• Anonym (Undrande)

    Ni som fick arv som gifta och sen skiljde er. Vad hände med arvet i skilsmässan?

    Jag tycker det är väldigt vanligt i trådar på FL att alla som är gifta men ändå ser om sitt hus för framtiden klassas som folk som inte tror på sitt förhållande. Därför är jag nu nyfiken på facit av folk som faktiskt gått skilda vägar och hur det ekonomiskt hanterades om det under äktenskapet tillkom ett arv till den ena parten.

    Det jag alltså är intresserad av är att höra från er som var gifta och under äktenskapet fick du eller din respektive ett hyggligt stort arv (låt säga med värde i alla fall över 500 tkr).

    Var arvet skrivet som enskild egendom? Om ja, utgick ni från detta under skilsmässan till bådas belåtenhet eller ingick dom i delningen ändå?  

    Var arvet inte skrivet som enskild egendom utan ingick rent formellt i det gemensamma vid bodelningen? Om ja, delades arvet eller beslöt den som inte ärvde att arvet skulle tillfalla arvtagaren trots att det inte specificerats i nåt testamente?

    Önskar du så här i efterhand att du gjort nåt annorlunda med arvet i åtanke?

  • Svar på tråden Ni som fick arv som gifta och sen skiljde er. Vad hände med arvet i skilsmässan?
  • möjligt
    EnAnonumius skrev 2019-05-15 10:05:57 följande:

    Klart att man kunde..  Men vi ansåg att det inte behövdes i vårt fall, vi ansåg att det räkte med den muntliga överenskommelsen med vittnen.

    Och när vi skilde oss, vi var fortfarande vänner när vi skilde oss, så kommunicerade vi faktiskt som två vuxna individer med varandra, och var överens om bodelningen också.

    Så bespara mig en massa "tänk om scenarier" dem kan ni ta till andra.


    Fast det här är inte till dig utan till alla i tråden så att de vet att sådana avtal är helt ok att skriva under äktenskap. Har stött på flera som trott att man endast kan göra sådana begränsningar (enskild egendom tex) när äktenskapet ingås eller om de styrs av någon utomstående vid till exempel arv.

    Är glad att det gick smidigt för er men det gör det ju inte för alla
  • EnAnonumius
    möjligt skrev 2019-05-15 10:41:00 följande:
    Fast det här är inte till dig utan till alla i tråden så att de vet att sådana avtal är helt ok att skriva under äktenskap.
    Dålig undanflykt.. Anledning..

    1) Du citerade mig från början.
    2) Du skrev ingenstans i inlägget att "det är inte riktat till dig", om du nu skulle vara tvungen att använda mitt inlägg som någon slags "mall" för något.

    Så ja hur skulle man kunna veta?
    Ursäkta jag är inte X-Man Jeani Grey som kan läsa tankar...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • möjligt
    EnAnonumius skrev 2019-05-15 12:44:51 följande:

    Dålig undanflykt.. Anledning..

    1) Du citerade mig från början.

    2) Du skrev ingenstans i inlägget att "det är inte riktat till dig", om du nu skulle vara tvungen att använda mitt inlägg som någon slags "mall" för något.

    Så ja hur skulle man kunna veta?

    Ursäkta jag är inte X-Man Jeani Grey som kan läsa tankar...


    Jag citerade dig för att det relaterade till din situation och de som skulle kunna tänkas ta lärdom av din situation.

    Varför skulle jag då inte få citera det det relaterade till?

    Om man har en allmän riktning på sitt inlägg så skriver man väl oftast inte det.

    Ska man alltid börja sina inlägg med, till de som finner det relevant för sin livssituation eller någon närståendes livsituation?

    Hade jag velat skriva något till dig så hade jag riktat det till dig.

    Jag förstår liksom inte ens vad du menar att mitt syfte skulle varit?
  • möjligt
    EnAnonumius skrev 2019-05-15 12:44:51 följande:

    Dålig undanflykt.. Anledning..

    1) Du citerade mig från början.

    2) Du skrev ingenstans i inlägget att "det är inte riktat till dig", om du nu skulle vara tvungen att använda mitt inlägg som någon slags "mall" för något.

    Så ja hur skulle man kunna veta?

    Ursäkta jag är inte X-Man Jeani Grey som kan läsa tankar...


    För jag tror inte att det är självklart eller allmän kunskap att man kan upprätta äktenskapsförord senare under ett äktenskap

    lawline.se/answers/aktenskapsforord-under-pagaende-aktenskap
  • Cazzandra
    Tecum skrev 2019-05-14 20:10:50 följande:
    Men då är det samma sak med de politiker som tar ut arvoden, traktamenten och pension till höger och vänster, de har rätt till det men moraliskt är det fel och de flesta får avgå för sådant de har "juridisk rätt" till. Tycker du att de också gör rätt och att det är någons annans fel? Ska inte de heller behöva ta ansvar?
    Vilken usel liknelse! De politiker som får avgå med svansen mellan benen är ju de som trixar till sig mer än de har rätt till. Har någon - man eller kvinna - rätt till en summa pengar och tar emot den är det absolut inte fel..

    Men din uppenbart skeva bild av kvinnor gör att jag misstänker att du tycker det är helt rätt när mannen tar emot pengarna.


    En stjärna behöver mörker för att lysa.
  • Cazzandra
    Anonym (Sofie) skrev 2019-05-14 22:04:24 följande:
    Jag tycker inte att det är en bra jämförelse.

    Jag skulle se det som att du har fått ett kontrakt att signera. All information, alla villkor och krav som kommer av att signera finns enkelt tillgängligt för dig att läsa. Inget är dolt och ingen försöker lura dig. Men du orkar inte läsa det. Du har en vag uppfattning om vad som står i kontraktet, så du struntar i att läsa och signerar ändå. Först efteråt märker du att det inte var så smart av dig att signera som du gjorde. Att dealen du fick inte var så speciellt fördelaktig. Är det då rimligt att skylla på någon annan än dig själv för ditt slarv? Det var ju i grund och botten ditt ansvar att ta reda på vad du faktiskt signerade?
    Det här var en väldigt bra liknelse!

    Min situation:

    Som så många andra i tråden är jag fortfarande gift (och hoppas förbli det!) men jag och min man har också en överenskommelse: Min man ärvde en summa pengar av sin mormor för ca 6 år sedan; ingen jättesumma som TS hade som exempel, men några hundra tusen. Hans mormor hade förordat att det skulle vara enskild egendom. Men om vi mot all förmodan skulle skilja oss kommer jag få en del av arvet. Inte halva, det vill jag inte, men en del. 

    Huset vi bor i bodde min man i när vi träffades. Jag lämnade min lägenhet och flyttade in till Maken. Han har - liksom jag - varit gift tidigare, och vid skilsmässan från sin första fru fick han lösa ut henne för en rejäl summa pengar (hon roffade åt sig så mycket hon kunde, ingen moralisk kompass där inte! Hon stal en stor summa pengar också, men det är ju en helt annan historia) så jag har sagt att vid en eventuell skilsmässa så vill jag inte ha en massa pengar, jag tycker inte Maken ska behöva betala två gånger. Jag vill inte ha exakt hälften, men en viss summa, och detta är okej för Maken också. Så jag anser inte att jag kan anklagas för att vara girig eller sakna moralisk kompass!

    Egentligen skulle jag inte vilja ha några pengar alls; arvet är ju Makens och hans mormor ville ju att det skulle vara enskild egendom, och gällande huset tycker jag egentligen att allt är hans. Men av skäl som jag inte vill gå in på här kommer jag verkligen behöva pengar om vi skiljer oss, så jag är "tvungen" att ta lite...


    En stjärna behöver mörker för att lysa.
  • Anonym (Arv efter faster)
    Cazzandra skrev 2019-05-15 13:24:12 följande:
    Vilken usel liknelse! De politiker som får avgå med svansen mellan benen är ju de som trixar till sig mer än de har rätt till. Har någon - man eller kvinna - rätt till en summa pengar och tar emot den är det absolut inte fel..

    Men din uppenbart skeva bild av kvinnor gör att jag misstänker att du tycker det är helt rätt när mannen tar emot pengarna.
    Fast det stämmer inte. Det har varit politiker som har hållit sig inom det lagliga, men ändå ansetts roffa åt sig pengar så moraliskt tvivelaktigt, att folkstormen har gjort så att partiet måste sparka dem och utesluta dem ur partiet. Eftersom de blivit en liabilitet för partiet. Jag tänker t.ex. på de här bostadsbidragen för dubbelt boende, och före detta statsråd som valt att inte söka nya jobb, utan leva på statsrådspensionen fast de haft många år kvar till den normala pensionsåldern. (Om de skulle tjäna egna pengar skulle dessa bara räknas av från statsrådspensionen, så det lönar sig inte som de ser det. Men det är ju skattepengar de får...)

    Jag tycker att det var en utmärkt liknelse. Man måste inte roffa åt sig allt man kan, även om man håller sig inom lagens råmärken. 
  • Anonym (Arv efter faster)
    EnAnonumius skrev 2019-05-15 07:28:27 följande:
    Jag och min ex-man hade en muntlig överenskommelse (med vittnen) att ärver vi pengar så skall den räknas som enskild egendom, om den som skrivit testamentet glömt att skriva arvet "enskild egendom". 
    Både jag och min ex-man ansåg att ärvda pengar är enskild egendom per se. Sedan om man frivilligt kankse gör något kul ihop med de ärvda pengarna är ju en annan sak, men vid skilsmässa så var vi överens om att arv skull inte räknas in i bodelningen om det hade glömts att skriva "enskild egendom" i testamente.
    Bra överenskommelse! Dock ska man komma ihåg, att muntliga överenskommelser inte går att bevisa, och att när en skilsmässa väl är ett faktum är det ofta så mycket ilska, bitterhet och hat i rörelse, att den andra mycket troligt kommer att förneka den överenskommelsen, och ta allt han eller hon kan bara för att skada så mycket som möjligt. Man ska ALLTID skriva papper i flera exemplar, få bevittnat, förvara på säkra ställen där den andra inte kommer åt det, etc. etc..

    Förr kunde man lämna in äktenskapsförordet på Tingsrätten, så registrerades det där - och den andra hade inte en chans att förneka innehållet i det, när skilsmässan väl var ett faktum. Men nu går det tyvärr inte längre - det kan vara värt att ta ett eget bankfack för ändamålet.
  • Anonym (Arv efter faster)
    möjligt skrev 2019-05-15 09:07:55 följande:
    Man kan ju skriva papper sådana papper även under äktenskapets gång om man är överens
    Japp, men den andra parten kan också vägra. Och det är ju ofta så, att när man börjar fundera på att skriva papper - om man inte kommer från en sådan familj där det var självklart att skriva dem före vigseln - så beror det på att man redan börjat överväga skilsmässa. Och det FÖRSTÅR frun/maken - och skriver inte på.

    I det läget måste man ut på olagliga vägar för att gömma undan sina pengar från den andra. Lagen är hård när det gäller det här. Det enda man egentligen kan göra inom lagens råmärken (utom att skydda mindre summor genom att köpa personliga saker som smycken eller klockor, men dessa kan också krävas in i bodelningen om de är värda för mycket), är att leva upp pengarna på resor och andra roligheter som den andra inte  får vara med på, innan man skiljer sig. Då har man ingen förmögenhet kvar när man skiljer sig, men man slipper i alla fall se den andra försvinna med hälften...
  • Anonym (Arv efter faster)
    Anonym (Ok) skrev 2019-05-15 09:32:26 följande:
    Otroligt glad att mina föräldrar var så om sig och kring sig att det fanns ett vattentätt avtal som hindrade att min man kunde få ta del av något i skilsmässan. Alla föräldrar borde ha den inställningen, det är svårt att skriva avtal mitt i en relation, när man dessutom tror 100% att allt ska hålla hela livet.
    Håller med. Alla som har barn borde skriva testamente, och lägga till skrivelsen att arvet ska vara enskild egendom. Många - som inte har särkullsbarn, ger man sig inte i det brukar man tänka till mer - tänker inte på det, de tänker att de inte behöver något testamente eftersom barnen får allt även utan testamente. 
Svar på tråden Ni som fick arv som gifta och sen skiljde er. Vad hände med arvet i skilsmässan?