dagen för ett utvecklingssamtal eller inte är det som skiljer en bra förälder från en dålig?


    Det är många saker som skiljer en bra förälder från en dålig. Möjligheten och viljan att engagera sig i sitt barns skolgång trots smärre olägenheter är en av dem.
Svar på tråden Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?