Anonym (Catrin) skrev 2019-09-17 12:02:28 följande:
Är detta inkludering där eleven behöver en egen personal?Det kan vara svårt sits i skolan den dagen det fattas kunnig personal med kompetens.
Hur menar du?
Resurser behöver inte vara utbildade beroende av vad barnet är i för behov.
Det kan vara ett barn med högfungerande autism som alltså inte får gå i särskola och kommunen inte har resursklasser.
Det kan vara ett barn som nyligen fått diabetes, lågstadiebarn kan inte hålla reda på sitt blodsocker, det kan vara ett rullstolsbundet barn som har svårt att ta sig fram i korridorerna, ett barn som bara tillfälligt behöver resurs för att det har brutit benet, ett barn med epilepsi, ett barn med en fysisk skada som en cpskada, ett barn med hjärtfel, ett barn med något annat fysisk skada osv.
Resurser hjälper barnet med olika saker beroende på olika behov, t ex på raster och ta sig runt i skolan om man har ett fysiskt funktionshinder, hur ska annars ett barn med funktionshinder klara sig själv i skolan om det är ett litet barn?
Man kan vara med om en olycka och behöva extra hjälp ett kortare tag osv.
Resursen behöver då inte var utbildad men måste förstås kunna en del om t ex sjukdomen om barnet har diabetes osv.
Är det ett barn med autism kan resursen t ex ta med barnet och sitta någon annanstans och jobba om det är mycket stök och ljud i klassen osv.
Men resursen behöver förstås då lära sig om autism osv men man behöver ju inte vara specialutbildad men just för barn med t ex neuropsykiatriska funktionshinder som behöver stabilitet är det inte bra om nya personer hela tiden ska hjälpa till.
Men det är ju inte en lärare eller specialpedagog som agerar resurs.
På varje skola finns resurser, elevassistenter mm.