EnAnonumius skrev 2019-10-18 08:28:58 följande:
Vem skall ta ansvar för att vädret slog om och det blev storm med hög sjögång?
Jag har aldrig betvivlat (även om jag aldrig sagt det i denna tråden) att det finns utrymme för att tvivla, men det har dragits upp sådan sanslösa saker i denna tråden, som är faktiskt mer eller mindre direkt konspirationsteoretiska faktiskt.
Det som är för mig intressant är just bogvisiret, och hur fel lastat skeppet var med fordonen
b.la Fellastningen av fordonen anmärkts det på även i den officiella rapporten.
Bara vädret hade ju aldrig orsakat olyckan. Och personalen borde ju ha anpassat till exempel hastigheten till vädret. Det gör man även om fartyget är i bra skick. Och den var inte i bra skick. Att man har bytt ut delar av visirets stängmekanism mot svagare delar är ju en ganska uppenbar brist. Och även att man låtit bli att byta ut slitna delar. Så det är klart att Estline hade en stor del av ansvaret.
Konspirationsteorierna är egentligen ointressanta, de är ju bara tolkningar av varför man kan ha gjort så. Viktigt är faktan. Och framför allt sjösäkerheten framöver.
Bogvisiret, men framför allt hur den sitter fast, är viktigt, men jag tror att det är mycket viktigt också vad besättningen sysslar med. Det har varit andra svåra olyckor pga såna brister. Herald of free Enterprise sjönk för att mannen som skulle stänga bogvisiret SOV (!) - omkring 200 döda. Scandinavian Star brann och jag tror det var ungefär lika många som omkom där för att besättningen knappt kunde kommunicera med varandra och inte förstod instruktioner heller.
Och på Estonia verkade de inte ha koll på dem vattentäta dörrarna och ingen kunde informera passagerarna på engelska, m.m.