Inlägg från: Maya84 |Visa alla inlägg
  • Maya84

    På vilket sätt är att bära Hijab feminism ?

    CarinaL26 skrev 2019-04-13 21:42:13 följande:
    Kan du länka till någon sida där det hävdas att det är feministiskt att bära hijab? Och vilka är det som hävdar det? Ryska troll eller Jimmy-jugends?
    www.expressen.se/debatt/slojan-ar-en-feministisk-symbol/

    eu.usatoday.com/story/news/nation-now/2017/03/15/hijab-becomes-symbol-resistance-feminism-age-trump/98475212/

    www.huffpost.com/entry/i-am-a-hijabi-feminist_b_593c78b4e4b014ae8c69e11d

    www.washingtonpost.com/news/made-by-history/wp/2018/08/17/what-westerners-get-wrong-about-the-hijab/&utm_term=.bb01583dc313

    Finns tusentals till...
  • Maya84
    Cherry75 skrev 2019-04-12 17:07:48 följande:

    Jag förstår ju så klart att bära Hijab är ett religiöst och kulturellt uttryck, men jag förstår inte riktigt argumentet att det är ett feministiskt uttryck att bära Hijab ? Själv har jag ingen åsikt om det hela utan tycker var och en har rätt att bära vilket plagg vare sig det är av en religiös anledning eller inte. 

    Kanske någon som är mer insatt kan förklara ?


    Problemet är väl att det det inte är "var och en" har rätten att välja?

    Har läst tusentals sådana här debatter och de flesta verkar överens om att ingen kan "tvinga en kvinna" hur hon ska klä sig, utan att ha en aning om, om kvinnan man ser i hijab faktiskt är tvingad av ens man, pappa eller familj.

    Att en kvinna bär hijab,beror helt på hur troende hon eller hennes familj är. Ingen kan gissa sig till om det är hon som har valt det eller inte. Det finns tusentals unga tjejer som får stå ut med sjuka straff över hela världen men som kämpar med livet som insats för att få ta av den. Skulle Sverige vara ett land dit alla som "väljer själva" råkar hamna eller? Det är inte feministiskt att välja dela upp kön, inte ta plats
    och separera sig från mannen och acceptera att bli behandlad på ett annat sätt än det motsatta könet. Duh....
  • Maya84
    CarinaL26 skrev 2019-04-13 23:10:41 följande:
    Ja, vissa muslimska feminister kanske anser det. Menar du att de är representativa för feminismen i allmänhet?
    Ja det anser jag absolut! Att stå upp för "kvinnans rätt att utrycka sig" är väl att supporta hela hijab-grejen! Hijaben är ju "cool" numera" och den syns ju överallt! När hörde man någon från Fi! stå upp för förtryckta kvinnor från muslimska länder?

    Typ aldrig och will never happen!
  • Maya84
    CarinaL26 skrev 2019-04-13 23:35:01 följande:
    Sedan när är Fi representativa för feminismen?
    Det är det dom anser sig själva vara iaf.
  • Maya84
    CarinaL26 skrev 2019-04-13 23:40:41 följande:
    DDR ansåg sig vara en demokratisk republik. Gick du på det också?
    Vad är det du vill säga? Starta en helt annan diskussion? Fi anser helt klart att dom är feminister, därav namnet på partiet! Själv bryr jag mig dock inte så mycket vad de står i vissa frågor eller hur många "sorters" feminister det finns idag, poängen är att väldigt FÅ som ställer sig i gruppen av alla de sorters feminister idag, vågar ta ställning angående hijab och ej vågar kritisera den.

    Så...?? 
  • Maya84
    Milissis skrev 2019-04-13 23:52:17 följande:

    Mest obegåvade fråga jag hört. Att bära eller icke bära ett plagg kan aldrig vara mer än ett ställningstagande. Dvs ett uttryck där man genom att klä sig på olika sätt visar ett stöd eller avståndstagande gentemot vissa ideer. Ibland är dessa ideer av politisk eller ideologisk natur. Ibland är det att visa stöd för ett lag inom sport och ibland ka n det tom vara att man bär kläder som man anser talar om för andra att man tillhör en speciell grupp i samhället. Som exempelvis att bärare av nitjackor kan antas beundra punkare eller att bärare av gant tröjor kan antas vilja bli sedda som övre medelklass. Att bära ett plagg kan aldrig vara politik och kan därför aldrig vara feminism. Feminism är en tanke och ett resonemang.att bära ett plagg är Lika lite politik som det är troligt att det påverkar månads inkomsten att bära en gant-tröja eller en nitjacka.


    Det är inte TS som hittat på begreppet. Det är att många kvinnor som bär hijab anser att de är "fria" och följer inte samhällets normer om hur en kvinna ska klä sig etc och att de gör vad de själv vill och känner för, därav kan det tror vara feministiskt att bära, och de gör sitt bästa för att övertyga de som är kritiska till detta. Om man vill gå på att det är feministiskt att dela upp sig i en grupp som måste skyla sig för det andra könets skull, är man ganska naiv.
  • Maya84
    CarinaL26 skrev 2019-04-14 00:09:31 följande:
    Så,,, Det är lika lite feministiskt att bära hijab som DDR var demokratiskt. Därför är frågan fel ställd. Det enda som kan vara feministiskt är om kvinna bär den egen vilja utan något som helst inflytande av någon man. Och då endast pga att oavsett plagg är det upp till kvinnan att bära det eller inte. Det är feministiskt att inte bära den om männen försöker övertyga henne att bära den.
    Ok. Så om en kvinna bär hijab, vad är syftet tror du? Syftet med hijab är att bära den inför andra främmande män för att skyla sin skönhet och inte dra uppmärksamhet till sig från andra män. Hijab behövs inte runt kvinnor. Så att välja att göra något av fri vilja, kanske hör ganska mycket ihop med det andra könet och vad dessa ser och inte ser och kvinnan VÄLJER då, av fri vilja att inte se sig jämnlik med det andra länet eftersom det är hennes uppgift att skyla sig, oavsett om hon väljer det själv eller om någon tvingar henne. Det är knappast feministiskt att anse att sitt eget kön bör bli behandlat olikt än det andra pga utseendet...
  • Maya84
    CarinaL26 skrev 2019-04-14 00:25:34 följande:
    Just därför är det inte feministiskt. Mitt exempel scenario var strikt hypotetiskt och knappast vanligt förekommande.
    "Det enda som kan vara feministiskt är om kvinna bär den egen vilja utan något som helst inflytande av någon man. Och då endast pga att oavsett plagg är det upp till kvinnan att bära det eller inte."

  • Maya84
    Xenia skrev 2019-04-18 01:41:46 följande:
    Då är det väl fel att bära en svensk folkdräkt också. Då anser man också att det är skillnad på kvinnor och kvinnor, t ex ska ofta gifta kvinnor bära en huvudbonad.

    Det viktiga är att kvinnor får klä sig som de vill. Om de bär hijab av fri vilja så är det inte din sak att pådyvla henne varför. Hon kanske bara vill visa att hon är muslim. Men det är just det som är fel då. Vi har religionsfrihet men den ska inte gälla alla?

    Det är inte feministiskt i sig att bära hijab. Men en kvinna kan samtidigt vara feminist och bära hijab. Det är inte din sak att definiera vad som är "feminism" heller. Hon kan bära hijab och samtidigt utbilda sig, välja yrke och försörja sig själv och välja make själv och anse att det är feminism. Dvs ha samma rättigheter som män.

    Jag har än så länge inte hört att feminism kräver att man klär sig och ser ut som män.
    Du tycker det är väldigt viktigt att kvinnor får bära vad de vill, samtidigt som du antagligen är medveten om att det går runt tusentals kvinnor som ej bär slöja/hijab för att de själva vill, dvs att de har blivit tvingade att bära en religiös symbol pga familjemedlemmars tvång.
    Varje diskussion med detta ämne läser man exakt samma sak, att det hela tiden är kvinnans egna val som ingen borde bestämma över, men när det är exakt det motsatta som händer vissa pga att vi ska vara så toleranta och endast fightas för de som får välja, och då skita i de som tvingas och som lever under hot om de inte tar den på.
    Oavsett om de kan utbilda sig, välja yrke    och göra det som männen kan, ser de sig ändå inte ha samma frihet som en man, utan gör det till en skyldighet att dölja det som en man inte behöver göra. Då kan man aldrig kalla sig feminist och stå för jämnlikhet.
  • Maya84
    Xenia skrev 2019-04-22 23:03:30 följande:
    Jag tycker väldigt illa om när kvinnor bestämmar att andra kvinnor inte får kalla sig feminister. Låter som den feminism de förespråkar är en sorts sekt. Följer man inte sektens bud när det gäller att klä sig så duger man inte.

    Den feminism jag vill tillhöra välkomnar kvinnor även muslimska kvinnor. 

    Den kvinna som utbildat sig, försörjer sig själv och inte valt en förtryckande man till make, varför skulle hon inte kunna välja själv även hur hon klär sig? 

    Sedan är det givetvis illa om andra kvinnor tvingas bära hijab. Men löser man det genom att förbjuda hijab? Eller se snett på alla kvinnor som bär hijab?
    feminism per definition är väl en ideologi att kämpa för jämnlikhet mellan könen. Om muslimer nu står för detta förstår jag inte varför man bär något för att visa sig att man är olik det andra könet och har andra skyldigheter.
  • Maya84
    Xenia skrev 2019-04-22 23:57:43 följande:
    Jag antar att du badar enbart i badbyxor och aldrig bär kjol el klänning då? Som din slags feminist får man tydligen inte bära något som skiljer en från det andra könet.

    Du har en präktig dubbelmoral. 
    badbyxor och kjol visar exakt like mycket eller lika lite! Det är inte plagg som det motsatta könet bestämt åt dig!!!!!!!! Det är skillnad på ett plagg menat för kvinnan som har som uppgift att skyla sig inför mannen och kvinnokläder och herrkläder i ett vanligt samhälle!!!! Det finns heller ingen man som riskera att bli tvingad eller straffad för att han ej bär badbyxor!!! Hur svårt är det för dig att förstå skillnaden??
  • Maya84
    Xenia skrev 2019-04-23 00:45:38 följande:
    Du motsatte dig att kvinnor bar ett plagg som inte män bär. 

    Vem säger att "motsatta könet" bestämt att en viss kvinna bär hijab, hon kan ha valt det själv.

    En huvudbonad i en folkdräkt betyder också att en gift kvinna skulle skyla sitt hår. Förbjud alla folkdräkter!

    Du utgår helt fördomsfullt från att alla kvinnor som bär hijab är tvingade. Hur svårt är det för dig att förstå att alla kvinnor inte tänker som du?
    Men alltså står det rätt till i huvudet på dig?

    Jag har nu 17 gånger sagt det finns EN grupp som frivilligt har det, och EN grupp som inte har det frivilligt och dessa kan man inte göra skillnad på bara på att titta på dom. Folkdräkt är en väldigt gammal tradition och inga kvinnor idag tar på sig folkdräkt dagligen för att någon tvingar de till det, ELLER väljer att bära folkdräkt frivilligt om de så har lust. Dra inte till med en sån dum jämförelse för det verkar desperat att försöka hitta såna liknelser. 

    Du verkar inte läsa mina tidigare inlägg angående ämnet eftersom du anklagar mig för saker en normalt funtad människa inte skulle behöva om de verkligen läst vad jag skrivit tidigare. Eller så kanske du inte förstår, vilket är mer troligt ..Om du inte läser mina inlägg så ser jag ingen vits med en vidare diskussion och då behöver du inte heller svara på detta, eftersom det inte leder någon vart att skriva fram och tillbaka med dig.
Svar på tråden På vilket sätt är att bära Hijab feminism ?