• HannaSickan

    Vi som planerar graviditet 2023!

    Hej! 
    Jag tänkte att jag startar en tråd för oss som planerar graviditet 2023! 

    Jag är 33år och har 2 egna barn samt en bonus. Alla pojkar ;) Nu har sambon och jag dragit igång bebisverkstaden för nummer 4 och sista i barnkullen. Denna gången hoppas vi på flicka (men tror det blir en pojke till haha) och har googlat runt efter metoder/teorier för att öka chanserna för att få en flicka. Vi har väl mest anammat att inte ha sex för nära ägglossning. Eftersom det sänker chanserna för graviditet samt att jag förlorat en äggledare i ett utomkvedeshavandeskap så tror jag att jag får hänga här ett tag innan det tar sig ;) vore kul om fler ville följas åt! 

    Enligt min app Periodtracker så ska jag ha ägglossning på söndag14/8. Vi sexade senast igår och idag fick jah äggviteflytningar (med lite blodstrimmor i) så hoppas nu att det ska vara nära nog men inte för nära ägglossning. Slutsexat för denna månaden alltså! 
    BIM är den 29/8, känns som en evighet bort! 

  • Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2023!
  • Olivialova
    Anonym (MnM) skrev 2023-03-28 12:56:03 följande:

    Jag har haft tre missfall tidigare, och då har min mamma varit den första jag sökt och fått stöd hos - även om hon inte varit införstådd i att vi aktivt försökt så har hon ju förstått det med tanke på missfallen. När det väl gick vägen frågade hon rakt ut en dag ?är du gravid??, då var jag bara i vecka 6/7 men blev för ställd för att hitta på en lögn och berättade därför redan då. Men ingen annan har fått veta så tidigt, då jag är precis likadan med att inte vilja/kunna ta ut något i förskott. 


    Jag tror mig ha landat i att inte säga något mer nu, men däremot ladda för att säga något om samtalet skulle komma på tal igen (vilket jag tror det gör, om jag känner henne rätt). Jag vet ju egentligen att hon inte vill något illa, men kontentan av hennes välmenande råd och  tankar kan såklart träffa fel ibland. 


     


    Jag uppskattar verkligen att du tagit dig tid att svara och bolla med mig, så tack! ❤️


    Hehe min andra graviditet var jag också tvungen att säga det tidigt till min mamma. Vi var i Sälen och stod och lagade mat och mamma ville ösa på chevré på pastan?jag behöver min väl uppvärmd sa jag med en finurlig min ;D 

    Det låter vettigt :) Då är du betydligt mer förberedd på vad du faktiskt vill få fram ifall konversationen kommer upp igen.

    jag själv försöker just nu tänka på allt annat än att jag har bim på söndag. Än så länge går det ganska bra, jag tänkte ta ett ?testa tidigt test? fredag morgon :O
  • Anonym (MnM)
    Olivialova skrev 2023-03-29 21:42:44 följande:
    Hehe min andra graviditet var jag också tvungen att säga det tidigt till min mamma. Vi var i Sälen och stod och lagade mat och mamma ville ösa på chevré på pastan?jag behöver min väl uppvärmd sa jag med en finurlig min ;D 

    Det låter vettigt :) Då är du betydligt mer förberedd på vad du faktiskt vill få fram ifall konversationen kommer upp igen.

    jag själv försöker just nu tänka på allt annat än att jag har bim på söndag. Än så länge går det ganska bra, jag tänkte ta ett ?testa tidigt test? fredag morgon :O
    Haha ganska gulligt sätt att berätta det på ändå! 🥺

    MEN så spännande! Inte många timmar kvar nu. Jag håller alla tummar, tår och tassar att det visar positivt. Jag saknar och längtar mycket tills det är min tur att gå och längta efter BIM och hela pirret som följer av att tålmodigt vänta på att testa. 🙈
  • Anonym (MnM)
    Olivialova skrev 2023-03-31 13:41:15 följande:

    Positivt!  // Hjärta


    MEN så kul, grattis!! Vilken fantastisk start på helgen! 🥳❤️
  • letshope

    Hej!

    Mitt första inlägg här, har bara läst en massa trådar tidigare. Oskyldig

    Jag och min sambo började försöka för vårt första barn i ca februari i år. Naivt trodde jag att det skulle gå på första försöket då den enda gången vi haft oskyddat sex tidigare så blev jag gravid (!). Detta var dock ca 5 år sedan när vi precis började träffas (är nu 31), så klart att fertiliteten säkert gått ner rejält sedan dess.. 

    Jag har en väldigt stabil cykel så har endast kört med min "mensapp" och sett till att ha sex innan, under och strax efter ÄL. 

    Har kört med ClearBlues supertidiga tester (6 dar innan mens) då jag är så ivrig men har tyvärr varit negativt varje gång. 

    Denna månad "kände" jag mig gravid, testade negativt med ett sånt supertidigt test i onsdags och blev så extremt besviken. 

    Har ni någon erfarenhet av just dessa tester? Är de tillförlitliga eller är det lika bra att vänta till första dagen med ev. saknad mens?

    Just nu hoppas jag väl att jag är den där 0,00001 eller nåt i statistiken som den visat negativt för men troligtvis är det också negativt även denna månad Rynkar på näsan

  • svansmamman
    letshope skrev 2023-04-13 20:52:34 följande:

    Hej!

    Mitt första inlägg här, har bara läst en massa trådar tidigare. Oskyldig

    Jag och min sambo började försöka för vårt första barn i ca februari i år. Naivt trodde jag att det skulle gå på första försöket då den enda gången vi haft oskyddat sex tidigare så blev jag gravid (!). Detta var dock ca 5 år sedan när vi precis började träffas (är nu 31), så klart att fertiliteten säkert gått ner rejält sedan dess.. 

    Jag har en väldigt stabil cykel så har endast kört med min "mensapp" och sett till att ha sex innan, under och strax efter ÄL. 

    Har kört med ClearBlues supertidiga tester (6 dar innan mens) då jag är så ivrig men har tyvärr varit negativt varje gång. 

    Denna månad "kände" jag mig gravid, testade negativt med ett sånt supertidigt test i onsdags och blev så extremt besviken. 

    Har ni någon erfarenhet av just dessa tester? Är de tillförlitliga eller är det lika bra att vänta till första dagen med ev. saknad mens?

    Just nu hoppas jag väl att jag är den där 0,00001 eller nåt i statistiken som den visat negativt för men troligtvis är det också negativt även denna månad Rynkar på näsan


    Clearblues icke-digitala tester är kända för att vara kluriga, dock brukar det handla om att folk ser streck som egentligen inte innebär positivt. Dock kan nämnas att gravidsymptom och positiva gravtest kommer till följd av samma sak, dvs gravidhormonet HCG, så om du har symptom du tror kan bero på en graviditet så kommer ett gravtest visa positivt nu. 


    Jag tycker absolut inte att du ska tappa hoppet än, det vanskligt med tidiga test rent generellt och framförallt om man inte har absolut stenkoll på sin cykel (dvs testar 
    med äl-test och/eller tempar för att bekräfta ägglossning). Om jag var du skulle jag ta ett digitalt test på BIM. Jag håller ALLA tummar för att det gått vägen denna gången! ❤️

  • Snödroppen86

    Hej, hoppar in denna tråd.
    Singel och 37 år från Kalmar, ska göra mitt första inseminations tillfäll v. 18 eller 19 så är sjukt taggad.
    Kram ❤️

  • Anonym (I)

    Hej! 


    Hoppar in här! 


    Första försöket och är på bim+15, men med negativa tester. Hoppas att mensen kommer snart så vi kan börja på försök nr två. 


    Jag och min man längtar efter bebis så mycket! 

  • svansmamman
    Anonym (I) skrev 2023-04-24 10:42:15 följande:

    Hej! 


    Hoppar in här! 


    Första försöket och är på bim+15, men med negativa tester. Hoppas att mensen kommer snart så vi kan börja på försök nr två. 


    Jag och min man längtar efter bebis så mycket! 


    Du kanske har koll på detta, men man kan inte passera BIM utan att antingen få mens eller vara gravid. Förmodligen hade du ägglossning senare än du tror, eller inte alls. Hade du haft ägglossning när du tror skulle mensen ha kommit som planerat. Att testa och/eller tempa för att detektera ägglossning brukar vara ett bra knep för att få bättre koll på sin cykel och därmed öka chanserna för att bli gravid. 


    Önskar dig och er ALL lycka till! ❤️

Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2023!