Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

    Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?

    "Östen Lönnerström and Barbro Hellström - They met two ex crew members of the ESTONIA in October/November 1994, then probably on VIRONIA (subsequently renamed MARE BALTICUM) who told them the following:

    there was a continuous leak in the hydraulic system of the visor which was frequently reported to the officer, but not changed;
    the watertight doors could not be closed properly which was widely known on board;
    the Atlantic lock did not function properly;
    the visor could not be closed properly, they left port with a gap open and tried to close it properly outside;"
    http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html

    S
    annslöst! 
  • AndreaBD
    HSOF skrev 2019-10-17 21:39:10 följande:
    Försöker det men det hjälpte visst inte. Men ignorerar det där nu, ingen idé att fokusera på dem som bara vill piska upp en dålig stämning.

    Men du har verkligen djupdykt i det här, riktig grävare, kanske skulle sitta med i den nya haverikommissionen om det nu blir en sån :D
    Kanske vill du leta lite efter fakta också istället för att bråka? Det finns så otroligt mycket på nätet.... 
  • AndreaBD
    EnAnonumius skrev 2019-10-17 23:43:00 följande:
    Jag håller med..
    Det är sanslöst.
    Inte texten i din rapport.

    För när läser haverikommissionens rapport (den officiella)
    Så står det så här jag citerar:

    "Inte heller hadenågra rapporter om brister i rampenseller visirets låssystem lämnats till farty-gets tekniske inspektör.Kommissionens slutsats, som stödsav olycksförloppet, är att visiret hadestängts och låsts ordentligt vid avgångoch att det inte fanns några fel i rampensom påverkade olycksförloppet."
    (slut citat)

    (Texten ser lite lustig ut i inlägget, det blev något fel när jag gjorde copy/past)

    Det jag tycker är sanslöst här är att man har två rapporter som säger olika. Vem har rätt om bogvisiret?

    Källa:
    Sid 174
    https://web.archive.org/web/20130921053244/http://www.havkom.se/virtupload/content/100/Estonia_JAICrapport_Sv.pdf
    Inte så konstigt att det inte är exakt samma. De här som jobbade på Estonia pratar ju om vad som hände när hon var i bruk, när man försökte stänga bogvisiret och dem vattentäta dörrarna, och haverirapporten kan ju bara undersöka hur det ser ut efteråt. Att inga rapporter lämnats om brister - det är man väl inte förvånad över? Då hade man ju varit tvungen att åtgärda och det fanns inte pengar till det. 

    Och att man ändå lyckades stänga bogvisiret någorlunda - det säger ju även de som jobbade där. Men man fick krångla lite och Meyer-varvet sa ju också att man hade bytt ut slitna delar mot nya men sämre delar. Och att det var ett glapp i en del

    http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/12.5.htm

    och andra brister:

    http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/12.4.3.htm
  • AndreaBD
    HSOF skrev 2019-10-18 08:00:58 följande:
    Jo jag har även jag kikat efter fakta, detta är ju något som intresserat mig länge, därav jag startade denna tråden. Jag kan inte ens komma ihåg allt jag läst och sett. Men du har ju lyckats gräva fram sådant som jag tidigare läst och sett.
    Det är ju främst rapporterna, både den officiella och kritiken mot den och Meyer-varvets som man kan utgå ifrån. Och de verkar du knappt ha tittat på. Om man vill få till stånd i ny utredning, så bör man ju ha några punkter som inte verkar stämma. 
  • AndreaBD
    HSOF skrev 2019-10-18 08:06:15 följande:
    Ja detta har även kommit upp på annat håll. Men det är sådant här som gör att frågor föds angånde hela Estoniautredningen. Finns ju en uppsjö av märkliga saker som man inte riktigt få ihop. Ingen har ju idag fått bära ansvar för olyckan.
    Hur menar du då att ingen har fått bära ansvar? Kanske har inte alla ansvariga fått göra det, men du är väl medveten om det har betalats ut skadestånd till offren? Kan du vara omedveten om det? I så fall föreslår jag att du googlar.  
  • AndreaBD
    EnAnonumius skrev 2019-10-18 08:28:58 följande:
    Vem skall ta ansvar för att vädret slog om och det blev storm med hög sjögång?

    Jag har aldrig betvivlat (även om jag aldrig sagt det i denna tråden) att det finns utrymme för att tvivla, men det har dragits upp sådan sanslösa saker i denna tråden, som är faktiskt mer eller mindre direkt konspirationsteoretiska faktiskt.

    Det som är för mig intressant är just bogvisiret, och hur fel lastat skeppet var med fordonen b.la Fellastningen av fordonen anmärkts det på även i den officiella rapporten.
    Bara vädret hade ju aldrig orsakat olyckan. Och personalen borde ju ha anpassat till exempel hastigheten till vädret. Det gör man även om fartyget är i bra skick. Och den var inte i bra skick. Att man har bytt ut delar av visirets stängmekanism mot svagare delar är ju en ganska uppenbar brist. Och även att man låtit bli att byta ut slitna delar. Så det är klart att Estline hade en stor del av ansvaret. 

    Konspirationsteorierna är egentligen ointressanta, de är ju bara tolkningar av varför man kan ha gjort så. Viktigt är faktan. Och framför allt sjösäkerheten framöver. 

    Bogvisiret, men framför allt hur den sitter fast, är viktigt, men jag tror att det är mycket viktigt också vad besättningen sysslar med. Det har varit andra svåra olyckor pga såna brister. Herald of free Enterprise sjönk för att mannen som skulle stänga bogvisiret SOV (!) - omkring 200 döda. Scandinavian Star brann och jag tror det var ungefär lika många som omkom där för att besättningen knappt kunde kommunicera med varandra och inte förstod instruktioner heller. 
    Och på Estonia verkade de inte ha koll på dem vattentäta dörrarna och ingen kunde informera passagerarna på engelska, m.m.
  • AndreaBD
    EnAnonumius skrev 2019-10-18 08:28:58 följande:
    Det som är för mig intressant är just bogvisiret, och hur fel lastat skeppet var med fordonen b.la Fellastningen av fordonen anmärkts det på även i den officiella rapporten.
    Jag hittar inte det i officiella rapporten, kan du hitta igen det och ange sida?  Om bilar och lastbilar var fellastade kan väl inte spela roll? Du menar säkert lastfördelning på båten, eller?
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2019-10-18 10:46:26 följande:
    Datumet för gravfriden referear till detta:

    "Gravfrid? Jag har sett videon av den första, officiella dykningen 1994. De som dök var inte särskilt försiktiga med att inte störa gravfriden,"

    Det rådde alltså ingen gravfrid vid tillfället.
    AndreaBD skrev 2019-10-16 12:33:31 följande:
    Jag har förklarat för dig tidigare att det inte spelar någon roll om det nu skulle vara en konstig konspirationssida. Huvudsaken är att jag hittar originaldokument där, råvara så att säga.
    Det spelar roll i vilken kontext man hämtar sina tankar och idéer.

    Du märker inte att du köper mer och mer av konspirationsidéerna? Nu är det en försvunnen kapten också. Ett rykte avfärdat för länge sedan som en felregistrering av överlevnade under en kaotisk räddningsoperation involverandes tre länder.
    Okej, jag förstår. Men jag menade mest att de på den dykningen inte alls tänkte på att ta lite hänsyn till att det är en massa döda människor. De letade efter något, så de knuffade undan dem som om det vore vad som helst. Jag tyckte det var inte bra hanterat och det gav intrycket att allt annat var viktigare än människorna. 

    Du är inte uppdaterat där. Det var jag inte heller. Jag trodde också att det måste ha varit felregistrering. Men det är det inte. Och det gäller inte bara kaptenen, det var nog 8 personer sammanlagt. Och jag har förklarat och gett länkar till det tidigare, att polisen faktiskt letade efter andre-kaptenen. De utgår också ifrån att han har överlevt. Och det är samma sak med var och en av dessa personer. De har angett sina namn själva - en tjej sitt smeknamn (för föräldrarna, folk på båten kände inte ens till det).  Det fanns ett TV-inslag på tyska ZDF där flera av dessa visades tydligt efter räddningen. Tyvärr så har den också försvunnit. Men folk som har känt dem i många år har sett det på TV.
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2019-10-18 10:49:38 följande:
    Här är du mycket närmare den verkliga orsaken til olyckan.

    Ett risigt fartyg med ett dåligt sjömanskap.

    Fartyget med delvis bristande underhåll. Delvis med problematiska konstruktioner. Framförallt inte byggt för att gå längre från land än 20 sjömil.
    Orsak till olyckan - mycket möjligt. Men inte orsaken till att den sjönk så snabbt. För att den inte kan sjunka om de nedersta två däcken är luftfyllda och vattentät förslutna. Det är en omöjlighet, det går inte. 

    Så frågan är inte varför det blev en olycka, utan hur kom vattnet in i dem nedersta två däcken? För människorna gör det inte jättestor skillnad kanske, även om jag tror att färre hade dött, men för sjösäkerheten framöver kan det vara viktigt. 
Svar på tråden Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?