• Catti

    Roliga händelser under förlossning del 5

    En fortsätningstråd om roliga händelser under förlossningen. Citerat från första trådstartaren:

    //xxmeyaxx :

    Det finns nog många kvinnor som oroar sig för sin förlossning och jag tänkte att vi kunde släppa lite på den nervösa linan. Det kan hända mycket roligt under en förlossning och DÄRFÖR vill jag att i denna tråd - så ska man skriva ner roliga händelser under eran förlossning! Något som ni skrattar åt idag.

    Kom igen nu, tjejer! //Slutcitat
    De gamla trådarna
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m8704943.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m10749993.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m14175508.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-07 19:21:06:
    familjeliv.se/Forum-2-13/m17239985.html

  • Svar på tråden Roliga händelser under förlossning del 5
  • Sjuttioåttan

    Gud vad jag har letat efter den här tråden och äntligen hittade jag den!

    Kan inte bidra med något eget men när mamma skulle föda min yngsta syster (vi är tre systrar) så stod pappa och hoppades på en kille. När min syster äntligen tittar ut säger min pappa (på skämt bör tilläggas): "Och vem fan ska nu ärva bössorna?" varpå barnmorskan spänner blicken i honom och utbrister: "Du, du ska vara jäkligt glad över att få ett friskt barn!!" Pappa kände sig nog lite skamsen och trots att han bedyrade att han skämtat så var barnmorskan ordentligt tillknäppt resten av tiden.

  • Catti

    Vilken humrlös bm mina har varit lika sura efter jag "misshandlat" dom så att säga


    Sjuttioåttan skrev 2007-06-17 19:48:58 följande:
    Gud vad jag har letat efter den här tråden och äntligen hittade jag den!Kan inte bidra med något eget men när mamma skulle föda min yngsta syster (vi är tre systrar) så stod pappa och hoppades på en kille. När min syster äntligen tittar ut säger min pappa (på skämt bör tilläggas): "Och vem fan ska nu ärva bössorna?" varpå barnmorskan spänner blicken i honom och utbrister: "Du, du ska vara jäkligt glad över att få ett friskt barn!!" Pappa kände sig nog lite skamsen och trots att han bedyrade att han skämtat så var barnmorskan ordentligt tillknäppt resten av tiden.
  • Ene

    jag fråga min man var det blev för kön och han lyfte på filten lite nervöst och titta, han utropar att det blev en navelsträng, och jag funderar vilket kön det nu va för pojke och flicka hade jag ju hört förut med navelsträng vet jag inte riktigt.

  • sandra malmö

    Äntligen får jag bira med lite kul ni kanske inte tycker de är kul men det var kul att höra efteråt för jag miss inte mycket
    jag var jätte full av lust gas å får för mig att bm och sambo å hans mamma säger att jag ska födda i en fågelholk å skriker rakt ut (JAG TÄNKER INTE FÖDDA I EN FÅGELHOLK OM DET ÄR DET NI VILL)*fniss*
    sen skrek jag till läkare som kom in å kollade så vi mådde bra å skulle känna på huvudet (Att nu får du fan sluta pilla där nere fattar du inte att det gör ont)
    jag är en person som aldrig bruka säga sådana saker...
    sen sa jag till sambon att vi måste ha lustgas med oss hem och till nya bilen... å bm och ssk bara skrattade lika så sambo skrattade å höll med
    vill tilllägga att jag hade en jätte bra förlossning med bra bm och ssk jag var lite nervös för jag hade hört att här i malmö är dom inte trevliga alls men jag fick två helt underbara människor

  • ewamarie

    Jag vet ju inte om detta är så roligt men jag kan ju i alla fall bidra med det jag kommer ihåg (Tyvärr kommer jag ihåg allt för mycket, föda barn gör jag gladeligen om men då skall jag vara mer förberedd. Ni kommer förstå varför)

    När jag var i vecka 34, på semester 50 mil hemmifrån, så går vattnet. Min sambo låg och sov och jag satt på sängkanten när det knäpper till i magen. Har ju läst här att det kan kännas så när vattnet går så jag blir ju lite fundersam. Lägg sen till att det blir blött i sängen.... ja, ni förstår ju. Och om ni hade känt mig så hade ni självklart trott att jag skulle bli hysterisk men konstigt nog så var min första tanke.
    -Oj jösses. Äh om jag sitter kvar här så är det nog ingen fara.
    Nästa tanke
    -Fast det är ju rätt orimligt att sitta här i fem veckor till

    Sitter i alla fall blick stilla i ca 10 minuter tills min sambo vaknar. Vi pratar en stund, jag säger fortfarande inget om vattnet (härlig förnekelse). Min sambo frågar om jag vill ha frukost och visst säger jag.
    -Gå du, jag kommer snart.
    Sambon går ut ur rummet och då tar jag mod till mig och reser mig upp och ev tveksamheter är borta. DET ÄR VATTNET. Sätter mig på sängen och ropar på sambon.
    -Du, har du tid att bli pappa i veckan?

    (efter telefonsamtal till 118118 för nummer till förlossning osv bär det sedan av till FÖRLOSSNINGEN. Låt mig tilllägga att det som sagt inte var dax för oss än på många veckor så jag har bara stringtrosor och trosskydd till hands...)

    Efter CTG och information om att det kan ta upp till tre dygn blir vi utskickade på PROMENAD.... I en stad vi aldrig har varit i och med tilltagnade värkar...

    Bara en timma senare gör det ONT. Vi får tillbaka vårt rum och en annars trevlig BM tvingar på mig akupunktur. Man skall aldrig avstå en bedövning hävdar hon bestämt, jag är inte intresserad av nålar i händerna hävdar jag. Dom syns knappt säger hon. Hon ljög. och mitt under en värk några minuter senare slänger jag ena nålen efter henne och säger högt
    -DOM SYNS VISST!!!!
    Sen får jag duscha

    Får sedan frågan om jag vill ha lustgas. Inser då att jag kommer att föda barn snart och att det inte är så jag planerat det. Har inte planerat det alls. Har precis börjat läsa "Att föda" och så smått börjat inse att det inte är långt kvar.. Men alltså inte NU!!!
    Säger till BM
    -Hur faaan skall jag veta det. Jag har inte kommit till det kapitlet än
    Jag får komma till ett förlossningsrum och får lustgas. Blir lite yr och värken finns kvar
    Ber att få TNS
    BM sätter på grejerna på ryggen och vrider igång. Inget händer trots att hon har den på MAX, hon springer efter nya batterier och testar igen. hela jag skakar till
    -Känns det nu, fågar BM
    -JAAAAAA. Och om jag inte får tillbaka min känsel i ryggen innan torsdag så skall jag stämma dig!!! Fast jäklar vad effektiv den var
    -Hoppsan den var visst på MAX, säger BM då

    En timma senare får jag EDA. Jag är i himmelriket. Skickar iväg sambon att köpa mat och beställer en köttbullemacka till mig.
    -Du får inte äta när du fått EDA, men du kan få lite saftsoppa om du vill säger BM
    (-SATAN)

    Vi förflyttar oss nu två timmar fram till förlossningsläkaren skall komma då dotternshjärtljud är höga och jag fått feber (fast inte vet jag om det, jag surplar lustgas och mår bra efter EDAN)
    Läkaren pratar med mig och säger att de måste ta blodprov på dottern
    -Ja visst. Det går bra sluddrar jag. Det är bara ett problem HON LIGGER FORTFARANDE I MIN MAGE, har dom glömt att säga det till dig???
    inser att jag var lite hård på tonen och skall släta över det och slöddrar då fram i min trevligaste röst (tror jag)
    -Oj, vad ung du ser ut . Min sambo har senare berättat för mig att jag lät så otrevlig som man bara kan.

    När blodprov och allt sådan är klart och vi fått reda på att dottern mår bra så frågar jag BM om hon tror att jag skall föda snart. hon svarar då
    -Ja, om en timma eller två är ni föräldrar.
    Det är nu min sambos tur att bli förvånad
    -VAD??? Inatt??? Alltså när vi kom in så sa dom att det skulle ta tre dygn. Det har bara gått några timmar!!!!

    Så är det dax att krysta
    -Öh, ursäkta. Jag skulle behöva gå på toa, säger jag lite försynt
    -Nej det är nog bebisen som vill ut, säger BM
    -Nej, säger jag, jag måste gå på toa
    -Ja, det kan kännas så när bebisen vill ut
    -Mycket möjligt men jag har levt i den här kroppen i 30 år och i åtminstonne 29 av dom åren så har jag vetat när jag skall göra nr2 och det behöver jag nu
    -Nej, det är er dotter (Vi visste att det skulle bli en tös) som vill komma ut
    -Men jösses vad du är envis. JAG MÅSTE GÅ OCH SKITA. Är jag tydlig nog (Skall oxå tilllägga att jag står på knä i sängen och håller mig i huvudänden och försöker nu vända mig om och stirra på BM)
    Efter 10 minuter med krystvärkar där jag kniper ihop allt vad jag kan för att inte bajsa ner mig. Och massor av tjat från sambon och barnmorskan att jag skall "ge efter" säger jag
    -Jag tänker nu bajsa och den som hittills inte har trott att jag menar allvar skall nu bli varse, så det så!!!
    och ja, jag bajasade men jösses vad allt gick fort när man inte höll emot krystvärkarna. Bara ett par minuter senare var Mira född. Och när jag fått henne på magen sa jag att jag gärna gör det igen.

    Så var det dax för kontroll och ev stygn (fick ett) och jag fick lustgasmasken i min hand igen och nu jäklar gav den effekt. Jag kunde inte sluta skratta åt min mage. Den såg ut som en badboll med pyspunka och den bara guppade upp och ner. Allas röster lät grötiga och jag fick för mig att alla hade drukit. Skall börja förklara att jag inte vill ha massa onyktra runt in nyfödda dotter men kan inte riktigt styra min röst eller mina läppar. Hör mig själv sluddra fram med kuslig basröst:
    -Schkulle någon vem schom helcht kunna ge mig lite vatten. Om jagf schkulle komma hem schåhär schå schkulle mamma bli schååå arghhh.

    I journalen står det "patienten får lustgas med mycket god effekt". Jotack

    OJ, vad långt det blev. Hoppas ni orkar läsa

    P.s. Mira mådde toppen när hon kom. var lite liten bara. Vi fick vara kvar på BB i endast 10 dygn och Mira fick ligga och sola i 9 av dom dygnen. Sen följde en lååååång färd hem!!!

  • Disan

    EwaMarie: Det där var det roligaste jag läst på länge!!! hahahahaha!!

  • JosJos

    Inte så roligt kanske men...min sambo var nog i förnekelse för han gjorde en massa konstiga grejer...mest förbannad blev jag när vi kom till entren på Mölndal och jag hade svinont (var öppen 6 cm skulle det visa sig). Vi hittade rätt ingång men visste inte vilken våning vi skulle till eller nåt. Vi gick in en bit mot hissarna men såg ingen skylt, men ett par kom gående mot oss och jag lyckade frusta fram att "fråga dom". Typiskt för en karls så säger F att "nä...vi går tillbaka till skylten och kollar" och börjar leda mig TILLBAKA mot motgången...efter att flera ggr sagt åt honom att fråga någon fick jag själva stånka fram "var är...ajajajajaj...förlossningen...ajajajaj" till paret...suck!

  • Rigmor Mortis

    ewamarie - tack för ett gott skratt! Jag garvade förresten också åt magen efteråt, den var ju helt degig och guppade när man petade på den

  • Lillfrun

    ewamarie- Det där var ju hur kul som helst!
    Skrattade tokmycket!

  • MrsNash

    Åh va glad jag blev när jag hittade denna tråden igen, får inte nog av alla roliga historier!

Svar på tråden Roliga händelser under förlossning del 5