• Anonym (orolig!!)

    Dubbelslag på hjärtat hela tiden i över en vecka!!!

    Hej!

    Jag har fött barn för 10 dagar sedan, jag har haft dubbelslag/extraslag på hjärtat förrut i perioder, men då bara några dubbelslag då och då, sen har dom försvunnit.

    Igår åkte jag till akuten för att hjärtat slår extraslag 20 ggr per minut, alltså var 5:e slag, ibland ännu oftare.
    Jag fick ta massa prover och EKG och träffade en hjärtläkare.
    Han tyckte att det var lite mång extraslag för att var normalt och jag ska få göra arbets EKG och ultrsljud.

    Själv undrar jag om det har med allt som händer i kroppen att göra så här 10 dagar efter förlossning och amningen och allt.

    Även fast han har sagt att jag inte ska vara orolig i dagsläget så kan jag inte tänka på nåt annat och går hela tiden och känner efter.
    Men hjärtat hoppar där inne precis hela tiden så det är inte så lätt.

    Undra om någon annan har upplevt att ha så mycket dubbelslag under så lång tid?

  • Svar på tråden Dubbelslag på hjärtat hela tiden i över en vecka!!!
  • Anonym (orolig!!)

    Shinna, så mycket extraslag som jag har utan att dom hittade något konstigt, så lovar jag att många andra kan det med.

    Jag förstår precis din oro, eftersom jag själv känner precis likadant.
    Jag har ofta extraslag vartannat slag.
    Jag hade MASSOR av extraslag när jag gjorde både UL och arb-ekg, när jag gjorde arb-ekg kom det också vid ett par tillfällen 3 st irad när pulsen skulle gå ner efter cyklingen.
    Hjärtläkaren tyckte inte att det var nåt konstigt.

    När jag gjorde vilo EKG hos min husläakre hade jag vartannat slag några gånger och på akuten med.
    Min husläkare sa att om man får mång såna irad KAN man få lite yrsel eftersom blodtrycket ofta sjunker då för att anpassa sig till lite långsammare blodcirkulation ochd et sa han att det inte var farligt heller, men obehagligt!
    hJärtspeciallisterna, 3 st som jag nu träffat verkar inte alls upprörda och säger att det kan bero på mycket som jag kanske aldrig får veta.

    Om du söker här på FL om extraslag, så ser du att det är nästan bara dom som är gravida som det står om.

    Om du också har gjort massa undersökningar som visar att det inte är något, så MÅSTE du försöka lita på det.
    Jag vet precis hur det är, jag skulle kunna gå till massor av läkare för att jag inte litar på den första osv.
    Men jag måste också försöka skärpa mig nu, annars kommer jag gräva en ännu större grop åt mig själv.

    Säkert har du precis som många gravida har, men du har stressat upp dig och blivit så orolig att det har påverkat så du har fått det ännu mera.
    Så har det blivit för mig också säkert, jag har en sån enorm stress och oro för det här och så har jag kommit in i en ond cirkel.

    Men som sagt, den mängd extraslag jag har skulle vem som helst bli livrädd för.
    När jag var på akuten hade jag 20 per minut och ibland mer, men hjärtläkaren skickade hem mig utan medicin och satt att jag skulle ta det lugnt och försöka att inte bli så rädd, han sa tt det var bra om jag fick göra UL och arb-ekg för att kolla bara.

  • Shinna
    Anonym (orolig!!) skrev 2007-08-29 16:06:55 följande:
    Shinna, så mycket extraslag som jag har utan att dom hittade något konstigt, så lovar jag att många andra kan det med.Jag förstår precis din oro, eftersom jag själv känner precis likadant.Jag har ofta extraslag vartannat slag.Jag hade MASSOR av extraslag när jag gjorde både UL och arb-ekg, när jag gjorde arb-ekg kom det också vid ett par tillfällen 3 st irad när pulsen skulle gå ner efter cyklingen.Hjärtläkaren tyckte inte att det var nåt konstigt.När jag gjorde vilo EKG hos min husläakre hade jag vartannat slag några gånger och på akuten med.Min husläkare sa att om man får mång såna irad KAN man få lite yrsel eftersom blodtrycket ofta sjunker då för att anpassa sig till lite långsammare blodcirkulation ochd et sa han att det inte var farligt heller, men obehagligt!hJärtspeciallisterna, 3 st som jag nu träffat verkar inte alls upprörda och säger att det kan bero på mycket som jag kanske aldrig får veta.Om du söker här på FL om extraslag, så ser du att det är nästan bara dom som är gravida som det står om.Om du också har gjort massa undersökningar som visar att det inte är något, så MÅSTE du försöka lita på det.Jag vet precis hur det är, jag skulle kunna gå till massor av läkare för att jag inte litar på den första osv.Men jag måste också försöka skärpa mig nu, annars kommer jag gräva en ännu större grop åt mig själv.Säkert har du precis som många gravida har, men du har stressat upp dig och blivit så orolig att det har påverkat så du har fått det ännu mera.Så har det blivit för mig också säkert, jag har en sån enorm stress och oro för det här och så har jag kommit in i en ond cirkel.Men som sagt, den mängd extraslag jag har skulle vem som helst bli livrädd för.När jag var på akuten hade jag 20 per minut och ibland mer, men hjärtläkaren skickade hem mig utan medicin och satt att jag skulle ta det lugnt och försöka att inte bli så rädd, han sa tt det var bra om jag fick göra UL och arb-ekg för att kolla bara.
    Du har helt rätt i det du säger, verkligen. Önskar jag kunde släppa dessa hemska extraslag. Vet om att det inte är något farligt så länge jag inte svimmar eller blir jätteyr osv enligt läkaren. Men ändå så har jag jättesvårt att bara låta bli att låtsas som att dom inte fanns...dom känns ju sååå tydligt i bröstkorgen och ger ett sådant obehag så man blir tosig.
    Om dom bara inte hade känts av så mkt så hade jag nog inte blivit lika rädd och känt samma obehag som jag nu gör. Men när hjärtat som du säger slår vartannat hjärtslag som ett extraslag och man känner det så tydligt ja då är det svårt att förtränga sina tankar. Dom kommer vare sig jag vill eller inte.
    Jag hoppas bara att det ska bli mindre efter min graviditet , om inte så får man ju pröva en svag dos beta-block och se om detta lugnar ner hjärtat.
    Det värsta enligt mig är att jag kan gå och må hur bra som helst...alltså ingen ångest eller oro i kroppen eller stress , men ändå så kan extraslagen bara komma och ploppa upp ur tomma intet. Ser inget samband mer än graviditeten och möjligtvis det ökade trycket i buken av bebben, mat med mera. jaja....känns som att så mkt av ens energi går åt till dessa jä*la extraslag Tack för att du skrev till mig TS...kram.
  • Esterella

    Och jag fick dubbelslag i Januari i år när jag började käka proaim, slutade med dem efter ett tag och då lugnade även extraslagen ner sig.


    Cogito, ergo sum
  • Anonym (orolig!!)

    Shinna, jag tror bara det att du oroar dig för extraslagen räcker, det är en sorts stress man inte tänker på.
    Jag upplever inte mig själv som stressig heller, det är väl det som är problemet, jag tror bara jag är dödsjuk hela tiden och det är väl tillsräckligt stressigt för kroppen.
    Plus att du har massor mer av blod i kroppen nu och massa andra hormoner.

    Jag vet precis hur du känner, jag känner precis som du, men nu ska jag verkligen försöka fortsätta att tänka så här positivt som jag gör nu, hoppas det håller i sig.
    Men extraslag har jag massor fortfarande, jag känner det också i bröstkorgen, har inte känt på pulsen på över ett dygn!!!

    Estrella, då tog det några veckor för dig att lugna hjärtat, jag ska försöka härda ut får vi se vad som händer.
    Hoppas att det ger sig så småning om.

  • Tilt

    Bra jobbat ts med att inte känna på hjärtat! Jag vet hur svårt det kan vara då det ibland är i det närmaste reflexartat att göra det.
    Du kommer säkerligen få lite bakslag sen, det är fullt normalt, låt dom inte knäcka dig dom heller. Det vänder inte på några dagar, det kommer gå i vågor en tid innan det blir stabilt, antagligen.
    Kör hårt

  • Shinna
    Anonym (HjärtSSK) skrev 2007-08-29 15:33:12 följande:
    Shinna:Ja jag själv hade extraslag mer än vanligt under min graviditet. Vet fler av mina vänninor som haft likadant. Men på vår avdelning ser jag dem sällan eftersom de flesta behöver inte vara inneliggande hos mig. De sköts polikliniskt eller via Gyn/BB.Barnet tar ingen skada. Nu är jag ju inte barnmorska, men för att barnet ska ta skada så måste du ju få syrebrist, och det märker du genom yrsel, svartnar för ögonen, svimma mm. Och då ska du ha en väldigt lång VT attack i så fall.....du kanske ska va utan puls i ca 10 sekunder då.....och det tror jag inte att du har haft. Sen är det ju först efter det som man kan diskutera barnet....det är nog inte säkert att barnet får syrebrist ändå. Om du tänker på hur länge det tar med ett akutsnitt om barnet har syrebrist och barnet föds friskt ändå....betydligt längre tid än ett par extraslagJa vanliga xslag utan symtom är inte farliga. Men får man mycket mer extraslag helt plötsligt så bör man få göra ett ultraljud (vilket du fått göra) för att säkerställa att man inte har nån hjärtsjukdom.Får man symtom i samband med extraslagen...men då är det inte bara ex 10 / minut utan fler än så innan de ger symtom.......så kan det ha utvecklat nåt nytt som man bör titta på.Mina patienter har ofta VES vartannat slag under långa perioder och de har inga symtom förutom obehag.....Likaså om man helt plötsligt för extremt mycket mer än vad man brukar ha...då bör man göra ett nytt 24 H EKG för att se om de ökat och vad det i så fall kan bero på.Och börjar man svimma ska man absolut söka vård igen!Fråga på bara!! *skratt*
    Tusen tack

    Vilka massa frågor jag ställer....stackars dig*ler*....men jag är verkligen tacksam över att du tar dig tid och svarar. Det är lugnande att få prata med någon som vet hur det ligger till. Nej jag har aldrig haft bortfall av pulsen så länge som 10 sekunder. Max 2-3 sekunder skulle jag tro när jag har som värst. Vissa dagar är ju bättre än andra men när det är som mest så har jag ett extraslag vid vartannat vanligt slag. Jättejobbigt främst eftersom att det är så obehagligt. Hade jag inte känt av dom så hade jag ju knappast brytt mig. Men i mitt fall går det inte att undgå att känna av dom.....det liksom riktigt dunkar till i bröstkorgen*ler*....Innan  jag fick dessa problem så hade jag nog aldrig i min vildaste fantasi trott att ett hjärta kunde hålla på på detta viset
    Vad skönt att barnet inte påverkas iallafall. Jag glömde att fråga min kardiolog det när jag var där sist och har gått och bekymrat mig över detta lite till och från.
    Jag hoppas verkligen att dom kommer fram till något botemedel mot dessa hemska extraslag eftersom det verkar vara så många som lider av det och inte alla som blir hjälpta eller tycker det hjälper med beta-blockerare. Om jag får fråga*ler* Hade du extraslag varje dag under din graviditet, du sa ju att det blev mkt mer när du var gravid? Eller hade du bara någon enstaka dag då och då?

    Tusen tack än en gång för alla dina svar
  • Shinna
    sannispannisen skrev 2007-08-29 19:08:20 följande:
    jag kom på att mina dubbeslag började med att jag åt järn, varje gång jag åt järn så fick jag massa dubbelslag i fler dar, under graviditeten, äter du det?
    Var det inlägget tänkt till mig? Om det var det så svarar jag ja på den frågan...jag äter järn dagligen, men jag har ju hört att om man har för lågt järnvärde så kan det ge extraslag. Vilken typ av järntabletter åt du då? Själv äter jag hemofer 1 tabl dagligen. Kanske skulle sluta med dom då? Har ett järnvärde på 123 nu med tabl.
  • Shinna
    Anonym (orolig!!) skrev 2007-08-29 21:21:50 följande:
    Shinna, jag tror bara det att du oroar dig för extraslagen räcker, det är en sorts stress man inte tänker på.Jag upplever inte mig själv som stressig heller, det är väl det som är problemet, jag tror bara jag är dödsjuk hela tiden och det är väl tillsräckligt stressigt för kroppen.Plus att du har massor mer av blod i kroppen nu och massa andra hormoner.Jag vet precis hur du känner, jag känner precis som du, men nu ska jag verkligen försöka fortsätta att tänka så här positivt som jag gör nu, hoppas det håller i sig.Men extraslag har jag massor fortfarande, jag känner det också i bröstkorgen, har inte känt på pulsen på över ett dygn!!!Estrella, då tog det några veckor för dig att lugna hjärtat, jag ska försöka härda ut får vi se vad som händer.Hoppas att det ger sig så småning om.
    Det är verkligen en sorts stress man inte tänker på...den ligger och maler i bakhuvudet i det undermedvetna på något vis...så även om jag inte i mitt medvetna känner mig stressad inombords så ligger stressen över extraslagen ändå där och maler så det har du alldeldes rätt i. Vad bra av dig att du inte känt på pulsen nu på ett tag....jag brukar aldrig känna på pulsen mer än när jag märker att jag har jättemånga extraslag ., då brukar jag känna och se hur många jag har per minut. Kan ibland vara upp emot mer än 20 extraslag per minut. Jag försöker verkligen tänka positivt, och det varar en period, men sen när hjärtat börjar hoppa rejält igen, vilket det gör oavsett vad jag gör, ja då blir jag deppig och känner mig nedstämd på momangen
    Hatar verkligen dessa extraslag och önskar att det fanns en tablett som bara tog bort allt så man slapp stå ut med elendet   Men det är som du säger...man får väl hoppas att det ger sig så småningom eller minskar iallafall. kram på dig.....
  • Anonym (orolig!!)

    Tilt, jo tack, det är svårt att låta bli, ibland håller handen på att åka dit uta att jag tänker på det, tänk vad knäpp man kan bli

    Jag förstår ju att jag faktiskt är det, kanske ett friskhetstcken ändå
    Jag har fortfarande inte känt på pulsen, men imorse kände jag att jag hade massor av dubbelslag, usch, då ramlade jag tillbaka lite.
    Jag tycker det är värst på morgonen innan jag ätit frukost, inbillar mig att det blir värre när blodsockret sjunker och efter för stor måltid.

    Shinna, säkert kommer det bli mycket bättre efter du fått din lilla bebis, när har du bf.
    Jag har aldrig hört att järntabletter skulle kunna orsaka extraslag, däremot dåligt hb och det får man ofta om man inte äter järntabletter när man är gravid.

    Idag fick jag svar på mina undersökningar av vc jag var på i somras, dom visste inte att jag bett att få svaren till min vanliga läkare.
    I brevet stod det bara, att det visade normala förhållanden.
    Alltså tyckte inte dom att det var onormalt med alla dessa extraslag jag har, hade MASSOR när jag gjorde dessa undersökningar.
    Om jag hade VES ellerSVES verkade dom inte bry sig om att informera.
    Det var hon som gjorde UL som sa att det såg ut så.

    SSK, kan man se på EKG om det är VES eller SVES?

Svar på tråden Dubbelslag på hjärtat hela tiden i över en vecka!!!