• tesla2

    Ekonomiassistenter som hanterar kvitton, hur hjälpsamma är ni??

    Jobbar som ekonomiassistent och har hand om kvittoredovisning.


    Föregående som hade min tjänst har inte alls brytt sig om att få in alla kvitton eller att det överhuvudtaget följer några regler vid dokumentation eller bokföring kring representationer mm..


    Jag har nu tagit ett hårt tag och först informerat sedan krävt att regler följs.


    -Alla kvitton in, saknas kvitto ? Leta eller ring efter det, kommer det inte fram blir det löneavdrag.


    -Krav på dokumentation vid representation, alltså företagsnamn, för+efternamn, befattning samt ett syfte med representationen mer än ?lunch?


    Jag själv tycker inte detta är mycket begärt då det är skatteregler som säger att vi måste göra detta, men försäljningschefen tycker jag är oacceptabel som ställer dessa krav då de aldrig har behövt detta innan. Från att kvittoredovisningen har tagit någon timme till att kvitto redovisningen tar över 1 dag att göra. Ska tilläggas att de gör ca 40-50 köp på företagskorten p.p.


     


    Detta är mitt första jobb som ekonomiassistent och vet inte om jag är helt ute och cyklar när de gäller att ställa dessa krav? Hur snälla är andra företag & hur hjälpsamma är ni andra ekonomiassistenter som sköter kvitton?

  • Svar på tråden Ekonomiassistenter som hanterar kvitton, hur hjälpsamma är ni??
  • tesla2
    Kjell2 skrev 2019-04-08 15:52:45 följande:

    Hur har företaget klarat revisorernas och skatteverkets granskningar?

    Vad säger din chef?


    Jag är som sagt ganska ny och vad jag har hört så har vi åkt dit ordentligt vid en skatterevison en gång, där tog ägaren på sig allt så ingenannan blev drabbad. Om man nu kan göra så?

    Min chef som är ekonomiansvarig är på min sida, har inte diskuterat denna utskällning med henne än.. Ska ta det imorgon bitti.
  • tesla2
    sextiotalist skrev 2019-04-08 15:58:37 följande:

    Självklart ska dessa kvitton och information in. Men glöm detta med löneavdrag, inget som du får bestämma. Om det ska vara löneavdrag, så ska detta villkoras när de får kortet.


    Det är redan bestämt
  • tesla2
    sextiotalist skrev 2019-04-08 16:02:07 följande:

    Och hur jag gör, när jag använder företagskortet. Jag noterar direkt på kvittot vad det gäller (kontor, present, mat etc) precis som de andra gör. Är det en lunch, så skrivs det upp vilka som var med. Samtliga kvitton läggs på en och samma plats. De scannas in, innan de skickas till ekonomiavdelningen (ifall de kommer på avvägar, så kan man alltid spåra tillbaka och få ett nytt kvitto)


    Där jag jobbar så saknades det mycket kvitton i början, ingen som hade påtalat att dessa var viktiga att spara enligt de anställda. Ingen dokumentation mer än ?smeknamn, smeknamn på företaget och lunch? i själva redovisningsprogrammet. Som jag tolkar skatteverkets lag vid dokumentation så krävs det mer än så..

    Ex

    För + Efternamn på samtliga som varit med, befattning, fullständigt förtagsnamn och syftet med representationen ska ha ett omedelbart samband. Nykunds möte eller utbildning av något slag osv.. alltså något annat än ?lunch? eller ?lunchmöte?
  • tesla2
    Kjell2 skrev 2019-04-08 16:34:06 följande:

    Ta hjälp av din chef. Detta är inget som du som nyanställd ska fronta.


    Tack ska göra det imorgon
  • tesla2
    sextiotalist skrev 2019-04-08 16:41:22 följande:

    Befattningar är svårt hos oss, då vi endast har en typ av befattning, det är chef, de andra är anställda (det är endast vid sådana luncher som vi använder företagskort, cheferna har egna för kundluncher etc)


    Ska tilläggas att jag absolut inte sitter och kontrollerar så befattning är rätt, De får hitta på en befattning om det är så.. Det enda jag kräver är att det finns då det är ett krav från skatteverket
  • tesla2
    Anonym (Utlägg) skrev 2019-04-08 16:35:53 följande:

    Skicka med en länk till Skatteverkets hemsida där det står vad som gäller vid utlägg med din chef som cc. Först måste du dock kolla med din chef att det är ok först att du gör så.

    Stå på dig! Du gör helt rätt.


    Tack.. Jag har redan gjort detta, både länkat och gett dom en ebok som jag köpt för att lära mig mer ingående. Gjort utdrag ur texter och förtydligat i mail... Tyvärr blir dom bara arga och tycker att jag är en jobbig jävel typ.. Känns som att dom inte vill att jag ska sköta mitt jobb medans jag vill sköta det fläckfritt och ha ryggen fri själv vid en revision ????
  • tesla2
    Anonym (Anna) skrev 2019-04-08 18:33:49 följande:

    Vad är det för slags kort dom får? Jag jobbade för många år sedan på en arbetsplats där de hade kort som var utställda i företagets namn, vilket gjorde att fakturorna gick till företaget och företaget var betalningsskyldiga. Sedan fick jag igenom att det skulle ändras, så det blev personliga kort. Då får man ersättning för de utlägg man kan verifiera.


    Jobbar på att få igenom med eget betalningsansvar, känns dock som att det kommer ta hus i helvete när dom inser vilket jobb det blir och att det är jag som drivit igenom det. :(
  • tesla2
    Anonym (Anna) skrev 2019-04-08 18:33:49 följande:

    Vad är det för slags kort dom får? Jag jobbade för många år sedan på en arbetsplats där de hade kort som var utställda i företagets namn, vilket gjorde att fakturorna gick till företaget och företaget var betalningsskyldiga. Sedan fick jag igenom att det skulle ändras, så det blev personliga kort. Då får man ersättning för de utlägg man kan verifiera.


    Jobbar på att få igenom med eget betalningsansvar, känns dock som att det kommer ta hus i helvete när dom inser vilket jobb det blir och att det är jag som drivit igenom det. :(
  • tesla2
    Anonym (Anna) skrev 2019-04-08 18:33:49 följande:

    Vad är det för slags kort dom får? Jag jobbade för många år sedan på en arbetsplats där de hade kort som var utställda i företagets namn, vilket gjorde att fakturorna gick till företaget och företaget var betalningsskyldiga. Sedan fick jag igenom att det skulle ändras, så det blev personliga kort. Då får man ersättning för de utlägg man kan verifiera.


    Jobbar på att få igenom med eget betalningsansvar, känns dock som att det kommer ta hus i helvete när dom inser vilket jobb det blir och att det är jag som drivit igenom det. :(
  • tesla2
    Kjell2 skrev 2019-04-09 08:38:46 följande:
    Låt din chef driva dessa frågor. Du är ekonomiassistent, inte ekonomichef.

    Om du som ny ekonomiassisten beslutar och försöker driva igenom helt nya regler kring redovisning, personliga kort, betalningsanvar mm blir det lätt krock.

    Ta detta med din chef. Låt chefen bestämma och kommunicera vad som gäller. Sen kan du alltid luta dig mot din chef när saker ifrågasätts.
    Företaget jag jobbar på är relativt litet så att jag tar lite mer ansvar uppskattas då alla har stora ansvarsområden. Att det lätt blir krock märker jag men min chef uppskattar att jag tar tag i saker som egentligen ligger på hennes bord då hon inte hinner. Så jag tar ofta fram förslag som sedan drivs igenom på ledningsmöten el. utav min chef om det endast gäller ekonomin.

    Hon blev naturligtvis arg när hon hörde hur jag blivit bemött och åtgärder har satts in, jag har fått en ursäkt men den kändes inte genuin.
Svar på tråden Ekonomiassistenter som hanterar kvitton, hur hjälpsamma är ni??