• skytt81

    Vi som väntar vinterbebisar i Umeå 10/11

    Startar en samlingsplats för oss i Umeå som väntar barn till vintern!

    Det finns väl redan sommar och höst-trådar men här tänkte jag att vi som väntar barn någongång mellan november 2010 - februari 2011 kan samlas. Men självklart är ni välkomna även om ni har BF strax före eller efter dessa månader också.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 15:54
    BF-lista: www.familjeliv.se/Forum-11-263/m52717279.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-25 23:01
    När vi fått våra bebisar hänger vi här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m55824101.html

  • Svar på tråden Vi som väntar vinterbebisar i Umeå 10/11
  • annawvw

    Nu är lillebror här! Natten till den 15e kom David med buller och bong! När väl värkarna satte igång tog det bara 5 timmar. Jag hade krystvärkar i 6 minuter vilket kom som en chock!... men samtidigt skönt med effektiva värkar och att det gick snabbare denna gång. Skönt att vara hemma nu. Fick spinalhuvudvärk efter epiduarlen och har fått ligga i planläge i två dygn(!!!) inte att rekommendera. Som tur är finns det även hjälp mot denna smärta. Nu gäller det att få igång amningen ordentligt. Tredje dagen idag, jag håller tummarna och biter mig i fingret varje gång han suger på mina bröst AAAAAJ!

    www.vll.se/default.aspx&eid=50515

  • Bisca
    annawvw skrev 2010-12-18 12:11:15 följande:
    Nu är lillebror här! Natten till den 15e kom David med buller och bong! När väl värkarna satte igång tog det bara 5 timmar. Jag hade krystvärkar i 6 minuter vilket kom som en chock!... men samtidigt skönt med effektiva värkar och att det gick snabbare denna gång. Skönt att vara hemma nu. Fick spinalhuvudvärk efter epiduarlen och har fått ligga i planläge i två dygn(!!!) inte att rekommendera. Som tur är finns det även hjälp mot denna smärta. Nu gäller det att få igång amningen ordentligt. Tredje dagen idag, jag håller tummarna och biter mig i fingret varje gång han suger på mina bröst AAAAAJ!

    www.vll.se/default.aspx?id=42831&eid=50515
    Grattis grattis! Vilket söt liten kille ni fått .
  • Puckly

    Igår natt den 17december kom vår 2:a till världen, även han hade bråttom. Var in till förlossningen för bedömning då vattnet gått, men blev hemskickade vid 22 med orden att det skulle dröja ett tag innan det kom någon bebis. Hann i princip bara hem i snöstormen för att vända, ingen hit att sen åka 40min i bil med 3min mellan de kraftiga värkarna. Kom in vid 01 snåret igen och lillebror är född strax före 2. Då det gick så fort och var lite dramatiskt så fanns det ingen tid för någon smärtlindring och lustgasen fick bytas mot syrgas för bebisens skull.
     Fick åka hem direkt från förlossningen så jag känner mig lite snuvad då jag inte fick se nya BB. De frågade om vi skulle åka hem samma dag (vilket vi kunde tänka oss) och då fick vi en extra säng till förlossningsrummet istället för att flyttas. Så här i efterhand önskar jag att jag insisterat på BB. Hade tänkt att jag skulle vila ordentligt och åka hemåt  framåt kvällen men det var ju inte att tänka på då man inte stod sig så länge på förlossningsfikat och inte erbjöds något ätbart i övrigt där nere. Så vi åkte hemåt innan lunch.  

    Skönt att vara hemma och vara 4 i familjen!

    Grattis Annaww!

  • thisissarah
    Puckly skrev 2010-12-18 16:17:07 följande:

    Igår natt den 17december kom vår 2:a till världen, även han hade bråttom. Var in till förlossningen för bedömning då vattnet gått, men blev hemskickade vid 22 med orden att det skulle dröja ett tag innan det kom någon bebis. Hann i princip bara hem i snöstormen för att vända, ingen hit att sen åka 40min i bil med 3min mellan de kraftiga värkarna. Kom in vid 01 snåret igen och lillebror är född strax före 2. Då det gick så fort och var lite dramatiskt så fanns det ingen tid för någon smärtlindring och lustgasen fick bytas mot syrgas för bebisens skull.
     Fick åka hem direkt från förlossningen så jag känner mig lite snuvad då jag inte fick se nya BB. De frågade om vi skulle åka hem samma dag (vilket vi kunde tänka oss) och då fick vi en extra säng till förlossningsrummet istället för att flyttas. Så här i efterhand önskar jag att jag insisterat på BB. Hade tänkt att jag skulle vila ordentligt och åka hemåt  framåt kvällen men det var ju inte att tänka på då man inte stod sig så länge på förlossningsfikat och inte erbjöds något ätbart i övrigt där nere. Så vi åkte hemåt innan lunch.  

    Skönt att vara hemma och vara 4 i familjen!

    Grattis Annaww!


    Grattis!
  • Erkki


    God jul till er alla!

    Här råder just nu julefrid! Sonen sover - maken är i skogen och letar någon cache med hundarna och jag är nyduschad och funderar på om jag ska ha den tröja jag har på mig eller byta till den andra? Lutar åt byte

    Hoppas ni andra har en bra jul och att bebisarna väntar till imorgon i alla fall - julafton är ingen höjdardag att fylla år på.

    Själv har jag väl mer eller mindre insett att det närmar sig så pass att jag alla fall i tanken kommit till insikt att jag borde nog kanske eventuellt packa den där berömda bb-väskan?

    12 dagar till BF! (plus säkert en 14 dagar till misstänker jag).
  • strålöga
    Puff81 skrev 2010-12-11 16:26:21 följande:
    Nu är vi hemma från BB. I går den 10 dec föddes vår son Anton, tänk en kille till tråden Flört. Han är 52 cm lång och väger 4055g. Jag blev aldrig igångsatt, jag vaknade på morgonen och började få värkar men vi åkte ändå in till den tiden som vi hade fått. När jag satt på förlossningen och åt lunch så blev värkarna starkare och tätare. De hade tänkt sätta in cytotek (tror jag det hette) men det behövdes ej. De tog hål på hinnan, inte så mkt vatten kvar. Jag var väl öppen 4 cm och det hände inte så mkt, då bestämde jag mig för epudiral om jag skulle stå ut resten av öppningsarbetet. När narkosläkaren kom så var det självklart en pappa på jobbet Tungan ute, men jag har inte jobbat så mkt på den avdelningen där hans barn är, men i "fyllan" och dillan så kände vi i allafall igen varandra. Eftersom jag har en scoliosformad rygg så fanns risken att epiduralen inte skulle komma åt överallt, vilket den inte gjorde. Halva min kropp blev bedövad och i den andra halvan gjorde det sjukt ont, men det stoppade inte upp något av värkarbetet utan det blev tvärtom. Då jag trodde att det skulle ta en evighet att öppna mig 6 cm till, men så sa det bara tjoffs så var jag helt öppen och ville krysta. Barnmorskan hade tänkt att sätta dropp som skulle hjälpa till med öppnandet men hon hann bara hänga upp påsen sen så ville jag krysta för fullt och plötsligt så var halva huvudet ute och efter totalt 3 rejäla krystvärkar så var han ute. Inte ett stygn behövde jag sy heller så det känns mkt bra att jag inte sprack något. Ja, nu så är vi som sagt hemma, ska tillbaka på måndag. Han har ätit av mig 4 gånger, men jag vet inte om han får i sig så mkt för mjölken har inte runnit till  ordentligt ännu, men han suger och suger och är nöjd. Men i dag har han då mest bara sovit. Jag är jätte nöjd med allt bemötande på både förlossningen som på BB. Mkt bättre den här gången än när jag födde Hampus, ialla fall när det gäller bemötandet på BB som jag upplevde som jätte otrevligt när jag fick Hampus. Nej, kort och gott så är jag väldigt nöjd med min förlossning trots att han var väldigt envis med att stanna kvar i min mage.
    Grattis till gossebarnet!
    Bra att förlossningen gick bra och inga komplikationer tillstötte.
  • strålöga
    strålöga skrev 2011-04-20 18:05:03 följande:
    Grattis till gossebarnet!
    Bra att förlossningen gick bra och inga komplikationer tillstötte.
    SkämsHoppsan hur gick detta till. Var i helt fel tråd.
Svar på tråden Vi som väntar vinterbebisar i Umeå 10/11