• HSOF

    Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?

    Den 28 September var det 25årsdagen för Estoniakatastrofen som kostade 852 människor varav 501 svenskar livet.

    Haverikommisionen som följde hade många brister och mycket har i efterhand mörkats av olika anledningar. Detta har fött många teorier med allt från smuggling av militär teknologi, radioaktivt avfall, bomber, ubåtar, smuggling, båt som egentligen inte var sjöfartsduglig, handhavandefel mm..

    Röster har med åren stärks över en oberoende sanningskommission som en gång för alla ska undersöka vad som egentligen hände den där ödesdigra natten för drygt 25år sedan. Speciellt från de överlevande eller anhöriga till Estoniakatastrofen. Tekniken är idag också så mycket bättre, så att en komplett 3D- scanning av hela skrovet kan idag göras utan att man ens behöver berg fartyget.

    Själv tycker jag att en grumlig undersökning med hjälp av dagens teknik ska genomföras  så att hela bilden kommer fram. Detta är precis som Palmemordet något som lämnar för många lösa trådar och bör redas ut för att de anhöriga och de överlevande kan få komma vidare på riktigt. Sedan kommer detta sätta punkt för ett alternativt spekulationer eller bevisa att dem var sanna. 

    Vad tycker ni, ska vi kräva en sanningskommission för Estoniakatastrofen?

    Motivera gärna varor du tycker som du tycker.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2019-10-16 12:33:31 följande:
    Gravfriden har inte att göra med att Bemis drog sig ur. 

    ...

    Och i det här fallet så citerade jag faktiskt den här biten bara för att den så bra formulerade det som man ser i videon - att dykarna hanterade kropparna som att de bara var i vägen. Så jag citerade inte för något gällande innehållet överhuvudtaget. 
    Datumet för gravfriden referear till detta:

    "Gravfrid? Jag har sett videon av den första, officiella dykningen 1994. De som dök var inte särskilt försiktiga med att inte störa gravfriden,"

    Det rådde alltså ingen gravfrid vid tillfället.
    AndreaBD skrev 2019-10-16 12:33:31 följande:
    Jag har förklarat för dig tidigare att det inte spelar någon roll om det nu skulle vara en konstig konspirationssida. Huvudsaken är att jag hittar originaldokument där, råvara så att säga.
    Det spelar roll i vilken kontext man hämtar sina tankar och idéer.

    Du märker inte att du köper mer och mer av konspirationsidéerna? Nu är det en försvunnen kapten också. Ett rykte avfärdat för länge sedan som en felregistrering av överlevnade under en kaotisk räddningsoperation involverandes tre länder.
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2019-10-18 09:36:30 följande:
    Bara vädret hade ju aldrig orsakat olyckan. Och personalen borde ju ha anpassat till exempel hastigheten till vädret. Det gör man även om fartyget är i bra skick. Och den var inte i bra skick. Att man har bytt ut delar av visirets stängmekanism mot svagare delar är ju en ganska uppenbar brist. Och även att man låtit bli att byta ut slitna delar. Så det är klart att Estline hade en stor del av ansvaret. 

    Konspirationsteorierna är egentligen ointressanta, de är ju bara tolkningar av varför man kan ha gjort så. Viktigt är faktan. Och framför allt sjösäkerheten framöver. 

    Bogvisiret, men framför allt hur den sitter fast, är viktigt, men jag tror att det är mycket viktigt också vad besättningen sysslar med. Det har varit andra svåra olyckor pga såna brister. Herald of free Enterprise sjönk för att mannen som skulle stänga bogvisiret SOV (!) - omkring 200 döda. Scandinavian Star brann och jag tror det var ungefär lika många som omkom där för att besättningen knappt kunde kommunicera med varandra och inte förstod instruktioner heller. 
    Och på Estonia verkade de inte ha koll på dem vattentäta dörrarna och ingen kunde informera passagerarna på engelska, m.m.
    Här är du mycket närmare den verkliga orsaken til olyckan.

    Ett risigt fartyg med ett dåligt sjömanskap.

    Fartyget med delvis bristande underhåll. Delvis med problematiska konstruktioner. Framförallt inte byggt för att gå längre från land än 20 sjömil.
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2019-10-18 10:46:26 följande:
    Datumet för gravfriden referear till detta:

    "Gravfrid? Jag har sett videon av den första, officiella dykningen 1994. De som dök var inte särskilt försiktiga med att inte störa gravfriden,"

    Det rådde alltså ingen gravfrid vid tillfället.
    AndreaBD skrev 2019-10-16 12:33:31 följande:
    Jag har förklarat för dig tidigare att det inte spelar någon roll om det nu skulle vara en konstig konspirationssida. Huvudsaken är att jag hittar originaldokument där, råvara så att säga.
    Det spelar roll i vilken kontext man hämtar sina tankar och idéer.

    Du märker inte att du köper mer och mer av konspirationsidéerna? Nu är det en försvunnen kapten också. Ett rykte avfärdat för länge sedan som en felregistrering av överlevnade under en kaotisk räddningsoperation involverandes tre länder.
    Okej, jag förstår. Men jag menade mest att de på den dykningen inte alls tänkte på att ta lite hänsyn till att det är en massa döda människor. De letade efter något, så de knuffade undan dem som om det vore vad som helst. Jag tyckte det var inte bra hanterat och det gav intrycket att allt annat var viktigare än människorna. 

    Du är inte uppdaterat där. Det var jag inte heller. Jag trodde också att det måste ha varit felregistrering. Men det är det inte. Och det gäller inte bara kaptenen, det var nog 8 personer sammanlagt. Och jag har förklarat och gett länkar till det tidigare, att polisen faktiskt letade efter andre-kaptenen. De utgår också ifrån att han har överlevt. Och det är samma sak med var och en av dessa personer. De har angett sina namn själva - en tjej sitt smeknamn (för föräldrarna, folk på båten kände inte ens till det).  Det fanns ett TV-inslag på tyska ZDF där flera av dessa visades tydligt efter räddningen. Tyvärr så har den också försvunnit. Men folk som har känt dem i många år har sett det på TV.
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2019-10-18 10:49:38 följande:
    Här är du mycket närmare den verkliga orsaken til olyckan.

    Ett risigt fartyg med ett dåligt sjömanskap.

    Fartyget med delvis bristande underhåll. Delvis med problematiska konstruktioner. Framförallt inte byggt för att gå längre från land än 20 sjömil.
    Orsak till olyckan - mycket möjligt. Men inte orsaken till att den sjönk så snabbt. För att den inte kan sjunka om de nedersta två däcken är luftfyllda och vattentät förslutna. Det är en omöjlighet, det går inte. 

    Så frågan är inte varför det blev en olycka, utan hur kom vattnet in i dem nedersta två däcken? För människorna gör det inte jättestor skillnad kanske, även om jag tror att färre hade dött, men för sjösäkerheten framöver kan det vara viktigt. 
  • HSOF
    EnAnonumius skrev 2019-10-18 08:28:58 följande:

    Vem skall ta ansvar för att vädret slog om och det blev storm med hög sjögång?

    Jag har aldrig betvivlat (även om jag aldrig sagt det i denna tråden) att det finns utrymme för att tvivla, men det har dragits upp sådan sanslösa saker i denna tråden, som är faktiskt mer eller mindre direkt konspirationsteoretiska faktiskt.

    Det som är för mig intressant är just bogvisiret, och hur fel lastat skeppet var med fordonen b.la Fellastningen av fordonen anmärkts det på även i den officiella rapporten.


    Ja om färjan var undermålig för sjögång så finns det ju ansvariga för det. Den skulle aldrig fått lämna hann om så var fallet.

    Jo det finns många olika teorier, vissa mindre troliga än andra. Men jag väljer nog att inte lägga någon värdering i någon av dem för jag är inte säker på nått angående Estonia, liter därför jag startat denna tråd. Jag vill gärna tillsammans med många andra se en ny grundlig haveriutredning om Estonia.
  • HSOF
    AndreaBD skrev 2019-10-18 09:22:48 följande:

    Hur menar du då att ingen har fått bära ansvar? Kanske har inte alla ansvariga fått göra det, men du är väl medveten om det har betalats ut skadestånd till offren? Kan du vara omedveten om det? I så fall föreslår jag att du googlar.  


    Jo det vet jag men när jag menar ansvarig så menar jag ansvarig för olyckan. Det har inte vad jag vet med mig pekats ut någon ansvarig. Om färjan inte var säker för sjögång och det var det som gjorde att hon hamnade på botten tillsammans med 852 människor så finns det direkt ansvariga som bör dömmas i domstol. Om det nu är så att man kan binda någon för det om du förstår hur jag resonerar.
  • HSOF
    AndreaBD skrev 2019-10-18 09:36:30 följande:

    Bara vädret hade ju aldrig orsakat olyckan. Och personalen borde ju ha anpassat till exempel hastigheten till vädret. Det gör man även om fartyget är i bra skick. Och den var inte i bra skick. Att man har bytt ut delar av visirets stängmekanism mot svagare delar är ju en ganska uppenbar brist. Och även att man låtit bli att byta ut slitna delar. Så det är klart att Estline hade en stor del av ansvaret. 

    Konspirationsteorierna är egentligen ointressanta, de är ju bara tolkningar av varför man kan ha gjort så. Viktigt är faktan. Och framför allt sjösäkerheten framöver. 

    Bogvisiret, men framför allt hur den sitter fast, är viktigt, men jag tror att det är mycket viktigt också vad besättningen sysslar med. Det har varit andra svåra olyckor pga såna brister. Herald of free Enterprise sjönk för att mannen som skulle stänga bogvisiret SOV (!) - omkring 200 döda. Scandinavian Star brann och jag tror det var ungefär lika många som omkom där för att besättningen knappt kunde kommunicera med varandra och inte förstod instruktioner heller. 

    Och på Estonia verkade de inte ha koll på dem vattentäta dörrarna och ingen kunde informera passagerarna på engelska, m.m.


    Kan inte mer än att hålla med..
  • AndreaBD

    Video på några av dem besättningsmedlemmar som först räddades och sedan försvann, bland dem Avo Piht. Det kan förstås bara folk säga som känner honom/dem. Många har ju sagt att de är helt säkra, utan tvivel:


    ">




    ">


    ">

    D
    et är en sak om folk bara först sägs ha överlevt, men en annan om de synts på film. Några sägs ju också pratat i telefon med sina anhöriga. 

  • HSOF
    Flash Gordon skrev 2019-10-18 10:40:34 följande:

    Du skriver, bokstavligen, i ditt tredje inlägg i tråden om en "underlig mörkläggning" ...


    Jag säger inte att det är så, men det kan vara så. Det finns så mycket konstigheter runt Estonia och katastrofen. Men jag säger även att det kan vara precis så som haverikommissionen tror men då får man fastslå det och samtidigt påvisa att andra teorier om militärlaster, hål i skrov, bomber, att färjan ej var godkänd för sjögång mm inte stämmer.
Svar på tråden Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?