• Anonym (Undrar)

    Dricker ni vuxna mjölk till maten?

    Läste en tråd om svensk mat och några påstod att det är typiskt svenskt/västerländskt att dricka mjölk till maten.

    Därför undrar jag hur många vuxna här inne som dricker mjölk till maten?

  • Svar på tråden Dricker ni vuxna mjölk till maten?
  • Vildbi
    Anonym (Undrar) skrev 2019-08-10 14:57:17 följande:

    Vadå? Man hör ju från alla att mjölk är superduper viktigt för barns skelett så det är därför jag undrar. Jag är dock skeptisk till om det verkligen är så bra för barn med komjölk.


    Det är bättre med gröna bladgrönsaker, nötter, etc. som kalciumkälla.

    Några få ostskivor täcker också det dagliga behovet av kalcium, om man inte är vegan/emot djurhållning.
  • scanmia
    Anonym (Undrar) skrev 2019-08-10 14:50:47 följande:

    Ni vuxna som inte dricker mjölk, dricker era barn mjölk?


    Ja i stora mängder. 
  • Anonym (Nix)
    Anonym (Darwin) skrev 2019-08-09 20:35:19 följande:

    Antingen tror man på en religion och då finns det många olika tankar om hur världen har blivit till.

    Eller så tror man på Darwins teori och hur alla djur, inklusive människan, har utvecklats.

    Människan dricker sin modersmjölk i ca 1-2 års ålder sen tar i regel mammas mjöl slut. Människan är oxå det däggdjur som framkallar mjölk med minst proteiner.

    Kon däremot, som ska få en liten kalv att väga flera hundra kilo på ett år framkallar en mjöl med mycket högre protein värde ön människans. Logiskt naturligtvis.

    Allt detta har utvecklats under hundra tusentals år för att varje djur ska får precis den mängd näring som behövs.

    Varför människan sen fick för sig att dricka ko mjölk kan ju diskuteras. Men lite roligt att man skulle tror att just kons mjölk skulle vara nyttig!? Varför inte kattmjölk, elefantmjölk eller kanske lite hundmjölk?

    Jo därför att människan har fått lära sig (av mjölkindustrin) att just en kos mjölk ska drickas av barn och vuxna!

    Av den enkla anledningen så dricker jag INTE mjölk...


    + 100!
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Darwin) skrev 2019-08-09 20:35:19 följande:

    Antingen tror man på en religion och då finns det många olika tankar om hur världen har blivit till.

    Eller så tror man på Darwins teori och hur alla djur, inklusive människan, har utvecklats.

    Människan dricker sin modersmjölk i ca 1-2 års ålder sen tar i regel mammas mjöl slut. Människan är oxå det däggdjur som framkallar mjölk med minst proteiner.

    Kon däremot, som ska få en liten kalv att väga flera hundra kilo på ett år framkallar en mjöl med mycket högre protein värde ön människans. Logiskt naturligtvis.

    Allt detta har utvecklats under hundra tusentals år för att varje djur ska får precis den mängd näring som behövs.

    Varför människan sen fick för sig att dricka ko mjölk kan ju diskuteras. Men lite roligt att man skulle tror att just kons mjölk skulle vara nyttig!? Varför inte kattmjölk, elefantmjölk eller kanske lite hundmjölk?

    Jo därför att människan har fått lära sig (av mjölkindustrin) att just en kos mjölk ska drickas av barn och vuxna!

    Av den enkla anledningen så dricker jag INTE mjölk...


  • Anonym (Barndryck)
    sextiotalist skrev 2019-08-10 07:01:09 följande:
    Men varför vara nedlåtande mot din sambo?
    Tja, han kanske är nedlåtande mot mig när det gäller något annat...
  • sextiotalist
    Anonym (Barndryck) skrev 2019-08-10 16:12:41 följande:

    Tja, han kanske är nedlåtande mot mig när det gäller något annat...


    Vilken respektfull relation ni tycks ha... eller inte
  • Anonym (Barndryck)
    sextiotalist skrev 2019-08-10 16:14:36 följande:
    Vilken respektfull relation ni tycks ha... eller inte
    Är det inte mer eller mindre så i alla (långvariga) relationer...? Men den diskussionen hör hemma i en annan tråd...Obestämd
  • Anonym (Barndryck)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-08-10 14:50:47 följande:

    Ni vuxna som inte dricker mjölk, dricker era barn mjölk?


    Ja, barnen dricker mjölk och de gillar det i alla fall än så länge.
  • sextiotalist
    Anonym (Barndryck) skrev 2019-08-10 16:19:54 följande:

    Är det inte mer eller mindre så i alla (långvariga) relationer...? Men den diskussionen hör hemma i en annan tråd...


    Nej
  • Anonym (hihi)
    ballerinakakaoreo skrev 2019-08-09 14:47:08 följande:

    Nej, aldrig. Gör det enbart om det är en måltid där mjölk passar, dvs typ pannkakor med sylt, grädde och ett stort glas kall mjölk. Är 22 år. 


    Anonym (Mjolk) skrev 2019-08-09 14:31:42 följande:

    Dricker bara mjölk till speciella rätter, t.ex plättar. Då sitter det fint med ett glas kall mjölk. Men plättar gör jag bara typ två gånger om året. 99,9% av alla måltider så dricker jag vatten och har havremjölk i kaffet.


    "Ett glas kall mjölk"... Det är väl självklart att den är kall eller? Finns det någon som dricker spenvarm mjölk idag?

  • Anonym (Nix pix)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-08-10 14:57:17 följande:

    Vadå? Man hör ju från alla att mjölk är superduper viktigt för barns skelett så det är därför jag undrar. Jag är dock skeptisk till om det verkligen är så bra för barn med komjölk.


    Oftast genom ost, yoghurt, lax, broccoli och grönkål. Det äter de frekvent.
  • Anonym (Nix pix)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-08-10 14:57:17 följande:

    Vadå? Man hör ju från alla att mjölk är superduper viktigt för barns skelett så det är därför jag undrar. Jag är dock skeptisk till om det verkligen är så bra för barn med komjölk.


    Och just det, jag ger även (osötad) kalciumberikad havre- eller mandeldryck.
  • Åsa
    flygrl skrev 2019-08-10 10:52:04 följande:

    Men själv har jag nog blivit rejält försvenskad för jag tycker det är väldigt gott med ett glas kall mjölk då och då, särskilt till vissa typiskt svenska maträtter som köttbullar eller våfflor.


    Och många (om det är flertalet vet jag inte, jag ser aldrig vuxna som dricker mjölk men de kan ju göra det hemma när de ä själva) infödda vuxna svenskar dricker det inte Fast visst, vanligare än i många andra länder är det säkert.

    OT funderar på hur mat kommer att uppfattas som typiskt svensk. Köttbullar nämns ofta men någon variant av bullar på malet kött brukar finnas i de flesta länder (I motsats till lingonen) Och våfflor äter man mer i många länder än här, själv har jag aldrig tänkt på det som typiskt svenskt.
  • flygrl
    Åsa skrev 2019-08-10 19:19:35 följande:

    Och många (om det är flertalet vet jag inte, jag ser aldrig vuxna som dricker mjölk men de kan ju göra det hemma när de ä själva) infödda vuxna svenskar dricker det inte Fast visst, vanligare än i många andra länder är det säkert.

    OT funderar på hur mat kommer att uppfattas som typiskt svensk. Köttbullar nämns ofta men någon variant av bullar på malet kött brukar finnas i de flesta länder (I motsats till lingonen) Och våfflor äter man mer i många länder än här, själv har jag aldrig tänkt på det som typiskt svenskt.


    Skulle säga man dricker mer mjölk och använder mer mejeriprodukter som grädde och creme fraiche i Sverige än i större delen av världens länder. Det är ju också ffa i Sverige, Norge, Danmark man inte är laktosintoleranta till skillnad från större delen av övriga världen.

    Va som är svensk mat är säkert delvis en definitions fråga och jag håller med om att bullar på köttfärs finns i många länder men jag skulle säga att svenska köttbullar med sin speciella kryddning och sina tillbehör potatis eller potatismos, brunsås/gräddsås och lingonsylt är en typiskt svensk rätt.

    Och jag uppfattar nog nygräddade våfflor med sylt och vispgrädde på som rätt svenskt det med. Jag menar är pasta typiskt italienskt? Det äts varianter av pasta traditionellt i många andra länder med men italienarna har ändå sina typiska egna pastarätter.

    Intressant och roligt ämne förresten.
  • Judithstar
    Anonym (Nix pix) skrev 2019-08-09 21:22:40 följande:

    Varför till blodpudding? Det är ju det sämsta tänkbara


    Gott! Även om mjölken hämmar järnupptaget. Men får i mig tillräckligt med järn ändå.
  • Anonym (Chips)

    Noterade att många tycker mjölk passar bra till pannkakor. För mig blir det nått knas med just mjölk och pannkakor. Mjölken känns helt tunn och smaklös, som om man spätt ut den med vatten.

    Annars kan jag dricka det till nästan allt, och en lite udda favorit är mjölk till grillchips...

  • Anonym (Nej)

    Vilken stor grej folk gör av att man dricker mer mjölk i Sverige än i andra länder. Vad har det med tråden att göra?

Svar på tråden Dricker ni vuxna mjölk till maten?