• Anonym (medel)

    Vad är det bästa med att vara medelålders?

    Vad tycker du är det bästa med att vara medelålders?

  • Svar på tråden Vad är det bästa med att vara medelålders?
  • Anonym (atto)
    Anonym (.) skrev 2019-06-11 16:01:38 följande:
    Jag tycker faktorn var man bor är mycket viktigare för hur mycket man kan skita i än åldern. Sverige är nästan obehagligt på det sättet. Jag kan känna mig helt fri i ett land, sen gå mot gaten för att flyget till Sverige och sen få nån onyanserad social ångest så fort jag närmar mig andra svenskar som sitter där och liksom bara är svenskar. Det är obehagligt. Man är mer fri i LA eller London som 30 än vad man är i Sverige som 40. Lätt.
    Anonym (.) skrev 2019-06-11 16:05:45 följande:
    Vad jag säger är att tillfällig fysisk status är helt underordnad den stora ålderskillnaden på en ung man mot en medelålders man exempelvis.

    Titta på Paolo Roberto, han är vältränad för sin ålder, rutor och allt. Om han gick upp i ringen nu skulle han riskera att dö.

    Det du presenterar här är dina uppleveler och åsikter, inte fakta.
  • Anonym (atto)
    Anonym (.) skrev 2019-06-11 16:06:12 följande:
    Det här är sant oavsett de åldrarna du nämner.
    Du svarar utan att svara. Har det blivit lite rundgång i huvudet på dig?
  • Bananböjaren
    Anonym (.) skrev 2019-06-11 12:47:50 följande:
    Nej, ingen individ av något kön är fysiskt starkare vid 40 än 20, ingen, om man ser styrka rent allmänt.

    Män kan vara mer attraktiva beroende på social status, men aldrig kvinnor.

    Det ovanstående undantar specialfall man kanske kan konstruera.
    Det där stämmer inte alls.

    En stor majoritet av alla styrkesportare och kampsportare peakar i åldern 35-40. Tjugoåringar kastar de på med som vantar. Hur kan du ha missat det?
  • Anonym (.)
    sextiotalist skrev 2019-06-11 16:07:25 följande:
    Inget som jag upplever, jag känner mig fri och trygg i Sverige
    Vilken ju är en helt annan och orelaterad fråga, som du säkert ser.
  • Anonym (.)
    Bananböjaren skrev 2019-06-11 16:33:37 följande:
    Det där stämmer inte alls.

    En stor majoritet av alla styrkesportare och kampsportare peakar i åldern 35-40. Tjugoåringar kastar de på med som vantar. Hur kan du ha missat det?
    Man kan mycket väl peaka som 35 i en sport som tar tid att bli bra i, men man börjar knappast som 35 då.

    Och du ser säkert varför. Den styrkan och uthålligheten som behövs för att bli bra kommer att saknas om du börjar så sent.
  • Anonym (.)
    Anonym (atto) skrev 2019-06-11 16:14:10 följande:
    Anonym (.) skrev 2019-06-11 16:05:45 följande:
    Vad jag säger är att tillfällig fysisk status är helt underordnad den stora ålderskillnaden på en ung man mot en medelålders man exempelvis.

    Titta på Paolo Roberto, han är vältränad för sin ålder, rutor och allt. Om han gick upp i ringen nu skulle han riskera att dö.

    Det du presenterar här är dina uppleveler och åsikter, inte fakta.
    Riktigt.
  • Anonym (.)
    Anonym (Q) skrev 2019-06-11 16:11:26 följande:
    Det vi diskuterade var utseende och möjligen hälsa, inte vad som går eller inte går att göra i krig. Det är fullkomligt irrelevant för vår diskussion.

    Bara för att en otränad KAN träna så innebär det inte att den ÄR vältränad, bara för att man KAN bryta ner en person på ett år så innebär det inte att det är troligt att en vältränad hälsosam person kommer självdö pga kroppslig påfrestning.
    En äldre kropp kommer att brytas ned snabbare.

    Du har en övertro på träning jag såg det innan också.

    Det är sant att senor och ben blir tätare och mer massiva av träning. Men det säger inte så mycket eftersom det sker andra förändringar också som är långt mer viktiga, alla fascia blir skörare när man blir äldre.

    En riktig ung persons ben är till och med böjbara, vilket gör att barn har färre benbrott trots att det ramlar hela tiden eftersom deras ben böjs mer utan att gå av, detsamma gäller senor, de sträcks och är mer elastiska utan att brista.

    Det är äldre och medelålders som har högst risk att skada sig om de faller när det är isigt och halt, barn faller mer men skadar sig mindre.

    Skador i senfästen som tar helveteslång tid att läka händer nästan alla som håller på viss typ av idrott väldigt länge, men man blir skörare när man blir äldre.

    Det är det som märks först, styrkan folk ha kan konserveras rätt bra, man utvecklas inte, men man behöver inte tappa så jättemycket, däremot blir man skörare och när man väl går sönder så är det inte längre att vila två veckor utan det kan vara två år med experiment med rehab och blir man frisk igen så all smärta och funktionsbortfall försvinner så blir man superglad, över något man tog för givet som ung.
  • Anonym (atto)
    Anonym (.) skrev 2019-06-11 17:01:35 följande:
    En äldre kropp kommer att brytas ned snabbare.

    Du har en övertro på träning jag såg det innan också.

    Det är sant att senor och ben blir tätare och mer massiva av träning. Men det säger inte så mycket eftersom det sker andra förändringar också som är långt mer viktiga, alla fascia blir skörare när man blir äldre.

    En riktig ung persons ben är till och med böjbara, vilket gör att barn har färre benbrott trots att det ramlar hela tiden eftersom deras ben böjs mer utan att gå av, detsamma gäller senor, de sträcks och är mer elastiska utan att brista.

    Det är äldre och medelålders som har högst risk att skada sig om de faller när det är isigt och halt, barn faller mer men skadar sig mindre.

    Skador i senfästen som tar helveteslång tid att läka händer nästan alla som håller på viss typ av idrott väldigt länge, men man blir skörare när man blir äldre.

    Det är det som märks först, styrkan folk ha kan konserveras rätt bra, man utvecklas inte, men man behöver inte tappa så jättemycket, däremot blir man skörare och när man väl går sönder så är det inte längre att vila två veckor utan det kan vara två år med experiment med rehab och blir man frisk igen så all smärta och funktionsbortfall försvinner så blir man superglad, över något man tog för givet som ung.
    Vi alla tackar för din föreläsning, trots att ingen bett om den och trots att den är helt irrelevant för trådens innehåll. Vi fattar att du har en liten smula kunskap här, som din omgivning för länge sen tröttnat på ditt malande om. Så nu står endast diskussionsforum till buds för dina oombedda och ointressanta föreläsningar.

    En till bra sak med att vara medelålders är att man har lättare att genomskåda såna här självutnämnda "experter" och kan strunta i deras malande om saker man aldrig undrat över, eller redan vet sen innan.
  • Anonym (Inget)
    Anonym (Kul) skrev 2019-06-11 11:11:06 följande:
    Det där med kåthet när man inte har ägglossning längre känner jag igen. Den finns där för mig, men det längre tid för den att "komma fram". Så på ett sätt har den minskat, jag känner inte kåthet på samma sätt som innan klimakteriet. Å det är väldigt tråkigt tycker jag , eftersom jag var väldigt kåt innan. Jag känner skillnaden tydligt, och blir ibland ledsen över att jag inte längre kan känna det där suget i underlivet med bara tanken. Så jag har fått acceptera att det är så det är nu, med lite sorg. Däremot har jag inget problem med att bli upphetsad och kåt när min man smeker mig, och sex har vi ca 3 dagar i veckan.
    Jag lyfter på hatten för dig/er om ni har sex tre gånger i veckan efter klimakteriet!!! Här kan man vara nöjd om det blir tre gånger i året... Känns som att jag "slösar bort" mina sista ägglossningsår utan att ha sex de enda gånger jag har lust. Men lever i en dålig relation och har svårt att ta initiativ. De få gånger vi har sex tar oftast han initiativet och det är sällan jag då råkar ha ägglossning.
  • Anonym (Kul)
    Anonym (Inget) skrev 2019-06-12 09:31:55 följande:

    Jag lyfter på hatten för dig/er om ni har sex tre gånger i veckan efter klimakteriet!!! Här kan man vara nöjd om det blir tre gånger i året... Känns som att jag "slösar bort" mina sista ägglossningsår utan att ha sex de enda gånger jag har lust. Men lever i en dålig relation och har svårt att ta initiativ. De få gånger vi har sex tar oftast han initiativet och det är sällan jag då råkar ha ägglossning.


    Hade jag levt med barnens pappa nu, så hade vi INTE haft sex 3 dagar i veckan. Attraktionen för honom var borta innan vi separerade, därav av ett torftigt sexliv och jag hade ingen lust till sex med honom. Nu, sen några år tillbaka, lever jag ihop med en ny man och han VILL jag ha sex med, även om suget i underlivet nästan lyser med sin frånvaro.

    Jag hade i många år varit dålig på att ta initiativ pga att jag inte kände någon attraktion, men det har jag inga problem med nu. Det hänger kanske ihop, attraktion och initiativ.... Du känner inte att du skulle vilja lämna honom, om nu relationen är dålig? Jag var 45 år när vi separerade och 52 när jag träffade nuvarande. Å inget förhållande där emellan.
  • Anonym (Q)
    Anonym (atto) skrev 2019-06-12 09:28:25 följande:

    Vi alla tackar för din föreläsning, trots att ingen bett om den och trots att den är helt irrelevant för trådens innehåll. Vi fattar att du har en liten smula kunskap här, som din omgivning för länge sen tröttnat på ditt malande om. Så nu står endast diskussionsforum till buds för dina oombedda och ointressanta föreläsningar.

    En till bra sak med att vara medelålders är att man har lättare att genomskåda såna här självutnämnda "experter" och kan strunta i deras malande om saker man aldrig undrat över, eller redan vet sen innan.


    Haha! Ja precis!
  • Anonym (Inget)
    Anonym (Kul) skrev 2019-06-12 10:28:07 följande:
    Hade jag levt med barnens pappa nu, så hade vi INTE haft sex 3 dagar i veckan. Attraktionen för honom var borta innan vi separerade, därav av ett torftigt sexliv och jag hade ingen lust till sex med honom. Nu, sen några år tillbaka, lever jag ihop med en ny man och han VILL jag ha sex med, även om suget i underlivet nästan lyser med sin frånvaro.

    Jag hade i många år varit dålig på att ta initiativ pga att jag inte kände någon attraktion, men det har jag inga problem med nu. Det hänger kanske ihop, attraktion och initiativ.... Du känner inte att du skulle vilja lämna honom, om nu relationen är dålig? Jag var 45 år när vi separerade och 52 när jag träffade nuvarande. Å inget förhållande där emellan.
    Jodå, jag känner att jag skulle vilja lämna honom, men det är en annan tråd... Och kanske njuta av mina sista "ägglossningsår" med andra män... Tror också att attraktion och initiativ hänger ihop, för de gånger i mitt liv då jag varit nykär har ägglossningen inte spelat så stor roll för lusten (åt p-piller mellan 20 och 30 och hade inga problem med lusten då, fast jag var ju ung). Det är ju när man ska ha sex utan att vara kär längre som man behöver något "afrodisiak" och det är ju ägglossningen...
  • Anonym (Kul)
    Anonym (Inget) skrev 2019-06-12 11:07:48 följande:

    Jodå, jag känner att jag skulle vilja lämna honom, men det är en annan tråd... Och kanske njuta av mina sista "ägglossningsår" med andra män... Tror också att attraktion och initiativ hänger ihop, för de gånger i mitt liv då jag varit nykär har ägglossningen inte spelat så stor roll för lusten (åt p-piller mellan 20 och 30 och hade inga problem med lusten då, fast jag var ju ung). Det är ju när man ska ha sex utan att vara kär längre som man behöver något "afrodisiak" och det är ju ägglossningen...


    Ja, det är en annan tråd. Men det verkar ju som du har en hel del år på dig isf för att kunna njuta ;). Du kanske träffar ditt livs kärlek...

    Du har så rätt i det du säger ang afrodisiak. Jag äter ju östrogen nu och trodde nog att suget i underlivet skulle komma tillbaka, men som sagt, ingenting hände där. Tur att mannen är lyhörd och kan sina "saker" ;).

    Jag önskar av hela mitt hjärta att du kan och ska hitta en tillvaro som du är värd. Det är många år kvar innan graven!
  • Anonym (Inget)
    Anonym (Kul) skrev 2019-06-12 11:47:37 följande:
    Ja, det är en annan tråd. Men det verkar ju som du har en hel del år på dig isf för att kunna njuta ;). Du kanske träffar ditt livs kärlek...

    Du har så rätt i det du säger ang afrodisiak. Jag äter ju östrogen nu och trodde nog att suget i underlivet skulle komma tillbaka, men som sagt, ingenting hände där. Tur att mannen är lyhörd och kan sina "saker" ;).

    Jag önskar av hela mitt hjärta att du kan och ska hitta en tillvaro som du är värd. Det är många år kvar innan graven!
    Tack! {#emotions_dlg.flower} Önskar dig med ett fint liv med din nya kärlek!

    Tja, man vet ju aldrig när klimakteriet kommer, men är jag lyckligt lottad blir det kanske 5-6 år till innan dess (fyller 44). Men jag borde sluta tänka på det och försöka njuta i stället medan jag kan! Frågan är bara med vem...
  • Anonym (.)
    Anonym (atto) skrev 2019-06-12 09:28:25 följande:
    Vi alla tackar för din föreläsning, trots att ingen bett om den och trots att den är helt irrelevant för trådens innehåll. Vi fattar att du har en liten smula kunskap här, som din omgivning för länge sen tröttnat på ditt malande om. Så nu står endast diskussionsforum till buds för dina oombedda och ointressanta föreläsningar.

    En till bra sak med att vara medelålders är att man har lättare att genomskåda såna här självutnämnda "experter" och kan strunta i deras malande om saker man aldrig undrat över, eller redan vet sen innan.
    Du låter som nån som hade fel, insåg det, och sen blir gnällig.

    Det finns fördelar med att bli medelålders nog, men bättre fysiska förutsättningar är inte en av dem.
  • smulpaj01

    Att jag är snyggare (tror jag pga hur många som raggar?), får mer respekt i jobbsammanhang/ är aldrig nervös på anställningsintervju/möte med nya människorr/ möten öht, har mycket bättre sexliv, lugnare och kan stanna på ett ställe istället för att flytta runt i hela världen m.m.

    Finns massor OCH jag har ingen åldersnoja vilket känns bra. Mina vänner kör med botox, implantat i bröst och rumpa, fillers, fransar m.m. Jag bara är.....och nöjd med det

  • Anonym (Kul)
    Anonym (Inget) skrev 2019-06-12 13:39:04 följande:

    Tack!  Önskar dig med ett fint liv med din nya kärlek!

    Tja, man vet ju aldrig när klimakteriet kommer, men är jag lyckligt lottad blir det kanske 5-6 år till innan dess (fyller 44). Men jag borde sluta tänka på det och försöka njuta i stället medan jag kan! Frågan är bara med vem...


    Tack så mycket! =)
  • Anonym (atto)
    Anonym (.) skrev 2019-06-12 16:14:46 följande:
    Du låter som nån som hade fel, insåg det, och sen blir gnällig.

    Det finns fördelar med att bli medelålders nog, men bättre fysiska förutsättningar är inte en av dem.
    Du låter som nån som är bitter över att inte vara så intressant och kunnig som du tror att du är.

    Jo, det finns många fysiska fördelar med att bli medelålders, oavsett vad du personligen tycker och tror.
Svar på tråden Vad är det bästa med att vara medelålders?