• Anonym (Maja)

    Högutbildade kvinnor för kräsna?

    Jag läste följande www.expressen.se/ledare/susanna-birgersson/kvinnor-borde-rannsaka-sitt-parningsbeteende/ och blev nyfiken på hur det ser ut här på FL.

    Så till alla kvinnor här... Är du ihop med en man som har högre status än dig jobbmässigt?

    För min egen del är det så för att jag träffade honom på universitetet och han har sedan dess blivit chef men det var länge sen vi träffades så det var inget medvetet val. Om jag blev singel idag tror jag inte det skulle spela så stor roll men helt säkert vet jag inte.

  • Svar på tråden Högutbildade kvinnor för kräsna?
  • Anonym (Lite märkligt!)
    Tappadstekspade skrev 2019-11-12 00:13:44 följande:

    Släpp mindervärdeskomplexet. Det är ingen som pratat illa om företagare. Att du är företagare och vad du tjänar är intressant för vissa, men för andra är det helt ointressant. Det är uppenbart att du provoceras av att akademiker inte imponeras av dina företagarskillz. Och vad vill du ha sagt med att din "högskoleutbildade advokat" ville ha råd av dig? Du kan väl vara duktig på företagande, han kan lagen. Men det betyder inte att han eller andra akademiker är impade av din villa. Fatta det. Och fatta att ALLA advokater är universitetsutbildade. Du är inte bara lågutbildad, du är lider även brist på allmänbildning OCH hyfs uppenbarligen. Man sitter inte och skryter om sina pengar. Men man kan prata om sina framgångar inom karriären. Du skulle inte ha börjat tjata och skryta om dina pengar. En akademiker blir inte imponerad.


    Men helt klar, både jag och advokaten har ett yrke vid sidan av vårt företagande , alltså två genar som är kombinerade , är denna kombination som helt enkelt inte funkar för advokaten , företagsdelen, men ja han var en duktig advokat , men dålig företagare .

    Var inte jag som startade , det var den högskoleutbildade, hur man inte kan ta sig någonstans utan utbildning , vilken enorm prestation hon gjort som läst, hur hon garanterades jobb , framtidsplaner på köpa saker nu när hon var mitt i karriären , att som högskoleutbildad bor man i speciella områden utan arbetare osv . Man kan skilja arbetare och högutbildade på kläderna och accessoarer dom bär, varav hon berätta om klockan hon skulle köpa , jag bara visa att jag redan var där , som just arbetare . Gav även poängen att vi var många arbetande företagare som bodde där , så självklar sticker det i ögonen, skolan i villa området har råkat ut för integration, vi måste köra hälften av våra barn till en när beliggande skola och det området kör gladeligen sina barn till vår skola , bara det är lustigt i sig .
  • Anonym (bådeoch)

    Jag är akademiker med masterexamen från högskolan arbetar idag som enhetschef inom kommunen, min man har endast gymnasial och internutbildningar. Dock har han arbetat sig upp från arbetare till ingenjör och ligger på samma lön. När vi träffades arbeta han och jag studerade, vi hade dock samma mål i livet och har utvecklats ihop. Det hade inte spelat mig någon roll om han fortfarande var en arbetare och tjänade mindre, bara vi kan konversera och har samma mål i livet. Jag märker dock att hans gamla bekanta som inte tagit sig vidare i livet, som fortfarande är på samma arbete, bor i sin hyreslägenhet etc att vi inte har så mycket gemensamt längre. Det är inte givande att samtala och våra liv skiljer sig åt för mycket, så per automatik så umgås man mer med människor som är på samma plan. Så skulle jag vart singel skulle jag mest troligt söka mig till män som är på samma nivå eller högre just för att jag själv vill ha inspirerande samtal, personlig utveckling och gemensamma intressen.

  • Missermajser
    Anonym (.) skrev 2019-11-12 07:49:05 följande:
    Kan ju vara så. En homogen umgängeskrets gör att man lätt blir lite hemmablind så att säga. 

    De flesta runt mig på arbetsplats och annat, konkurrerar mest om hur vida de har ekonomiskt, kulturellt eller socialt kapital.


    Själv så ser jag mest relevans i den ekonomiska definitionen av samhällsklasser. Där hamnar jag helt klart i på arbetarklassnivå medan min särbo hamnar en bit över då hon har det gott ställt.
    Jag ser inte så stor relevans i det eftersom hon fortfarande inte har så pass bra med tillgångar att hon är oberoende av arbetsgivaren välvilja. Som jag ser det så fyller klassifikationen mest var man har sin eventuella lojalitet eller klassintresse. Den behöver inte alltid stämma heller eftersom en del välbeställda faktiskt är mer lojala med arbetarklassen och underklassen i stort. 


    Samtliga jag varit tillsammans med har haft bättre status än jag. Jag skulle kanske kunna avancera men att må dåligt på en arbetsplats framför att helt och fullt älska det jag gör är inget alternativ för mig.


    Den enda skillnaden jag märkt på akademiker är väl att vissa av dom kanske är mer strukturerade och korrekta. Däremot behöver alla av dem inte alltid vara så enormt kunniga även om många är det. 


    Sen är vissa akademiker just för att de är genuint nyfikna och törstiga på kunskap och dom är roliga. De brukar inte alltid se ner på folk med lägre utbildning. 

  • Anonym (.)
    Anonym (Lite märkligt!) skrev 2019-11-12 08:06:45 följande:
    Var inte jag som startade , det var den högskoleutbildade, hur man inte kan ta sig någonstans utan utbildning , vilken enorm prestation hon gjort som läst, hur hon garanterades jobb , framtidsplaner på köpa saker nu när hon var mitt i karriären , att som högskoleutbildad bor man i speciella områden utan arbetare osv . Man kan skilja arbetare och högutbildade på kläderna och accessoarer dom bär, varav hon berätta om klockan hon skulle köpa , jag bara visa att jag redan var där , som just arbetare . Gav även poängen att vi var många arbetande företagare som bodde där , så självklar sticker det i ögonen, skolan i villa området har råkat ut för integration, vi måste köra hälften av våra barn till en när beliggande skola och det området kör gladeligen sina barn till vår skola , bara det är lustigt i sig .
    Vissa mäter framgång i statusprylar, ju fler och dyrare saker desto mer lyckad är man. 
    Det har inget med utbildning eller inkomst att göra, många är helt enkelt prylfixerade. 

    Men, glädjande nog, så börjar det att svänga nu i samhället. Man börjar värdesätta annat istället som inte går att värdera i kronor och ören på samma sätt. 

    I mina ögon är det bara förlorare som skryter om sitt boende, område osv. Inte minst de som skryter om hur segregerat de lever.
  • PH76
    Anonym (bådeoch) skrev 2019-11-12 08:12:24 följande:

    Jag är akademiker med masterexamen från högskolan arbetar idag som enhetschef inom kommunen, min man har endast gymnasial och internutbildningar. Dock har han arbetat sig upp från arbetare till ingenjör och ligger på samma lön. När vi träffades arbeta han och jag studerade, vi hade dock samma mål i livet och har utvecklats ihop. Det hade inte spelat mig någon roll om han fortfarande var en arbetare och tjänade mindre, bara vi kan konversera och har samma mål i livet. Jag märker dock att hans gamla bekanta som inte tagit sig vidare i livet, som fortfarande är på samma arbete, bor i sin hyreslägenhet etc att vi inte har så mycket gemensamt längre. Det är inte givande att samtala och våra liv skiljer sig åt för mycket, så per automatik så umgås man mer med människor som är på samma plan. Så skulle jag vart singel skulle jag mest troligt söka mig till män som är på samma nivå eller högre just för att jag själv vill ha inspirerande samtal, personlig utveckling och gemensamma intressen.


    Jag känner igen mycket av det du skriver, det känns att ju äldre man blir desto mer likformas ens umgängeskrets. När vi var 25 år var det en salig blandning av yrken men nu när vi är 43 så har precis alla en universitetsexamen, tjänar från 60k i månaden till väldigt mycket mer och 9/10 bor i hus i ett bättre område i Stockholm. Jag tror att det tyvärr lätt blir så pga intressen och levnadsmönster.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Maja) skrev 2019-11-11 16:19:19 följande:

    Jag läste följande www.expressen.se/ledare/susanna-birgersson/kvinnor-borde-rannsaka-sitt-parningsbeteende/ och blev nyfiken på hur det ser ut här på FL.

    Så till alla kvinnor här... Är du ihop med en man som har högre status än dig jobbmässigt?

    För min egen del är det så för att jag träffade honom på universitetet och han har sedan dess blivit chef men det var länge sen vi träffades så det var inget medvetet val. Om jag blev singel idag tror jag inte det skulle spela så stor roll men helt säkert vet jag inte.


    Min man har bara gått på gymnasiet. Jag har gått på universitet. Så ser det ut för flera av mina väninnor. Eftersom män ofta har högre lön har våra lågutbildade män ändå högre lön än oss, plus att de inte har studieskulder.

    Jag läste krönikan du länkar till häromdagen och kom genast att tänka på en amerikansk pratshow jag såg för några år sedan. De hade två gäster som båda hade svårt att hitta nån. De hade varit singlar jättelänge. Den ena var en lågutbildad man med ett skitjobb som bott hemma hos mamma länge (han var nu 40 och hade just skaffat eget boende). Den andra var en högutbildad kvinna med ett högavlönat toppjobb. Han attraherarde inte kvinnor - som vill ha någon med stabil ekonomi som klippt navelsträngen. Hon attraherade inte män eftersom män inte vill ha en kvinna som har högre lön och bättre jobb än de (särskilt inte i USA).

    Det är alltså inte bara kvinnor som är kräsna. Även män är det. Om män slutade känna sig kastrerade av att vara med en partner som är ekonomiskt starkare hade situationen också varit bättre.

    Min man har ingen vidare utbildning, men han är smart, har ett sk rörligt intellekt. Smartare än en del välutbildade män jag mött. Och han är fantastiskt duktig på sitt jobb. Han är också flexibel och klurig.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (FAKTA) skrev 2019-11-11 16:22:02 följande:

    Kvinnor söker sig i regel till någon som har det betydligt bättre ställt än dem själva.

    Män har oftast inga problem med en kvinna som har det sämre ställt än dem själva.

    Har aldrig hört en man säga att han ska gifta sig rik.


    Män har däremot problem med en kvinna som har det bättre ställt än dem.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (S) skrev 2019-11-11 18:22:59 följande:

    Om jag förstår artikeln rätt är ett av problemen att män vill ha barn senare vilket gör det svårare för kvinnor som vill att få barn. De män som är ensamma och då inte akademiker, är de alltså mer intresserade av att skaffa barn? Annars hjälper det väl inte att söka bredare?

    Män utan akademiska utbildningar har inga problem med akademiska kvinnor, så problemet är ensidigt?

    Kände att denna artikel skaåade mer frågor än svar hos mig.


    Jo, många män utan akademisk utbildning har svårt för kvinnor med akademisk utbildning. I min lilla hemstad är de flesta män lågutbildade. Kvinnorna är ofta undersköterskor, städerskor, eller biträden i vården, och det är såna kvinnor dessa män vill ha. Ville man komma nån vart med en kille gällde det att mörka att man läste på universitet.
  • Anonym (Lite märkligt!)
    Anonym (.) skrev 2019-11-12 08:16:41 följande:

    Vissa mäter framgång i statusprylar, ju fler och dyrare saker desto mer lyckad är man. 

    Det har inget med utbildning eller inkomst att göra, många är helt enkelt prylfixerade. 

    Men, glädjande nog, så börjar det att svänga nu i samhället. Man börjar värdesätta annat istället som inte går att värdera i kronor och ören på samma sätt. 

    I mina ögon är det bara förlorare som skryter om sitt boende, område osv. Inte minst de som skryter om hur segregerat de lever.


    Var exakt det jag visa åt denna högskoleutbildade kvinna , jag tog Google Maps , svängde förbi vårt område som hon trodde bara var bebott av högutbildade , förklara bakgrunden till ägarna av husen , som ett mycket speciellt hus , ägaren där är plåtslagare , han har ärvt ett anrikt plåtföretag av sina föräldrar , varav huset extrema karaktär , nästa hon har ett stort entreprenadföretag på ca 200 maskiner hon tagit över av sin avlidna make och driver den helt själv . Men visst nästa roliga hus ägdes av plastikkirurgerna , Jag visa att verkligheten hon trodde på, inte såg ut så i verkligheten
  • Anonym (.)
    Anonym (Lite märkligt!) skrev 2019-11-12 09:11:05 följande:
    Var exakt det jag visa åt denna högskoleutbildade kvinna , jag tog Google Maps , svängde förbi vårt område som hon trodde bara var bebott av högutbildade , förklara bakgrunden till ägarna av husen , som ett mycket speciellt hus , ägaren där är plåtslagare , han har ärvt ett anrikt plåtföretag av sina föräldrar , varav huset extrema karaktär , nästa hon har ett stort entreprenadföretag på ca 200 maskiner hon tagit över av sin avlidna make och driver den helt själv . Men visst nästa roliga hus ägdes av plastikkirurgerna , Jag visa att verkligheten hon trodde på, inte såg ut så i verkligheten
    Varför detta enorma behov av att hävda dig och bevisa för henne hur oviktig hon är?
Svar på tråden Högutbildade kvinnor för kräsna?