• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Naturen, harmonisk och likriktad?

    Ja, inte så mycket att säga, den här tråden är till för att fortsätta diskussionen om naturen som harmonisk och likriktad (som i att alla strävar mot samma mål) från denna tråd.

    Några påståenden som jag ämnar bemöta lite senare ikväll eller imorgon, under tiden kan det diskuteras fritt med grund i detta eller ämnet i trådrubriken:


    Fyris skrev 2010-04-17 17:57:05 följande:
    Jo, eftersom naturen vet vad som är det mest gynnsamma valet i varje stund för hela naturen och alltid handlar efter det så kan det inte finnas någon som går emot den anders vilja. Alla i naturen vill ju alltid samma sak.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-04-17 17:59:34 följande:
    Tror du att bytesdjuret vill bli uppätet? Tror du att djuret vill dö av en bakterieinfektion?

    Fyris skrev 2010-04-17 18:14:56 följande:
    Om naturen inte handlade i harmoni utan i konflikt så skulle den knappast överleva.
    Fyris skrev 2010-04-17 18:01:17 följande:
    Jag tror egentligen inte att djur har en så stark egen vilja. De handlar bara efter vad som är det bästa för alla.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-04-17 18:07:05 följande:
    Vad grundar du det på? Det räcker med att gå ut i skogen för att se att naturen inte är i harmoni, det är ett enda stort kaos där saker händer.
    Upp till diskussion.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Svar på tråden Naturen, harmonisk och likriktad?
  • lennartsdotter
    far skrev 2010-04-19 20:32:24 följande:
    lennartsdotter. Oavsett hur många bladlöss myrorna "tar hand om", eller hur många små lejonungar som får svälta ihjäl, därför att "pappalejon" MÅSTE överleva..... Då är detta betéende 100% naturligt. Därför de har inget val! Men människan som art, har fått de möjligheter till överlevnad som ingen annan art på jorden. Vår fysiologi, vår hjärnkapacitet, övergår alla andra arter. Därför är vi överlägsna, och kan därmed rubba "balansen". Om vi fortfarande hade varit jägare och samlare, DÅ hade vi inte haft någon annan funktion, än, just en liten del av det naturliga samspelet. Harmonin. Men vi kan åstadkomma samma förödelse som naturkatastrofer, med vår möjlighet att förutbestämma våra handlingar. Vi kan slänga atombomber i huvud på folk, eller vi kan kolonialisera vissa delar av jordklotet, för vår egen vinst. Vi kan hänsynslöst tömma hav på fisk, för att vi inte kan hålla vår egen art i någon balans. VI skal vara 8 milljarder, men det skall endast finnas 20 vargar i DEN skogen. DO YOU UNDERSTAND ME NOW? Men så beter sig ALDRIG de andra arterna, De bara överlever. Vi vill mer än det. VI VILL HA' ALLT! Vi vill ha' de andra arternas teritorium. Vi vill ha' de andra planeternas resourser. Vi ÄR en naturlig del av evolutionen, men vi är så överlägsna andra arter, att endast vi, "homo sapiens sapiens" kan rubba balansen. Alla processer som sker utöver dem "vi" sätter igång", är 100% naturliga. Och med "likriktat", har jag uppfattat det så, att "saker och ting jämnar ut sig, - anpassar sig".......
    Om andra arter hade människans möjlighet att använda sig av jordens resurser skulle de göra det.

    Jag tycker det är tragiskt att det finns människor som anser att människan bör gå tillbaks till jägar- och samlarsamhället. Har du läst om hur människorna lokalt lyckades utrota mammuten? Även på denna romantiserade tid gjorde människan stora avtryck i de ekologiska systemen. Pga. vår enorma kapacitet kan man nog faktiskt uttrycka det som så att det är naturligt för människan att göra större avtryck på på ekologiska system än andra arter. Just för att vi kan. För att vi tar till vara på vår kapacitet.

    Jag anser absolut att vi riskerar att göra oss själva en stor otjänst när vi tex. fiskar ut hav och förstör bottenvegetation. Vi vet vad vi har, men inte vad vi får. Därmed inte sagt att vad vi får nödvändigtvis måste vara sämre.
  • Rödnäbba
    lennartsdotter skrev 2010-04-19 21:13:16 följande:
    Delar av naturen kommer alltid att "må dåligt" eftersom alla arter konkurrerar med varandra. Även om människan försvinner från denna planet.
    Det kan ju du inbilla dig.
  • Rödnäbba
    lennartsdotter skrev 2010-04-19 21:20:39 följande:
    Om andra arter hade människans möjlighet att använda sig av jordens resurser skulle de göra det.Jag tycker det är tragiskt att det finns människor som anser att människan bör gå tillbaks till jägar- och samlarsamhället. Har du läst om hur människorna lokalt lyckades utrota mammuten? Även på denna romantiserade tid gjorde människan stora avtryck i de ekologiska systemen. Pga. vår enorma kapacitet kan man nog faktiskt uttrycka det som så att det är naturligt för människan att göra större avtryck på på ekologiska system än andra arter. Just för att vi kan. För att vi tar till vara på vår kapacitet.Jag anser absolut att vi riskerar att göra oss själva en stor otjänst när vi tex. fiskar ut hav och förstör bottenvegetation. Vi vet vad vi har, men inte vad vi får. Därmed inte sagt att vad vi får nödvändigtvis måste vara sämre.
    Det är naturligt för människor att utrota djur och förstöra miljön. Det kanske leder till något bra.

    Där har vi talet till människans försvar!
  • Toboas
    Rödnäbba skrev 2010-04-19 21:04:34 följande:
    1) Har vi kommit förbi dividerandet om ifall jorden är i balans eller i harmoni?
    2)Då kan börja med att ta tillbaka dina anklagelser om att jag skulle ha sagt något motsägelsefullt.
    3) För att få svar på ovan fråga kan du läsa en aktuell dagstidning, där borde du heiia senaste forskningen om klimathotet.  
    Rödnäbba skrev 2010-04-19 19:58:32 följande:
    2.5 Jag gör val som jag tror kommer leda till en bra hälsa. Vi får väl se om jag lyckas, om mina val är rätt. Vänligen tala om för mig var motsägelsen finns!
    Rödnäbba skrev 2010-04-19 21:21:08 följande:
    4) Det kan ju du inbilla dig.
    1) Om du förstått skillnaden på balans och harmoni så kan vi gå vidare. Annars kan jag fortsätta försöka förklara för dig vad skillnaden innebär.

    2) Du motsäger dig själv gång på gång - nu senast i 2.5 med "Jag gör val som jag tror kommer att leda till en bra hälsa." Om du inte VET vilka val som är rätt så kan du - lika mycket som alla andra djur bidra till en sämre hälsa eller värld. Du talar om att naturen och djuren lever i harmoni när det rätta ordet är balans. Du har flera gånger visat att du inte syftar på balans i den mån att olika krafter tar ut varandra eftersom du hävdat att djur inte skaffar fler barn än naturen klarar av. Djuren skaffar så många djur de kan, tiden får utvisa om det var rätt antal eller inte.

    3) Och du tror att klimatet var stabilt innan människan dök upp?

    4) Ja, fossil och mätningar av tidigare klimat i form av iskärnor talar sitt tydliga språk. Klimatet ändras, djurarter dör ut och ekosystem raseras - allt miljoner år före människan. På vilket sätt utgör det en harmoni?
  • Toboas
    Rödnäbba skrev 2010-04-19 21:26:36 följande:
    Det är naturligt för människor att utrota djur och förstöra miljön. Det kanske leder till något bra. Där har vi talet till människans försvar!
    Rödnäbba skrev 2010-04-19 19:58:32 följande:
    Jag gör val som jag tror kommer leda till en bra hälsa. Vi får väl se om jag lyckas, om mina val är rätt.
    Samma försvar som du använder alltså.
  • Rödnäbba
    Toboas skrev 2010-04-19 21:34:47 följande:
    1) Om du förstått skillnaden på balans och harmoni så kan vi gå vidare. Annars kan jag fortsätta försöka förklara för dig vad skillnaden innebär. 2) Du motsäger dig själv gång på gång - nu senast i 2.5 med "Jag gör val som jag tror kommer att leda till en bra hälsa." Om du inte VET vilka val som är rätt så kan du - lika mycket som alla andra djur bidra till en sämre hälsa eller värld. Du talar om att naturen och djuren lever i harmoni när det rätta ordet är balans. Du har flera gånger visat att du inte syftar på balans i den mån att olika krafter tar ut varandra eftersom du hävdat att djur inte skaffar fler barn än naturen klarar av. Djuren skaffar så många djur de kan, tiden får utvisa om det var rätt antal eller inte. 3) Och du tror att klimatet var stabilt innan människan dök upp? 4) Ja, fossil och mätningar av tidigare klimat i form av iskärnor talar sitt tydliga språk. Klimatet ändras, djurarter dör ut och ekosystem raseras - allt miljoner år före människan. På vilket sätt utgör det en harmoni?
    En motsägelse betyder att man hävdar två saker som står i motsats till varandra. Tex

    "jag tycker att balans och harmoni är viktigt att skilja på när det gäller att beskriva jorden (eftersom jag inte har något vettiga argument så snöar jag istället in på att  märka ord, vilket tyvärr inte heller lyckas)"

    och

    "jag ser att både balans och harmoni är likvärdiga när det gäller att beskriva jorden (och ägnar mig därför till att framföra mina väl genomtänta argument)"

    Nu får du prova igen att hitta några motsägelser i min text.
  • Toboas
    Rödnäbba skrev 2010-04-17 23:44:53 följande:
    Ja, det går bra. Det är det jag säger. Alla har en funktion och de strävar efter att överleva så att de kan utföra sin funktion - som behövs i helheten.
    Rödnäbba skrev 2010-04-17 23:29:57 följande:
    Jo, alla djur agerar på ett sätt som är fördelaktigt för den själv och för naturen i sin helhet. Om agerandet inte är fördelaktigt så skulle det dö ut.
    Rödnäbba skrev 2010-04-17 20:07:07 följande:
    Jo, alla delar av naturen vill samma sak: att naturen som helhet ska leva.
    Rödnäbba skrev 2010-04-17 20:16:51 följande:
    Ett belägg skulle ju kunna vara att den har överlevt framgångsrikt i ett antal miljarder år. Det ligger väl i varje djurs "natur" som det heter att veta precis vad den ska göra för helhetens bästa.
    Du hävdar att djuren VET precis vad de ska göra för helhetens bästa samtidigt som du framhåller att:
    Rödnäbba skrev 2010-04-18 17:29:28 följande:
    Vilka beteenden som är skadliga får tiden utvisa.
    Det är en motsägelse att påstå att djur vet hur de ska agera för helhetens bästa, att djur vill att naturen i sin helhet ska leva om man inte samtidigt kan förutsäga hur ett beteende kommer att påverka miljön i förlängningen. Det är en motsägelse.
  • Toboas

    Då kanske du kan svara på mina frågor:

    1) Tror att klimatet var stabilt innan människan dök upp?  (Trots att fossil och mätningar av tidigare klimat i form av iskärnor talar sitt tydliga språk.) Klimatet ändras, djurarter dör ut och ekosystem raseras - allt miljoner år före människan. På vilket sätt utgör det en harmoni?

    2) Kan du påvisa hur denna magiska balans som fanns innan människan yttrade sig och på vilket sätt den är rubbad idag? Du hänvisade till tidningarna men det är inte något nytt i att klimatet ändrar sig. Kan du visa hur dagens "klimatförändring" skiljer sig från de harmoniska klimatförändringarna som uppstod tidigare?

  • Rödnäbba
    Toboas skrev 2010-04-19 22:24:03 följande:
    Du hävdar att djuren VET precis vad de ska göra för helhetens bästa samtidigt som du framhåller att: Det är en motsägelse att påstå att djur vet hur de ska agera för helhetens bästa, att djur vill att naturen i sin helhet ska leva om man inte samtidigt kan förutsäga hur ett beteende kommer att påverka miljön i förlängningen. Det är en motsägelse.
    Nej, Toboas. Det är ingen motsägelse för i de fyra första citaten så talar jag om naturen.

    I det sista avses människan.
  • Rödnäbba
    Toboas skrev 2010-04-19 22:27:21 följande:
    Då kanske du kan svara på mina frågor: 1) Tror att klimatet var stabilt innan människan dök upp?  (Trots att fossil och mätningar av tidigare klimat i form av iskärnor talar sitt tydliga språk.) Klimatet ändras, djurarter dör ut och ekosystem raseras - allt miljoner år före människan. På vilket sätt utgör det en harmoni?2) Kan du påvisa hur denna magiska balans som fanns innan människan yttrade sig och på vilket sätt den är rubbad idag? Du hänvisade till tidningarna men det är inte något nytt i att klimatet ändrar sig. Kan du visa hur dagens "klimatförändring" skiljer sig från de harmoniska klimatförändringarna som uppstod tidigare?
    1. En miljö där organismer lever och förändras tillsammans med respekt för varandra. Det är harmoni.

    2. Jag hänvisar till den forskning som finns där så gott som alla forskare nu är överrens om att klimatförändringarna beror på människorna och inte är naturliga.
  • lennartsdotter
    Rödnäbba skrev 2010-04-19 22:42:10 följande:
    1. En miljö där organismer lever och förändras tillsammans med respekt för varandra. Det är harmoni.2. Jag hänvisar till den forskning som finns där så gott som alla forskare nu är överrens om att klimatförändringarna beror på människorna och inte är naturliga.
    1. Inga organismer förutom människor känner respekt för varandra (eller tänker du tillskriva alla organismer ett medvetande?).

    2. Inte naturliga är nog fel ordval i sammanhanget. Det är väl snarare så att klimatförändringarna hade varit annorlunda om människan inte hade agerat som hon gjort. Klimatförändringarna är en naturlig följd av de val vi människor gjort.
  • Toboas
    Rödnäbba skrev 2010-04-19 22:36:15 följande:
    1) Nej, Toboas. Det är ingen motsägelse för i de fyra första citaten så talar jag om naturen. I det sista avses människan.
    Rödnäbba skrev 2010-04-19 22:42:10 följande:
    2) En miljö där organismer lever och förändras tillsammans med respekt för varandra. Det är harmoni.

    3) Jag hänvisar till den forskning som finns där så gott som alla forskare nu är överrens om att klimatförändringarna beror på människorna och inte är naturliga.
    1) Det är en motsägelse eftersom du inte kan visa att djuren i naturen på något sätt besitter en magisk förmåga att bete sig annorlunda än människor.

    2) På vilket sätt sker förändringar som leder till att arter utplånas i harmoni?

    3) Du får väldigt gärna visa den forskningen där så gott som alla forskar är överens om att klimatförändringarna beror på människan och inte är naturliga. Det finns en klimatpanel med det uttalade syftet att visa att så är fallet och där syftet är politiskt. Det är också skillnad på att tycka sig se en klimatförändring till att vara övertygad om att det är människorna som ligger bakom. Och för det tredje - hur skiljer du en naturlig klimatförändring från de naturliga?
  • far

    Ja, och lite vulkanutbrot, hjälper ju på det hela! Men det är inte farligt....Säger de.

Svar på tråden Naturen, harmonisk och likriktad?