Inlägg från: Anonym (Motionären) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Motionären)

    Varför anstränger sig inte fler?

    Jag har tränat i olika former sedan innan grundskolan vilket innebär runt 40 år. Att inte träna innebär ohälsa. Men ändå är det så många som drar sig för det. Det finns till och med studier som visar att brist på motion är värre än rökning.


    Bland både kvinnor och män är det många som klagar på att de blir dumpade eller inte hittar någon partner. En del i detta är att mer attraktiva partners inte vill ha en latmask, någon som är ohälsosam eller någon som har en oattraktiv kropp. Till skillnad mot längden (som är viktig att män har) så kan man iaf göra något åt kroppen. En del studier visar även att förhållandet mellan midja och axelbredd kan kompensera för att de är kortare.


    Men för både män och kvinnor är relativt lågt kroppsfett mest attraktivt. Så varför inte bara träna? Och när ni ändå gör det: se till att när ni väl kommit igång och kroppen vant sig så försöker ni anstränga er lite mer. Tränar man likadant under ett år så händer det inte så mycket. Öka vikterna successivt. Spring lite snabbare. Osv.

  • Svar på tråden Varför anstränger sig inte fler?
  • Anonym (Motionären)
    Anonym (Rob) skrev 2024-03-20 15:20:15 följande:
    Det är iof sant.
    Ser många på gymmet. Mest kvinnor.
    De borde träna inför ett maratonlopp istället för att lyfta skrot då fettförbränning borde vara prio.  Men de verkar mest prioritera fetare rumpa.

    Mer muskler ger bättre fettförbränning. Dessutom är det svårt att bygga muskler så tjejer (och du) behöver inte vara oroliga för att de blir för muskulösa. 


    En kombinerat träning är bäst för kroppen.

  • Anonym (Motionären)
    Anonym (Rob) skrev 2024-03-20 15:14:09 följande:

    1. Folk är lata.
    2. Tjocka kvinnor får massor av uppmärksamhet på dejtingsidor pga en stor obalans. Så incitamenten att gå ner i vikt finns inte. Och kvinnor med barn prioriterar sina avkommor före sig själva.  Det kan man se när de har barn VV helt plötsligt kommer de i bättre form och börjar träna.
    3. Övervikt har blivit normaliserat.


    Tjocka kvinnor får uppmärksamhet (men inte av mig). Däremot blir de ofta ratade av de mer attraktiva männen som de själva är intresserade av.


    Sen vet jag inte hur mycket det spelar roll att ha barn varannan vecka. Jag vet många som tränar fast de har barn varannan vecka. Gäller bara att inte vara tillsammans med en idiot.


    Sen vet jag många singelmammor som inte motionerar alls.

  • Anonym (Motionären)
    Anonym (Rob) skrev 2024-03-20 16:03:28 följande:
    De verkar inte hjälpa för kvinnorna då de flesta är feta trots att de gymmar.
    Jag anser att en mer allsidig träning är bättre än fokus på rumpa.
    Jag har tränat länge på gym. Många anstränger sig helt enkelt inte och får därför inget resultat. 
  • Anonym (Motionären)
    OlgaElvira skrev 2024-03-20 16:10:05 följande:

    Jag tror tyvärr att många tror att träning är att gå på gymmet och träna hårt eller att springa flera gånger veckan. Då känns det övermäktigt. Man tänker att det har jag inte tid med eller jag har inte råd med gymkort.
    Men för hälsa och välbefinnande räcker det utmärkt med en promenad varje eller varannan dag.
    Bästa träningen är den som blir av, om än bara n kort promenad runt kvarteret.
    https://www.dn.se/sverige/forskning-visar-pa-den-lilla-motionens-stora-fordelar/
    V
    i behöver öka insikten om vikten av vardagsmotion. 


    Visst men träning som höjer pulsen är bäst. Och träning som underhåller musklerna motverkar olika skador som kommer med åldern eller vid olyckor. 
  • Anonym (Motionären)
    Tukt skrev 2024-03-20 16:44:20 följande:

    Det är ju på snudd omöjligt att träna bort fett. Det gör man med ändrad kosthållning. Men har man väl utvecklat för mycket fettceller är också det svårt.
    Sedan har det med hjärnans belöningscenter att göra. För vissa är träning det de kickar på, för andra socker, och för en tredje något annat.
    Att den som kickar på träning utgår från att alla ska fungera som den själv, är som om en alkoholist ifrågasätter nykterister.

    mvh, tränar nästan varje dag.


    Jag syftar inte bara på fettet utan även på det hälsosamma i att träna. Det är väldigt lätt att träna bort fett bara man ser till att inte äta mer än vad man gjorde tidigare. Det är grundläggande fysik att rörelse kräver energi och tillför man inte mer energi så kommer kroppen ta av reserverna.


    Det är om man börjar träna och ändrar kosten genom att äta mer som man inte går ned i vikt.


    Jag får ingen direkt kick av träning. Jag gör det för att jag har disciplin och mål i livet. Så är det med det mesta jag gör. Jag tränar dagar fast jag verkligen inte vill för jag vet att om jag vill uppnå mina mål så behöver jag göra det. 


    Det finns en skillnad mellan rationella individer och känslodrivna individer. Bara för att jag vill något behöver jag inte agera på det. 

  • Anonym (Motionären)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-03-20 16:25:10 följande:

    Jag har alltid i vuxen ålder haft ett BMI över 25 och många män har velat data mig , ha relation och en man gifte jag mig med. 


    De mycket intelligenta män som jag blir intresserad av attraheras av annat än bara fettprocent och utsidan. I alla fall tillräckligt många för mig.För mig är intelligens och humor hos en man avgörande. Och att han är en bra människa. En sån man som hjälper en gammal dam eller ett litet barn som behöver hjälp. 

    En bra utbildning är också bra eller åtminstone ett bra jobb, annars känner han sig nog underlägsen.  


    Det är väl helheten som spelar roll egentligen. Men män och kvinnor attraheras av olika saker. För många män är kroppen hos kvinnan relativt viktig. Sen är det givetvis inte så hos alla. 
  • Anonym (Motionären)
    Anonym (...) skrev 2024-03-20 16:18:02 följande:

    Jag har aldrig i hela mitt liv tränat för att bli attraktivare. Jag är hyfsat vältränad - för en medelålders kontorsråtta - och försöker få in 150 minuters kondition och styrka i veckan och utöver det rör jag mig mycket i min vardag. Jag tränar för att hålla mig frisk och för att kroppen ska hålla för att kunna göra de saker jag vill i mitt liv. Jag har alltid prioriterat träning, men inser också att jag är priviligerad som har kunnat göra det, även om jag sedan jag fick barn tränar hemma, för det finns inte en chans att jag skulle kunna karva ut tiden att gå till gymmet och få resten av vardagspusslet att gå ihop.

    Och vad vet du om hur andra anstränger sig? De kanske jobbar hårdare på andra områden och tycker att du latar dig när det kommer till dessa. De kanske har andra bördor att bära på, som kanske inte är kompatibla med ett fysiskt aktivt liv.

    Vi har alla ett ansvar för att ta hand om oss själva och för vårt eget välmående och det är oroande att så många fler är överviktiga numer. Jag tvivlar dock på att det är för att folk inte anstränger sig.


    Är man nöjd och livet fungerar i övrigt så behöver man givetvis inte träna för att bli attraktivare. Om man däremot är singel så tycker jag inte man ska klaga på att vissa män ratar en för att man inte motionerar alls.


    Gå till gymmet för att träna behöver man egentligen inte. Man kan köra burpees i 10 minuter hemma varje dag eller något annat för att få upp pulsen.


    Jag vet inte vilka områden du syftar på. Jag är en allmänt olat människa med många bollar i luften. Det man kritisera mig för är väl isf att jag inte tar det lugnt.


    Visst kan alla ha sina bördor. Men många saker beror på de egna tankarna och föreställningarna som begränsar en själv samt upptar tid. Motion ger mer välmående och får en bort från dessa tankar.


    Anders Hansen var på vårt jobb och föreläste tidigare. Han menade faktiskt att människan är lat i grunden och det är därför så många egentligen har svårt att komma igång.

  • Anonym (Motionären)
    Tukt skrev 2024-03-20 20:58:35 följande:
    Fast det är ju precis det du gör med den här tråden. Du har en idé om andra människor filtrerad genom dig själv. Sedan agerar du känslomässigt på det genom att skriva det här inlägget.

    Visst är det en känsla i grunden som får mig att skriva denna tråd men det finns olika nivåer av känslor. Det är också någon form av känsla som får mig att vilja ha disciplin men det är på en annan nivå än att impulsivt dra till gymmet, köpa godis, köpa alkohol eller vad det nu kan vara. 


    Det är konsekvenserna av ens impulser som är det mest relevanta. Men också hur vida man klarar av att ha rutiner istället för att styras impulsivt av vad man gör om dagarna. Att skriva eller prata om ämnet är på en annan nivå.

  • Anonym (Motionären)
    Anonym (x2y) skrev 2024-03-21 08:24:57 följande:

    Att utgå ifrån att alla kroppar är likadana, är det största felet många gör. Man tror att alla ska bli smala och tränade. Men det fungerar väldigt olika.
    Pratar man om att gå ner i vikt, gör träning väldigt lite. Det uppskattas att ungefär 70% ligger i kosten enbart. Så det handlar mer om förhållandet till mat.
    En del bryr sig inte, för att dom tycker att det är så oerhört tråkigt. En del är nöjda.

    Jag går dagligen, jag är naturmänniska och föredrar att vara utomhus. Än instängd i ett svettigt tråkigt gym. Vill jag kombinera, finns det alltid bra gym redskap att köpa hem.  Finns nog många som går på gym för att vissa upp sina kroppar för varandra med. Bra jobbat för dom tänker jag. Men det är inte så , att jag kommer ligga sömnlös på nätterna. Eller spendera min tid med att fundera på varför personer gör si och så. Varför? Därför att det inte är min ensak.

    Jag sköter mig själv. Tycket TS borde göra likadant.  Det är en sån besatthet numera, i att man känner ett behov att lägga sig i andra människors liv. Det är inte ett friskt beteende enligt min mening. Och bottnar nog i någon slags problematik/ osäkerhet hos personen i fråga.

     


    Visst handlar det mycket om förhållandet till mat. Men bara att röra på sig är väldigt positivt för hälsan. Sen blir det ännu bättre när det är träning som höjer pulsen samt träning som underhåller kroppens olika muskelgrupper för att undvika skador som kommer med åldern.


    Man kan göra mycket träning utomhus.


    Visst finns det utseendefixerade personer på många gym men de som tillhör den riktiga gymkulturen är inte sådana. De dömer ingen, de är vänliga och hjälpsamma.


    Det finns olika skäl till att man vill lägga sig i andra människors liv. Många kvinnor klagar på att männen idag inte lever upp till deras krav. Och därför hittar de ingen partner. Samtidigt är det en hel del kvinnor som inte heller tar tag i sin situation. De får män efter sig men inte de män som de vill ha. De männen de vill ha anser att dessa kvinnor inte anstränger sig...


    Sverige är det land i världen med flest singelhushåll.


    Det handlar inte om någon osäkerhet hos mig utan bara i att om fler ansträngde sig skulle folkhälsan bli bättre, vårdkostnaderna skulle bli mindre, fler skulle kanske hitta en partner som de var nöjda med, fler skulle bli nöjda med livet och vi skulle slippa många ej miljövänliga och ineffektiva singelhushåll i samhället.

  • Anonym (Motionären)
    Anonym (Min historia) skrev 2024-03-21 10:04:01 följande:

    Hej TS!

    Jag ska berätta lite om varför inte jag har den perfekta kroppen eller de perfekta rutinerna.

    När jag var barn, kom jag in i puberteten tidigast av alla jag kände, jag var runt 10 år. Det var smärtsam mens, det var bröst som bara växte och växte - ganska snart hade jag D-kupa. Mentalt var jag ett barn och jag minns hur traumatiskt det var med denna förändring. Jag har först nu (är 48) insett att jag mentalt stängde av allt från halsen neråt, jag förnekade att jag såg ut som en "tant" (som jag tyckte då). Ville inte höra talas om bh, för sånt hade ju "tanter". Först vid 15 års ålder skaffade jag bh, och då var det egentligen för sent. På gympan minns jag att det var en plåga att springa 50 eller 100 meter med bröst som hängde och slängde, och jag började ogilla att röra på mig alltför mycket.

    Som barn fick jag också astma, men fick inga mediciner då ännu, så även om jag inte hade haft D-kupa så hade jag inte kunnat springa då jag fick svår andnöd av det.

    Sen hade jag (vad jag som vuxen har insett var) en dysfunktionell uppväxt. Har gått i terapi först de senaste åren. Tonåren var en plåga för att jag inte förstod vad som hände. Detta påverkade mig ända in i vuxenlivet och jag tröståt när jag mådde dåligt. Inga jättemängder, men ändå.

    Mina föräldrar lärde mig heller inget om att röra på sig. Under mina tonår tog min mamma mig ibland nånstans för att spela tennis på tumanhand, men mycket sporadiskt. Och ville jag ta en promenad eller ta bussen nånstans, blev de alltid förfärade och körde mig med bilen istället. Vi hade matbutiken två minuters promenad bort, men jag kan inte minnas att vi nånsin promenerade dit. Vi tog alltid bilen! (Men sen gick det bra för min mamma att kommentera min mage: "Dra in magen!")

    När jag var i tonåren fick jag också PCOS, där ett av symptomen är att man har svårt att gå ner i vikt. Hela mitt liv har jag avundats dem som inte har några viktproblem - jag vill inte vara jättesmal, men magen har jag alltid velat ha bort. Jag är intresserad av kläder och gillar annorlunda stilar, men mina bröst och min mage har alltid stått i vägen för det. Har aldrig kunnat använda halterneck t.ex.

    När jag var runt 30 och träffade min man (numera ex-man) så började vi träna tillsammans. Då sprang jag för första gången i mitt liv, och vi gick på gym. Jag sprang Midnattsloppet o.s.v. Under de här ca 15 åren har jag gått ner tio kilo tre gånger - samma tio kilo alltså. Jag går alltid upp dem igen även om det kan ta ett par år. För att behålla en låg vikt skulle jag behöva ägna mitt liv åt kost och träning. Inte njuta av nåt, inte fokusera på andra saker - bara tänka på mat och motion. Det blir inte hållbart för mig, jag blir både tråkig och uttråkad. Det jag älskar är att bjuda hem folk på mat och vin, eller åka på resor, där jag äter mat och ofta dricker vin. Klart att jag vandrar och rör på mig också, men det är ändå en stor obalans. Jag skulle ju behöva träna typ fem timmar för varje glas vin, och det är inte hållbart nånstans.

    Jag har haft extremt mycket ångest över min kropp, ibland rentav hatat den. Jag hade velat ha små bröst och en platt mage. Men nu blev det inte så, och då får jag göra så gott jag kan. Efter många år där jag varit periodare (ibland tränat varje dag och ibland inte alls) så har jag nu lyckats uppnå ett slags rutin där jag tränar framför Youtube varannan/var tredje dag. Det är jag väldigt nöjd med - det är inget som syns på kroppen, men jag har inte ont nånstans och jag är frisk och stark.

    Men att äta optimalt hela tiden och pressa sig till kortare löptider och tyngre hantlar får nån annan göra. Det skulle förstöra mitt sociala och mentala liv att göra så.

    Jag berättar allt detta för jag tror att de som är som TS inte förstår eller kan föreställa sig att andra har helt andra förutsättningar, erfarenheter, hormonrubbningar etc. som har enormt stor inverkan på kost och träning.


    Hej! Tack för att du delade med dig av din livshistoria. Det var intressant att läsa. Jag tycker det är tråkigt att du haft den uppväxt du haft. Därför är det också viktigt att vi föräldrar är goda föredömen när det gäller rörelse och värderingar. Ingen förälder ska säga "dra in magen!" till sin dotter. Sen har vi alla olika grundförutsättningar. När det gäller träning bör man alltid utgå från sig själv och inte jämföra sig med andra. Hormonrubbningar och annat spelar ju stor roll


    För att se framåt kan jag dock säga att man inte alls behöver äta optimalt hela tiden. Jag har själv använt mig av 5:2 och liknande metoder. Då begränsar man sig rejält 2 dagar i veckan när det kommer till maten. Sen 5 dagar äter man vad man vill. Sen handlar det mycket om inställning och träning. Att känna sig tvingad att äta lite 2 dagar i veckan kan upplevas helt annorlunda mot att verkligen bestämma sig att äta lite 2 dagar i veckan. När jag lärde mig att bestämma mig för det så var det inte ens jobbigt. Sen tar det också ett tag för kroppen att välja sig vid det låga kaloriintaget. Det kan ta några månader.


     


    Sen har jag även experimenterat med att äta mindre fler dagar i veckan än 2. Det var inte heller något problem. Man behöver inte äta god mat och dricka vin varje dag. När man spar det till speciella tillfällen, även om det är så ofta som varje eller varannan helg, så blir det mycket mer speciellt.


    Man kan äta lite i veckorna, eller åtminstone ett par dagar, och sen äta mer på helgen. 

  • Anonym (Motionären)
    Anonym (Love) skrev 2024-03-21 10:15:37 följande:

    För att jag prioriterar annat i mitt liv än just det. 


    För mig är träning tråkigt, och den eventuella halvtimme per dag jag har som fritid, då prioriterar jag något som gör mig glad och ger mig energi. 


    Ok, men träning gör ju en glad och ger energi när man väl kommit igång. Man frigör endorfiner. 


    Sen kanske man bör se över sin livssituation om man bara har en halvtimme per dag. Har man barn så kanske ens partner behöver ta större ansvar exempelvis.

  • Anonym (Motionären)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-03-21 08:27:26 följande:
    Ja, gymmet är för de som vill visa upp sig. Den träningen har du ingen nytta av när du bär matkassar eller vid flytten. Men tycker man gymmet är roligt, så ska man absolut gå dit. Många här säger att de trivs bra där, och att alla är vänliga och hjälpsamma, det är en fin gemenskap.

    Gymmet har ju jättestor nytta när man lyfter saker i vardagen. Det hindrar skador. Jag hade en period under covid där jag inte tränade speciellt mycket. Det blev mest löpning. Sen skulle vi flytta och det var svårt att få till flytthjälp så jag fick bära nästan allt själv. Det slutade med att jag överansträngde båda armarna då jag lyfte tunga saker flera timmar per dag i en vecka. Vi är fem i familjen och bor på 180kvm där vi har mycket saker. Men det var främst jag som kunde bära då barnen är för små och min sambo var sjuk.


    Då är jag normalt sett väldigt stark i mina armar. Brukar köra biceps set på 8x30 kg. 


    Fick kort efter det även en ryggskada.


    Styrketräningen hjälpte mig tillbaka men hade kunnat förhindra det om jag tränade regelbundet.

  • Anonym (Motionären)
    Anonym (Love) skrev 2024-03-21 10:29:36 följande:

     


    Fast nej. Jag har tränat mycket i mitt liv, just för att det är nyttigt och var nått man "ska" göra. Det ger mig absolut inte energi eller gör mig glad. Jag blir trött och all livslust dör.


    Har svårt att se varför jag skulle stryka mer saker ur mitt liv för att klämma in mer måsten som jag inte vill göra och som bara får all livslust att dö. Om jag skulle frigöra tid så är det för att göra mer av det som ger energi och gör mig glad. 


    Min partner tar väldigt stort ansvar redan, det finns ingen möjlighet att lägga mer på honom, då han skulle behöva stryka tex sin träning... 


    Jag förstår dig men samtidigt så vet jag också att inställning är något man kan bestämma över själv. Man väljer egentligen hur man vill se på träning och mycket annat i livet. Även om det är en tröskel att förstå det och sedan lära sig att styra inställningen.


    Men sen är det ju bevisat från massor av forskning att träning ger ett tillskott av hormoner som gör oss lyckligare och motverkar exempelvis psykisk ohälsa.


    Så även om du inte tror att det ger dig energi eller gör dig glad så är det ju precis vad som sker när du kommit igång. Men det kan ta ett par veckor av regelbunden träning. 

  • Anonym (Motionären)
    Anonym (Love) skrev 2024-03-21 10:51:56 följande:

     


    Okej. Varför frågar du när du inte vill ha svar, eller ens lyssna på vad folk säger?


    Jag har tränat. MYCKET! REGELBUNDET I FLERA ÅR. Jag hatar det ändå, och inställningen ändrades inte, det enda som hände var att jag fick muskler (vilket ju inte är så värst snyggt, även om det säkert är bra i det långa loppet), och att jag var tvungen att prioritera bort saker som jag faktiskt tycker om att göra. 


     


    Fast det du säger är ju delvis felaktigt då det finns kroppsliga processer som fungerar lika hos alla människor. Sen är styrketräning inte det som ger mest endorfiner. För det krävs väldigt tung träning. Konditionsträning är mycket mer effektivt på detta.


    Inställningen handlar ju främst om hur du själv försökte påverka din inställning. Arbetar man inte själv på sin inställning så är det mycket möjligt att man inte ser något positivt i det hela

Svar på tråden Varför anstränger sig inte fler?