• hipsterpappan

    Nu godkänner DO könsseparerade badtider-hedeersförtryck legitimeras

    I dag kom DO med beslutet att det är ok med särskilda kvinnotider på våra badhus. Beslutet är vägledande och kan införas i hela landet. Ursäkten att vissa grupper pg av religiösa eller kulturella skäl annars inte kan lära sig att simma köper någon den ursäkten? Eller är det en slags könsaparthied och DO gör egentligen dessa ofta förtryckta kvinnor en björntjänst genom att legitimera en fortsatt hederskultur?
    svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/do-vissa-konsseparerade-badtider-diskriminerar

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nu godkänner DO könsseparerade badtider-hedeersförtryck legitimeras
  • KillBill

    Det DO har kommit fram till är att separata badtider för kvinnor och män generellt sett är diskriminerande (men att undantag kan göras om det finns ett berättigat syfte).

  • Mirelle

    Personligen anser jag att kvinnotider då&då inte är särskilt avvikande jämfört med separata omklädningsrum. Helt enkelt en acceptabel variation i synen på kroppslig integritet. Oavsett om man själv är nästan naken eller ganska påklädd vistas man med avklädda människor av det andra könet. Religiös som ateist - jag tycker inte det är en så stor issue, särskilt inte om det räddar liv. Jag är oblyg, andra är inte det. Har inget med kulturrelativism att göra för min del. Det finns apropå det gott om verkligt problematiska saker när det handlar om kulturellt betingat kvinnoförtryck, t ex s.k hedersvåld.

    Vi har dessutom gott om könsapartheid i form av separata toaletter.

    Nä, jag anser att det är en populistisk fjäderhöna att angripa badtiderna.

  • Mandel
    MrsMia skrev 2016-12-14 17:05:46 följande:

    Jag svarade att det behövs för simkunskapen, men känner av hela mitt hjärta att det vore så skööööönt att kunna gå och simma utan en massa gloende män och tonårskillar i bassängen. Då så många (män och tonårskillar) inte kan uppföra sig vill jag känna mig trygg och bekväm i vattnet. 


    Helt ärligt så skiter jag totalt i om fula gubbar och finniga tonårskillar glor på mig och kommenterar. 
    Har väldigt svårt för att tro att de skulle få för sig att tafsa eller göra närmande mot mig så varför ska jag bry mig vad de fäster sina ögon på?
    Om de nu tycker att jag är så fet och ful att de orkar slösa energi på att kommentera det så är det deras problem inte mitt!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Flash Gordon
    hipsterpappan skrev 2016-12-14 17:00:18 följande:
    I dag kom DO med beslutet att det är ok med särskilda kvinnotider på våra badhus. Beslutet är vägledande och kan införas i hela landet. Ursäkten att vissa grupper pg av religiösa eller kulturella skäl annars inte kan lära sig att simma köper någon den ursäkten? Eller är det en slags könsaparthied och DO gör egentligen dessa ofta förtryckta kvinnor en björntjänst genom att legitimera en fortsatt hederskultur?
    svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/do-vissa-ko...
    Tvärtom har DO kommit fram till att det inte är tillåtet med generella "kvinnotider" men att om man kan visa på ett syfte (som exempelvis att det ökar simkunnigheten hos muslimska kvinnor) så kan det vara motiverat.

    Ska kommunerna följa detta beslut lär det bli stopp på slentrianmässigt utdelade "kvinnotider".
  • hipsterpappan
    Flash Gordon skrev 2016-12-14 22:39:59 följande:
    Tvärtom har DO kommit fram till att det inte är tillåtet med generella "kvinnotider" men att om man kan visa på ett syfte (som exempelvis att det ökar simkunnigheten hos muslimska kvinnor) så kan det vara motiverat.

    Ska kommunerna följa detta beslut lär det bli stopp på slentrianmässigt utdelade "kvinnotider".
    Det är väl bara att läsa innantill? Att Liljeholmsbadet enligt gammal tradition har varannan vecka har man respektive kvinnotider endast för att tillåta nakenbad anses diskriminerande. Men den könsuppdelning som finns i t.ex Skärholmens eller Tenstas simhallar är ok enbart för att kvinnor grundat på religiösa och kulturella skäl ska kunna bada. I klartext anser DO att en gammal svensk nakenbadartraditon är diskriminerande medans man stöder en strukturell och importerad kvinnoförtryckande religiös hederskultur utan förbehåll.
  • Flash Gordon
    hipsterpappan skrev 2016-12-15 19:09:55 följande:
    Det är väl bara att läsa innantill? Att Liljeholmsbadet enligt gammal tradition har varannan vecka har man respektive kvinnotider endast för att tillåta nakenbad anses diskriminerande. Men den könsuppdelning som finns i t.ex Skärholmens eller Tenstas simhallar är ok enbart för att kvinnor grundat på religiösa och kulturella skäl ska kunna bada. I klartext anser DO att en gammal svensk nakenbadartraditon är diskriminerande medans man stöder en strukturell och importerad kvinnoförtryckande religiös hederskultur utan förbehåll.

    Majoriteten av de svenska badhusen kommer inte att kunna visa på att deras kvinnotider kvalar in under tanken att de är nödvändiga för att muslimska kvinnor (för det är mulisemer det handlar om i detta fall) ska kunna lära sig att simma.

    .
    Kvinnotiderna i Skärholmen och Tensta har alltså organiserade simskolor för kvinnor. Det handlar inte om någon allmän stoj- och plask-tid för enbart kvinnor.
    http://www.stockholm.se/KulturFritid/Simma-och-trana/Simma/Simskola/Vara-kurser/

    DET är vad som lär krävas om man ska kunna motivera kvinnotider i badhusen. Organiserad aktivitet riktad mot ett specifikt allmännyttigt mål (fler muslimska kvinnor som kan simma).

  • MadHatter
    Eir skrev 2016-12-14 18:56:08 följande:

    Nu är jag lite raljerande, ursäkta.

    Men en fundering jag haft gällande simkunnighet för dessa kvinnor som inte vill bada ihop med män. Varför ska dom kunna simma? Drunkningsrisk? De kvinnorna lär knappast bada på en allmän badstrand eller?? Så var skulle dom riskera att drunkna?

    Jag tycker att det är ett dyrt sätt att finansiera motion för vissa grupper av religiösa skäl. De kan väl då motionera på annat sätt.


    Många kvinnor är ju föräldrar och är rillsammans med sina barn på badplatser även om de inte badar själva, sen kan man ju råka ut för situationer där der är bra att vara vattenvan och sinkunnig även om man inte badar på allmänna badstränder. Man kan fiska, ha en båt som man är ute på sjön med, man kan bada på mer privata platser osv. Det är ju inte enbart iklädd baddräkt på allmänna badplatser det förekommer en drunkningsrisk.

    Så säkerhetsargumentet är ju ett viktigt argument aldeles oavsett om man sen tycker att det är ett tillräckligt argument för könsseparerade badtider.
  • Eir
    MadHatter skrev 2016-12-17 10:11:58 följande:
    Många kvinnor är ju föräldrar och är rillsammans med sina barn på badplatser även om de inte badar själva, sen kan man ju råka ut för situationer där der är bra att vara vattenvan och sinkunnig även om man inte badar på allmänna badstränder. Man kan fiska, ha en båt som man är ute på sjön med, man kan bada på mer privata platser osv. Det är ju inte enbart iklädd baddräkt på allmänna badplatser det förekommer en drunkningsrisk.

    Så säkerhetsargumentet är ju ett viktigt argument aldeles oavsett om man sen tycker att det är ett tillräckligt argument för könsseparerade badtider.
    Nu spekulerar jag och hårdrar mitt resonemang. 
    Det är nog inte speciellt många strikt troende muslimska kvinnor som får vara på en allmän badstrand tillsammans med sina barn. I och med att där finns män som är iklädda badshorts. Så många privata stränder där män inte kan förekomma är nog inte så många.

    Och att vara på en båt och fiska i en abaya är nog inte helt enkelt.

    Så visst simkunnighet är bra, men vad är det för fel på burkini? Funkar det i muslimska länder så kan det väl funka här. Varför slösa skattepengar på religiösa påhitt?
  • Inezzzen

    Jag är svensk och vill gärna slippa bli utstirrad av män på badhuset, så för mig gör det inget.

  • Simmaellersjunk

    Man kan bara älska alla vänsterfeminister som bryr sig mer om minoriteter än om kvinnor. När det är vissa män av arabiskt ursprung som agerar på dåliga sätt är man för könssegregering, annars skriker man högt om att män och kvinnor ska behandlas lika.

    Hyckleriet är verkligen totalt. Vänsterfeminister bryr sig betydligt mer om sin ideologi än om kvinnor.

  • KillBill

    Rubriken till denna tråd ljuger. Det DO har slagit fast är att det under vissa omständigheter kan vara ok med separata badtider. T.ex om syftet är att fler kvinnor ska lära eller om en kvinnojour vid enstaka tillfällen vill ha badhuset för sig själv. Om det saknas ett legitimt syfte så är separata badtider annars normalt sett förbjudna. 

    Separerade badtider är dock en gammal svensk tradition. På gamla anrika Liljeholmsbadet som invigdes på 1930 talet har man alltid haft några tider i veckan för bara män och några tider i veckan som varit för kvinnor och det är en tradition som badhusets gäster, framförallt äldre svenska män och kvinnor vill behålla.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Simmaellersjunk
    KillBill skrev 2021-02-13 09:16:27 följande:

    Rubriken till denna tråd ljuger. Det DO har slagit fast är att det under vissa omständigheter kan vara ok med separata badtider. T.ex om syftet är att fler kvinnor ska lära eller om en kvinnojour vid enstaka tillfällen vill ha badhuset för sig själv. Om det saknas ett legitimt syfte så är separata badtider annars normalt sett förbjudna. 

    Separerade badtider är dock en gammal svensk tradition. På gamla anrika Liljeholmsbadet som invigdes på 1930 talet har man alltid haft några tider i veckan för bara män och några tider i veckan som varit för kvinnor och det är en tradition som badhusets gäster, framförallt äldre svenska män och kvinnor vill behålla.


    Ett "legitimt syfte" är i det här fallet arabisk kultur. Det är det som är så fel, att deras kultur och kvinnosyn får sprida sig i Sverige.

    Men det är ju just det där som är skillnaden mellan Sverige och många arabländer. Vi utvecklas, de står stilla eftersom de följer koranen som inte får ändras.
  • KillBill
    Simmaellersjunk skrev 2021-02-13 09:21:34 följande:
    Ett "legitimt syfte" är i det här fallet arabisk kultur. Det är det som är så fel, att deras kultur och kvinnosyn får sprida sig i Sverige.

    Men det är ju just det där som är skillnaden mellan Sverige och många arabländer. Vi utvecklas, de står stilla eftersom de följer koranen som inte får ändras.

    Ser du även den svenska traditionen på anrika Liljeholms badet där kvinnor och män har badat åtskilda sedan 30-talet som ett utslag av arabisk kultur?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Simmaellersjunk
    KillBill skrev 2021-02-13 09:45:51 följande:

    Ser du även den svenska traditionen på anrika Liljeholms badet där kvinnor och män har badat åtskilda sedan 30-talet som ett utslag av arabisk kultur?


    Som jag skrev har vi utvecklats sedan dess. Det har inte araberna.
  • AnnaSturesson
    KillBill skrev 2021-02-13 09:45:51 följande:

    Ser du även den svenska traditionen på anrika Liljeholms badet där kvinnor och män har badat åtskilda sedan 30-talet som ett utslag av arabisk kultur?


    det var väl ett privat bad? Är ju stor skillnad på att ha dam-tider om det Är privat eller offentligt.
  • KillBill
    AnnaSturesson skrev 2021-02-13 10:36:10 följande:

    det var väl ett privat bad? Är ju stor skillnad på att ha dam-tider om det Är privat eller offentligt.


    Liljeholmsbadet har varit ett kommunalt bad men M och övriga borgerliga partier vill att badhuset ska säljas till privata intressen.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • GGN

    Tycker det är suveränt eftersom vissa män är vidriga. Badar inte ofta men på gymmet är det guld att ha tjejgym.

  • Simmaellersjunk
    GGN skrev 2021-02-13 11:18:12 följande:

    Tycker det är suveränt eftersom vissa män är vidriga. Badar inte ofta men på gymmet är det guld att ha tjejgym.


    Och då inför man könssegregering istället för att hindra dessa män från att komma in?
  • KillBill
    GGN skrev 2021-02-13 11:18:12 följande:

    Tycker det är suveränt eftersom vissa män är vidriga. Badar inte ofta men på gymmet är det guld att ha tjejgym.


    Intressant. Det skulle vara intressant att få höra vad de som är emot att badhus kan vika vissa tider för tjejer tycker om att det finns tjejgym. Ska gymmen förbjudas att vika tider för tjejer?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Nu godkänner DO könsseparerade badtider-hedeersförtryck legitimeras